Forfatter Emne: RTB soder og ryger  (Læst 4918 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lolk

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 50
  • Respekt optjent: +0/-1
RTB soder og ryger
« Dato: Dec 22, 2018, 19:52 »
Hej pillefolk
Jeg har problemer med at mit nye RTB Fumus soder og ryger temmelig meget. Fyret er iltstyret og min værdier ser fine ud. Hvorfor soder den så meget at min helt nye Termatech ø150 skorsten på 5m er sort hele vejen op. fyret har kun brændt 800kg piller af ialt.
Er der nogen der kan hjælpe mig med hvad jeg gør forkert.
Cloud: https://stokercloud.dk/v3/#/45452%20fl/main-page
Kedel: RTB 16kW Fumus
Hus: 218m² i 2 plan, år 1912, energi optimeret
Årlig pilleforbrug: 35-40% mindre end det gamle

Offline Hedestoker

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 533
  • Respekt optjent: +33/-6
    • Salg af pillefyr og vvs artikler
Sv: RTB soder og ryger
« Svar #1 Dato: Dec 22, 2018, 20:11 »
Op med kedeltemperaturen på 70 gr så du får noget ordentligt varme og træk i skorstenen.

Mvh Allan
Forhandler af RTB, Scotte, Woody, NBE og VVS artikler.

Opvarmer 500 m² med BlackStar 30 kedel (selvrens), Scotte 30Kw, Version 7.
240 rørs NBE Vaccum solfanger
http://www.stokercloud.dk/dev/hedestoker01.html

Offline Lolk

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 50
  • Respekt optjent: +0/-1
Sv: RTB soder og ryger
« Svar #2 Dato: Dec 22, 2018, 20:17 »
Op med kedeltemperaturen på 70 gr så du får noget ordentligt varme og træk i skorstenen.

Mvh Allan

Tak Allan
Jeg giver den et skud på 70gr.
Cloud: https://stokercloud.dk/v3/#/45452%20fl/main-page
Kedel: RTB 16kW Fumus
Hus: 218m² i 2 plan, år 1912, energi optimeret
Årlig pilleforbrug: 35-40% mindre end det gamle

Offline stenstrup

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 394
  • Respekt optjent: +9/-0
  • Godt tilfreds
Sv: RTB soder og ryger
« Svar #3 Dato: Dec 22, 2018, 20:27 »
Der er slet ingen data for returføler. Har du mindst 55 grader retur i kedlen?
Hvordan er asken blevet efter hånden? Måske der skal lidt mere luft til de piller du kører med?
RTB. V13 10kw, 320kg rtb silo. VMV kvs 4.0 ventil/Frese føler til kedel retur. Elektrisk 2-vejs ventil og vma kvs 2.5 med ravk til vvb. Det meste opvarmes med radiatorer. Ca 65 KVM gulvvarme i stuer/køkken via blandekreds og 4m2 direkte nedroslet vha forindstilling på badeværelset. Kamstrup varmemåler. 2 stk trækstabilisatorer indmuret i skorsten, en under en over indgang fra pillefyr. 6 kvm Vølund solfangere/300 l vvb. Brændeovn i stuen.160 kvm hus i to plan fra 1929 (1. Sal renoveret/isoleret i 70'erne) forbrug pr år ca 5,5T
https://stokercloud.dk/v3/#/32178/main-page

Offline Lolk

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 50
  • Respekt optjent: +0/-1
Sv: RTB soder og ryger
« Svar #4 Dato: Dec 22, 2018, 20:39 »
Der er slet ingen data for returføler. Har du mindst 55 grader retur i kedlen?
Hvordan er asken blevet efter hånden? Måske der skal lidt mere luft til de piller du kører med?

