Forfatter Emne: PI Regulering ustabil  (Læst 2449 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lakers

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 4
  • Respekt optjent: +0/-1
PI Regulering ustabil
« Dato: Nov 05, 2018, 17:09 »
Hej Folkens,

Nu har jeg forsøgt i længe tid at forsøge at indregulere mit fyr til ikke at skyde over og under setpunkt temperaturen. (PI indregulering)

Men syntes ikke rigtig jeg kan få fyret til at blive nogenlunde stabil omkring setpunktet.

Jeg har forsøgt at følge MHES guides på hans side, det er blevet bedre, men syntes ikke rigtig den er helt på plads endnu.¨

Syntes jeg har et problem ved at den nogen gange ryger helt ned omkring 56 grader, og har forsøgt at sætte P tallet lidt op.

Jeg er på stokercloud, se min signatur.

På forhånd tak :)
« Senest Redigeret: Nov 05, 2018, 17:12 af Lakers »

Offline Skrot1

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 689
  • Respekt optjent: +29/-25
Sv: PI Regulering ustabil
« Svar #1 Dato: Nov 05, 2018, 17:42 »
Prøv P på 2.5 og hæv din I til 0.25.... 0.08 er ikke nok
Woody 10 kw.V10, BS1016 kedel,  U-herd, trækstabilisator,  med iltstyring og kompressorrens, version 10.525, 130. mm. stålskorsten. 6 mm piller . https://stokercloud.dk/v3/#/65018/main-page

Offline Skrot1

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 689
  • Respekt optjent: +29/-25
Sv: PI Regulering ustabil
« Svar #2 Dato: Nov 05, 2018, 18:04 »
Du har ikke meget varmeaftag, ud over de 3 kw din mimimumsydelser er, måske fordi din kedel er rigelig stor til 275 kvm. Så har fyret svært ved at regulere.
Woody 10 kw.V10, BS1016 kedel,  U-herd, trækstabilisator,  med iltstyring og kompressorrens, version 10.525, 130. mm. stålskorsten. 6 mm piller . https://stokercloud.dk/v3/#/65018/main-page

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-287
Sv: PI Regulering ustabil
« Svar #3 Dato: Nov 05, 2018, 20:56 »
Mit skød også en del ved siden af med lille varmeaftag og et meget uens samme.

Jeg køre med 1,9 og 0,12 det køre rimeligt så jeg kan umiddelbart godt forstå dit køre underligt.

Umiddelbart er std. indstillingerne meget meget overordnede og vil nok køre lige ringe på størstedelen af kedlerne rundt omkring.
Men som med alt andet er dokumentationen elendig og ikke engang et montørbesøg fik mit til at køre stabilt, det er kun med hjælp herfra jeg er rimeligt kørende.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Skrot1

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 689
  • Respekt optjent: +29/-25
Sv: PI Regulering ustabil
« Svar #4 Dato: Nov 07, 2018, 11:26 »
Grunden til du har svært ved at indregulere dit fyr, er fordi du har et meget svingende aftag, måske noget gulvvarme med en høj indgangstemperatur, er det tilfældet, så prøv at sænke den gradvist, og se om det hjælper.samtidig prøv at hæv kedeltemperatur til 70gr. Så er der mere energi i vandet, til at imødegå aftaget.
Woody 10 kw.V10, BS1016 kedel,  U-herd, trækstabilisator,  med iltstyring og kompressorrens, version 10.525, 130. mm. stålskorsten. 6 mm piller . https://stokercloud.dk/v3/#/65018/main-page

Offline hdl

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 9
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: PI Regulering ustabil
« Svar #5 Dato: Dec 12, 2018, 17:53 »
Jeg har også nogle udfordringer med hurtig nok regulering omkring ønsket kedeltemperatur.
P tallet er 2,5 og I er 1,5

Jeg kan se I foreslår I tallet så langt ned som 0,25 ?

Hvis man skal have hurtigere regulering skal man så sænke P og I værdierne eller øge ?

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: PI Regulering ustabil
« Svar #6 Dato: Dec 12, 2018, 18:34 »
Hmm, det er ikke sådan at man kan sige at man får en hurtigere regulering ved at justere på P og I.

P reagerer straks med et bidrag der er Proportionalt med fejlen, altså direkte sammenhæng med forskellen mellem ønsket temperatur og aktuel temperatur.
Regnestykket er:
P-andel = P-faktor x (ønsket temperatur - aktuel temperatur)
Det medfører at en større P-faktor giver større udsving i P-andelen, som måske kan opfattes som hurtigere regulering, en som blot er en kraftigere reaktion på ændringer.

