Forfatter Emne: Baxi 15  (Læst 12360 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Grønbo

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 1
  • Respekt optjent: +0/-0
Baxi 15
« Dato: Feb 01, 2019, 18:06 »
Hej
Jeg er på 2. års fyring med Baxi Multiheat 15. Der er opstået et problem med at fyret ikke vill komme op i temperatur. 1 års fyring foregik med maks. fyring pga. at tidligere ejer havde fået installeret gulvvarme, og derfor havde valgt at drosle alt varmt vand ned til 50 gr. Dette blev lavet om i sommers og alt gulvvarme blev nu styret af en shunt til gulvvarme.
I denne fyringsperiode blev fyret startet op og kunne fint køre med pausefyring, indtil for nyligt. Nu har fyret problmer med at komme op i temp det når op på ca. 50 gr, på trods af at det er indstillet på 78 grader. Der er dog en lille indskydelse at når jeg så fyrer op i brændovnen, så kommer temp dog op til de indstillet 78 gr. Jeg har ikke iltstyring, og der sidder en helt ny Danfors Alpha II pumpe. HVAD er der galt med fyret er det en ventil, der hænger, eller noget helt andet. Takker for alle gode ideer og svar. Mvh. Grønbo

Offline niels123

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 226
  • Respekt optjent: +4/-3
Sv: Baxi 15
« Svar #1 Dato: Feb 01, 2019, 18:54 »
Lyder om at fyret ikke kører op på høj last, jeg havde selv et multiheat tidligere og på høj last er der jo virkelig drøn på når man åbner lågen, kan du tjekke om det kører på høj last.
Er der nok vand på anlægget? Prøv evt at indstille cirkulationspumpen på 3 også så du få lidt fart på vandet.
Det fyr kan jo varme 300m2 op uden problemer

Mvh Niels
« Senest Redigeret: Feb 01, 2019, 18:57 af niels123 »
RTB 10 kw version 7.0674 incl ilt sonde. 230m2
9000 kg pr år

https://stokercloud.dk/v3/#/niels123/main-page

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: Baxi 15
« Svar #2 Dato: Feb 01, 2019, 21:57 »
Hvad hedder styringen på det? Link til manualen?

En makker jeg kender har samme problemer med en HS tarm 22Kw og på hans manual står både HS Tarm og Baxwog det tror jeg vi er kommet frem til at den styres vha. hystereser der sættes udfra et setpunkt hvor kedlen stopper.
Vi tegnede os frem temperaturen så kunne komme til at ligge i et område hvor brænderen ikke kom i høj last og derfor ikke kunne komme op i temperatur ordentligt.

Den 22Kw har kun 2 trin så de skal stå i rimelig balance for brænderen kan køre stabilt.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline thy

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 120
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: Baxi 15
« Svar #3 Dato: Feb 02, 2019, 12:44 »
Hvad hedder styringen på det? Link til manualen?

En makker jeg kender har samme problemer med en HS tarm 22Kw og på hans manual står både HS Tarm og Baxwog det tror jeg vi er kommet frem til at den styres vha. hystereser der sættes udfra et setpunkt hvor kedlen stopper.
Vi tegnede os frem temperaturen så kunne komme til at ligge i et område hvor brænderen ikke kom i høj last og derfor ikke kunne komme op i temperatur ordentligt.

Den 22Kw har kun 2 trin så de skal stå i rimelig balance for brænderen kan køre stabilt.
de styringer kan ikke samlignes :)

Offline thy

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 120
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: Baxi 15
« Svar #4 Dato: Feb 02, 2019, 12:48 »
Hej
Jeg er på 2. års fyring med Baxi Multiheat 15. Der er opstået et problem med at fyret ikke vill komme op i temperatur. 1 års fyring foregik med maks. fyring pga. at tidligere ejer havde fået installeret gulvvarme, og derfor havde valgt at drosle alt varmt vand ned til 50 gr. Dette blev lavet om i sommers og alt gulvvarme blev nu styret af en shunt til gulvvarme.
I denne fyringsperiode blev fyret startet op og kunne fint køre med pausefyring, indtil for nyligt. Nu har fyret problmer med at komme op i temp det når op på ca. 50 gr, på trods af at det er indstillet på 78 grader. Der er dog en lille indskydelse at når jeg så fyrer op i brændovnen, så kommer temp dog op til de indstillet 78 gr. Jeg har ikke iltstyring, og der sidder en helt ny Danfors Alpha II pumpe. HVAD er der galt med fyret er det en ventil, der hænger, eller noget helt andet. Takker for alle gode ideer og svar. Mvh. Grønbo

1 driftforms knap lyser..
2 Fyret kan have tabt indstillinger og så starte op med standart tal for en 2,5er det går så slet ikke...
3 hvis røgtemp  er mystisk springer i tal eller over 260 så går den planmæsig ned i power

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: Baxi 15
« Svar #5 Dato: Feb 02, 2019, 14:29 »

 de styringer kan ikke samlignes :)

Nwej det ved jeg udemærket men jeg sad faktisk med en HS Tarm/Baxi for 3 dage siden med helt samme problem. På den var der kun 2 trin og den skulle reguleres helt anderledes, derfor ville jeg se hvilken styring det var og evt. billeder af indstillinger.

Der er, eller på den jeg så på, var der 3 tal, et setpunkt (som så var der hvor brænderen slukkede) og en lav og høj hysterese som angav hvornår fyret gik fra den ene driftsform til den anden.

Det var et 22Kw men kom aldrig over 12 fordi pillemængden var for lav og fordi hystereserne var for skæve. Nu køre det 80% og imorgen kommer det på 90%
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline niels123

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 226
  • Respekt optjent: +4/-3
Sv: Baxi 15
« Svar #6 Dato: Feb 02, 2019, 15:08 »
Tpk og multiheat fra Baxi er som nat og dag, jeg har haft dem begge, den kvalitet som er på multiheat findes helt enkelt ikke på TPK.
RTB 10 kw version 7.0674 incl ilt sonde. 230m2
9000 kg pr år

https://stokercloud.dk/v3/#/niels123/main-page

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: Baxi 15
« Svar #7 Dato: Feb 02, 2019, 15:14 »
Tpk og multiheat fra Baxi er som nat og dag, jeg har haft dem begge, den kvalitet som er på multiheat findes helt enkelt ikke på TPK.

Tjek, det var, igen, derfor jeg ville have link til manualen. Jeg kender ikke nogle af fyrene, men jeg kender begrebet hysterese og setpunkt og kan tegne kurver og regne effekter.
Det var nok til at få den TP til at køre væsentligt bedre, men når det så er sagt er jeg heller ikke imponeret over styringen og mulighederne i den. Fyrets kvalitet kan jeg ikke udtale mig om.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.