Forfatter Emne: Hjælp til indstilling/opsætning af nyt fyr  (Læst 4030 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline KBK

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 5
  • Respekt optjent: +0/-0
Hjælp til indstilling/opsætning af nyt fyr
« Dato: Mar 21, 2019, 20:13 »
Hej stoker-folk.

Jeg har været nød til at udskifte mit gamle baxi fyr, da det revnede i kedlen, og har valgt at udskifte det med et RTB 16KW Fumus.
Efter jeg monterede fyret, afvejede jeg piller, og startede det. Det kørte faktisk rigtig godt, men kun i en uges tid ca. (Det skal lige sige huset var koldt da det tog en weekend at montere fyret, og brugte så mandag på at få det godkendt og sat igang)
Fyret kørte helt op og helt ned i både temperatur og ydelse, og kørt over min max. difference fra set-punkt og slukkede derfor fyret. Så tog det ca. 10-15 minutter inden det var koldt nok igen og så startede fyret op igen. Sådan kørte det nærmest konstant. Fik så min leverandør til at indstille/regulere fyret, men han mente det kørte som det skulle. Det mente jeg ikke og begyndte selv at gøre det. Jeg blev anbefalet af en kollega at kigge på MHES.dk, og begynde at indstille på PI-værdier. Det gjorde jeg og så begyndte det at køre virkelig godt. Så kontaktede jeg min leverandør, om ikke det var sådan fyret skulle kører, og hvad han mente om indstillingerne. Han mente ikke det skulle være nødvendig at regulere på disse værdier, så han ville gerne give det et forsøg, og det fik han lov til. Det fungere så ikke rigtig efter hans indstillinger. Så lavede jeg mine indstillinger tilbage til da jeg selv havde indstillet det, men det er som om det heller ikke fungere for mig længere.

Jeg har derved opseveret (Efter at have fået to alarmer på varm skakt), at fyret kører nærmest som jeg mener det skal, når fyret har været slukker i nogle timer, og der rent faktisk er brug for noget varme. Så kan den meget bedre regulere det, men efter en halv dags tid når alt er varmet op igen, så begynder det på samme nummer, og kører langt over setpunkt, og efter optænding hamre den lige op over igen, og begynder at tænde og slukke. Så skal det eventuel "bare" lukkes ned via urstyring nogle timer om dagen eller hvad er mest korrekt og mest holdbart?  :-X ???

Jeg er derfor i tvivl om det er indstillinger eller opsætningen af selve fyret.
Har ingen flow måler på, men kunne det være når flowet er lavt fejlen er der?
har desværre heller ingen temperatur på VVB eller retur, men shunten står på 60 grader.
Pumpen på varme kredsen står pt. på fastydelse trin 2.

Huset er 205kvm på to plan. 125 i grundplan. Gulvvarme i stueetage og radiator i hvert rum på 1. sal.

Håber i har nogle bud, til hvordan jeg kan få det til at køre lidt mere jævnt.

https://stokercloud.dk/v3/#/45365/main-page

På forhånd tak  O0
https://stokercloud.dk/v3/#/45365/main-page
RTB 16kW Fumus
Opvarmer 205kvm på 2 plan, mellemisoleret hus.
- 125kvm af gulvvarme, resten radiator.

Årligt forbrug på ca. 7 tons. (På mit gamle baxi multiheat 1.5)

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7550
  • Respekt optjent: +224/-178
  • Montør NBE
Sv: Hjælp til indstilling/opsætning af nyt fyr
« Svar #1 Dato: Mar 21, 2019, 20:51 »
Hej stoker-folk.

