Forfatter Emne: Starter og stopper ikke korrekt med ekstern kontakt  (Læst 2385 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline myplacedk

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 3
  • Respekt optjent: +0/-0
Starter og stopper ikke korrekt med ekstern kontakt
« Dato: Jul 29, 2019, 18:04 »
Jeg er flyttet i et hus med en gammel Scotte - der står version 6.35 på chippen.

Jeg vil gerne sætte en ekstern kontakt på, og det virker - næsten. I stedet for at lukke korrekt ned, så stopper den bare. Der er stadig flammer, men ingen blæser til forhindre varmen i at gå baglæns. Tilsvarende starter den ikke korrekt op. Den begynder bare at blæse og tilføre piller. Den siger godt nok i displayet at der ikke er lys, men der kommer godt nok en ordentlig bunke piller før den begynder på en rigtig opstart.

Det tør jeg ikke bruge som det er. Hvad kan jeg gøre? (Ud over selvfølgelig at købe en ny kontroller...)

Offline BoinkUser

  • Administrator
  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 2148
  • Respekt optjent: +83/-4
    • StokerKontrol - Software til dit pillefyr
Sv: Starter og stopper ikke korrekt med ekstern kontakt
« Svar #1 Dato: Jul 29, 2019, 20:00 »
Jeg er flyttet i et hus med en gammel Scotte - der står version 6.35 på chippen.

Jeg vil gerne sætte en ekstern kontakt på, og det virker - næsten. I stedet for at lukke korrekt ned, så stopper den bare. Der er stadig flammer, men ingen blæser til forhindre varmen i at gå baglæns. Tilsvarende starter den ikke korrekt op. Den begynder bare at blæse og tilføre piller. Den siger godt nok i displayet at der ikke er lys, men der kommer godt nok en ordentlig bunke piller før den begynder på en rigtig opstart.

Det tør jeg ikke bruge som det er. Hvad kan jeg gøre? (Ud over selvfølgelig at købe en ny kontroller...)

Hej,

Du kan evt. ændre på optændingsmængden, det lyder som om den får for mange piller ved opstart, gør den også det når du starter normalt op? Det vil dog ikke ændre på din nedslukning.

Du kan overveje at opdatere chippen, den findes i en række versioner noget højere end den du har, og der er god chance for at det vil løse dit problem. Det er "hjernen" i styringen og den vippes let op og en ny isættes.

Mvh. Jens
« Senest Redigeret: Jul 29, 2019, 20:01 af BoinkUser »
Version 13 styring, styret fra 22" tablet, Opop 418 kedel
Opvarmer 238 m2 (heraf 119 kælder)

Offline myplacedk

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 3
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Starter og stopper ikke korrekt med ekstern kontakt
« Svar #2 Dato: Jul 30, 2019, 13:38 »
Det er ikke fordi den giver for mange piller ved opstart, det er fordi den slet ikke starter op. Den går direkte i drift, og kører i flere minutter uden flamme, før den begynder at tænde.

Offline myplacedk

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 3
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Starter og stopper ikke korrekt med ekstern kontakt
« Svar #3 Dato: Jul 31, 2019, 15:41 »
Jeg har studeret det lidt nærmere, og har lært lidt:

  • Forskellen på STOP og PAUSE er, at i PAUSE er det ikke meningen at ilden skal gå ud. Den skal bare gå ned på minimum.
  • "Ekst" til termostat er åbenbart beregnet til at reagere hurtigt, for når den afbryder går fyret ikke i STOP, men i PAUSE. (Hvorfor min blæser stopper helt ved jeg så ikke, den er indstillet til 15% i pause.)

Jeg må nok finde anden måde at gøre det på, end at bruge den eksterne føler. Pointen er netop at undgå at der er ild hele tiden.
« Senest Redigeret: Jul 31, 2019, 15:41 af myplacedk »

Offline scottedor

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 738
  • Respekt optjent: +28/-4
Sv: Starter og stopper ikke korrekt med ekstern kontakt
« Svar #4 Dato: Aug 02, 2019, 18:26 »
jeg forstår ikke hvordan du har tilsluttet ekstern kontakt, det skal være en termostat uden spænding og den skal tilsluttes på ekstern indgang                                                                                         [det er der hvor der hvor der sidder en lus over inde i styringen] så slulle den starte og stoppe helt normalt, jeg er bange for at du har kontakten siddende så den slukker for strømmen til styringen mvh erik
Scotte 16 v.4,99 på Dor 24 kedel med kedelshunt 110 l Metro med termostat

Offline thomasraabo

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 2
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Starter og stopper ikke korrekt med ekstern kontakt
« Svar #5 Dato: Aug 21, 2019, 21:12 »
fandt du en måde at starte din scotte? Jeg vil nemlige gerne det samme.

Altså kunne sende et signal til start og stop


min går også i pause

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7566
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: Starter og stopper ikke korrekt med ekstern kontakt
« Svar #6 Dato: Aug 22, 2019, 05:44 »
fandt du en måde at starte din scotte? Jeg vil nemlige gerne det samme.

Altså kunne sende et signal til start og stop


min går også i pause

Sluk for pausefyring.
Hvilken chip version har du ?
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/