Forfatter Emne: Lambdasonden DENSO  (Læst 7970 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline fabjedi

• Prof
  • Respekt optjent: +0/-1
    • Rtb
Lambdasonden DENSO
« Dato: Jan 07, 2019, 18:27 »
Godmorgen.
Ved du, om vi kan ændre lambdasonden DENSO på en V13 ved en BOSCH eller NGK probe?
Det er et spørgsmål til fremtiden, hvis DENSO aldrig stopper med at sælge sonden.
« Senest Redigeret: Jan 07, 2019, 18:28 af fabjedi »

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Lambdasonden DENSO
« Svar #1 Dato: Jan 07, 2019, 20:05 »
Øh, det er sandsynligvis mig der ikke helt forstår spørgsmålet, men ja du kan vælge mellem Bosch, NGK og Denso i dag på en v13.
Om Denso aldrig stopper med at sælge den nuværende lambdasonde skal jeg ikke udtale mig om, men det er helt klart den bedste lambdasonde jeg har haft, så mon ikke den fortsætter noget tid endnu.

Hilsen
Michael

Godmorgen.
Ved du, om vi kan ændre lambdasonden DENSO på en V13 ved en BOSCH eller NGK probe?
Det er et spørgsmål til fremtiden, hvis DENSO aldrig stopper med at sælge sonden.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

383CI

• Gæst
« Svar #2 Dato: Jan 07, 2019, 21:22 »
Umiddelbart er DENSOèn en helt almindelig std. sonde som bruges i mange biler og/eller en standard vare, så det bør ikke blive et regulært problem at erstatte sonden fremadrettet. Dog er de fleste med flad stik og umiddelabrt husker jeg Densoen med kvadratisk stik, dog med samme farvekoder på ledningerne som flertallet af std. sonder. 

Prøv at google H7700274189 63227c

Eller

OEM: 89467-68010 8946768010 Oxygen Sensor

Jeg understreger det er UMIDDELBART og jeg ikke kan/vil holdes ansvarligt for eventuelle fejl og skader som følge af montage af andre sonder.
« Senest Redigeret: Jan 07, 2019, 21:29 af 383CI »

Offline fabjedi

• Prof
    • Rtb
« Svar #3 Dato: Jan 07, 2019, 22:05 »
Jeg tror ikke, at en model til biler er gyldig. Værdierne skal være forskellige. Nej, jeg spurgte, om det var muligt at erstatte DENSO med denne for eksempel:
http://www.hs-kabeltechnik.at/en/products/sensor/lambda-sensor/lambda-sensor/11802-7100.html

Ved at ændre den firkantede stik selvfølgelig.
« Senest Redigeret: Jan 07, 2019, 22:07 af fabjedi »

383CI

• Gæst
« Svar #4 Dato: Jan 08, 2019, 07:44 »
Jeg tror ikke, at en model til biler er gyldig. Værdierne skal være forskellige. Nej, jeg spurgte, om det var muligt at erstatte DENSO med denne for eksempel:
http://www.hs-kabeltechnik.at/en/products/sensor/lambda-sensor/lambda-sensor/11802-7100.html

Ved at ændre den firkantede stik selvfølgelig.

Jeg skriver også UMIDDEBART en helt almindelig std. sonde. En anden ting er at det da kan være komplet ligegyldigt hvad værdierne SKAL være, sonden måler dem jo bare.
Det er op til styringen at bruge de udlæste værdier til noget.

En meget stor del af sonderne er med 4 ledninger, 2 til varmelegmet og to signalledninger og mange motorer deler jo sonder fordi de er helt ens og mange motorer der ikke er ens deler også std. sonder, netop fordi de sikkert er std. så hvorfor du TROR en sonde til en bil ikke er gyldig har jeg ingen ide om.

Jeg TROR, og tænker, bare det er en helt almindelig std. enhed, hvorfor skille det være andet end en std. vare?
Og ved ikke om den du linker til kan erstatte, den skal der nok en faglig vurdering til, men det er jo ikke første gang vi ikke ser ens på tingene og der gør jo bestemt ikke noget.

Men at verden skulle løbe tør for sonder til stokerfyr TROR jeg ikke, om DENSO stopper med produktionen af netop den der sidder i fyret som std. eller ej.

Iøvrigt ser jeg ikke noget spørgsmål om udskiftning til en anden konkret sonde i dit første indlæg, men jeg beklager jeg svarede på noget andet end du spurte om.
« Senest Redigeret: Jan 08, 2019, 08:14 af 383CI »

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
    • MHES
« Svar #5 Dato: Jan 08, 2019, 17:22 »
Der er meget stor forskel på lambdasonder og deres kvalitet.

En lambdasonde til en bil har typisk en væsentlig dårlige (mere uens) karaktestik i hele området, end de lambdasonder der bruges i bio-fyr.

Jeg har prøvet både no-name, Bosch, NTK og Denso lambdasonder og kan helt sikkert sige at der er ingen der når Denso til sokkeholderene  ;)

No-name sonder til biler har været helt i skoven, NTK skulle jævnligt kalibreres, Bosch havde for kort levetid, men Denso har kørt i mere end 3 år med samme kalibreringstal, så den holder jeg mig til.

