Forfatter Emne: Aske-kage  (Læst 3865 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Vessel

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 20
  • Respekt optjent: +0/-0
Aske-kage
« Dato: Nov 10, 2019, 09:49 »
Hej.
Jeg bliver ved med at få sådan en askekage. Er det for meget eller for lidt luft?
Kører med 6mm German Pellets.

https://stokercloud.dk/v3/#/vessel/main-page


Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: Aske-kage
« Svar #1 Dato: Nov 10, 2019, 15:38 »
Umiddelbart for lidt luft, men jeg kiggede lige dine indstillinger.

Det er første gang jeg har set en med mindre afvejning end min.
Hvis afvejningen er for lav vil sneglen fodre mere end "den tror" så hvis ikke du er knivskarp på afvejningen passer ville jeg lave 4 og tage snittet af dem.

Så er der røgtemperaturen, der i hvert fald ikke er høj, det giver også mening med for lidt luft.

Jeg ville også se på en roligere indfødning og køre intern snegl 6 gange i stedet for 3 og evt. sætte min dosering til 10g i stedet for 15
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Vessel

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 20
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Aske-kage
« Svar #2 Dato: Nov 10, 2019, 16:15 »
Hej 383CI

Tak for input.
Jeg har nu ændret intern snegl til 6 gange, samt 10g min. dosering.
Jeg har prøvet at give give 5% på blæsertallene (fra 25/30/35 til 30/35/40)

Afvejning er rigtig - jeg lavede 5 målinger d 28/10 og tog gennemsnit (692gr) (og der var en variation på 6% fra største til mindste måling)
D. 4/11 tog jeg endnu en afvejning (dog kun en enkelt - der var den på 681 gram (-2% i forhold til sidste afvejning)

Så vil tiden vise hvordan herden ser ud senere...

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: Aske-kage
« Svar #3 Dato: Nov 10, 2019, 17:19 »

Jeg har nu ændret intern snegl til 6 gange, samt 10g min. dosering.
Jeg har prøvet at give give 5% på blæsertallene (fra 25/30/35 til 30/35/40)

Afvejning er rigtig - jeg lavede 5 målinger d 28/10 og tog gennemsnit (692gr) (og der var en variation på 6% fra største til mindste måling)
D. 4/11 tog jeg endnu en afvejning (dog kun en enkelt - der var den på 681 gram (-2% i forhold til sidste afvejning)

Så vil tiden vise hvordan herden ser ud senere...

God med systematik.
Er der ændret noget i forbindelse med fyret laver kager? Piller/O2 on/off? lukket dør i fyrrum? eller noget som helst?

Jeg forudsætter problemerne er tilstødt fra normal og almindelig drift, og det er ændringer i den forbindelse vi leder efter.

Men både røgtemperatur og aske ligner "for lidt" luft, eller for mange piller om vi vil, så giv det nogle timer eller vent til imorgen for retvisende billede om retningen.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Vessel

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 20
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Aske-kage
« Svar #4 Dato: Nov 10, 2019, 20:40 »
Er ny i pillefyrs-verdenen, anlægget er kun 1 måned gammel.... Så har ikke så meget at sammenligne med....

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Aske-kage
« Svar #5 Dato: Nov 10, 2019, 21:06 »
Rense-blæs på 85% virker noget voldsom. Tips: Selv har jeg ikke kompressorrens, istedet køre jeg på ur-styring med flere opstart og nedluk efter behov, det holder herden (næsten) ren for aske.  :)

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: Aske-kage
« Svar #6 Dato: Nov 11, 2019, 05:05 »
Er ny i pillefyrs-verdenen, anlægget er kun 1 måned gammel.... Så har ikke så meget at sammenligne med....

Tjek, er det dig eller fyret der er startet for 1 måned siden?
Altså om fyret er helt nyt?


Jeg så ikke så voldsom renseblæs men tænker ikke det burde have noget at sige for forbrændingen, hvis ikke den blæser bålet ud.
Umiddelbart skula man vel syntes den blæste kagen ud, men derfor er er det voldsomt alligevel. Min er sat ned fra 40

Den kompressorrenser hvor 20kg. piller, det er, i min verden også for tit. Da mit kørte uden problemer var der absolut intet efter 50kg. piller.

