Forfatter Emne: Kedel holdes varm? start/stop  (Læst 1554 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-286
Kedel holdes varm? start/stop
« Dato: Okt 03, 2018, 22:25 »
Hej

Jeg har kedlen monteret med kedelshunt (selvfølgeligt)
Kedlen er sat til 70 grader og shunten lukker vel omkring 55 ind i bunden af kedlen.

Nu læser jeg at at der er funktioner der sikre at kedlen holdes varm.

Jeg har systemer der afbryder kedlen ved en hver lejlighed huset ikke mangler varmen, for at nedsætte forbruget.
Altså kan ledlen gå fra de 70 og ned på 40 ca. en gang om dagen når den er i drift, hvis solvarmen leverer nok eller huset absolut ingen varme tager så den går 10 grader over set punkt.

Spørgsmålet er nu om det er kogt i forhold til korrosion?

Altså det vi har kedelshunten for at sikre, altså at kedlen bliver kold i bunden og danner kondens?

Eller hvad er meningen med "holde kedlen varm"?

 
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7550
  • Respekt optjent: +224/-177
  • Montør NBE
Sv: Kedel holdes varm? start/stop
« Svar #1 Dato: Okt 04, 2018, 05:55 »
Hej

Jeg har kedlen monteret med kedelshunt (selvfølgeligt)
Kedlen er sat til 70 grader og shunten lukker vel omkring 55 ind i bunden af kedlen.

Nu læser jeg at at der er funktioner der sikre at kedlen holdes varm.

Jeg har systemer der afbryder kedlen ved en hver lejlighed huset ikke mangler varmen, for at nedsætte forbruget.
Altså kan ledlen gå fra de 70 og ned på 40 ca. en gang om dagen når den er i drift, hvis solvarmen leverer nok eller huset absolut ingen varme tager så den går 10 grader over set punkt.

Spørgsmålet er nu om det er kogt i forhold til korrosion?

Altså det vi har kedelshunten for at sikre, altså at kedlen bliver kold i bunden og danner kondens?

Eller hvad er meningen med "holde kedlen varm"?

Kedlen tager ikke skade af at du stopper fyret når du ikke har brug for varmen.  :)

Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Kedel holdes varm? start/stop
« Svar #2 Dato: Okt 04, 2018, 18:18 »
Hej,

Ideen med kedelshunten er at holde returen varm, så der ikke dannes kondens i kedlen.

Kondens dannes når varm fugtig luft afkøles til under dugpunktet for luften (luftarten), og i dette tilfælde er det når varm fugtig røggas afkøles til under ca. 45oC.
Røggassen er fugtig af flere årsager, bl.a. fra vandindhold i luften og vandindhold i brændslet, men der dannes også vand som en del af selve forbrændingsprocessen.

På grund af den kemiske sammensætning i røggassen vil kondensat fra denne være stærkt syrlig og altså kunne give anledning til tæring i kedlen.

I denne sammenhæng skal man huske at røggassen kun dannes når fyret er i drift, altså når der er forbrænding, og derfor er det ikke noget problem i at dit fyr stopper og efterfølgende afkøles.

Under opstarten vil der ofte dannes kondens, som dog hurtigt forsvinder når fyret bliver varmt, derfor er det en god ide at opvarmningen af selve kedlen foregår så hurtigt som muligt.
En 3-vejs termostatisk shunt klarer dette væsentligt hurtigere end en "traditionel" 2-vejs termostatventil mellem fremløb og retur, fordi 3-vejs shunten "recirkulerer" alt fremløbsvand direkte til kedlen indtil den ønskede returtemperatur er opnået, og først herefter lukkes der stille og roligt fremløbsvand ud til huset/VVB'en under hensyntagen til at opretholde returtemperaturen.

Hilsen
Michael

Hej

Jeg har kedlen monteret med kedelshunt (selvfølgeligt)
Kedlen er sat til 70 grader og shunten lukker vel omkring 55 ind i bunden af kedlen.

Nu læser jeg at at der er funktioner der sikre at kedlen holdes varm.

Jeg har systemer der afbryder kedlen ved en hver lejlighed huset ikke mangler varmen, for at nedsætte forbruget.
Altså kan ledlen gå fra de 70 og ned på 40 ca. en gang om dagen når den er i drift, hvis solvarmen leverer nok eller huset absolut ingen varme tager så den går 10 grader over set punkt.

Spørgsmålet er nu om det er kogt i forhold til korrosion?

Altså det vi har kedelshunten for at sikre, altså at kedlen bliver kold i bunden og danner kondens?

Eller hvad er meningen med "holde kedlen varm"?
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html