Forfatter Emne: Opnår ikke ønsket kedeltemperatur.  (Læst 13220 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jan_Lodahl

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 229
  • Respekt optjent: +3/-1
    • Mit fyr online
Opnår ikke ønsket kedeltemperatur.
« Dato: Nov 12, 2009, 16:09 »
Hej

Jeg har et problem med mit Scotte anlæg. Selvom jeg indtaster 80 grader som kedeltemperatur i styringen, kan jeg se på termometeret foran på kedlen at den aldrig bliver varmere end 70 grader. Vi er næsten lige flyttet ind i huset, og da vi flyttede ind, kørte termometeret på kedlen mellem 80 og 90 grader konstant.
Jeg har fyldt mere vand på anlægget (Kører med 2 bar) og luftet nogle radiatorer ud.

Vi har et hus på 225m2 og kører med en 16kw. Er dette ikke ok?

Mvh

Jan
Mvh. Jan

16kw DOR kedel, V7 styring
Opvarmer 225 m2 i 2 plan
Årsforbrug - alt alt for meget!

http://stokercloud.dk/dev/180381.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Opnår ikke ønsket kedeltemperatur.
« Svar #1 Dato: Nov 12, 2009, 16:21 »
Hej Jan,

Hvad siger temperaturen på styringen ?

Hvilken version styring har du ?

Hilsen
Michael

Hej

Jeg har et problem med mit Scotte anlæg. Selvom jeg indtaster 80 grader som kedeltemperatur i styringen, kan jeg se på termometeret foran på kedlen at den aldrig bliver varmere end 70 grader. Vi er næsten lige flyttet ind i huset, og da vi flyttede ind, kørte termometeret på kedlen mellem 80 og 90 grader konstant.
Jeg har fyldt mere vand på anlægget (Kører med 2 bar) og luftet nogle radiatorer ud.

Vi har et hus på 225m2 og kører med en 16kw. Er dette ikke ok?

Mvh

Jan
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Jan_Lodahl

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 229
  • Respekt optjent: +3/-1
    • Mit fyr online
Sv: Opnår ikke ønsket kedeltemperatur.
« Svar #2 Dato: Nov 12, 2009, 21:36 »

Der står v. 4.00 på min styring.
Har ikke lige styr på hvor i styringen jeg kan se temperaturen på kedlen? Kun hvor man kan indstille den...



Hej Jan,

Hvad siger temperaturen på styringen ?

Hvilken version styring har du ?

Hilsen
Michael

Hej

Jeg har et problem med mit Scotte anlæg. Selvom jeg indtaster 80 grader som kedeltemperatur i styringen, kan jeg se på termometeret foran på kedlen at den aldrig bliver varmere end 70 grader. Vi er næsten lige flyttet ind i huset, og da vi flyttede ind, kørte termometeret på kedlen mellem 80 og 90 grader konstant.
Jeg har fyldt mere vand på anlægget (Kører med 2 bar) og luftet nogle radiatorer ud.

Vi har et hus på 225m2 og kører med en 16kw. Er dette ikke ok?

Mvh

Jan
Mvh. Jan

16kw DOR kedel, V7 styring
Opvarmer 225 m2 i 2 plan
Årsforbrug - alt alt for meget!

http://stokercloud.dk/dev/180381.html

Offline elwarth

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 103
  • Respekt optjent: +3/-1
    • Elwarths pillefyr online
Sv: Opnår ikke ønsket kedeltemperatur.
« Svar #3 Dato: Nov 13, 2009, 18:35 »
Scottestyringens display skifter mellem kedeltemperatur og effekttrin under almindelig drift.

16kW skulle være rigelig fint. Mangler du varme i hytten?

EDIT:
Nå ja, det var jo dig, der havde problemer med varme på 1. sal, kan jeg se i tidligere indlæg...
« Senest Redigeret: Nov 13, 2009, 18:38 af elwarth »
Woody 24kW vers. 10 på Dor-kedel.
Opvarmer ca. 230kvm +70kvm kælder.
Forbrug 8-9T /år.

Offline Jan_Lodahl

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 229
  • Respekt optjent: +3/-1
    • Mit fyr online
Sv: Opnår ikke ønsket kedeltemperatur.
« Svar #4 Dato: Nov 13, 2009, 19:13 »

Hej igen.