Jeg har været nød til at udskifte mit gamle baxi fyr, da det revnede i kedlen, og har valgt at udskifte det med et RTB 16KW Fumus.
Efter jeg monterede fyret, afvejede jeg piller, og startede det. Det kørte faktisk rigtig godt, men kun i en uges tid ca. (Det skal lige sige huset var koldt da det tog en weekend at montere fyret, og brugte så mandag på at få det godkendt og sat igang)
Fyret kørte helt op og helt ned i både temperatur og ydelse, og kørt over min max. difference fra set-punkt og slukkede derfor fyret. Så tog det ca. 10-15 minutter inden det var koldt nok igen og så startede fyret op igen. Sådan kørte det nærmest konstant. Fik så min leverandør til at indstille/regulere fyret, men han mente det kørte som det skulle. Det mente jeg ikke og begyndte selv at gøre det. Jeg blev anbefalet af en kollega at kigge på MHES.dk, og begynde at indstille på PI-værdier. Det gjorde jeg og så begyndte det at køre virkelig godt. Så kontaktede jeg min leverandør, om ikke det var sådan fyret skulle kører, og hvad han mente om indstillingerne. Han mente ikke det skulle være nødvendig at regulere på disse værdier, så han ville gerne give det et forsøg, og det fik han lov til. Det fungere så ikke rigtig efter hans indstillinger. Så lavede jeg mine indstillinger tilbage til da jeg selv havde indstillet det, men det er som om det heller ikke fungere for mig længere.

Jeg har derved opseveret (Efter at have fået to alarmer på varm skakt), at fyret kører nærmest som jeg mener det skal, når fyret har været slukker i nogle timer, og der rent faktisk er brug for noget varme. Så kan den meget bedre regulere det, men efter en halv dags tid når alt er varmet op igen, så begynder det på samme nummer, og kører langt over setpunkt, og efter optænding hamre den lige op over igen, og begynder at tænde og slukke. Så skal det eventuel "bare" lukkes ned via urstyring nogle timer om dagen eller hvad er mest korrekt og mest holdbart?  :-X ???

Jeg er derfor i tvivl om det er indstillinger eller opsætningen af selve fyret.
Har ingen flow måler på, men kunne det være når flowet er lavt fejlen er der?
har desværre heller ingen temperatur på VVB eller retur, men shunten står på 60 grader.
Pumpen på varme kredsen står pt. på fastydelse trin 2.

Huset er 205kvm på to plan. 125 i grundplan. Gulvvarme i stueetage og radiator i hvert rum på 1. sal.

Håber i har nogle bud, til hvordan jeg kan få det til at køre lidt mere jævnt.

https://stokercloud.dk/v3/#/45365/main-page

På forhånd tak  O0

Prøv at sæt indgangs temperaturen på gulvarmen til 30 gr
og shunt temperaturen på fyret til 55 grader.
Måske er der for meget P faktor, prøv 1.2  :)
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-287
Sv: Hjælp til indstilling/opsætning af nyt fyr
« Svar #2 Dato: Mar 21, 2019, 20:58 »
Dit forhold mellem P&I er det der gør det svinger som det gør.

Du vægter tilsyneladende P for meget og I for lidt.

Prøv evt. med P=2,1/2,3 og I=0,1

og tænker det samme om shunten, ned på 55 med den. 

"folk" læser om netop regulering i årevis og det går håbløst galt alligevel.
Hvis VVSèrne siger det ikke er nødvendigt at indstille viser det mere om ham end om fyret, men desværre er de oftest solgt sådan.

I min optik tager det nok 14 dage fokuseret at optimere det mest muligt, i hvert fald uden måle apparater og med min tekniske baggrund. (eller mangle på samme)

Hvordan ser asken ud?

Forklaring er super omfattende, så det bliver en anden gang.

 
« Senest Redigeret: Mar 21, 2019, 21:01 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline KBK

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 5
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Hjælp til indstilling/opsætning af nyt fyr
« Svar #3 Dato: Mar 21, 2019, 21:10 »
Hej i to.
Tak for jeres svar!

Mini PI værdier da jeg synes det kørte bedst var: P: 1,3 I0,08, men har sat det tilbage igen spm leverandøren havde sat det på.