Min shunt er sat til 55gr, jeg har ikke føler på retur (så vidt jeg ved) er det indbygget i kedel ??
Asken ser egentlig fin ud som kaffegrums, og der er meget få sorte piller ved kedelrens så de bliver brændt af.
Som du kan se Stenstrup, på min cloud er der ikke ligefrem kommet styr på min lux !!!!
Cloud: https://stokercloud.dk/v3/#/45452%20fl/main-page
Kedel: RTB 16kW Fumus
Hus: 218m² i 2 plan, år 1912, energi optimeret
Årlig pilleforbrug: 35-40% mindre end det gamle

Offline stenstrup

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 394
  • Respekt optjent: +9/-0
  • Godt tilfreds
Sv: RTB soder og ryger
« Svar #5 Dato: Dec 22, 2018, 21:11 »
Bare der er styr på retur temperaturen. Du har vel et termometer du kan se på om retur er som den skal være? Det er ret vigtigt at retur temp overholdes. Mener ikke returføler er indbygget, men ved ikke på fumus. Jeg købte og monterede en løs føler på mit fyr.

Ja kan godt se lux zig zagger meget, man skulle næsten tro der var en fejl ved føleren eller en løs forbindelse? Har du renset den for støv? Hvad siger lux hvis du lyser på føleren med en lygte?

Jeg ved ikke om det måske vil gavne at justere lidt på P og I led, så effekten ikke svinger så meget. Det kunne måske give en mere jævn forbrænding. Men det er jeg ikke helt rutineret i endnu, til at kunne sige med sikkerhed. Bare sørg for at være tålmodig når du stiller på P og I led. Kun et lille skridt ad gangen og kun enten P eller I, og så vente mindst nogle timer gerne til dagen efter for at vurdere resultatet. 
Tænker om de 16kw du har er for stort til dit behov?
Måske en anden venlig sjæl der har en ide om det kunne hjælpe?
« Senest Redigeret: Dec 22, 2018, 21:26 af stenstrup »
RTB. V13 10kw, 320kg rtb silo. VMV kvs 4.0 ventil/Frese føler til kedel retur. Elektrisk 2-vejs ventil og vma kvs 2.5 med ravk til vvb. Det meste opvarmes med radiatorer. Ca 65 KVM gulvvarme i stuer/køkken via blandekreds og 4m2 direkte nedroslet vha forindstilling på badeværelset. Kamstrup varmemåler. 2 stk trækstabilisatorer indmuret i skorsten, en under en over indgang fra pillefyr. 6 kvm Vølund solfangere/300 l vvb. Brændeovn i stuen.160 kvm hus i to plan fra 1929 (1. Sal renoveret/isoleret i 70'erne) forbrug pr år ca 5,5T
https://stokercloud.dk/v3/#/32178/main-page

Offline Lolk

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 50
  • Respekt optjent: +0/-1
Sv: RTB soder og ryger
« Svar #6 Dato: Dec 22, 2018, 22:02 »
Bare der er styr på retur temperaturen. Du har vel et termometer du kan se på om retur er som den skal være? Det er ret vigtigt at retur temp overholdes. Mener ikke returføler er indbygget, men ved ikke på fumus. Jeg købte og monterede en løs føler på mit fyr.

Ja kan godt se lux zig zagger meget, man skulle næsten tro der var en fejl ved føleren eller en løs forbindelse? Har du renset den for støv? Hvad siger lux hvis du lyser på føleren med en lygte?

Jeg ved ikke om det måske vil gavne at justere lidt på P og I led, så effekten ikke svinger så meget. Det kunne måske give en mere jævn forbrænding. Men det er jeg ikke helt rutineret i endnu, til at kunne sige med sikkerhed. Bare sørg for at være tålmodig når du stiller på P og I led. Kun et lille skridt ad gangen og kun enten P eller I, og så vente mindst nogle timer gerne til dagen efter for at vurdere resultatet. 
Tænker om de 16kw du har er for stort til dit behov?
Måske en anden venlig sjæl der har en ide om det kunne hjælpe?

Jeg er kom i tanke om at jeg har en føler til retur på min solfangerstyrring, den siger en temp på 41,3gr på returvandet til kedel. Er det et problem når der er shunt på kedlen ?