Ja, jeg mangler varme i hytten. Men synes sgu osse det gælder nedenunder efterhånden. Har snakket med en VVS´er, og han mener at det måske kan være min cirkulationspumpe der er ged i. Radiatorerne bliver varme og kolde som vinden blæser... Og de plejer at blive så varme at man ikk kan holde fingrene derpå - så varme er de slet ikke mere. Hører gerne andre forslag til hvad det evt kan skyldes. Synes det er underligt og ikke mindst irriterende.

Synes osse det er virkelig underligt at selvom jeg justerer kedeltemperaturen op i styringen, så følger temperaturmåleren på kedlen ikke med... Den plejer at køre med 80 grader på kedlen...nu er den nede på 70.
Jeg har fået en anden type piller - kan dette have nogen indflydelse? Det kom jeg til at tænke på i dag. Jeg skal vel ikke ind og justere nogle værdier før den kan blive varmere?

Scottestyringens display skifter mellem kedeltemperatur og effekttrin under almindelig drift.

16kW skulle være rigelig fint. Mangler du varme i hytten?

EDIT:
Nå ja, det var jo dig, der havde problemer med varme på 1. sal, kan jeg se i tidligere indlæg...
Mvh. Jan

16kw DOR kedel, V7 styring
Opvarmer 225 m2 i 2 plan
Årsforbrug - alt alt for meget!

http://stokercloud.dk/dev/180381.html

Offline skefan

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 8
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Opnår ikke ønsket kedeltemperatur.
« Svar #5 Dato: Nov 13, 2009, 19:45 »
Hvad har du af udstyr på dit fyr?? er der manuel eller automatisk 3-vejs ventil. er det en a pumpe eller en gammeldags, har du evt noget temprelæ foran pumpen.??
Det med tempraturen på kedelen lyder underligt den måler du har på kedelen kan jo også være defekt.. prøv at se om du ikke kan finde det i styringen (tryk op 3 gange så viser den skiftevis kedeltemp og Iltprocent).
Iøvrigt syntes jeg din temp lyder meget høj. 65 grader burde kunne gøre det..

scotte 16kw m/ilt på dor gennemstrømsvandvarmer 100 liter
185m2 hus 1 1/2 plan m. gulvarme og radiatore(godt isoleret)
105m2 Garage m gulvarme (10-15Grader)(moderat isoleret)
forbrug 4-5 ton pr år

Offline Jan_Lodahl

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 229
  • Respekt optjent: +3/-1
    • Mit fyr online
Sv: Opnår ikke ønsket kedeltemperatur.
« Svar #6 Dato: Nov 13, 2009, 21:46 »

Har lige været ude at kigge....displayet skifter mellem 100 og 54,3. Yder fyret så 100%, mens kedeltemperaturen ikke kommer længere op end ca 54 grader?


author=elwarth link=topic=953.msg5046#msg5046 date=1258137342]
Scottestyringens display skifter mellem kedeltemperatur og effekttrin under almindelig drift.

16kW skulle være rigelig fint. Mangler du varme i hytten?

EDIT:
Nå ja, det var jo dig, der havde problemer med varme på 1. sal, kan jeg se i tidligere indlæg...
[/quote]
Mvh. Jan

16kw DOR kedel, V7 styring
Opvarmer 225 m2 i 2 plan
Årsforbrug - alt alt for meget!

http://stokercloud.dk/dev/180381.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Opnår ikke ønsket kedeltemperatur.
« Svar #7 Dato: Nov 14, 2009, 15:09 »
Hej Jan,

Jeps, fyret kører 100% (altså fuld hammer) og temperaturen er 54,3 grader.

Du skriver at du har skiftet piller, jamen så skulle du måske se lidt på indstillingerne.
Det er jo ikke sikkert at dine nye piller har samme energiindhold som de gamle, og at sneglen giver samme mængde.

