Forfatter Emne: Snegl falder af..  (Læst 4106 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline skefan

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 8
  • Respekt optjent: +0/-0
Snegl falder af..
« Dato: Okt 19, 2009, 21:05 »
Jeg har nu et par gange oplevet af min externe snegl.(den i siloen) er faldet af gear motoren.
det hænger nok sammen med de nye piller er begyndt at bruge for det knager og brager noget i røret.. sneglen spænder også op således at den driver gear og motor baglænds når den stopper.
jeg syntes også pillerne virker ualmindelig hårde.. og der er ingen smuld der kan "smøre" røret lidt..
Er der nogle der har haft samme problem.? og hva kan man gøre ved problemet..? jeg tror ikke min snegl holder meget længere på den måde..!!

På forhånd tak for hjælpen

Mvh Stefan
scotte 16kw m/ilt på dor gennemstrømsvandvarmer 100 liter
185m2 hus 1 1/2 plan m. gulvarme og radiatore(godt isoleret)
105m2 Garage m gulvarme (10-15Grader)(moderat isoleret)
forbrug 4-5 ton pr år

Offline Kendub

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 310
  • Respekt optjent: +6/-4
    • Data:
Sv: Snegl falder af..
« Svar #1 Dato: Okt 19, 2009, 22:54 »
Hvor har du købt dine træpiller?

Forhåbentligt ligger du ikke inde med mange tons - det bedste råd er vel egentligt at skifte leverandør/mærke.

Det er vel ikke tilfældet, at spidsen af din snegl er defekt (?)

Har læst mange der har beklaget sig over piller fra Stampemøllen er for hårde og at den interne snegl ligefrem er blevet beskadiget af dem.

Offline skefan

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 8
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Snegl falder af..
« Svar #2 Dato: Okt 20, 2009, 15:33 »
De er fra Lundemøllen (fuglebjerg) og jo jeg har købt 5 ton.. jeg tror jeg vil prøve at gi dem noget raps olie.. det har jeg læst der er nogen der gør på forumet.. måske det kan smøre lidt og måske bløde dem en smule op..
scotte 16kw m/ilt på dor gennemstrømsvandvarmer 100 liter
185m2 hus 1 1/2 plan m. gulvarme og radiatore(godt isoleret)
105m2 Garage m gulvarme (10-15Grader)(moderat isoleret)
forbrug 4-5 ton pr år

Offline skefan

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 8
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Snegl falder af..
« Svar #3 Dato: Nov 12, 2009, 15:19 »
hej alle
nu har jeg løst problemet .. jeg gav pillerne en sjat rapsolie ca 1/2 l pr påfyldning (350l) og der har ikke været problemer siden det smøre snegler og blødgør også pillerne lidt.. og de brænder fint.
scotte 16kw m/ilt på dor gennemstrømsvandvarmer 100 liter
185m2 hus 1 1/2 plan m. gulvarme og radiatore(godt isoleret)
105m2 Garage m gulvarme (10-15Grader)(moderat isoleret)
forbrug 4-5 ton pr år

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: Snegl falder af..
« Svar #4 Dato: Nov 12, 2009, 19:43 »
Jeg har fulgt andres ide med at bore en række 4 mm huller i underkanten af sneglen og lade smulden opsamle i en kabelbakke sat fast med strips ned i en spand.

Det tager utrolig meget smuld, og det fedter ikke.

Andre har foreslået, at svejse et vandrør fast i motoren i den ene ende og sneglespidsen i den anden for at gøre spiral-sneglen mindre fleksibel.

En del har vist også forsøgt sig med et elektrikerrør ned gennem sneglen. Det skulle gøre den mere effektiv, når den ikke transportere piller i midten.

Også er der nogle (den samme som med det svejsede vandrør = Troldmand) som er ved at opfinde noget med at sætte en gardinstang fast på indersiden af sneglen, så pillerne ikke drejer med rundt. Det er så effektivt, at pillerne kan løftes lodret: Se et tidligt forsøg med for mange gardinstænger: http://www.youtube.com/watch?v=PmLinD2o-Dc
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline skefan

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 8
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Snegl falder af..
« Svar #5 Dato: Nov 13, 2009, 19:34 »
det er godtnok en efektiv snegl han får lavet sig der.. men jeg tror den er lidt svær at regulere med sådan en fart..  ;D
jeg tror ikke man kan bruge sådan en løsning på standart motoren fra scotte som jo er noget mindre end den han har monteret her.. men den med røret lyder som en god ide.. 
jeg havde nu ikke problemer med smuld men nærmere med at pillerne pakkede sig tæt i røret så friktionen af piller mod snegl og rør blev for stor og sneglen gav sig i store ryk.. og her har en sjat olie altså vist sig at være en god løsning..  :D
scotte 16kw m/ilt på dor gennemstrømsvandvarmer 100 liter
185m2 hus 1 1/2 plan m. gulvarme og radiatore(godt isoleret)
105m2 Garage m gulvarme (10-15Grader)(moderat isoleret)
forbrug 4-5 ton pr år

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: Snegl falder af..
« Svar #6 Dato: Nov 14, 2009, 00:26 »
Men er det ikke fordi, at der er smuld i pillerene, at de kan pakke.

Jeg vil tro, at princippet med gardinstangen også gælder ved almindelige Woody/Scotte-snegle, selvom de drejer langsommere. Men jeg har ikke prøvet.

Ja, Troldmand har store forhold (se f.eks. http://www.youtube.com/watch?v=dJUE3zZQJpg&feature=channel, http://www.youtube.com/watch?v=dU9N1ghCGpU&feature=channel og http://www.youtube.com/watch?v=2sfcqrA1v2U&feature=channel )

Også er han lidt af en opfinder, se f.eks. http://www.youtube.com/watch?v=3_5t1DlyC2A&feature=channel, som alle vist kunne bruge.
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron