Forfatter Emne: Aske..  (Læst 6738 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Aske..
« Dato: Sep 09, 2019, 09:31 »
Jeg læser ofte om fyrbødere som har udfordringer med askeophobning på herden. Jeg har fået den tanke om det evt. kan være fordi man (fejlagttig) anbefaler at asken bør være brun "kaffegrums-agttig" Selv har jeg gjort den observation at hvis asken nærmest er hvid, fin og pulveragttig, kan blæserrens fint holde herden (og hullerne) fri for askeophobning, helt uden kompressor-rens.
Ps. Ved almindelig brændefyring i brændeovn bør træaske jo osse være helt hvid. for så er udbrændingsgraden god. Min pointe er - den samme anbefaling burde vel også gælde for træpiller.  :)

Offline Skrot1

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 689
  • Respekt optjent: +29/-25
Sv: Aske..
« Svar #1 Dato: Sep 09, 2019, 11:12 »
Problemet ved skrue op for luften så der kommer mere ilt til bålet er så tit at der dannes mere slagger, og varmen blæses ud i skorstenen, med ringere virkningsgrad til følge, kunsten er at finde middelvejen.
Woody 10 kw.V10, BS1016 kedel,  U-herd, trækstabilisator,  med iltstyring og kompressorrens, version 10.525, 130. mm. stålskorsten. 6 mm piller . https://stokercloud.dk/v3/#/65018/main-page

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: Aske..
« Svar #2 Dato: Sep 09, 2019, 11:23 »
Jeg læser ofte om fyrbødere som har udfordringer med askeophobning på herden. Jeg har fået den tanke om det evt. kan være fordi man (fejlagttig) anbefaler at asken bør være brun "kaffegrums-agttig" Selv har jeg gjort den observation at hvis asken nærmest er hvid, fin og pulveragttig, kan blæserrens fint holde herden (og hullerne) fri for askeophobning, helt uden kompressor-rens.
Ps. Ved almindelig brændefyring i brændeovn bør træaske jo osse være helt hvid. for så er udbrændingsgraden god. Min pointe er - den samme anbefaling burde vel også gælde for træpiller.  :)


Mit fyr laver kaffe/pebber hele vejen op og ned, det er brændt 5500Kg piller af og jeg har ikke set en slag overhovedet.
Der kompressorrenses for hver 50Kg piller og igen har der, efter 1 1/2 års fyringssersong aldrig været en slag i bænderen og når jeg har renset en gang om året er brænderen helt ren efter en tur med luftpistol.
Røgtemperaturen er aldrig over 100 grader.

Hvis asken er hvid er der blæst for meget luft igennem, men deraf følgende tab.

Hvis der opbygges stenhårde belækninger der skal slåes af lod jeg mig fortælle at det var fordi asken smeltede som følge af en alt for varm forbrænding, som jo så igen kommer af for meget luft.
Det sidste er ikke egne ord, men passer godt nok med en gammel brænder jeg selv byggede der lave den slags slagger af og til når den fik noget at leve af.

Hvis der opbygges slagger og/eller andet i herden er det, igen efter min opfattelse, fordi den ikke er reguleret ordentlig ind, den er heller ikke længere.

Så din filosofi og uddragning må stå for egen regning og erfaring, i min reguleringstekniske verden er den direkte fejlaktig, omend den nok vi løse problemet med slaggeopbygning, hvis det er nødvendigt at rense for at undgå det. 
Men hvis det så er nødvendigt er det jo så, igen, fordi fyret ikke køre optimalt fra start for så ville der ikke opbygges de slagger som blæserrens ikke kan holde væk.

Jeg ved ikke noget om brænde fyring ud over det vist drejer sig om at få noget brændt af i en fart. Det er jo ikke tilfældet med pillefyring, her skal aftaget jo helst matche brænderydelsen 100% hvor brændefyr køre på en tank der aftager med et brag og gemmer til senere forbrug.
« Senest Redigeret: Sep 09, 2019, 11:40 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Aske..
« Svar #3 Dato: Sep 09, 2019, 11:46 »
Jeg vil mene det er marginaler der er tale om - om blæseren er sat 1-2% højere for at få fint "strandsand" eller om røggastemperaturen vs. virkningsgraden er 100 grader end 80 grader. Til gengæld er den sidste rest brændværdi i brun aske vel ikke helt udnyttet. Så i stedet for f.eks. at bøvle med askekage (altså når man ikke har kompressor-rens) og en evt. kold skorsten, er en lidt højere bål-temperatur vel at foretrække i min optik.
Jeg kan også få min brænder til at lave slagger eller en hård askeknold ved at skrue alt for meget op for blæser-rens, men det er jo ikke meningen.  :)

Ps. Selv foretrækker jeg en korngul fyldig flamme end et dovent bål. 
« Senest Redigeret: Sep 09, 2019, 12:00 af Frank Chr. »

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: Aske..
« Svar #4 Dato: Sep 09, 2019, 15:24 »
Jeg vil mene det er marginaler der er tale om - om blæseren er sat 1-2% højere for at få fint "strandsand" eller om røggastemperaturen vs. virkningsgraden er 100 grader end 80 grader. Til gengæld er den sidste rest brændværdi i brun aske vel ikke helt udnyttet. Så i stedet for f.eks. at bøvle med askekage (altså når man ikke har kompressor-rens) og en evt. kold skorsten, er en lidt højere bål-temperatur vel at foretrække i min optik.
Jeg kan også få min brænder til at lave slagger eller en hård askeknold ved at skrue alt for meget op for blæser-rens, men det er jo ikke meningen.  :)

Ps. Selv foretrækker jeg en korngul fyldig flamme end et dovent bål.