Så altså - nye piller (ny type/fabrikat) = ny indstilling  ;)

Hilsen
Michael

PS. Her er en lille vejlefdning til justering af en pillebrænder http://www.mhes.dk/Indstilling.pdf


Har lige været ude at kigge....displayet skifter mellem 100 og 54,3. Yder fyret så 100%, mens kedeltemperaturen ikke kommer længere op end ca 54 grader?


author=elwarth link=topic=953.msg5046#msg5046 date=1258137342]
Scottestyringens display skifter mellem kedeltemperatur og effekttrin under almindelig drift.

16kW skulle være rigelig fint. Mangler du varme i hytten?

EDIT:
Nå ja, det var jo dig, der havde problemer med varme på 1. sal, kan jeg se i tidligere indlæg...
[/quote]
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Jan_Lodahl

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 229
  • Respekt optjent: +3/-1
    • Mit fyr online
Sv: Opnår ikke ønsket kedeltemperatur.
« Svar #8 Dato: Nov 14, 2009, 17:00 »
Sådan! Tak for hjælpen Michael.

Den skulle bare have lidt flere piller, så var der sgu varme igen! Nu skal jeg bare have trimmet det så den ikke får for mange. Mener du bare jeg skal justere på pillemængden? Der er vel ingen grund til at pille ved blæserindstillingerne, eller...??






Hej Jan,

Jeps, fyret kører 100% (altså fuld hammer) og temperaturen er 54,3 grader.

Du skriver at du har skiftet piller, jamen så skulle du måske se lidt på indstillingerne.
Det er jo ikke sikkert at dine nye piller har samme energiindhold som de gamle, og at sneglen giver samme mængde.

Så altså - nye piller (ny type/fabrikat) = ny indstilling  ;)

Hilsen
Michael

PS. Her er en lille vejlefdning til justering af en pillebrænder http://www.mhes.dk/Indstilling.pdf


Har lige været ude at kigge....displayet skifter mellem 100 og 54,3. Yder fyret så 100%, mens kedeltemperaturen ikke kommer længere op end ca 54 grader?


author=elwarth link=topic=953.msg5046#msg5046 date=1258137342]
Scottestyringens display skifter mellem kedeltemperatur og effekttrin under almindelig drift.

16kW skulle være rigelig fint. Mangler du varme i hytten?

EDIT:
Nå ja, det var jo dig, der havde problemer med varme på 1. sal, kan jeg se i tidligere indlæg...
[/quote]
Mvh. Jan

16kw DOR kedel, V7 styring
Opvarmer 225 m2 i 2 plan
Årsforbrug - alt alt for meget!

http://stokercloud.dk/dev/180381.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Opnår ikke ønsket kedeltemperatur.
« Svar #9 Dato: Nov 15, 2009, 08:49 »
Hej Jan,

Super at høre at du har varme igen  ;)
...og at det faktisk var ret simpelt ik' ?

Og ja - det er sikkert nok at justere pillemængden, men måske ikke  ??? ???

Du skal helt sikkert justere pillemængde lav og pillemængde høj, så du får en korrekt forbrænding over hele skalaen.
Juster pillemængde lav når fyret kører 10-20% (10-30%) drift og pillemængde høj når du kører 80-100% (70-100%) drift.
Husk at lade de enkelte justeringer "falde på plads" 1-2 minutter før du checker resultatet.
Og husk at det skal være lige før der kommer røg fra skorstenen, så er forbrændingen i top  ;)

Hvis du så stadig har problemer med at fyret ikke kan yde nok, altså kører 100% uden at få temperaturen op, så bliver du nødt til at hæve ydelsen.
Det kan være fordi ydelsen tidligere er blevet reduceret, eller blot fordi den aldrig har været korrekt.
Du hæver ydelsen ved at hæve blæs høj og derefter justere pillemængde høj op så det igen er lige før der kommer røg fra skorstenen.
Tidligere var det en "diciplin for nørder" (incl. mig selv), at justere max ydelsen ned så den var så lav som mulig, men det var i de tider hvor moduleringen (trinnene i styringen) var begrænset til 5 eller 10 trin.
Med vores nuværende 90 trin (10-100%) er det absolut ikke nødvendigt.

Mht. temperatur på fyret, så skrev du tidlige at du kørte med 80 C, det lyder urimeligt højt.
Jo højere kedeltemperatur, jo større tab i skorstenen  >:(
Normalt vil en kedeltemperatur på 55-65 C være fint.
Kedeltemperaturen skal være høj nok til at producere varmt vand i VVB'en (som jo ikke bør komme over 55-60C) og høj nok til at sikre en retur temperatur på 45-50 C (så der ikke kommer kondens i kedlen).

