Forfatter Emne: Iltsonde til Pasat C2 og Kab styring  (Læst 14868 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline larspiil

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 12
  • Respekt optjent: +0/-0
Iltsonde til Pasat C2 og Kab styring
« Dato: Okt 29, 2018, 17:39 »
Jeg har i går udskiftet min gamle KK styring til "ny" KAB styring, og det ser ud til at det virker rigtig godt mht blæserstyring og fødning af piller  :)
Meeen "mer vil ha mer" så jeg leder nu efter en ilt eller lambda sonde.
Er der nogle erfaringer at høste her i dette forum?
Jeg kan se priser omkring 1600,- her i DK, men på EBay findes iltsonde fra 15-20 euro og op.
Hvor handles de til menneske priser og hvordan ser jeg om typen passer til mit stoker fyr?
Alle erfaringer er velkomne
« Senest Redigeret: Okt 29, 2018, 20:17 af larspiil »
Pasat C2 med KAB styring, 600l magasin, 150 m2 hus og et forbrug på ca 4 ton pr år, derudover solvarme til sommer fornøjelser

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: Iltsonde til Pasat C2 og Kab styring
« Svar #1 Dato: Okt 29, 2018, 18:57 »
Hvis du kan finde et typenummer/mærke på den du ved passer og virker er det jo oplagt at spørge Ebay om netop den.

Jeg er enig, det er helt urimeligt de skal koste 1600 penge her i DK.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline larspiil

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 12
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Iltsonde til Pasat C2 og Kab styring
« Svar #2 Dato: Okt 29, 2018, 20:09 »
Jeg er også virkelig forundret over prisniveauet :-[.
Jeg tænker at der må være flere her i forummet som benytter iltstyring til deres Pasat Compact (tænker det er styringen som afgør) eller lignende fyr, og hvis de kunne undersøge mærke/model nr på den sonde som sidder i fyret, kunne jeg lave noget detektiv arbejde og finde forhandlere med mere moderate priser og lægge listen herind ?  :)

Mvh
Lars Piil
« Senest Redigeret: Okt 29, 2018, 20:13 af larspiil »
Pasat C2 med KAB styring, 600l magasin, 150 m2 hus og et forbrug på ca 4 ton pr år, derudover solvarme til sommer fornøjelser

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: Iltsonde til Pasat C2 og Kab styring
« Svar #3 Dato: Okt 29, 2018, 20:13 »
Står der ikke noget på den?

Det er da umuligt at tro Passat ikke har brugt en en helt almindelig enhed, så har aliekspress eller Ebay jo sikkert et alternativ til en brøkdel, men det kræver jo igen du ved hvad du leder efter.

Jeg kender desværre ikke "signal givningen" fra Lampda sonder og om der er en "almindelig" standard for dem og den slags ligesom der er for f.eks. er 4-10ma signal som er std. eller i hvert fald var, på følere af en hver art for tid siden.

Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline larspiil

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 12
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Iltsonde til Pasat C2 og Kab styring
« Svar #4 Dato: Okt 30, 2018, 05:00 »
Der har aldrig været sonde i mit fyr så jeg har intet udgangspunkt.

Mvh
Lars Piil
Pasat C2 med KAB styring, 600l magasin, 150 m2 hus og et forbrug på ca 4 ton pr år, derudover solvarme til sommer fornøjelser

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: Iltsonde til Pasat C2 og Kab styring
« Svar #5 Dato: Okt 30, 2018, 06:15 »
Når for fanden, så har jeg kikset et eller andet.

Mine erfaringer med O2 styringen er jo at den skyder noget "bredere" med sonden monteret end uden.
Dog hjalp det lidt at justere reguleringen væk fra std. værdier. men ærligt talt tror jeg det, i hvert fald i en BlackStar+ er er meget tæt på en fis i en hornlygte.

Nu har jeg jo min så jeg justere nok ind med den, men tankevækkende er det at naboens fyr, der ikke har sonde og er groft reguleret ind på flammen laver væsentligt pænere aske end mit med O2 regulering når O2 styringen på mit er aktivt og den skyder rundt omkring "ønsket ilt%"
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline larspiil

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 12
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Iltsonde til Pasat C2 og Kab styring
« Svar #6 Dato: Nov 04, 2018, 08:55 »
Jeg har altid haft fint forbrændt aske i skuffen, men løbesod i brænde og røgrum og i spiraler.
Jeg har bestilt en "standard" sonde over ebay så det bliver spændende at se om den/KAB kan regulere sig selv så forbrænding er optimal ved skiftende belastning og temperatur.
Jeg giver en melding tilbage når jeg har set effekt af iltsonde...
« Senest Redigeret: Nov 04, 2018, 13:26 af larspiil »
Pasat C2 med KAB styring, 600l magasin, 150 m2 hus og et forbrug på ca 4 ton pr år, derudover solvarme til sommer fornøjelser

Offline larspiil

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 12
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Iltsonde til Pasat C2 og Kab styring
« Svar #7 Dato: Nov 21, 2018, 06:10 »
Jeg har lige en rettelse mht til forbrænding af pillerne. Den gl styring leverede aske, men den nye KAB lægger udbrændte piller, ikke som fin aske men "knolde" som kan knuses med fingrene og derved pulveriserer til sort pulver. Det er vel nærmest kulstøv.
Jeg har en tanke om at det ikke er helt effektivt? Jeg har justeret blæseren op, og tid ml brændelsfremføring er også justeret op.
Huset er nyisoleret for 10 år siden med papiruld i ydervægge og lofter. 2 etager med 150 kvm beboelse, nye vinduer på 1.sal + 700l solvarme tank. Jeg har ikke lige værdierne present, men de kommer. Er der nogen som kan se om der er noget der er helt skævt?
« Senest Redigeret: Nov 21, 2018, 06:16 af larspiil »
Pasat C2 med KAB styring, 600l magasin, 150 m2 hus og et forbrug på ca 4 ton pr år, derudover solvarme til sommer fornøjelser

