Forfatter Emne: Valg af pillefyr.  (Læst 5916 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Glenn

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 3
  • Respekt optjent: +0/-0
Valg af pillefyr.
« Dato: Nov 27, 2019, 16:04 »
Hej. Jeg har et benekov r15 pillefyr nu som skal skiftes ud til noget nyt. Hvad vil i anbefale af fyr og hvorfor? Har 205 m2 hus, hvor ca det halve er med gulvvarme. Mvh Glenn

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Valg af pillefyr.
« Svar #1 Dato: Nov 27, 2019, 16:55 »
I min optik er de almindelige Scotte pillefyr (og manualen dertil) ikke for nybegyndere.  ;) 
« Senest Redigeret: Nov 27, 2019, 17:02 af Frank Chr. »

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4447
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Valg af pillefyr.
« Svar #2 Dato: Nov 27, 2019, 20:35 »
m2 siger ikke alt, så det er svært med sikkerhed at anbefale effekten ud fra det.

Men hvor mange kg bruger det fyr du har nu, det kan måske lede i den rigtige retning.

Jeg har et 10år gammelt Scotte pillefyr, og det har kørt fantastisk og er nemt at have med at gøre, det var prismæssigt fornuftigt, fyr og installation var 30000kr, og det kan næsten fåes for det samme i dag.

De helt billige NBE fyr er manuelle, udgangspunktet er en afvejning af piller, og så skal luften justeres, en enkelt og praktisk måde at få et vel fungerende billigt fyr på. Man justerer ud fra hvad man ser på flammen og asken.

Man kan også få fuldautomatisk fyr reguleret af ilt styring og modtrykssensor. Disse fyr er helt lukkede, og justeres ud fra grafer og aske, men i bund og grund klarer de sig selv.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Glenn

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 3
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Valg af pillefyr.
« Svar #3 Dato: Nov 28, 2019, 08:18 »
Det er første gang jeg bruger fyret. Men de tidligere ejer brugte omkring 7 tons pr år. Vil gerne have et fyr der passer sig selv.

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: Valg af pillefyr.
« Svar #4 Dato: Nov 28, 2019, 09:13 »
Det er første gang jeg bruger fyret. Men de tidligere ejer brugte omkring 7 tons pr år. Vil gerne have et fyr der passer sig selv.

Så vi du sikkert opleve en væsentlig besparelse til måske 5 tons. Størrelser er lidt en religion so malt andet, men en 16Kw vil nemt kunne klare det. Om en 10Kw vil få problemer en rigtig kold og blæsende dag er situationsafhængigt.

Passer sig selv? Tjaaa, så køb et gasfyr, der vil være lidt "TamTam" med pillefyr uanset.
Selvom jeg har haft visse udfordringer med min BS+er med V13 styring vil jeg, på godt jysk, ikke fraråde den.

Den køre temmelig godt, og jeg er af den personlige opfattelse at kommer der mere "gejl" på i form af flere trykfølere og røgsuger og dit&dat er der for stor risiko for det kommer i ubalance eller kostbare komponenter går i stykker (og det gør det og de, velvidende jeg er en af fåtallet der tillader mig den den opfattelse!) i forhold til den smule "velligehold" der er ved at trække i røgvenderpladerne  BS+erne for at banke den lidt af for aske og den "besparelse" der kan hentes hvis alt er i maksimal balance.

Det aller aller vigtigste er indstillingen og tilpasningen på stedet.
« Senest Redigeret: Nov 28, 2019, 09:22 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4447
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Valg af pillefyr.
« Svar #5 Dato: Nov 28, 2019, 09:43 »
Så ligger du lige på grænsen af et 10kW fyr, så hvis du ikke har planer om at bruge mere energi end forrige ejere, så burde det kunne klare det, men det ved din smed når han ser huset og snakker med jer.

Alle pillefyr skal tilses og passes, et pillefyr der passer sig selv findes ikke, så er det nok en varme pumpe du skal have, den skal kun have et årligt eftersyn af en fagmand.

Det der er fint ved NBE er det fine interface, så man behøver ikke gøre noget før man kan se problemer på graferne.

Vi har haft vores fyr i 10år, og det har kørt rigtig fint, jeg er væk fra hjemmet 10 x 14 dage om året, og det har fyret aldrig haft problemer med, dog er tanken ikke stor nok om vinteren, så konen er nød til at fylde piller på, men når alternativet er at fryse, så har det endnu ikke været noget problem.  ;)
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html