Prøver lige dine indstillinger først Michael, og så dine bagefter 383CI.
Tusind tak for jeres lækre inputs og hjælp!

Min aske helt fint brunt pulver (nærmest støv). Vil du gerne have et billede?
Jeg vil tro asken er fin, men blot baseret på hvad jeg har fundet herinde og andre steder på nettet.

Tusind tak begge to!
https://stokercloud.dk/v3/#/45365/main-page
RTB 16kW Fumus
Opvarmer 205kvm på 2 plan, mellemisoleret hus.
- 125kvm af gulvvarme, resten radiator.

Årligt forbrug på ca. 7 tons. (På mit gamle baxi multiheat 1.5)

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-287
Sv: Hjælp til indstilling/opsætning af nyt fyr
« Svar #4 Dato: Mar 22, 2019, 04:38 »
P&I er jo netop, også forskellig fra fyr til fyr, derfor bekræfter det jo bare hvor lidt Installatøren ved om det han udtaler sig om, når han siger der ikke skal ændres og det tydeligtvist køre ringe.
(At det så også bekræfter min indstilling og intet er automatisk og "bare lige" skal jeg nok undlade at kommentere)

Men jo bedre med dine egne indstillinger, så brug dem der køre bedst.

Jeg foreslog en konservativ ændring men det tager noget at tid at trimme.

Asken lyder som den skal så pil endeligt ikke ved den.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Hedestoker

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 533
  • Respekt optjent: +33/-6
    • Salg af pillefyr og vvs artikler
Sv: Hjælp til indstilling/opsætning af nyt fyr
« Svar #5 Dato: Mar 23, 2019, 06:47 »
Hej
Nu har i meget travlt med at fortælle at jeg ikke kan justere et fyr, så spørger jeg bare?

Er der ikke bare en har brugt 2 minutter på at kigge på grafen og forstå hvorfor den ser ud som den gør?, problemet er ikke PI værdierne, men at Klaus har meget lidt varmeforbrug og lille vandindhold i varmesystemet som giver meget store udsving på grafen.

Og dette her er altså ren banal VVS viden.
For at få det til at køre mere jævnt er det nødvendigt at få en så jævn afkøling som muligt på systemet og først herefter justere pi værdierne.

Pumper skal justeres, pumpetrykket foran gulvarmen skal være højre en pumpetrykket ind til gulvarmenshunten, fremløbstemperaturen på gulvarmen skal dæmpes til minimum uden at alle ventiler står åbent.

Hvis man kigger på grafen kan man se at det meste af tiden køre den på 10% = 1,8kw hvor den forsætter med at stige i temperaturen, der er ingen varmeforbrug til at udligne temperaturen på grafen, herefter kommer der så et lille varmeforbrug på 10 minutter hvor fyret køre lidt op i drift ( formentlig en radiator der åbner) de små bump på grafen kan man ikke justere sig ud af med pi om man er nok så dygtig når der er så lille et varmeforbrug.

Klaus skriver jo også selv at det kørte fint indtil huset var varmet godt op.

Pi værdier kan justeres i alt uendelighed uden det vil lykkes, hvis der ikke er styr på det andet først.

P.s. Urstyring vil være en god ting at bruge.

Mvh Allan
Hedestoker

Forhandler af RTB, Scotte, Woody, NBE og VVS artikler.

Opvarmer 500 m² med BlackStar 30 kedel (selvrens), Scotte 30Kw, Version 7.
240 rørs NBE Vaccum solfanger
http://www.stokercloud.dk/dev/hedestoker01.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Hjælp til indstilling/opsætning af nyt fyr
« Svar #6 Dato: Mar 23, 2019, 09:36 »
Jeg mener også som Allan, at problemet her ikke er PI (endnu) men aftag.