Hvem har indstillet fyret?
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Vessel

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 20
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Aske-kage
« Svar #7 Dato: Nov 11, 2019, 09:05 »
Fyret er nyopsat af den lokale smed for en måned siden - altså helt nyt. Han monterede, tilsluttede rør, fyldte vand på og kørte sin vej. Jeg har så selv stået med resten ang. opstart...
Jeg har haft drift-stop her i nat: "Alarm ingen ild i højlast - manglende brændsel?" Pille tanken blev fyldt i fredags, så der er masser af piller på.
 Jeg forsøgte at aktivere sneglen i nat - den kunne ikke køre (loggen på styringen sagde noget med usædvanlig strømforbrug mener jeg - men kan ikke se den fejl på stokercloud) .
Prøvede så igen her til morgen, og der kunne sneglen godt køre.... mystisk!
Fik startet fyret og der buldrer derudaf lige pt.
Lugter det ikke af noget fejl med den snegl? Også når den kun giver ca 900 gram på 6 min?
Sneglen er model YN60-10 (Er det ikke den 'gode' udgave?)

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7540
  • Respekt optjent: +224/-176
  • Montør NBE
Sv: Aske-kage
« Svar #8 Dato: Nov 11, 2019, 10:42 »
Fyret er nyopsat af den lokale smed for en måned siden - altså helt nyt. Han monterede, tilsluttede rør, fyldte vand på og kørte sin vej. Jeg har så selv stået med resten ang. opstart...
Jeg har haft drift-stop her i nat: "Alarm ingen ild i højlast - manglende brændsel?" Pille tanken blev fyldt i fredags, så der er masser af piller på.
 Jeg forsøgte at aktivere sneglen i nat - den kunne ikke køre (loggen på styringen sagde noget med usædvanlig strømforbrug mener jeg - men kan ikke se den fejl på stokercloud) .
Prøvede så igen her til morgen, og der kunne sneglen godt køre.... mystisk!
Fik startet fyret og der buldrer derudaf lige pt.
Lugter det ikke af noget fejl med den snegl? Også når den kun giver ca 900 gram på 6 min?
Sneglen er model YN60-10 (Er det ikke den 'gode' udgave?)

Gear motoren er ok.
Ydelsen er sikkert ok.
Har du smuld i pillerne ?

Sæt intervallet for komperessor rens ned til 15 eller 20 kg, indtil du har mere styr på forbrændingen.
Når du kigger til forbrændingen har du ikke 2 minutter,  men under 2 sek.
Derefter er der tilført friskluft gennem lugen, og du kan ikke mere bedømme flammen.
Følg gudiden side 24 og lav en frisk indstilling af forbrændingen.
https://www.nbe.dk/wp-content/uploads/2015/08/Manual-V7-DK-31-05-2016.pdf


Når den skriver at der ikke er brændsel, betyder det at den ikke kan se ild.
Det kan så være en pilleprop der forstyrre.
Er der meget lange piller ?


« Senest Redigeret: Nov 11, 2019, 11:07 af michael f »
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: Aske-kage
« Svar #9 Dato: Nov 11, 2019, 12:34 »

Lugter det ikke af noget fejl med den snegl? Også når den kun giver ca 900 gram på 6 min?
Sneglen er model YN60-10 (Er det ikke den 'gode' udgave?)

Nej i min verden lugter det af en indstilling der, generalt er alt for ringe.
Mit giver 750g på 360 sekunder så jeg tænker det er fint nok med 900g.
Mit fyr køre så af lort efter sommerdvale, så jeg skal starte helt forfra med indstilling fra grunden og det tænker jeg også du bør. Hvorfor har jeg absolut ingen ide om.
Iøvrigt vil en lavere afvejning give flere piller i indfødningen, og dermed kunne give samme aske som du hun har og jeg har alt for mange uforbrændte piller i bunden af kedlen, så det er tæt på de samme probemer.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Vessel