Hvis fyret ikke kan varme huset op ved 60 C kedeltemperatur, så er fejlen normalt en af følgende:
 - Der er luft i anlægget
 - Effekten på brænderen er for lille
 - Cirkulationspumpen er for lille
 - Rørføringen for småt dimensioneret eller forkert udført
 - Radiatorerne er for små

Hilsen
Michael

Sådan! Tak for hjælpen Michael.

Den skulle bare have lidt flere piller, så var der sgu varme igen! Nu skal jeg bare have trimmet det så den ikke får for mange. Mener du bare jeg skal justere på pillemængden? Der er vel ingen grund til at pille ved blæserindstillingerne, eller...??






Hej Jan,

Jeps, fyret kører 100% (altså fuld hammer) og temperaturen er 54,3 grader.

Du skriver at du har skiftet piller, jamen så skulle du måske se lidt på indstillingerne.
Det er jo ikke sikkert at dine nye piller har samme energiindhold som de gamle, og at sneglen giver samme mængde.

Så altså - nye piller (ny type/fabrikat) = ny indstilling  ;)

Hilsen
Michael

PS. Her er en lille vejlefdning til justering af en pillebrænder http://www.mhes.dk/Indstilling.pdf


Har lige været ude at kigge....displayet skifter mellem 100 og 54,3. Yder fyret så 100%, mens kedeltemperaturen ikke kommer længere op end ca 54 grader?


author=elwarth link=topic=953.msg5046#msg5046 date=1258137342]
Scottestyringens display skifter mellem kedeltemperatur og effekttrin under almindelig drift.

16kW skulle være rigelig fint. Mangler du varme i hytten?

EDIT:
Nå ja, det var jo dig, der havde problemer med varme på 1. sal, kan jeg se i tidligere indlæg...
[/quote]
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Jan_Lodahl

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 229
  • Respekt optjent: +3/-1
    • Mit fyr online
Sv: Opnår ikke ønsket kedeltemperatur.
« Svar #10 Dato: Nov 15, 2009, 11:54 »
Hej Michael.

Jo det var faktisk ret simpelt...når man lige ved det hehe

Jeg har så fundet ud af at den faktiske temperatur som styringen skriver, ikke stemmer overens med det som det analoge termometer på min kedel skriver. Den viser igen 80 grader nu, mens styringen skriver ca 60.

Du skriver jeg skal justere i lav ydelse og høj ydelse...hmm....kan jeg "tvinge" fyret til at køre i hhv lav og høj, eller skal jeg bare være der når den kører lav/høj? Lige for tiden kører de vel ikk så meget i lav last, eller...??




Hej Jan,

Super at høre at du har varme igen  ;)
...og at det faktisk var ret simpelt ik' ?

Og ja - det er sikkert nok at justere pillemængden, men måske ikke  ??? ???

Du skal helt sikkert justere pillemængde lav og pillemængde høj, så du får en korrekt forbrænding over hele skalaen.
Juster pillemængde lav når fyret kører 10-20% (10-30%) drift og pillemængde høj når du kører 80-100% (70-100%) drift.
Husk at lade de enkelte justeringer "falde på plads" 1-2 minutter før du checker resultatet.
Og husk at det skal være lige før der kommer røg fra skorstenen, så er forbrændingen i top  ;)

Hvis du så stadig har problemer med at fyret ikke kan yde nok, altså kører 100% uden at få temperaturen op, så bliver du nødt til at hæve ydelsen.
Det kan være fordi ydelsen tidligere er blevet reduceret, eller blot fordi den aldrig har været korrekt.
Du hæver ydelsen ved at hæve blæs høj og derefter justere pillemængde høj op så det igen er lige før der kommer røg fra skorstenen.
Tidligere var det en "diciplin for nørder" (incl. mig selv), at justere max ydelsen ned så den var så lav som mulig, men det var i de tider hvor moduleringen (trinnene i styringen) var begrænset til 5 eller 10 trin.
Med vores nuværende 90 trin (10-100%) er det absolut ikke nødvendigt.