Til fejlsøgning af det, som Michael og Allan skriver, skal fremløbet på gulvvarmen sænkes mest muligt, så kredesene er åbne 90% af tiden.
Pumpen sættes til fast tryk 1 og bliver det koldt måske trin 2
Fejlsøg om en radiator eller gulvarne shunten hænger i ventilen. (det kan begge dele give det stakato billede). på gulvvarmen, kan det jo ses på gulvvarmens fremløbstemperatur, den skal være jævn.

Det aftag der er i nat mellem 20 og 06 er tegn på noget der ikke virker ordentligt.
Når det virker kan der kigges på om PI skal stilles. Men generelt hvis et fyr er rigeligt stort, som noget kunne tyde på her skal man sigte efter lave tal. Har man store udsving i forbrug eller et fyr der kun lige er stort nok, skal man bruge højere tal.
« Senest Redigeret: Mar 23, 2019, 18:04 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Hjælp til indstilling/opsætning af nyt fyr
« Svar #7 Dato: Mar 23, 2019, 09:55 »
Vælger man urstyring som Allan foreslår, og har man tung gulvvarme, kan man lege lidt med gulvarmen som en buffer. Så skal man hæve temperaturen i shunten lidt igen.

Altså så man når det er koldt kører med fyret i 24 timer og en shunt på feks 30 grader.
Kan man så feks når det er varmere kører med 3*4 eller 2*6 timer og så en gulvvarme på feks 34 grader.

Gør man det kan det være nødvendigt med en 3 vejs fyr shunt, så man kan styre returen bedre en med en 2-vejs, da den rigtig mange steder ikke vil kunne sikre en varm nok retur.
feks. https://www.hedestoker.dk/4643-blandeventil-termostatisk-tvm-h.html
« Senest Redigeret: Mar 23, 2019, 10:08 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline KBK

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 5
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Hjælp til indstilling/opsætning af nyt fyr
« Svar #8 Dato: Mar 25, 2019, 08:49 »
Hej Alle sammen.

Det var bestemt ikke for at hænge nogen ud jeg lavede dette opslag, blot for at få nogle andre øjne på tingene.

Det ser også ud til at det lykkedes, da jeg tror vi har ramt sømmet på hovedet.
Fyret regulere fint nok, næsten uanset hvad PI-værdier står på, så længe huset er koldt, og der er noget forbrug.
Efter der blev skruet ned for gulvarmen virkede det meget bedre, indtil der kom solskin.
Sænkede hvor meget den måtte stige i ydelse over tid, fra 10% til 4%, nu har den indtil videre kørt uden problemer. Men kan godt regne ud jeg løber i problemer, når det bliver sommer, så skal have sat noget urstyring på.

Har i nogle forslag til dette? Tænker hvornår det skal kører, og hvornår det skal være slukket?
Er det mest optimale at montere en 3 vejs ventilen og varmtvandsproitering på?
Om fyret er for stor kan jeg vel først se til vinter eller?
Skal man minimere så den ikke yder 16kW ved 100%, men lidt mindre?

Jeg skal have købt nogle temperaturfølere, så jeg kan måle retur samt varmtvandsbeholder.

Alle radiator ventiler er gået efter og ingen fejl fundet. Fremløbstemperaturen på gulvarmen er meget stabil. Bevæger sig nærmest ikke.

Tusind tak for jeres input alle sammen, håber dog ikke der bliver skabt dårlig stemning, da dette bestemt ikke var meningen.

På forhånd tak.
https://stokercloud.dk/v3/#/45365/main-page
RTB 16kW Fumus
Opvarmer 205kvm på 2 plan, mellemisoleret hus.
- 125kvm af gulvvarme, resten radiator.

Årligt forbrug på ca. 7 tons. (På mit gamle baxi multiheat 1.5)

Offline Hedestoker

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 533
  • Respekt optjent: +33/-6
    • Salg af pillefyr og vvs artikler
Sv: Hjælp til indstilling/opsætning af nyt fyr
« Svar #9 Dato: Mar 25, 2019, 14:59 »
Hej Alle sammen.

