Forfatter Emne: Smulder i ekstern snegl  (Læst 1829 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ernie

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 2
  • Respekt optjent: +0/-0
Smulder i ekstern snegl
« Dato: Nov 27, 2018, 17:33 »
Hej med jer i gruppen.  :)
Jeg er ny bruger herinde og har et problem med min eksterne snegl på mit Scotte pillefyr. Det har ellers kørt problemfrit på 10 år. Men i vinteren 2017 begyndte mit fyr at melde fejl på manglende brændsel. Der kom meget smulder i den eksterne snegl. Så fik den et skud olie i siloen og kørte problemfrit 7-10 dage og så kom det igen. Kunne heldigvis genstarte via stokercloud når jeg var på ferie. Nu har jeg monteret en ny snegl d.17/11 og troede problemet var løst men i dag er den begyndt igen !!  Den gamle snegl var ikke slidt. Der var også en der foreslog et elektriker rør i center af snegl.
PS. Silo og fyr blev støvsuget da jeg monterede den nye snegl.

Er der nogle af jer erfarne brugere der har et forslag ?  På forhånd tak.

Prøver at uploade et billede men kan ikke lige finde ud af det. Tror det lykkedes
« Senest Redigeret: Nov 27, 2018, 17:35 af Ernie »

Offline Skrot1

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 689
  • Respekt optjent: +29/-25
Sv: Smulder i ekstern snegl
« Svar #1 Dato: Nov 27, 2018, 19:18 »
Dårlig kondensator måske? Kombineret med meget smuld. Det er da et bud.
Woody 10 kw.V10, BS1016 kedel,  U-herd, trækstabilisator,  med iltstyring og kompressorrens, version 10.525, 130. mm. stålskorsten. 6 mm piller . https://stokercloud.dk/v3/#/65018/main-page

Offline Skrot1

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 689
  • Respekt optjent: +29/-25
Sv: Smulder i ekstern snegl
« Svar #2 Dato: Nov 27, 2018, 20:48 »
Måske fugtige piller ? Det ligner du har meget smuld
Woody 10 kw.V10, BS1016 kedel,  U-herd, trækstabilisator,  med iltstyring og kompressorrens, version 10.525, 130. mm. stålskorsten. 6 mm piller . https://stokercloud.dk/v3/#/65018/main-page

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4444
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Smulder i ekstern snegl
« Svar #3 Dato: Nov 28, 2018, 10:42 »
Det er næppe sneglen der genererer smuld.

Ved at montere et elektrikerrør i midten risikerer du at der er mindre plads til pillerne og de vil knække, og i og med at de knækker kan der genereres smuld.
Jeg har engang set test af snegl med og uden elrøret, sneglen kunne med elrøret give piller hvor sneglen stod næsten lodret.. men det er jo næppe noget man har brug for.

Olie har jeg ikke haft held med, det får forbrændingen til at svinge mellem mager og fed, og alt den tid med ukorrekt forbrænding er dårlig økonomi. Det betyder måske mindre hvis man har iltstyring.

Løsningen er gode piller uden smuld, og ensartet længde, det er skidt at de spænder fra 5mm til 50mm.

Med gode piller kører mit fyr meget bedre. Jeg har så boret en række huller i undersiden af sneglen, det sorterer smuld fra, og sikrer at sneglydelsen nærmest ikke ændrer sig efter den lige er faldet på plads, det har nu kørt i 2 år uden nævneværdig ændringer i sneglydelsen.

Men trin 1, er piller uden smuld.

Hvis din kondensator er gammel, kan den godt være slidt og trænge til udskiftning, men det har altså ingen indflydelse på mængden af smuld.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Ernie

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 2
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Smulder i ekstern snegl
« Svar #4 Dato: Nov 28, 2018, 16:35 »
Hej Skrot1 og xkfc.
Jeg takker mange gange for jeres svar. Har de sidste par sæsoner købt NEOVA piller ved Danskbiobrændsel og de står tørt i laden. Købt her i november 2018. Men kan selvfølgelig ikke udlukke de er fugtige ?  Ved ikke om der er andre der har erfaringer med NEOVA pellets ?
Fik ved en tilfældighed 6 mm piller i foråret og syntes at fyrret kørte bedre end på 8 mm.
Jeg vil prøve at kigge på min kondensator, har en ny liggende.  og måske prøve et andet mærke af piller. Har før købt ved Ole Tietze. Kunne prøve ham igen.
Men tak for jeres svar.  :). Dejligt for en ny bruger som mig.
God aften.

Offline otto

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 16
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Smulder i ekstern snegl
« Svar #5 Dato: Nov 28, 2018, 19:47 »
Jeg ved ikke om det kan hjælpe, men jeg har lige været igennem en periode hvor jeg sloges med lidt smulder og piller som ikke kom ud af sneglen så fyret stoppede flere gange uden jeg lige kunne gætte hvad der var galt.

en dag jeg stod og kiggede opdagede jeg at røret på den eksterne snegl havde drejet sig efter jeg justeret sneglen tilbage har den kørt uden problemer lige siden.

Otto
Scotte 16 KW
Opop 418 kedel
opvarmer ca 150m2