Mht. temperatur på fyret, så skrev du tidlige at du kørte med 80 C, det lyder urimeligt højt.
Jo højere kedeltemperatur, jo større tab i skorstenen  >:(
Normalt vil en kedeltemperatur på 55-65 C være fint.
Kedeltemperaturen skal være høj nok til at producere varmt vand i VVB'en (som jo ikke bør komme over 55-60C) og høj nok til at sikre en retur temperatur på 45-50 C (så der ikke kommer kondens i kedlen).

Hvis fyret ikke kan varme huset op ved 60 C kedeltemperatur, så er fejlen normalt en af følgende:
 - Der er luft i anlægget
 - Effekten på brænderen er for lille
 - Cirkulationspumpen er for lille
 - Rørføringen for småt dimensioneret eller forkert udført
 - Radiatorerne er for små

Hilsen
Michael

Sådan! Tak for hjælpen Michael.

Den skulle bare have lidt flere piller, så var der sgu varme igen! Nu skal jeg bare have trimmet det så den ikke får for mange. Mener du bare jeg skal justere på pillemængden? Der er vel ingen grund til at pille ved blæserindstillingerne, eller...??






Hej Jan,

Jeps, fyret kører 100% (altså fuld hammer) og temperaturen er 54,3 grader.

Du skriver at du har skiftet piller, jamen så skulle du måske se lidt på indstillingerne.
Det er jo ikke sikkert at dine nye piller har samme energiindhold som de gamle, og at sneglen giver samme mængde.

Så altså - nye piller (ny type/fabrikat) = ny indstilling  ;)

Hilsen
Michael

PS. Her er en lille vejlefdning til justering af en pillebrænder http://www.mhes.dk/Indstilling.pdf


Har lige været ude at kigge....displayet skifter mellem 100 og 54,3. Yder fyret så 100%, mens kedeltemperaturen ikke kommer længere op end ca 54 grader?


author=elwarth link=topic=953.msg5046#msg5046 date=1258137342]
Scottestyringens display skifter mellem kedeltemperatur og effekttrin under almindelig drift.

16kW skulle være rigelig fint. Mangler du varme i hytten?

EDIT:
Nå ja, det var jo dig, der havde problemer med varme på 1. sal, kan jeg se i tidligere indlæg...
[/quote]
Mvh. Jan

16kw DOR kedel, V7 styring
Opvarmer 225 m2 i 2 plan
Årsforbrug - alt alt for meget!

http://stokercloud.dk/dev/180381.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Opnår ikke ønsket kedeltemperatur.
« Svar #11 Dato: Nov 15, 2009, 20:21 »
Hej Jan,

Ja, du kan godt "tvinge" fyret til at køre hhv. lav last og høj last.
Enten bruger du "den skjulte menu" (hold set-knappen inde i 8 sek.), her er E4 = minimum ydelse og E5 = maximum ydelse.
Ellers bruger du blot temperaturen til at justere det, sådan:
 - Juster max ydelse ved at lade kedlen arbejde i nogen tid med et kedelsetpunkt 10-15 grader lavere end egentligt ønsket, sæt så kedeltemp til 10 grader mere end egentligt ønsket, så "fiser" den derudaf på 100% i nogen tid (kan forlænges ved at åbne vinduer og døre  ;)).
 - Juster min ydelse ved at lade kedlen køre i nogen tid på 10 grader mere end egentligt ønsket, sæt så kedel temp 9 grader ned, så kører den på lavlast i nogen tid (husk at sænke kedeltemp hele tiden så den ikke kommer op i last.

Hilsen
Michael

Hej Michael.

Jo det var faktisk ret simpelt...når man lige ved det hehe

Jeg har så fundet ud af at den faktiske temperatur som styringen skriver, ikke stemmer overens med det som det analoge termometer på min kedel skriver. Den viser igen 80 grader nu, mens styringen skriver ca 60.

Du skriver jeg skal justere i lav ydelse og høj ydelse...hmm....kan jeg "tvinge" fyret til at køre i hhv lav og høj, eller skal jeg bare være der når den kører lav/høj? Lige for tiden kører de vel ikk så meget i lav last, eller...??

Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html