Jeg tror ikke der er fejl på min lux måler, jeg kan høre flammen i fyret, og det lyder som den viser (kan høre når den går ud og flammer op igen) Nogen siger at det ikke betyder noget, fyret går jo ikke ud....... men synes det er store udsving den kommer med sammenlignet med andre fyr på clouden.
Jeg har haft problemet tidligere (som du ved) men det gik over, og fyret kørte stabilt i en periode på en 10 dages tid. Nu er det så vendt tilbage uden jeg har foretaget nogen ændringer.

Jeg har selv tænkt tanken om fyret er i overkanten.... måske..
Nu har jeg lavet lidt små ændringer på P og I, så ser vi hvordan det forløber.

Men det at fyret sviner så meget med sodpartikler i skorstenen (så meget at man kan se det på skorstenen udvendigt. den er snavset) og at det ryger en hel del undrer mig lidt når fyret er iltstyret, det brude jo give en ren forbrænding.
når jeg løfter på låget til askeskuffen, kan jeg se den trækker luft ind ved sneglen, så hvis den suger falsk luft snyder den jo lambdasonden til at tro det brænder fint. Jeg ved ikke om låget slutter så tæt at det ikke er et problem.

« Senest Redigeret: Dec 22, 2018, 22:04 af Lolk »
Cloud: https://stokercloud.dk/v3/#/45452%20fl/main-page
Kedel: RTB 16kW Fumus
Hus: 218m² i 2 plan, år 1912, energi optimeret
Årlig pilleforbrug: 35-40% mindre end det gamle

Offline stenstrup

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 394
  • Respekt optjent: +9/-0
  • Godt tilfreds
Sv: RTB soder og ryger
« Svar #7 Dato: Dec 23, 2018, 05:13 »
Det kommer helt an på hvor føleren sidder. Ved ikke lige hvordan du har 41,3 gr retur fra solfanger? Hvis det kun er den temperatur der går retur i kedlen, er det for lidt. Det er meget vigtigt at retur temp til kedlen på mindst 55 gr overholdes, ellers kondenserer røggasserne og der vil blive vådt i kedlen og den vil tærre op over tid. Retur temp til kedel er du nødt til at måle/sikre er høj nok rimeligt tæt på kedlen, og ikke flere meter fra.

Kiggede lige i din log. Det er alt for meget du justerer på på samme tid, og alt for store spring ad gangen på P og I led.
Hvis ikke fyret får lov at køre noget tid efter en ændring, så når du ikke at se effekten af det du har ændret. Og det kan ende med at blive værre. Især P og I led. Det kræver små skridt og lang tålmodighed.

Jeg er ikke inde i hvordan en røgsuger skal indstilles, men noget kunne jo tyde på for stort træk i kedlen. Måske derfor lux måleren har svært ved at se konstant lys?

Men uanset hvad, op med kedel temp til 70 og retur på min 55.
« Senest Redigeret: Dec 23, 2018, 09:49 af stenstrup »
RTB. V13 10kw, 320kg rtb silo. VMV kvs 4.0 ventil/Frese føler til kedel retur. Elektrisk 2-vejs ventil og vma kvs 2.5 med ravk til vvb. Det meste opvarmes med radiatorer. Ca 65 KVM gulvvarme i stuer/køkken via blandekreds og 4m2 direkte nedroslet vha forindstilling på badeværelset. Kamstrup varmemåler. 2 stk trækstabilisatorer indmuret i skorsten, en under en over indgang fra pillefyr. 6 kvm Vølund solfangere/300 l vvb. Brændeovn i stuen.160 kvm hus i to plan fra 1929 (1. Sal renoveret/isoleret i 70'erne) forbrug pr år ca 5,5T
https://stokercloud.dk/v3/#/32178/main-page