Det var bestemt ikke for at hænge nogen ud jeg lavede dette opslag, blot for at få nogle andre øjne på tingene.

Det ser også ud til at det lykkedes, da jeg tror vi har ramt sømmet på hovedet.
Fyret regulere fint nok, næsten uanset hvad PI-værdier står på, så længe huset er koldt, og der er noget forbrug.
Efter der blev skruet ned for gulvarmen virkede det meget bedre, indtil der kom solskin.
Sænkede hvor meget den måtte stige i ydelse over tid, fra 10% til 4%, nu har den indtil videre kørt uden problemer. Men kan godt regne ud jeg løber i problemer, når det bliver sommer, så skal have sat noget urstyring på.

Har i nogle forslag til dette? Tænker hvornår det skal kører, og hvornår det skal være slukket?
Er det mest optimale at montere en 3 vejs ventilen og varmtvandsproitering på?
Om fyret er for stor kan jeg vel først se til vinter eller?
Skal man minimere så den ikke yder 16kW ved 100%, men lidt mindre?

Jeg skal have købt nogle temperaturfølere, så jeg kan måle retur samt varmtvandsbeholder.

Alle radiator ventiler er gået efter og ingen fejl fundet. Fremløbstemperaturen på gulvarmen er meget stabil. Bevæger sig nærmest ikke.

Tusind tak for jeres input alle sammen, håber dog ikke der bliver skabt dårlig stemning, da dette bestemt ikke var meningen.

På forhånd tak.
:)
Stigning pr. minut er kun gældene under opstart, bare så du er obs. på det.

Mvh Allan
Forhandler af RTB, Scotte, Woody, NBE og VVS artikler.

Opvarmer 500 m² med BlackStar 30 kedel (selvrens), Scotte 30Kw, Version 7.
240 rørs NBE Vaccum solfanger
http://www.stokercloud.dk/dev/hedestoker01.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Hjælp til indstilling/opsætning af nyt fyr
« Svar #10 Dato: Mar 25, 2019, 16:25 »
Fyret er modulerende så at begynde at begrænse det med max  ydelse og max stigning er symptombehandling, som så oftest får den utilsigtet følge virkning at PI reguleringen kan komme til at hænge.

Så det anbefaler jeg aldrig!

Hvis fyret har behov for at regulere mellem 10-30% har en begrænsning jo ikke noget at sige, så den kan bare undlades.

Men du kan bruge urstyring til at slukke om dagen, men det er jo forskellig fra da til dag
eller købe en rumtemperatur føler som du kan sætte i jeres mest brugte rum med "solvarme". Så kan fyret lukke ned på rumtemperaturen når solen skinner.
Urstyring og rumtemperatur føler kan godt køre sammen, så man har begge dele.

Jeg stiller på fyret alt efter sæsonen. Rumtemperatur bruger jeg fra maj til september. Urstyring bruger jeg i april-maj og sept-oktober. Her slukker jeg 2-6 timer om natten samt 2-4 timer om dagen.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline KBK

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 5
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Hjælp til indstilling/opsætning af nyt fyr
« Svar #11 Dato: Mar 27, 2019, 06:02 »
Hej igen.

Allan:
- Det passer perfekt, da jeg føler den starter alt for voldsomt op, og så er det den køre 10-15 grader over setpunkt, og så tog det lige 5-10 optændinger inden den stoppede med at skyde over. Den har gjort det én gang siden jeg har sat det ned.



Men må forsøge mig lidt med noget urstyring regner jeg med.

Tak for hjælpen allesammen!
https://stokercloud.dk/v3/#/45365/main-page
RTB 16kW Fumus
Opvarmer 205kvm på 2 plan, mellemisoleret hus.
- 125kvm af gulvvarme, resten radiator.

Årligt forbrug på ca. 7 tons. (På mit gamle baxi multiheat 1.5)