Forfatter Emne: Styring af varmt vandsproduktion  (Læst 5085 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jesper Arning

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 24
  • Respekt optjent: +0/-0
Styring af varmt vandsproduktion
« Dato: Apr 11, 2019, 20:24 »
I skal lige hjælpe mig her.

Jeg har følgende.
BS+ 16 Kwh
Vandvarmer på loftet (langt fra fyret). På VVB sidder en almindelig Danfoss termostat med føler i VVB lommen.
Ingen 3vejs ventil eller lignende (endnu).

I lommen på VVB sidder også en temperatur føler som er tilsluttet en WiFi boks der er tilsluttet styringen på vores BS+. Dermed kan jeg se VVB temperaturen på Tablet/stokercloud.

Når nu fyringssæsonen slutter vil jeg lige som sidste år lade fyret lave varmt vand, sidste år foregik det ved at jeg via styringen startede fyret typisk 3 gange i døgnet, lod det køre f.eks. 2 timer og så lukkede det ned igen.

I år tænker jeg på om jeg via styringen på BS+, der jo kan følge med VVB temperaturen, kan få fyret til at starte op når VVB temperaturen falder til en given temperatur og slukke igen når VVB er oppe i temperatur.

Lige nu står styrigen til ønsket VVB temperatur 0 grader, men sætter jeg den f.eks. 58 grader så vil styrigen reagere på at temperaturen falder.

Har jeg ret i et jeg burde kunne få det her til at starte og slukke fyret når der er brug for varmt vand, samtidigt med at resten af huset ikke vil kalde på varme da alle radiatorer sommeren over er lukket?


i kan se fyret her: https://stokercloud.dk/v3/#/arning/main-page
« Senest Redigeret: Apr 11, 2019, 20:25 af Jesper Arning »

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: Styring af varmt vandsproduktion
« Svar #1 Dato: Apr 11, 2019, 20:37 »
I skal lige hjælpe mig her.

Jeg har følgende.
BS+ 16 Kwh
Vandvarmer på loftet (langt fra fyret). På VVB sidder en almindelig Danfoss termostat med føler i VVB lommen.
Ingen 3vejs ventil eller lignende (endnu).

Når en VVB åbner kan den maks, tage omkring 3Kw/måske lige mere alt efter areal af spiralen i den. Du har 16 at give af, så hvis du styre den med en 3 vejs ventil og derfor leder al central varmevand gennem beholderen får du et koldt hus uden beholderen bliver hurtigere varm af den grund.
Det er en løsningsmodel jeg aldrig har forstået.
Jeg ville skifte den termostat med føleren i lommen med en almindelig "telestat" og lade fyret åben og lukke for den. Jeg mener at have hørt argumenter for 3 vejs løsningen for at undgå at varme resten op om sommeren, men der lukker du jo alligevel for radiatorene, så de vil ikke bruge varme alligevel.


https://www.aliexpress.com/item/Normally-Open-Normally-close-Thermal-Electric-Actuator-for-Manifold-flooring-Heating-System-part-230V-24v-radiator/32772366660.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dEfCyrh


I lommen på VVB sidder også en temperatur føler som er tilsluttet en WiFi boks der er tilsluttet styringen på vores BS+. Dermed kan jeg se VVB temperaturen på Tablet/stokercloud.

Når nu fyringssæsonen slutter vil jeg lige som sidste år lade fyret lave varmt vand, sidste år foregik det ved at jeg via styringen startede fyret typisk 3 gange i døgnet, lod det køre f.eks. 2 timer og så lukkede det ned igen.

I år tænker jeg på om jeg via styringen på BS+, der jo kan følge med VVB temperaturen, kan få fyret til at starte op når VVB temperaturen falder til en given temperatur og slukke igen når VVB er oppe i temperatur.

Lige nu står styrigen til ønsket VVB temperatur 0 grader, men sætter jeg den f.eks. 58 grader så vil styrigen reagere på at temperaturen falder.

