Forfatter Emne: Installation af pille fyr  (Læst 7673 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Knudsen83

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 10
  • Respekt optjent: +0/-0
Installation af pille fyr
« Dato: Aug 29, 2019, 18:47 »
Hej

Jeg er ved at skal have sat mit ecoheat900 op i min kælder.

Pga. kaw placering af skorsten og mulig plads så pønser jeg på at bore 2 huller i væggen op mod fyret (150mm) og så placere monterings sættet på den anden side af vægen (monteret med unioner så det er nemt at få af igen)

Jeg har prøvet at tegne en flot... skitse af min tænkte rørføring såfremt det måtte give mening.

Er der noget her der vækker bekymring ?  Jeg har ikke set så mange andre lave denne løsning. og generelt syntes jeg bare at pumpens placering inde bag ved fyr og magasin er en ret træls løsning.




Offline Knudsen83

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 10
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Installation af pille fyr
« Svar #1 Dato: Aug 29, 2019, 20:38 »
og her en lidt bedre skitse:

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-286
Sv: Installation af pille fyr
« Svar #2 Dato: Aug 30, 2019, 05:42 »
I princippet kan du placere pumpen hvor du vil, men læg mærke til der meget ofte bruges 2 pumper. En i shunten og en til fremlæg general.
Altså en pumpe som den er placeret bagpå kedlen, i princippet altså indenfor sløjfen og en der pumper videre. Jeg har set enkelte anlæg uden, de har kørt "underlige"

Hvor ekspansionen bør sidde er religion. Jeg ville placere den nederst på returen fra huset, så tæt på bagsiden af cirkulationspumpen, så den holder "modtryk" til anlægets højde.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Knudsen83

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 10
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Installation af pille fyr
« Svar #3 Dato: Aug 30, 2019, 06:02 »
Har også en pumpe oppe på gulvvarme sløjfen/shunten til højre for VVB'en (fik den ikke lige på)

Har også 2 radiatorer der i fremtiden skal skiftes ud med gulvvarme. dem regner jeg med at sætte på lidt inden jeg rammer op i gulvvarme shunten.

Så er det bare igang med gevindklupen :D

Offline Knudsen83

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 10
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Installation af pille fyr
« Svar #4 Dato: Aug 30, 2019, 08:44 »
Hvor kan man ikke undvære kugleventiler? (håndtaget kan vel tages af så man undgår "ulykker")
 

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-286
Sv: Installation af pille fyr
« Svar #5 Dato: Aug 30, 2019, 12:43 »
Du behøver ikke have noget bag fyret hvis du kan lave kedelshunten på bagsiden af muren, MEN du skal være opmærksomt på der er afstandskrav i forhold til brand der gør sig gældende for hvor tæt du an mosle fyret på vægene.

Så SKAL der være en sikkerhedsventil så tæt på kedlen som muligt, eller under alle omstændigheder placeret således du ikke kan skille den fra kedlen med haner.

I praksis kan du bare placere den på et T stykke fra fremløb kedel inden du drejer ind i muren.

Jeg vil ikke mene du behøver haner nogle steder, men det gør det nemmere at skille af igen osv. men grundlæggende forstår jeg nok ikke problematikkerne i opstillingen?
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Knudsen83

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 10
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Installation af pille fyr
« Svar #6 Dato: Aug 30, 2019, 18:47 »
årh ja. den flytter jeg ind til fyret så.
Jeg tror heller ikke at der er nogen problematikker, det er dog mit 1. setup jeg selv har lavet ud fra manualen og så glanen på andres fyrrum.
så ville bare se om der var noget der sprang nogen i øjnene på de mere erfarne pillebrændere. De fleste har jo altid en "hvis jeg skulle lave det igen så....." historie.

Jeg knokler på. Ligger nok et par billeder op af det færdige resultat også :D

Mange tak for svarene 383CI!

Offline Knudsen83

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 10
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Installation af pille fyr
« Svar #7 Dato: Aug 30, 2019, 22:03 »
lidt opdateret

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-286
Sv: Installation af pille fyr
« Svar #8 Dato: Aug 31, 2019, 05:18 »
Jeg troede det gik ud på at få lortet bagpå fyret væk så det kunne komme tættere på vægen, men både pumpe og beholder er der jo stadigt, men fred med det.

Jeg ville sætte et utal af haner på for at kunne servicere tingene, ikke mindst på hver side af pumpen så den nemt kan skiftets og sørge for der er plads til at komme til.