Hilsen
Michael
Opvarmer ca. 270 m2
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Hjemmeside www.mhes.dk

Offline fabjedi

• Prof
    • Rtb
« Svar #6 Dato: Jan 08, 2019, 17:27 »
Ok, merci MHES. Les constructeurs font des modèles pour biomasses il y a donc une raison je pense (fumée moins chaude, poussières...). Donc tu as essayé BOSCH et NTK pour biomasse et cela n'était pas concluant.
383CI je suis généralement d'accord avec toi, mais ne prends pas une remarque pour une attaque personnelle  :-)
« Senest Redigeret: Jan 08, 2019, 17:28 af fabjedi »

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
    • MHES
« Svar #7 Dato: Jan 08, 2019, 17:42 »
Hi,

I did not realize until now that you were from France  ;)
...pretty good Danish writing from you  ;)

I'm not that good in French (at least ont on your level in Danich)  so therefore I write to you in English

Best regards
Michael

Ok, merci MHES. Les constructeurs font des modèles pour biomasses il y a donc une raison je pense (fumée moins chaude, poussières...). Donc tu as essayé BOSCH et NTK pour biomasse et cela n'était pas concluant.
383CI je suis généralement d'accord avec toi, mais ne prends pas une remarque pour une attaque personnelle  :-)
Opvarmer ca. 270 m2
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Hjemmeside www.mhes.dk

Offline fabjedi

• Prof
    • Rtb
« Svar #8 Dato: Jan 08, 2019, 17:48 »
Ingen herlighed: google translate :-)
« Senest Redigeret: Jan 08, 2019, 17:49 af fabjedi »

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
    • MHES
« Svar #9 Dato: Jan 08, 2019, 20:12 »
Yes, google translate is OK, but not more than that  ;)
...now I understand why some of your postings was a little difficult to understand  ;)

Regards
Michael

Ingen herlighed: google translate :-)
Opvarmer ca. 270 m2
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Hjemmeside www.mhes.dk

Offline fabjedi

• Prof
    • Rtb
« Svar #10 Dato: Jan 08, 2019, 20:55 »
 ;D

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +76/-5
« Svar #11 Dato: Jan 09, 2019, 11:49 »
Måske man bare er heldig eller det modsatte.

Jeg har en NTK som iltstyringen var født med da jeg installerede det for 5 år siden. Den startede på omkring 112 i kalibrering og har de sidste 3 år ligget på 96-97.
Så jeg holder mig til NTK - i hvertfald så længe den bliver ved med at virke ;D

Og jeg kørte endda med en sluk funktion i 1½år når fyret ikke var i drift (hvilket en ansat ved NBE ellers frarådede, da sonden ikke skulle kunne tåle det)

Der er meget stor forskel på lambdasonder og deres kvalitet.

En lambdasonde til en bil har typisk en væsentlig dårlige (mere uens) karaktestik i hele området, end de lambdasonder der bruges i bio-fyr.

Jeg har prøvet både no-name, Bosch, NTK og Denso lambdasonder og kan helt sikkert sige at der er ingen der når Denso til sokkeholderene  ;)

No-name sonder til biler har været helt i skoven, NTK skulle jævnligt kalibreres, Bosch havde for kort levetid, men Denso har kørt i mere end 3 år med samme kalibreringstal, så den holder jeg mig til.

Hilsen
Michael
« Senest Redigeret: Jan 09, 2019, 11:52 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

383CI

• Gæst
« Svar #12 Dato: Jan 09, 2019, 12:29 »
Nu er DENSO vel et mærke/fabrikat der (også) laver Lampdasonder og ikke en model Lampdasonde.

Så er det vel en model af mærket Denso der bruges til fyret, ligesom der findes forskellige modeller sonder fra NKT og andre fabrikater, til forskellige formål, også fyr og biler.

I bund og grund er der, igen, vel ikke den store forskel på om "man" skal bruge et O2 niveau fra en udstødning på en bil, et fyr eller et ilt niveau et hvilken som helst andet sted. Sonden måler og leverer et signal/en værdi afhængig af modellen som styringen så behandler.

Så kan man så tale om hvilke mærker og modeller der er bedst til hvad. Igen med parrelel til biler er det vel helt det samme som med dæk?

Nogle foretrækker det ene eller andet  men grundlæggende er dæk jo dæk. Der er så forskel i rullemodstand, larm holdbarhed osv. men hvis størrelsen (signalet og spændingen) passer til bilen kan den vel køre. 

Personligt køre jeg ikke på andre dæk end dem der er testet til Testvinder ad ADAC, så er jeg fri for at tænke over det og om jeg står bedst muligt fast.
Men jeg bruger så lidt tid på at finde dem billigst muligt, det er så en anden sag og med en pris på 1500penge kontra 3/400 og en vis almindelig irritation over at udnytte "monopoltilstande" gør det samme sig gældende omkring mange andre ting.