Forfatter Emne: Boink pilleforbrug, stokerkontrol ?  (Læst 8294 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jkl

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 45
  • Respekt optjent: +1/-0
  • Boink 16kW+OPOPH418, Stokerkontrol 1.81Beta2
Boink pilleforbrug, stokerkontrol ?
« Dato: Dec 01, 2009, 13:20 »
Hej

Er der nogen der kan fortælle hvordan man, hvis man har en Boink får ens forbrug (kg/døgn) til at passe i Stokerkontrol?

Under "Opsætning" -> "Diverse" kan man indtaste "Piller pr. 6 min" og "Piller KW"

Hvis jeg lader sneglen køre i 6 min og vejer det der kommer ud regner jeg med at skrives ind i "Piller pr. 6 min".

Men hvad med "Piller KW" , det er vist ikke helt den rigtige enhed. Der står at det er "Brandværdien i KW pr. kg", men det kan vist heller ikke helt passe. Mine træpiller har en brændværdi på 4200 Kcal/kg, hvilket svarer til ca. 17.57 MJ/kg som svarer til 4.88 kWh , er det i virkeligheden kWh der skal skrives i feltet "Piller KW" ?

Offline BoinkUser

  • Administrator
  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 2148
  • Respekt optjent: +83/-4
    • StokerKontrol - Software til dit pillefyr
Sv: Boink pilleforbrug, stokerkontrol ?
« Svar #1 Dato: Dec 01, 2009, 16:29 »
Hej

Er der nogen der kan fortælle hvordan man, hvis man har en Boink får ens forbrug (kg/døgn) til at passe i Stokerkontrol?

Under "Opsætning" -> "Diverse" kan man indtaste "Piller pr. 6 min" og "Piller KW"

Hvis jeg lader sneglen køre i 6 min og vejer det der kommer ud regner jeg med at skrives ind i "Piller pr. 6 min".

Men hvad med "Piller KW" , det er vist ikke helt den rigtige enhed. Der står at det er "Brandværdien i KW pr. kg", men det kan vist heller ikke helt passe. Mine træpiller har en brændværdi på 4200 Kcal/kg, hvilket svarer til ca. 17.57 MJ/kg som svarer til 4.88 kWh , er det i virkeligheden kWh der skal skrives i feltet "Piller KW" ?

Hej du har helt ret, afvejningen skriver du ind i Diverse->Piller pr. 6 min. og det er også korrekt at du skal skrive kWh ind i "Piller KW" feltet. (det er kWh pr. kg)

Mvh. Jens
Version 13 styring, styret fra 22" tablet, Opop 418 kedel
Opvarmer 238 m2 (heraf 119 kælder)

Offline jkl

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 45
  • Respekt optjent: +1/-0
  • Boink 16kW+OPOPH418, Stokerkontrol 1.81Beta2
Sv: Boink pilleforbrug, stokerkontrol ?
« Svar #2 Dato: Dec 02, 2009, 18:34 »
Ok, tak for det, det regnede jeg også med.

Jeg synes dog ikke helt det kommer til at passe. Efter jeg indtastede 1388 gram i feltet "Piller pr. 6 min". Stokerkontrol siger at mit forbrug har været 32 kg/døgn, hvilket ikke helt kan passe, mit forbrug lige nu ligger på omkring 12-16 kg pr. døgn. Fyret kører max 50%. Det ser ud til at stokerkontrol giver det rigtige resultat hvis jeg skrivier 400 istedet for 1388 / 6 min. Hvilke inputs bruger stokerkontrol når den regner dette forbrug ud?

Vh

jkl

Offline BoinkUser

  • Administrator
  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 2148
  • Respekt optjent: +83/-4
    • StokerKontrol - Software til dit pillefyr
Sv: Boink pilleforbrug, stokerkontrol ?
« Svar #3 Dato: Dec 02, 2009, 19:34 »
Jeg synes dog ikke helt det kommer til at passe. Efter jeg indtastede 1388 gram i feltet "Piller pr. 6 min". Stokerkontrol siger at mit forbrug har været 32 kg/døgn, hvilket ikke helt kan passe, mit forbrug lige nu ligger på omkring 12-16 kg pr. døgn. Fyret kører max 50%. Det ser ud til at stokerkontrol giver det rigtige resultat hvis jeg skrivier 400 istedet for 1388 / 6 min. Hvilke inputs bruger stokerkontrol når den regner dette forbrug ud?

Hej Jkl

Den bruger snegl køretid i sekunder og sammenholder med piller pr. 6 min. Den totale værdi er baseret på styringens piller/6 min og søjlerne bliver overstyret af programmets piller/6 min. hvis den er sat, ellers bruger de også styringens piller/6 min.