Offline stenstrup

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 394
  • Respekt optjent: +9/-0
  • Godt tilfreds
Sv: RTB soder og ryger
« Svar #8 Dato: Dec 23, 2018, 10:10 »
Lige et tillæg til hvis du oplever uforbrændte piller ved kompressorrens. Du kan stille "stop for træpiller" op. Prøv med f.eks 240 sek. På den måde kan fyret nå at brænde de sidste piller helt af, inden der skydes trykluft af.
RTB. V13 10kw, 320kg rtb silo. VMV kvs 4.0 ventil/Frese føler til kedel retur. Elektrisk 2-vejs ventil og vma kvs 2.5 med ravk til vvb. Det meste opvarmes med radiatorer. Ca 65 KVM gulvvarme i stuer/køkken via blandekreds og 4m2 direkte nedroslet vha forindstilling på badeværelset. Kamstrup varmemåler. 2 stk trækstabilisatorer indmuret i skorsten, en under en over indgang fra pillefyr. 6 kvm Vølund solfangere/300 l vvb. Brændeovn i stuen.160 kvm hus i to plan fra 1929 (1. Sal renoveret/isoleret i 70'erne) forbrug pr år ca 5,5T
https://stokercloud.dk/v3/#/32178/main-page

Offline Lolk

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 50
  • Respekt optjent: +0/-1
Sv: RTB soder og ryger
« Svar #9 Dato: Dec 23, 2018, 20:13 »
Det kommer helt an på hvor føleren sidder. Ved ikke lige hvordan du har 41,3 gr retur fra solfanger? Hvis det kun er den temperatur der går retur i kedlen, er det for lidt. Det er meget vigtigt at retur temp til kedlen på mindst 55 gr overholdes, ellers kondenserer røggasserne og der vil blive vådt i kedlen og den vil tærre op over tid. Retur temp til kedel er du nødt til at måle/sikre er høj nok rimeligt tæt på kedlen, og ikke flere meter fra.

Kiggede lige i din log. Det er alt for meget du justerer på på samme tid, og alt for store spring ad gangen på P og I led.
Hvis ikke fyret får lov at køre noget tid efter en ændring, så når du ikke at se effekten af det du har ændret. Og det kan ende med at blive værre. Især P og I led. Det kræver små skridt og lang tålmodighed.

Jeg er ikke inde i hvordan en røgsuger skal indstilles, men noget kunne jo tyde på for stort træk i kedlen. Måske derfor lux måleren har svært ved at se konstant lys?

Men uanset hvad, op med kedel temp til 70 og retur på min 55.

Min solfanger kan levere enten til VVB eller hus, styrringen har div. temp. følere for at vide hvor den skal gøre af varmen, og den viser at retur fra hus ligger på ca 35-45gr.
Når det så er sagt har jeg idag monteret min gamle solfangerstyrring på fyret med 3 følere (bare fordi jeg havde dem ;D ), frem temp, retur fra hus temp, og retur i kedel temp i dykrør på shunt. Min retur temp til kedel er på 56gr så det er vist fint.

Jeg ved godt jeg er lidt hurtig på tasterne med indstillinger (blev sg´noget fustreret efterhånden), men det er umiddelbart luft og pille-mængder jeg har rodet en del med som burde give et synligt resultat inden for kort tid. P og I-led ved jeg godt tager noget tid så jeg har ikke foretaget mig noget andet siden jeg justerede dem igår.

Fyret brænder pillerne rigtig fint af, og der er ikke sorte piller der er værd at nævne i askeskuffen.
Efter planlagt rens idag er det hele pludselig blevet bedre, så jeg skal vist også ha kigget lidt nærmere på det lille print på brænderen, det er vist gået lidt stærkt med at samle (se billede) måske der er andre tvivlsomme samlinger.

Alt i alt er det ikke sådan lige til at få til at "spille max", men det skal nok lykkes.

Tak for dine input  ;)
« Senest Redigeret: Dec 23, 2018, 20:29 af Lolk »
Cloud: https://stokercloud.dk/v3/#/45452%20fl/main-page
Kedel: RTB 16kW Fumus
Hus: 218m² i 2 plan, år 1912, energi optimeret
Årlig pilleforbrug: 35-40% mindre end det gamle

Offline deralte

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 12
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: RTB soder og ryger
« Svar #10 Dato: Dec 23, 2018, 23:56 »
Din ydelse ved 10% er lige i underkanten for en 16KW brænder, den bør nok sættes op til 2.5KW
Deralte