Har jeg ret i et jeg burde kunne få det her til at starte og slukke fyret når der er brug for varmt vand, samtidigt med at resten af huset ikke vil kalde på varme da alle radiatorer sommeren over er lukket?


i kan se fyret her: https://stokercloud.dk/v3/#/arning/main-page

Hvis du kan se VVB temperaturen på styringen kan du jo sætte temperaturen og hvor langt den må falde før der igen laves varmt vand. Fyret starter selv op når den temperatur rammes, og lukker op for den valgte VVB udgang, der jo så sikkert bliver din udfordring, men det kabel skulle du jo have om styringen skulle trækken 3 vejs ventil eller en telestat.
« Senest Redigeret: Apr 11, 2019, 20:41 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7541
  • Respekt optjent: +224/-176
  • Montør NBE
Sv: Styring af varmt vandsproduktion
« Svar #2 Dato: Apr 12, 2019, 05:37 »
I skal lige hjælpe mig her.

Jeg har følgende.
BS+ 16 Kwh
Vandvarmer på loftet (langt fra fyret). På VVB sidder en almindelig Danfoss termostat med føler i VVB lommen.
Ingen 3vejs ventil eller lignende (endnu).

I lommen på VVB sidder også en temperatur føler som er tilsluttet en WiFi boks der er tilsluttet styringen på vores BS+. Dermed kan jeg se VVB temperaturen på Tablet/stokercloud.

Når nu fyringssæsonen slutter vil jeg lige som sidste år lade fyret lave varmt vand, sidste år foregik det ved at jeg via styringen startede fyret typisk 3 gange i døgnet, lod det køre f.eks. 2 timer og så lukkede det ned igen.

I år tænker jeg på om jeg via styringen på BS+, der jo kan følge med VVB temperaturen, kan få fyret til at starte op når VVB temperaturen falder til en given temperatur og slukke igen når VVB er oppe i temperatur.

Lige nu står styrigen til ønsket VVB temperatur 0 grader, men sætter jeg den f.eks. 58 grader så vil styrigen reagere på at temperaturen falder.

Har jeg ret i et jeg burde kunne få det her til at starte og slukke fyret når der er brug for varmt vand, samtidigt med at resten af huset ikke vil kalde på varme da alle radiatorer sommeren over er lukket?


i kan se fyret her: https://stokercloud.dk/v3/#/arning/main-page

Hvis du åbner ventilen i varmt vands beholderen helt, lukker alle radiator ventiler, sætter ønsket varmt vands temperatur til 55 grader,
sætter alle felter i ugeplan til kedlen på OFF -  så vil fyret kun tænde når der mangler varmt vand  :)
Hvis ugeplan til varmt vand også aktiveres, så har du helt kontrol over hvornår der skal laves varmt vand  ;)
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +75/-5
Sv: Styring af varmt vandsproduktion
« Svar #3 Dato: Apr 12, 2019, 11:20 »
Enig med Michael (383CI, skal nok lige læse indlægget en gang til!  O0 )

Grunden til at du skal skrue op for termostaten på VVB, hvis du vil bruge denne løsning er at termostaten lukker langsomt ned mod mod setpkt. Altså når VBB er 50 grader løber der meget vand igennem, men ved 56grader måske kun en fjerdedel. Altså kører fyret alt for længe.

Og et yderligere problem bliver at fyret ikke må tænde for at varme hus, for så bliver VVB alt for varm, da man jo har skruet op.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Jesper Arning

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 24
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Styring af varmt vandsproduktion
« Svar #4 Dato: Apr 12, 2019, 13:13 »

Hvis du åbner ventilen i varmt vands beholderen helt, lukker alle radiator ventiler, sætter ønsket varmt vands temperatur til 55 grader,
sætter alle felter i ugeplan til kedlen på OFF -  så vil fyret kun tænde når der mangler varmt vand  :)
Hvis ugeplan til varmt vand også aktiveres, så har du helt kontrol over hvornår der skal laves varmt vand  ;)

Det prøver jeg.

Tak for hjælpen.

