Forfatter Emne: VVB taber varme hurtigt.  (Læst 3506 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mr_berth

• Øvet
  • **
  • Respekt optjent: +1/-0
VVB taber varme hurtigt.
« Dato: Nov 22, 2019, 09:13 »
Hej,

Jeg søger lige lidt råd og input i forbindelse med VVB. Umiddelbart synes jeg der lyder forkert at min VVB (55grader) taber varmen (7grader) for at bliver varmet op igen af fyret ca. 2 gange i timen. Det tænker jeg ikke er helt normalt og koster vel også lidt piller på den lange bane. Jeg har cirkulation på det varmevand, men slog pumpen fra for at kontrollere om det var det der var skyld i varmetabet. Det var det ikke, billedet var ca. det samme. En anden ting jeg har observereter at mellem 0-4 hvor fyret ikke laver varmt vand, der taber den kun ca 4 grader. Er der nogen der har et bud på hvad pokker der trækker varmen ud af VVB? Det skal lige siges at VVB er et ca 12 år gammel Batex solvarme anlæg med 2 paneler, alt koblet sammen med fyret.

En anden ting der undrer mig er at om morgenen når centralvarmen ( 447m2 hus, Energimærke C, ca 275m2 gulvvarme) kører højest, så står der på tableten "VVB 100% 28KW".Det undrer mig lidt at fremløbstemp samt VVB kun ganske langsomt bliver varmet op. Det kan tage flere timer for VVB at gå fra 47grader til 55grader.

Måske er det bare mig der ikke helt forstår "systemet", undrer mig gør jeg ihvertfald.

S/N fyr 54023

Nogen der har evt. bud?

På forhånd tak :)
« Senest Redigeret: Nov 22, 2019, 09:14 af Mr_berth »

383CI

• Gæst
Sv: VVB taber varme hurtigt.
« Svar #1 Dato: Nov 22, 2019, 11:19 »
Hmm, umiddelbart lyder det lidt som solvarme spiralen trækker varmen ud.
Hvis bunden af VVBèn er varmere end solpanelerne vil spiralen jo også være det, så vil en "naturlig" cirkulation jo gøre at vandet i solvarmesystemet bevæger sig "den forkerte vej" rundt så hvis problemet lige er opstået vil jeg tænke der er noget galt med den kontraventil der sidder for at sikre solvæsken kun løber den rigtige vej rundt.

Eller sådan en sidder der i hvert fald på mit solvarme system.

Det kunne også være en defekt føler på solvarmen der gør at pumpen starter utilsigtet og derfor cirkulerer varmen ud.

Så luk solvarmen af i første omgang så du kan konstaterer om det er den der trækker varmen ud.

En anden ting kunne være at centralvarmen selv trække varmen ud, hvis ventilen til VVBèn ikke får lukket når beholderen er varm nok. Så vil centralvarmevandet falde i temperatur og hvis det stadigt cirkulerer vil det så trække varmen ud igen når det bliver koldere end VVBèn.

Så en ventil der hænger eller er defekt et af nævnte steder er første skud uden at kende anlægget.

En anden ting, hvis problemet er nu her om vinteren, kan være at solvarmestyringen har en frostsikring funktion der før at den cirkulerer med solvarmevandet i et eller andet mønster der så trækker varme ud.
« Senest Redigeret: Nov 22, 2019, 12:06 af 383CI »

Offline Mr_berth

• Øvet
  • **
  • Respekt optjent: +1/-0
« Svar #2 Dato: Nov 24, 2019, 21:42 »
Hmm, umiddelbart lyder det lidt som solvarme spiralen trækker varmen ud.
Hvis bunden af VVBèn er varmere end solpanelerne vil spiralen jo også være det, så vil en "naturlig" cirkulation jo gøre at vandet i solvarmesystemet bevæger sig "den forkerte vej" rundt så hvis problemet lige er opstået vil jeg tænke der er noget galt med den kontraventil der sidder for at sikre solvæsken kun løber den rigtige vej rundt.

Eller sådan en sidder der i hvert fald på mit solvarme system.

Det kunne også være en defekt føler på solvarmen der gør at pumpen starter utilsigtet og derfor cirkulerer varmen ud.

Så luk solvarmen af i første omgang så du kan konstaterer om det er den der trækker varmen ud.

En anden ting kunne være at centralvarmen selv trække varmen ud, hvis ventilen til VVBèn ikke får lukket når beholderen er varm nok. Så vil centralvarmevandet falde i temperatur og hvis det stadigt cirkulerer vil det så trække varmen ud igen når det bliver koldere end VVBèn.

Så en ventil der hænger eller er defekt et af nævnte steder er første skud uden at kende anlægget.

En anden ting, hvis problemet er nu her om vinteren, kan være at solvarmestyringen har en frostsikring funktion der før at den cirkulerer med solvarmevandet i et eller andet mønster der så trækker varme ud.

Tak for svar. Jeg må til at kigge nærmere på solvarmen, synes nemlig ik det var så slemt i sommers. På den anden side der kørte fyret heller ik meget drift. Hmmm

383CI

• Gæst
« Svar #3 Dato: Nov 25, 2019, 07:06 »

Tak for svar. Jeg må til at kigge nærmere på solvarmen, synes nemlig ik det var så slemt i sommers. På den anden side der kørte fyret heller ik meget drift. Hmmm

Nej og temperaturdifferancen var nok heller ikke stor nok til at sætte gang i en evt. selv cirkulationen. Hvis tankern er 50 grader og solfangeren 60 cirkulerer det jo ikke. Problemet kommer jo så hvis fangeren er 2 grader og tanker 50, så er der lige pludseligt noget der sætter gang i cirkulationen hvis ikke der bliver lukket af.