Nu syntes jeg der begynder at komme en masse forbehold og betingelser for dit udsagn skulle være rigtigt, og dermed (min) antagelse om at asken skal være brun og musefarvet er rigtig. Den kan jo ikke både være hvid og/eller musegrå/brun.
Det er absolut ligemegt hvor "man" læser om pille forbranding så anbefales asken af skulle være "musegrå" eller i den stil.
Hvem siger iøvrigt der er brændværdi tilbage i pillerne om asken er hvid eller lysebrun? og at den maginale ekstra energi du (meget eventuelt) får ud af dem ved at blæse så asken er hvis ikke er den der ryger ekstra gennem skorsteenen? 
Men det korte af det lange er jo du skal finde det der virker på dit fyr. Men at anbefale en hvid aske tænker jeg er direkte mod bedre vidende og flertallet, men ingen af førnævnte behøver jo at have ret.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Aske..
« Svar #5 Dato: Sep 09, 2019, 17:52 »
Dem der formår at holde deres herd helt fri for kaffebrun ("tung") aske(ophobning) kun med rense-blæs, kan vist tælles på en hånd.  ;)  Og det går som regel helt galt når aske procenten er oppe på omkring 0,7-0,9% ser jeg ofte.  Næ.. så heller en lys hvidlig let aske der nemt blæser af herden blot man løfter et øjenbryn.. om det så skal koste lidt varme til gråspurvene, end konstant at rode med herden.  ^-^
« Senest Redigeret: Sep 09, 2019, 18:03 af Frank Chr. »

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: Aske..
« Svar #6 Dato: Sep 09, 2019, 21:10 »
Dem der formår at holde deres herd helt fri for kaffebrun ("tung") aske(ophobning) kun med rense-blæs, kan vist tælles på en hånd. 

Så er der 4 fingre tilbage, igen der er kørt +5200Kg. piller igennem min herd og den er fuldstændig ren.
Men jeg er enig, der er garenteret utroligt mange fyr der er indstillet 80% som er "godt nok" og accepteret som sådan.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Aske..
« Svar #7 Dato: Sep 10, 2019, 00:01 »
Dem der formår at holde deres herd helt fri for kaffebrun ("tung") aske(ophobning) kun med rense-blæs, kan vist tælles på en hånd. 

Så er der 4 fingre tilbage, igen der er kørt +5200Kg. piller igennem min herd og den er fuldstændig ren.
Men jeg er enig, der er garenteret utroligt mange fyr der er indstillet 80% som er "godt nok" og accepteret som sådan.

Jeg kunne (sådan lidt for sjov) godt tænke mig at efterprøve dine indstillinger. Det er ligegyldigt om det er en 10 eller 16 kw brænder, jeg har adgang til begge modeller.  :)

1. Hvilke træpiller fyre du med?
2. Blæsertal ved 10-50-100 ydelse?
3. Blæser-rens: periode, tid og luft%.

(red.) Argh læser lige du har iltstyring og kompressor-rens på dit pillefyr - så glem min anmodning.
« Senest Redigeret: Sep 10, 2019, 00:05 af Frank Chr. »

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: Aske..
« Svar #8 Dato: Sep 10, 2019, 06:35 »

Jeg kunne (sådan lidt for sjov) godt tænke mig at efterprøve dine indstillinger. Det er ligegyldigt om det er en 10 eller 16 kw brænder, jeg har adgang til begge modeller.  :)

1. Hvilke træpiller fyre du med?
2. Blæsertal ved 10-50-100 ydelse?
3. Blæser-rens: periode, tid og luft%.

(red.) Argh læser lige du har iltstyring og kompressor-rens på dit pillefyr - så glem min anmodning.

Det hjæper jo ikke noget som helst, 2 ens fyr behøver bestemt ikke skulke stå ens for at køre så godt som muligt.  Der er jo enorm forskel i installationerne, skorstenstræk osv. foruden slet ikke at tale om pillerne.

Om fyrene er med kompressorens eller ej er ligemeget. Jeg kan godt forstå at folk får problemer hvis "man" tror en afvejning er nok i indstillinger. Igen, jeg har absolut ingen slagger og køre med 50kg. mellem hver rens.
Min O2 regulering er ikke aktiv, sonden er brændt af efter 5200 kg. piller men fyret køre 97% lige så godt uden.
I min verden bør O2 reguleringen kun kompensere for skorstenstræk og skiftende mængde i magasinet.

At tro den redder en dårlig indstilling er, igen i min verden en af det største blålys. Det er nærmere omvent, hvis O2 tal og blæsere er forkert indstillet i forhold til piller og installation fastholder den en ringe forbranding i stedet.

Og hvis O2 reguleringen skulle forbedre forbrandingen er det mig presserende at spørge om hvorfor fyrene så ikke køre ens på alle piller.
For de gør de jo netop ikke.

Så at tro du kunne bruge mine indstillinger, O2 styring eller ej, viser mig kun hvinkel grundlag der er for udtalelser om asken bør være hvid og hvilke værdi jeg kan vælge at tillægge den.

Men er du tilfreds med driften er alt jo godt, det er der mange der "lever med" og er tilfredse med.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Aske..
« Svar #9 Dato: Sep 10, 2019, 07:15 »
Et simpelt spørgsmål: Kan du holde herden ren for aske uden kompressor-rens? Ja eller Nej. For det er grundlæggende det - dette skriv her handler om.  :) For det kan jeg..