Offline Kimze74

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 5
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Styring af varmt vandsproduktion
« Svar #5 Dato: Jul 11, 2019, 11:18 »
Undskyld men jeg hopper lige på tråden her. Jeg har prøvet som Michael foreslog, men fyret starter ikke op selvom temp i vvb er faldet til 25 gr. Forstår jeg det rigtigt, at kedlens ugeplan skal stå on, men off i alle dage, og ligeså i ugeålan for vvb? Vvb har jeg sat til 56 grader, men intet sker. Er helt ny i det her, har lige monteret et nyindkøbt bs+16kw.

Mvh

Kim

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7541
  • Respekt optjent: +224/-176
  • Montør NBE
Sv: Styring af varmt vandsproduktion
« Svar #6 Dato: Jul 11, 2019, 11:54 »
Undskyld men jeg hopper lige på tråden her. Jeg har prøvet som Michael foreslog, men fyret starter ikke op selvom temp i vvb er faldet til 25 gr. Forstår jeg det rigtigt, at kedlens ugeplan skal stå on, men off i alle dage, og ligeså i ugeålan for vvb? Vvb har jeg sat til 56 grader, men intet sker. Er helt ny i det her, har lige monteret et nyindkøbt bs+16kw.

Mvh

Kim

Er din styring på StokerCloud ?
Har du et link ?
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +75/-5
Sv: Styring af varmt vandsproduktion
« Svar #7 Dato: Jul 11, 2019, 12:08 »
Hvis ikke du har skrevet forkert, skal du sætte VVB ugeplan til ON og alle felter til ON.

Undskyld men jeg hopper lige på tråden her. Jeg har prøvet som Michael foreslog, men fyret starter ikke op selvom temp i vvb er faldet til 25 gr. Forstår jeg det rigtigt, at kedlens ugeplan skal stå on, men off i alle dage, og ligeså i ugeålan for vvb? Vvb har jeg sat til 56 grader, men intet sker. Er helt ny i det her, har lige monteret et nyindkøbt bs+16kw.

Mvh

Kim
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Kimze74

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 5
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Styring af varmt vandsproduktion
« Svar #8 Dato: Jul 11, 2019, 13:39 »
Har desværre ikke styringen på stokercloud endnu, da wifi forbindelsen er for dårlig i fyrrummet, jeg må hsve købt en extender. Jamen jeg prøver at stille dem på on så, der er bare beskrevet højere oppe, at dagene skulle stå på off.

Mvh Kim

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +75/-5
Sv: Styring af varmt vandsproduktion
« Svar #9 Dato: Jul 11, 2019, 17:20 »
Ja, drift skulle på off. og VVB skal stå på on. Grundlæggende kunne ugeplan for VVB bare sættes på off. Så laver den VVB når der er behov for det, døgnet rundt.

Så grundlæggende er der flere løsninger for at slå driften fra.
Sæt kedel temperatur lavt eller aktiver urstyring og slå alle dage og tider fra.

VBB er lidt det samme.
Sæt temperatur lavt for VVB eller slå urstyring til og slå tiderne fra.

Nu ønsker du at køre med VVB, så her skal du stille til ønsket temperatur for VVB og slå urstyring fra. (så kører den hele døgnet).
Du kan også slå urstyring til og sætte dage og timer til og så evt. slå fra på tidspunkter hvor du ved der ikke bruges varmt vand.



Har desværre ikke styringen på stokercloud endnu, da wifi forbindelsen er for dårlig i fyrrummet, jeg må hsve købt en extender. Jamen jeg prøver at stille dem på on så, der er bare beskrevet højere oppe, at dagene skulle stå på off.

Mvh Kim
« Senest Redigeret: Jul 11, 2019, 17:21 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Kimze74

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 5
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Styring af varmt vandsproduktion
« Svar #10 Dato: Jul 11, 2019, 21:42 »
Nu fes det ind.  ;) Tak for hjælpen

Kim

Offline Troldebryg

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 1
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Styring af varmt vandsproduktion
« Svar #11 Dato: Aug 23, 2022, 18:12 »
hej Jesper
kunne jeg får lov til og se din wifi du bruger, gerne billeder
Peter