Forfatter Emne: Overkog snegl afbrudt  (Læst 3133 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline lukalike

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 31
  • Respekt optjent: +0/-0
Overkog snegl afbrudt
« Dato: Jan 09, 2020, 15:11 »
Hej.

Jeg fik igår sat gulvvarme til og derfor tappede jeg vandet af fyret. Nu melder den om ovekog.
Skal jeg trykke luften ud af denne??


Har trykket lidt luft ud men er i tvivl om jeg skal gøre det? Og om jeg i så fald skal gøre det indtil der kommer vand ud?

Mvh
Tanja
http://www.stokercloud.dk/dev/lukalike.html

Offline scottedor

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 738
  • Respekt optjent: +28/-4
Sv: Overkog snegl afbrudt
« Svar #1 Dato: Jan 09, 2020, 16:21 »
NEJ DER SKAL VÆRE 0,75 KG TRYK på den ventil inden du begynder at sætte tryk på vandet, der sidder en bælg inden i der er vand på den ene side og luft på den anden det er det der giver ekspansionen,der kan ikke komme vand ud af den ventil hvis den er i orden,derimod kan du kontrollere om automatudlufteren virker, men intet af det har noget med overkog at gøre,
« Senest Redigeret: Jan 09, 2020, 22:37 af scottedor »
Scotte 16 v.4,99 på Dor 24 kedel med kedelshunt 110 l Metro med termostat

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-287
Sv: Overkog snegl afbrudt
« Svar #2 Dato: Jan 09, 2020, 17:44 »
Hvis du vil gøre det "helt rigtigt" skal fortrykket i beholderen tilpasses anlæggets højde, og måles når beholderen ikke er tilsluttet, eller anlægget er tomt.

Beholderen skal sikre et "bagtryk" på systemet så pumpen ikke skal pumpe så hårdt for at skubbe vandet op, hvis der er højdeforskel på anlægget.
 Sekundært fungerer som ekspensionsbeholder da vandet jo udvider sig ved opvarmning og anlægstrykket ville blive uhensigtsmæssigt højt uden. Størrelsen på ekspansionen er afhængig af vandmængden og varmekilden, men den er sikkert regnet ud og som jeg husker det gerne mellem 5&10% 

Ærligt talt kan jeg ikke huske alle de tryk, der er fortrykket på beholderen.
Så er der fyldetryk på anlægget, der er det vandtryk der er når anlægget er fyldt men ikke i drift.
Når temperaturen stiger stiger anlægstrykket.

Jeg MENER, og jeg  understreger mener at huske (kan ikke finde mine notater) at fortrykket på beholderen skal være 0,1 bar pr. M (+ 0,2) og at de vist som standard er fortrykt med 0,3 så umiddelbart bør der ikke lukkes luft ud.
Når anlægene ikke virker ordentligt mere er det typisk fordi luften er feset ud af membranen eller fordi den er punkteret.

Der er godt 4 meter fra top til bund på mit anlæg, og det passer vist med jeg køre med lidt større fortryk på beholderen. 

Hvis du vil hjælpe dig selv i forhold til luft, så fuld et ordentligt skvat maskinafspændings middel i slangen du fylder vand på med, så det "skydes" ind i systemet.

Overstående er frit fra hukommelsen og er ikke ansvarspådragende eller en sandhed.

At fyret melder overkog kan være fordi der ikke er fyldt nok vand på systemet. Der bør være en skrue eller et sted du kan åbne under påfyldningen så den luft der er kan presses ud af vandet. Hvis kedlen ikke er fyldt op og/eller der står luft omkring pumpen kan det jo ikke cirkulerer og dermed fjerne varmen fra kedlen, så bliver den hurtigt temmelig varm når fyret starter ud fra kold.
« Senest Redigeret: Jan 09, 2020, 18:03 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline lukalike

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 31
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Overkog snegl afbrudt
« Svar #3 Dato: Jan 09, 2020, 19:28 »
Ok.
Jeg har kommet vand og afspænding i inden jeg startede fyret. Sjovt nok melder den ingen alarm nu men stopper bare!
Pumpen er sat til at starte ved 40 grader men nu starter den når jeg prøver at tænde for anlægget?

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4447
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Overkog snegl afbrudt
« Svar #4 Dato: Jan 09, 2020, 19:40 »
Det er ikke godt at du har lukket "luft" ud af ekspantionsbeholderen, det er nemlig ikke luft, det er N2, og der skal N2 på igen.

Det kan være en kamp at lufte ud, specielt hvis anlægget ikke er lavet tigtigt med autoudluftere alle høje steder.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline lukalike

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 31
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Overkog snegl afbrudt
« Svar #5 Dato: Jan 09, 2020, 19:44 »
Fuck. Hvem skal jeg have fat i for at få det fixet? 
Bor på Fyn og tænker jeg skal ringe til en imorgen

Offline lukalike

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 31
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Overkog snegl afbrudt
« Svar #6 Dato: Jan 09, 2020, 19:51 »
Har hældt vand af igen og det var meget skummende. Tænker det er afspændingsmiddelet. Har hældt nyt vand på og Nu startede fyret men pumpen er også gået i gang selv om den ikke er på 40 grader.

Og det undre mig at der står off under grader i info panelet.
Det mener jeg ikke der plejer at stå?