Cirkulationspumpen er stadigt ikke med, eller? Hvis der skal yderligere ekspsnsionsbeholder på ville jeg igen sætte den nederst på anlægget bagved pumpen og "fortrykke" den med 0,x+ 0,2 bar hvor x er anlægshøjde.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Knudsen83

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 10
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Installation af pille fyr
« Svar #9 Dato: Aug 31, 2019, 07:15 »
Glemte at nævne at det er en glasvæg  O0 ... Ej vægen er bare gennemsigtig på billedet.
Jeg har sikerhedsventilen inde helt oppe af fyret.
og så har jeg sat haner foran og bagved de ting jeg tænker man vil skifte ud, så man ikke tømmer hele systemet. 


Hvordan er det med bøjninger egentligt. kan se man kan få korte skarte 90'ere og så nogle lange 90erer. Men tænker ikke det er noget man mærker eller ligger mærke til mht. flowet.



Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-286
Sv: Installation af pille fyr
« Svar #10 Dato: Sep 01, 2019, 20:43 »



Hvordan er det med bøjninger egentligt. kan se man kan få korte skarte 90'ere og så nogle lange 90erer. Men tænker ikke det er noget man mærker eller ligger mærke til mht. flowet.

Jeg har et utal af ventiler, 90graders bøjninger haner, vinkler, følerlommer og dit og dat. Målt med fyret har jeg et maksimalt flow på godt 200l/t og kan sagtens holde huset varmt, dog med pumpen indstillet på "højt konstant tryk"
Hele installationen skal laves om når jeg finder en stabil vvsèr fordi solvarmen skal styres bedre, men ellers tænker jeg ikke det er et problem overhovedet med de skarpe bøjninger.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Knudsen83

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 10
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Installation af pille fyr
« Svar #11 Dato: Sep 04, 2019, 08:38 »

Jeg har et utal af ventiler, 90graders bøjninger haner, vinkler, følerlommer og dit og dat. Målt med fyret har jeg et maksimalt flow på godt 200l/t og kan sagtens holde huset varmt, dog med pumpen indstillet på "højt konstant tryk"
Hele installationen skal laves om når jeg finder en stabil vvsèr fordi solvarmen skal styres bedre, men ellers tænker jeg ikke det er et problem overhovedet med de skarpe bøjninger.
[/quote]

Du skrev i en anden tråd om at forberede systemet til evt. solvarme. Går ud fra at det gælder om at indsætte Tstykker eller deslige der gør det nemt at slutte sådan et anlæg til på et senere tidspunkt?

jeg kunne forestille mig at det var noget jeg ville investere i om et par år. Det skal så være sådan at det kan klare brugsvandsopvarmning og også evt køre solvarme ud i gulvarme på toiletter om sommeren.

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-286
Sv: Installation af pille fyr
« Svar #12 Dato: Sep 04, 2019, 15:00 »


Du skrev i en anden tråd om at forberede systemet til evt. solvarme. Går ud fra at det gælder om at indsætte Tstykker eller deslige der gør det nemt at slutte sådan et anlæg til på et senere tidspunkt?

jeg kunne forestille mig at det var noget jeg ville investere i om et par år. Det skal så være sådan at det kan klare brugsvandsopvarmning og også evt køre solvarme ud i gulvarme på toiletter om sommeren.

Jeg har allerede nu solvarmen koblet på, den varmer først i en veksler så skifter den til en 300L tank der står parrallet med fyret.
Så hjælper jeg fyret om vinteren, om sommeren køre jeg helt udenom fyret med en 3 vejsventil.
Jeg lavet ikke forbrugsvand fordi mine 120 rør sidder på en anden bygning end VVBèn
Med opgraderingen fra 90 til 120 rør er solvarmen blevet så kraftig at det ikke kan styres med en almindelig solvarmestyring. (Jeg skal bruge mindst 3 steder at afsætte varmen) og derefter vælge at gemme varme i en eller flere tanke der således er uden for centralvarmekredsen.
Disse skal så kunne kobles ind når temperaturen falder i solvarmen.

Det bliver lavet sådan at jeg først afsætter varme i veksleren, der så varmen forbrugsvand op i 2 tanke i stuehuset, så tager den den 300L tank der står sammen med fyret til sidst.
Når solvarmen ikke yder skal jeg kunne tømme tanken i fyrrummet, enten over i huset til gulvvarme og forbrugsvand eller, hvis fyret er i drift, ind i returen så den gemte varme i tanken hjælper fyret.

Så det kræver 4 magnetventiler til styring af solvarme og VVBèr og 2 3 vejs ventiler til ind og udkobling af solvarme tank og fyr.

Lige nu kan jeg kun vælge om jeg tager 300L tank ELLER fyr, eller om jeg BYPASSer tank eller fyr. Jeg kan således få 300L 50 grader varmt vand til at stå i tanken om vinteren, de kunne jo hjælpe returen fra huset der er 37/8 grader varm.

Det hele styres af en Audrino Mega
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.