Offline kattemad

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 61
  • Respekt optjent: +2/-0
  • http://www.stokercloud.dk/dev/kattemad.html
Sv: RTB soder og ryger
« Svar #11 Dato: Dec 24, 2018, 00:12 »
Meget smuld i min brænder og min lux var helt af helvedes til, men fik boret de "berrygtede" 5mm huller i den eksterne snegl og det virker om der kan gøres noget, af det med en RTB ved jeg ikke.
Ps lyscensorren er gemt godt. :)

Offline Lolk

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 50
  • Respekt optjent: +0/-1
Sv: RTB soder og ryger
« Svar #12 Dato: Dec 24, 2018, 08:38 »
Din ydelse ved 10% er lige i underkanten for en 16KW brænder, den bør nok sættes op til 2.5KW

Det er rigtigt, det er for at se om jeg kan holde det igang frem for at ha for mange start/stop grundet for lidt varmeaftag i huset. Jeg arbejder med at få mit pilleforbrug sat til et absolut minimum og prøver at få mit fyr og mit danfoss link til at spille sammen. Når jeg har fundet den perfekte balance er der grundlag for at se om natsænkning overhoved giver en besparelse i længden, eller om en konstant temp. i huset giver samme resultat.
Cloud: https://stokercloud.dk/v3/#/45452%20fl/main-page
Kedel: RTB 16kW Fumus
Hus: 218m² i 2 plan, år 1912, energi optimeret
Årlig pilleforbrug: 35-40% mindre end det gamle

Offline Lolk

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 50
  • Respekt optjent: +0/-1
Sv: RTB soder og ryger
« Svar #13 Dato: Dec 24, 2018, 08:51 »
Meget smuld i min brænder og min lux var helt af helvedes til, men fik boret de "berrygtede" 5mm huller i den eksterne snegl og det virker om der kan gøres noget, af det med en RTB ved jeg ikke.
Ps lyscensorren er gemt godt. :)

Ja luxmåler sidder godt gemt sammen med en temp føler og undertryksmåler på samme plade. Jeg skal alligevel derind og ha samlet det hele ordentligt, der sidder kobber og stritter hist og her, så det er vist gået lidt stærkt med at samle det på fabrikken.

Jeg har ikke problemer med smuld i mine piller. Kørte silo helt tom forleden og der var ikke noget at se. De piller jeg bruger er lavet af små stykker sammenpresset flis så der er ikke som sådan fint savsmuld i. Jeg har brugt dem i de sidste 6 år i mit gamle fyr og aldrig tømt for smuld.
Men nu har jeg justeret min. Pillemængde op og det ser ud til at det rykker lidt, dog har den lidt startvanskeligheder når der kommer stort varmekald, lidt som en gammel bil med dårligt batteri.
Cloud: https://stokercloud.dk/v3/#/45452%20fl/main-page
Kedel: RTB 16kW Fumus
Hus: 218m² i 2 plan, år 1912, energi optimeret
Årlig pilleforbrug: 35-40% mindre end det gamle

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-291
Sv: RTB soder og ryger
« Svar #14 Dato: Dec 24, 2018, 13:35 »


Ja luxmåler sidder godt gemt sammen med en temp føler og undertryksmåler på samme plade. Jeg skal alligevel derind og ha samlet det hele ordentligt, der sidder kobber og stritter hist og her, så det er vist gået lidt stærkt med at samle det på fabrikken.


Det eneste positive der er at sige omkring du også har stritter og lidt er at jeg så ikke er den eneste. Der er også et par ledninger på mit fyr der er  næsten lange nok til at sidde fornuftigt og et par andre småting i det samlede eltekniske samle finish der vidner om vi i høj grad savner udlært, og samvittighedsfuld,  arbejdskraft her i dk.

Det har faktisk slået mig at der nemt kunne være nogle løse forbindelser og andet halløj der er medvirkende til de udsving der er på lysfølerne, men "man" kunne jo evt. pille askeskuffen ud og se om der er lys under sneglen i de perioder hvor lux niveauet er meget svingende.
« Senest Redigeret: Dec 24, 2018, 15:01 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.