Offline larspiil

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 12
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Iltsonde til Pasat C2 og Kab styring
« Svar #8 Dato: Nov 22, 2018, 06:01 »
Værdierne er:
Trin 1 - luft 8%, br interval 95 sek
Trin 2 - luft 48%, br interval 55 sek
Trin 3 - luft 85%, br interval 20 sek

Ser det fornuftigt ud i forhold til pilleforbrænding/udledning?

Mvh
Lars Piil
Pasat C2 med KAB styring, 600l magasin, 150 m2 hus og et forbrug på ca 4 ton pr år, derudover solvarme til sommer fornøjelser

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: Iltsonde til Pasat C2 og Kab styring
« Svar #9 Dato: Nov 22, 2018, 07:32 »
Den gl styring leverede aske, men den nye KAB lægger udbrændte piller, ikke som fin aske men "knolde" som kan knuses med fingrene og derved pulveriserer til sort pulver. Det er vel nærmest kulstøv.

Asken skal helst ligene lyst kaffegrums/ det kakaopulver soft ice vendes I.  Hvis den er sort får forbrandingen for lidt luft.
Det kan en O2 sonde ikke, i hvert fald på et BS+ korrigere for. Der skal indstilles noget alligevel, men O2 niveauet giver en ide om forbrandingen, omend der også er forskel på hvad det skal ligge på.
De piller jeg har 10 tons af laver flot aske men skal have noget mere luft f.eks.

Jeg har en tanke om at det ikke er helt effektivt? Jeg har justeret blæseren op, og tid ml brændelsfremføring er også justeret op.
Sort aske er ikke godt. Der findes beskrivelser af hvordan flammen bør se ud, dem kan du sikkert finde. Et fif til indstillinger, der dog tager laaaaannngggggg, tid er kun at pille ved EN ting af gangen og lade det køre så længe du kan se resultater i forhold til før.




Huset er nyisoleret for 10 år siden med papiruld i ydervægge og lofter. 2 etager med 150 kvm beboelse, nye vinduer på 1.sal + 700l solvarme tank. Jeg har ikke lige værdierne present, men de kommer. Er der nogen som kan se om der er noget der er helt skævt?

Det giver ingen ide om forbrug, hvor mange teenagepiger går i bad?
700L solvarmetank? Den holder fyret forhåbentligt ikke varm?
Tanken er iøvrigt ligemeget, det er størrelsen af paneler og retningen på dem der siger noget om ydelsen.


Tilbage til O2 føleren til dit fyr. Find et billede af den og brug google image finder. Det kan nemt give en ide om hvad det er for en sonde for vi er helt enige om de priser der forlanges for disse sonder her i dk er helt tossede.
Jeg testede lige den føler der sidder i BS+ eren. Det tog ikke lang tid at finde ud af den umiddelbart har en del familie i Frankrig, sidder i et utal at Franske æsker og kan købes på bildeleshop for under 300kr. 
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline larspiil

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 12
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Iltsonde til Pasat C2 og Kab styring
« Svar #10 Dato: Dec 01, 2018, 12:45 »
Tak for svarene om askefarve. Det må jeg gå igang med så hurtigt som muligt.

Mht pigerne og solvarmen - Nej naturligvis holder den det ikke varmt. Det er min varmtvandstank (500l brugsvand og 200l solvarmebuffer) som er den størrelse og er en tank med flere spiraler og derfor varmes af solen om sommeren og af fyret om vinteren.

Jeg fandt sonden på eBay til under de 300,-. Jeg har endnu til gode at teste den da skubbemotoren i C2'en strejker og jeg derfor først skal have løst det problem før jeg kigger på sonden.

Tak for alle svar !
Pasat C2 med KAB styring, 600l magasin, 150 m2 hus og et forbrug på ca 4 ton pr år, derudover solvarme til sommer fornøjelser

Offline larspiil

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 12
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Iltsonde til Pasat C2 og Kab styring
« Svar #11 Dato: Okt 11, 2019, 09:50 »
Hej igen,
Jeg fik endelig anskaffet iltsonde. Nu til montage - er der nogen med erfaring deri? Jeg har tænkt at bore den i aftræksrøret umiddelbart uden C2 kedlen. Det burde være de samme værdier der som inde i rummet over brændkammeret?
Mvh
Lars Piil
Pasat C2 med KAB styring, 600l magasin, 150 m2 hus og et forbrug på ca 4 ton pr år, derudover solvarme til sommer fornøjelser

Offline larspiil

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 12
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Iltsonde til Pasat C2 og Kab styring
« Svar #12 Dato: Jan 13, 2020, 20:42 »
En opfølger fra tidligere indlæg:
Sonde melder ›2% så jeg vil mene at den ikke passer til en KAB styring. Måske nogen har været heldige på sonde markedet og har et model nummer eller et ebay link til en passende sonde ?

Pasat C2 med KAB styring, 600l magasin, 150 m2 hus og et forbrug på ca 4 ton pr år, derudover solvarme til sommer fornøjelser