I fungerer ligesom en stak eller stabel, som øges eller reduceres med forskellen mellem ønsket temperatur og aktuel temperatur, sådan at når aktuel temperatur er under ønsket temperatur bliver stakken/stablen øget og når aktuel temperatur er over ønsket temperatur bliver stakken/stablen reduceret.
Hvor meget stakken øges/reducers kommer an på 2 parametre, forskellen mellem ønsket og aktuel temperatur og I-faktoren, sådan at regnestykket er:
I-andel = I-andel x (ønsket temperatur - aktuel temperatur)
Det medfører at en større I-faktor vil gøre springene som I-andelen øges/reduceres med større, og så kan man jo sige at styringen reagerer hurtigere, men i praksis reagerer den bare mere hidsigt og risikerer dermed at skyde mere over/under.

Hilsen
Michael

Jeg har også nogle udfordringer med hurtig nok regulering omkring ønsket kedeltemperatur.
P tallet er 2,5 og I er 1,5

Jeg kan se I foreslår I tallet så langt ned som 0,25 ?

Hvis man skal have hurtigere regulering skal man så sænke P og I værdierne eller øge ?
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-287
Sv: PI Regulering ustabil
« Svar #7 Dato: Dec 12, 2018, 19:23 »
Jeg har ændrer på mine eftersom der er kommet større varmeaftag.
Nu hedder tallene 2 og 0,13
Det jeg vil sige med det er at der kan være forskel på hvordan det skal stå udfra varmeaftaget og det er meget svært at sige noget om hvad der kan, eller bør, gøres uden at kende husets varme installation og behovsmønster.

Gulvvame? Radiatore? Ventilation? Teenagere i bad osv.

Jo større P jo hurtige reaktion, begge veje, så kan det gå i selvsving eller skyde alt for meget over og under. For stort I kommer kommer reaktionen i langsomme bølger.

I kan se hvordan effekten er sammensat under Setup-> Avanceret der er udregningen med P og I del.

Af økonomiske hensyn ville jeg gå efter en rolig regulering i stedet for en lynhurtig, kombineret med at mit skyder alt for langt over hvis jeg går i bad og skynder mig ud af døren på en kold dag hvis jeg har for stort P.
Så trækken ventilationen en 3-4 kw og VVBèn nok 2-3 så skyder jeg langt over når ventilationen slukker og VVBèn er blevet varm nok igen.

 
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline hdl

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 9
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: PI Regulering ustabil
« Svar #8 Dato: Dec 12, 2018, 19:24 »
Ok, tak det hjalp på forståelsen af funktionen af P og I.
Så prøver jeg mig frem :-)



Hmm, det er ikke sådan at man kan sige at man får en hurtigere regulering ved at justere på P og I.

P reagerer straks med et bidrag der er Proportionalt med fejlen, altså direkte sammenhæng med forskellen mellem ønsket temperatur og aktuel temperatur.
Regnestykket er:
P-andel = P-faktor x (ønsket temperatur - aktuel temperatur)
Det medfører at en større P-faktor giver større udsving i P-andelen, som måske kan opfattes som hurtigere regulering, en som blot er en kraftigere reaktion på ændringer.

I fungerer ligesom en stak eller stabel, som øges eller reduceres med forskellen mellem ønsket temperatur og aktuel temperatur, sådan at når aktuel temperatur er under ønsket temperatur bliver stakken/stablen øget og når aktuel temperatur er over ønsket temperatur bliver stakken/stablen reduceret.
Hvor meget stakken øges/reducers kommer an på 2 parametre, forskellen mellem ønsket og aktuel temperatur og I-faktoren, sådan at regnestykket er:
I-andel = I-andel x (ønsket temperatur - aktuel temperatur)
Det medfører at en større I-faktor vil gøre springene som I-andelen øges/reduceres med større, og så kan man jo sige at styringen reagerer hurtigere, men i praksis reagerer den bare mere hidsigt og risikerer dermed at skyde mere over/under.

Hilsen
Michael

Jeg har også nogle udfordringer med hurtig nok regulering omkring ønsket kedeltemperatur.
P tallet er 2,5 og I er 1,5

Jeg kan se I foreslår I tallet så langt ned som 0,25 ?

Hvis man skal have hurtigere regulering skal man så sænke P og I værdierne eller øge ?