Mvh. Jens
Version 13 styring, styret fra 22" tablet, Opop 418 kedel
Opvarmer 238 m2 (heraf 119 kælder)

Offline jkl

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 45
  • Respekt optjent: +1/-0
  • Boink 16kW+OPOPH418, Stokerkontrol 1.81Beta2
Sv: Boink pilleforbrug, stokerkontrol ?
« Svar #4 Dato: Dec 03, 2009, 22:48 »
Ok, det er forståeligt nok.

Men det forklarer stadig ikke helt hvorfor der står at jeg bruger 35 kg/døgn, for det gør jeg bestemt ikke. Under "Opsætning" -> "Diverse" har jeg indtastet :

Piller pr. 6 min : 1388
Piller KW : 4.88

Og der er sat kryds i "Beregn KW på PC"

Bliver beregningen påvirket af "Mætning Høj" og "Mætning Lav", eller "Korrektion Høj" og "Korrektion Lav", for jeg har justeret lidt på dem?

Offline BoinkUser

  • Administrator
  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 2148
  • Respekt optjent: +83/-4
    • StokerKontrol - Software til dit pillefyr
Sv: Boink pilleforbrug, stokerkontrol ?
« Svar #5 Dato: Dec 04, 2009, 07:42 »
Ok, det er forståeligt nok.

Men det forklarer stadig ikke helt hvorfor der står at jeg bruger 35 kg/døgn, for det gør jeg bestemt ikke. Under "Opsætning" -> "Diverse" har jeg indtastet :

Piller pr. 6 min : 1388
Piller KW : 4.88

Og der er sat kryds i "Beregn KW på PC"

Bliver beregningen påvirket af "Mætning Høj" og "Mætning Lav", eller "Korrektion Høj" og "Korrektion Lav", for jeg har justeret lidt på dem?

Der er ikke så meget hokus pokus i det, den bruger blot snegl køretid samt piller/6 min. Mætning høj/lav har indvirkning på snegl køretid, men den beregnes af styringen og indgår derfor ikke direkte i beregningen.

Du kan evt. sende mig din database, som ligger i c:\programmer\stokerkontrol\pillefyr - altså hele mappen pillefyr. Så kan jeg prøve at kigge på tallene og se om der skulle være noget som ikke stemmer. (evt. kan du ændre dit password til ftp inden du sender den). Send sammen med databasen en dag, hvor du ved det er forkert, så kan jeg kigge på den specifikke dag.

Mvh. Jens
Version 13 styring, styret fra 22" tablet, Opop 418 kedel
Opvarmer 238 m2 (heraf 119 kælder)

Offline thoken

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 85
  • Respekt optjent: +3/-3
Sv: Boink pilleforbrug, stokerkontrol ?
« Svar #6 Dato: Dec 04, 2009, 09:20 »
Hej!
Kunne det ikke tænkes at sneglens ydelse, enten svinger meget, eller slet ikke passer med det indtastede?

mvh thoken
scotte/dor 10kw, trækstabilisator, stokerkontrol, alpha pro pumpe, 140 m2 hus

Offline BoinkUser

  • Administrator
  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 2148
  • Respekt optjent: +83/-4
    • StokerKontrol - Software til dit pillefyr
Sv: Boink pilleforbrug, stokerkontrol ?
« Svar #7 Dato: Dec 04, 2009, 09:41 »
Hej!
Kunne det ikke tænkes at sneglens ydelse, enten svinger meget, eller slet ikke passer med det indtastede?

mvh thoken

Det er normalt det som er galt. Men det lyder til at det er rimelig tjekket af, men en ny afvejning ville være fin, og du må gerne skrive resultatet her.

Mvh. Jens
Version 13 styring, styret fra 22" tablet, Opop 418 kedel
Opvarmer 238 m2 (heraf 119 kælder)

Offline jkl

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 45
  • Respekt optjent: +1/-0
  • Boink 16kW+OPOPH418, Stokerkontrol 1.81Beta2
Sv: Boink pilleforbrug, stokerkontrol ?
« Svar #8 Dato: Dec 06, 2009, 13:19 »
Hej

Ny afvejning gav 1208 gram/6 min. Jeg skulle gerne have sendt e-mail med "pillefyr" mappe til dig. Men det er måske ret sandsynligt at det har noget med varierende drift at gøre. Jeg har været ved at lege lidt på forskellige PID-led og fyret har kørt en del tænd/sluk drift. Jeg prøver at stabilisere det og se om det hjælper.