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 20
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Aske-kage
« Svar #10 Dato: Nov 11, 2019, 12:53 »
Hej Michael og 383CI
Intet smuld i pillerne (i modsætning til de første 150kg som var 8mm RW-piller)
Har lige lavet en ny afvejning: 652/637/660/687/689 - snit: 665 - variation 52gr/8%
Billede af pillerne (German Pellets 6mm) er vedhæftet. Ganske få der er op til 40-45mm men langt de fleste er 20-30mm.
Jeg har også vedhæftet billede af herden efter 8kg piller (fra kl 8 til 13) og der ER kørt kompressorrens...  :-\
Jeg har lige kigget ved 100% last, og synes det ser fint ud. Fylder hele herden i bredden, og spidserne er lige ovre og røre ved kedelvæggen.
Ved 50% last har jeg vedhæftet billede.




Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7540
  • Respekt optjent: +224/-176
  • Montør NBE
Sv: Aske-kage
« Svar #11 Dato: Nov 11, 2019, 13:01 »
Hej Michael og 383CI
Intet smuld i pillerne (i modsætning til de første 150kg som var 8mm RW-piller)
Har lige lavet en ny afvejning: 652/637/660/687/689 - snit: 665 - variation 52gr/8%
Billede af pillerne (German Pellets 6mm) er vedhæftet. Ganske få der er op til 40-45mm men langt de fleste er 20-30mm.
Jeg har også vedhæftet billede af herden efter 8kg piller (fra kl 8 til 13) og der ER kørt kompressorrens...  :-\
Jeg har lige kigget ved 100% last, og synes det ser fint ud. Fylder hele herden i bredden, og spidserne er lige ovre og røre ved kedelvæggen.
Ved 50% last har jeg vedhæftet billede.

Længden på flammen er ikke så vigtig, det er mere vigtigt at den brænder rigtigt  :)
Er din kompressor tændt hele tiden - er der tryk på den - og giver den et pust over herden, når du afprøver funktionen i menu manuel ?
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline Vessel

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 20
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Aske-kage
« Svar #12 Dato: Nov 11, 2019, 13:04 »
Ja, kompressoren er der 7-8 bar på altid og en 6-liters tank.
Den puster som den skal (både ved automatisk rens, og ved manuel styring)
Det er jo lige det med forbrændingen jeg håber kan blive løst....

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7540
  • Respekt optjent: +224/-176
  • Montør NBE
Sv: Aske-kage
« Svar #13 Dato: Nov 11, 2019, 13:26 »
Ja, kompressoren er der 7-8 bar på altid og en 6-liters tank.
Den puster som den skal (både ved automatisk rens, og ved manuel styring)
Det er jo lige det med forbrændingen jeg håber kan blive løst....

Når jeg ser dine blæsertal på 32 - 35 - 40 så kunne jeg godt få det indtryk at de er for høje,
med mindre at der er en prop i røgvejen, eller smuds i blæseren.
Bruger du trykluft til at rense blæserribber, så hold på blæserhjulet.
Lejerne tåler ikke 1000000 omdr/sek  ;)

Prøv tal fra skema og se på om problemet bliver forandret
https://nbe.dk/wp-content/uploads/2015/08/Standard-tal-for-RTB-10-45kw-nov-2014.pdf

Sæt renseinterval ( antal forbrugt kg så langt ned som muligt i menu rens )
« Senest Redigeret: Nov 11, 2019, 13:27 af michael f »
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: Aske-kage
« Svar #14 Dato: Nov 11, 2019, 13:40 »
Jeg har også kørt med Geran Pellts for tid siden.
De lavede kaffe så under alle omstændigheder skal hverken din eller min aske være så sort og træls.

Jeg skrev godt nok det så ud til for lidt luft, men nu jeg ser flammen er den, igen som jeg ser det, lige gul og spids nok, hvilket sammen med blæsertallene, jo godt kunne indikere for meget blæs, men var røgtemperaturen ikke eget lav?

Jeg ville begrænse til 50% drift og koncentrer mig om at få brænderen til at køre knivskarpt der, alene på blæsertal og aske. Altså i området 10-50% og bruge nogle dage på det.

 
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.