Forfatter Emne: Hjælp mit stoker fyr går hele tiden istå  (Læst 5982 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline zulu

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 1
  • Respekt optjent: +0/-0
Hjælp mit stoker fyr går hele tiden istå
« Dato: Sep 07, 2019, 10:51 »
 Jeg er den heldige ejer af et NBE pillefyr fra 2012. Det har intil i sommer da  jeg satte det på sommer styring virket upåklageligt. Men så begyndte det at gå i stå da der ikke kom flere piller i brændkamret eller ville ikke opstarte efter pause . skulle startes manuelt. nu vil det kun køre i få timer og vil ikke starte unden at mortor osv tages fra kedlen. jeg har prøvet om jeg kunne tage sneglen ud men kan ikke finde det rigtige værktøj. sneglen drejer rundt der sidder tilsyndeladende ikke noget fast derinde- Er der nogen der har en ide om hvad jeg skal stille op. E

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-286
Sv: Hjælp mit stoker fyr går hele tiden istå
« Svar #1 Dato: Sep 08, 2019, 14:49 »
Som jeg læser det kommer der ikke piller (nok)?
Hvis det er tilfældet er første bud driftkondensatoren på fodersneglen er slidt. Det er en slidgenstand der, i min optik, burde skiftet på service, men det bliver de så ikke

Hvis kapaciteten i den er faldet køre fodersneglen ikke nok, så brænder fyret ud.
Tjek evt. om den køre en smule baglens, det er en yderlige indikation af den er død og tidshorisonten passer fint, eller hvis den er mere end 3 år har den gjort det godt.

Den er nem at skifte, klip ledningerne af så der er en ordentlig ende tilbage og monter en ny med 2 muffer.
De kan købes hos forhandlere, bare sørg for størrelsen i uF er den samme.

« Senest Redigeret: Sep 08, 2019, 14:51 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Skrot1

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 689
  • Respekt optjent: +29/-25
Sv: Hjælp mit stoker fyr går hele tiden istå
« Svar #2 Dato: Sep 08, 2019, 15:48 »
Som jeg læser det kommer der ikke piller (nok)?
Hvis det er tilfældet er første bud driftkondensatoren på fodersneglen er slidt. Det er en slidgenstand der, i min optik, burde skiftet på service, men det bliver de så ikke

Hvis kapaciteten i den er faldet køre fodersneglen ikke nok, så brænder fyret ud.
Tjek evt. om den køre en smule baglens, det er en yderlige indikation af den er død og tidshorisonten passer fint, eller hvis den er mere end 3 år har den gjort det godt.

Den er nem at skifte, klip ledningerne af så der er en ordentlig ende tilbage og monter en ny med 2 muffer.
De kan købes hos forhandlere, bare sørg for størrelsen i uF er den samme.
mine kondensatorer er ikke skiftet endnu på mit blackstar, og de er 5 år gamle, så at skifte dem på service ville da være overkill. De holder generelt meget længere end 3 år, men man kan jo være uheldig.
Woody 10 kw.V10, BS1016 kedel,  U-herd, trækstabilisator,  med iltstyring og kompressorrens, version 10.525, 130. mm. stålskorsten. 6 mm piller . https://stokercloud.dk/v3/#/65018/main-page

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-286
Sv: Hjælp mit stoker fyr går hele tiden istå
« Svar #3 Dato: Sep 08, 2019, 16:37 »

mine kondensatorer er ikke skiftet endnu på mit blackstar, og de er 5 år gamle, så at skifte dem på service ville da være overkill. De holder generelt meget længere end 3 år, men man kan jo være uheldig.

Selvfølgeligt er du uenig med mig i det, men i der her tilfælde ville det jo have forebygget et nedbrud, og det er i min verden langt de 3 kr. værd en kondensator koster i Kina værd, eller de 30 plus porto den koster her.

Lovede du i øverigt ikke at kommentere på mine indlæg nu du blev så irretabel over min lidt kritiske tilgang?
Eller hvad skylder jeg æren over du gider kommentere på mine overkill?
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Skrot1

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 689
  • Respekt optjent: +29/-25
Sv: Hjælp mit stoker fyr går hele tiden istå
« Svar #4 Dato: Sep 08, 2019, 16:44 »

mine kondensatorer er ikke skiftet endnu på mit blackstar, og de er 5 år gamle, så at skifte dem på service ville da være overkill. De holder generelt meget længere end 3 år, men man kan jo være uheldig.

Selvfølgeligt er du uenig med mig i det, men i der her tilfælde ville det jo have forebygget et nedbrud, og det er i min verden langt de 3 kr. værd en kondensator koster i Kina værd, eller de 30 plus porto den koster her.

Lovede du i øverigt ikke at kommentere på mine indlæg nu du blev så irretabel over min lidt kritiske tilgang?
Eller hvad skylder jeg æren over du gider kommentere på mine overkill?
kom dog videre i teksten, fordi du ikke rigtig tåler der sættes spørgsmålstegn ved dine udsagn herinde, kan jeg jo godt komme med min erfaring omkring levetiden på kondensatorer generelt. Nu er det jo ikke dig der bestemmer hvad der kommenterer på hvad herinde, og slet ikke hvem der gør det.
« Senest Redigeret: Sep 08, 2019, 16:45 af Skrot1 »
Woody 10 kw.V10, BS1016 kedel,  U-herd, trækstabilisator,  med iltstyring og kompressorrens, version 10.525, 130. mm. stålskorsten. 6 mm piller . https://stokercloud.dk/v3/#/65018/main-page