Forfatter Emne: Piller ulmer i bunden og er uforbrændte i askeskuffe  (Læst 4107 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

383CI

• Gæst
Som beskrevet i overskriften.

Som beskrevet lavede jeg kaffe sidste år og vil det gerne igen.
Efter sommerhi skete der et eller andet. Jeg ville hage troet fyret startede op som det stoppede men det er langt fra tilfældet.

Jeg har forsøgt at lokalisere hvad der sker uden at komme meget nærmere.

O2 tal er de samme som sidst og som jo så passede med kaffe møllen.
Kurven passer mindst lige så godt som sidst.
Afvejningen passer knivskarpt 3000g på 4 afvejninger, altså 750g pr. 6 min.

Alligevel kan jeg se, gennem askesneglens hul, at der ligger piller i bunden af kedlen og ulmer og kommer ud i askeskuffen uden af være forbrændt ordentligt.

Den nye pillekorrektion fatter jeg ikke, men det er det eneste der er anderledes end sidste år, så jeg mistænker den for at køre for mange piller ind, men det passer jo ikke med jeg stadigt holder fine målte O2 tal?

Dog husker jeg MHES beskrivelse af et eller andet kunne komme i svingninger når der var både P&I i begge O2 reguleringsled og det er der jo kommet i std. version, så umiddelbart kan det så være der der køres for mange piller ind?

Og hvordan skal det balanceres for at opnå sidste års drift?

Selve O2 reguleringen er meget tæt på std. indstillinger med et par korrektioner der udglattede målt O2 bedre omkring ønsket O2

De piller der ulmer i bunden vil jo også påvirke målt O2 tal nedaf, så måske der er for lidt luft overordnet?

Fyret er begrænset til maks 50% ydelse for at lokalisere området og lige da jeg tjekkede lå det omkring 35% ydelse og havde tydeligt ulmen i bunden.

Styringsversionen er 13.10.16.2 og når jeg kigger rundt har jeg både P&I led i både blæser og pille led.  Det er ikke alle steder på dem jeg lure på der har det og det er kommet til, så igen, jeg mistænker det er et eller andet der, men kan ikke lige lure den.

Nogle bud?

hhv32 på cloud

« Senest Redigeret: Nov 07, 2019, 09:44 af 383CI »

Offline gadegård

• Øvet
  • **
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Piller ulmer i bunden og er uforbrændte i askeskuffe
« Svar #1 Dato: Nov 07, 2019, 17:12 »
Det skal du ikke være ked af jeg har haft sorte piller i et år, har nu bestilt servicebesøg hos NBE de kommer i næste uge så jeg glæder mig.

383CI

• Gæst
« Svar #2 Dato: Nov 07, 2019, 18:04 »
Det skal du ikke være ked af jeg har haft sorte piller i et år, har nu bestilt servicebesøg hos NBE de kommer i næste uge så jeg glæder mig.

Jeg lavede den fineste kaffe sidste år. Intet var ændret da jeg startede op igen nu her (ud over en opdatering der jo kun skulle forbedre) hvorefter der kom uforbrændte piller i større eller mindre grad.

Jeg havde også servicebesøg da mit blev stillet op. Det var en dyr rengøring men meget hyggeligt.
Der blev, groft sagt, ikke justeret på noget som helst, så jeg måtte selv sætte mig ind i tingene og justere udfra det. Til kaffe niveau.

Derfor overraskede det mig også voldsomt at fyret havde ændret så meget karakter af sommerpausen.

Jeg tænker dog jeg har luret hvad der sker. O2 reguleringen "overfodrede" brænderen i forbindelse med pillekorrektionen dykkede voldsomt på laveste niveau.

Men hvorfor det sker, eller skete, igen alt var som sidste år er en gåde, men jeg må forholde mig til det og se om jeg kan regulerer det ind igen.
Nu ved jeg jo hvad fyret kan, så skal jeg bare derhen igen og som sidst, vide hvordan og hvorfor.
Hvorfor jeg kom så langt væk kommer der nok aldrig svar på.

Men god fornøjelse med indreguleringen, det skal nok blive godt.

Offline scottedor

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +28/-4
« Svar #3 Dato: Nov 07, 2019, 21:48 »
hej jeg rar lige haft det samme problem, men det er en med den store blæser, det var kondensatoren der var træt du har nok den lille blæser uden kondensator men derfor kanblæseren jo godt blive træt mvh erik
Scotte 16 v.4,99 på Dor 24 kedel med kedelshunt 110 l Metro med termostat