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-287
Sv: Overkog snegl afbrudt
« Svar #7 Dato: Jan 09, 2020, 20:09 »
Har hældt vand af igen og det var meget skummende. Tænker det er afspændingsmiddelet. Har hældt nyt vand på og Nu startede fyret men pumpen er også gået i gang selv om den ikke er på 40 grader.

Og det undre mig at der står off under grader i info panelet.
Det mener jeg ikke der plejer at stå?

Det er rigtigt afspændingsmidlet vil/kan få det til at skumme lidt. Det ændre dog ikke på at det er godt til at tage de overfladespændinger der er i vandet så der ikke samler sig luft lommer.

Hvis det var mig ville jeg tage en ting af gangen. Hvis fyret køre og pumpen også gør så lad det køre. Alene det er også med til at drive luft ud så det kan nemt ske der skal efterfyldes.


Jeg er enig i det ikke er almindelig luft der er i beholderen, så det helst skal undgåes at lave for meget om på det, dog køre mit såmen med almindelig luft fra kompressoren når den mangler lidt.

"OFF" kan være, og jeg ved det ikke, den temperatur der afbryder fyret hvis temperaturen FALDER derned, eller den ikke bliver opnået under opstart.


Kl 2110 skriver fyret det er gået ud. Igen, EN ting af gangen ellers kan du komme til at skabe et problem mens du løser et andet.

« Senest Redigeret: Jan 09, 2020, 20:13 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline scottedor

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 738
  • Respekt optjent: +28/-4
Sv: Overkog snegl afbrudt
« Svar #8 Dato: Jan 09, 2020, 22:51 »
DET VAR MANGE GODE RÅD DU FIK men fakta er:fortryk på ekspansionsbeholder er 0,75 kg svarende til en vandsøjle på 7,5 meter, at pumpen skal arbejde hårdere fordi at vandet skal løftes højt er ikke rigtig,i et lukket system er der balance i rørene så den skal kun cirkulere, jeg ved ikke hvad der skulle være i vejen med at alm. trykluft til fortryk, nu ved jeg ikke hvad styring du har 6xx styringer starter altid pumpen når fyret starter
Scotte 16 v.4,99 på Dor 24 kedel med kedelshunt 110 l Metro med termostat

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Overkog snegl afbrudt
« Svar #9 Dato: Jan 09, 2020, 23:44 »
"...6xx styringer starter altid pumpen når fyret starter"

Jeg har en V6,85 styring, og her kan jeg selv bestemme hvornår cirkulationspumpen skal starte og stoppe, som pt. er indstillet til at stoppe ved 50 gr. og starte igen ved 55 gr.  :)

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4447
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Overkog snegl afbrudt
« Svar #10 Dato: Jan 10, 2020, 05:12 »
DET VAR MANGE GODE RÅD DU FIK men fakta er:fortryk på ekspansionsbeholder er 0,75 kg svarende til en vandsøjle på 7,5 meter, at pumpen skal arbejde hårdere fordi at vandet skal løftes højt er ikke rigtig,i et lukket system er der balance i rørene så den skal kun cirkulere, jeg ved ikke hvad der skulle være i vejen med at alm. trykluft til fortryk, nu ved jeg ikke hvad styring du har 6xx styringer starter altid pumpen når fyret starter

Det er N2 der er fyldt på, N2 har større molekyler end luft og luft fra kompressoren er vådt mens N2 er tørt og dermed ikke får jern til at korrodere.

Grunden til at producenter putter N2 i kender jeg ikke, men de putter N2 på.

Det kan være billigere at udskifte beholderen end at få fat i en der har N2. Når skaden er sket tror jeg ikke man kan ødelægge yderligere, og så kan man måske godt putte luft på den og se hvor længe det holder.

Trykket i ekspantionsbholderen skal være stort nok til at skubbe luft ud af det øverste punkt, for at sikre at der altid er elastik nok i anlægget.

Vi har et par hundrede ekspantionsbeholdere på jobbet, hovedreglen er at fortrykket skal være 80% af driftstrykket.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Overkog snegl afbrudt
« Svar #11 Dato: Jan 10, 2020, 07:22 »
Jeg mener at havde læst at der bør bruges en inaktiv ædelgas (muligvis lattergas) fordi det ikke mørner gummiet. Luft er "forbudt" på grund af ilt-indholdet. og som kan sive gennem adskillige "tætte" materialer.  Kvælstof/Nitrogen (N2) har vist osse været brugt engang.
Selv har jeg pumpet almindelig luft i min ekspansionsbeholder efter et "lille uheld" for 5-6 år siden, og det virker stadigvæk fint.  :)
« Senest Redigeret: Jan 10, 2020, 07:30 af Frank Chr. »

Offline lukalike

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 31
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Overkog snegl afbrudt
« Svar #12 Dato: Jan 10, 2020, 08:06 »
Tak for de mange svar. Tænker jeg kommer luft i. Men skal da lige have fundet ud af hvordan det gøres.
Jeg har altid kunne indstille pumpen til at køre og stoppe når det når en bestemt grad. Jeg har v7 styring.

Man lærer af sine fejl!  Skulle aldrig have trykket luft ud af ekspansionsbeholderen!

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Overkog snegl afbrudt
« Svar #13 Dato: Jan 10, 2020, 08:14 »
En kompressor eller en fodpumpe til bilhjul.  :)

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4447
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Overkog snegl afbrudt
« Svar #14 Dato: Jan 11, 2020, 00:25 »
Tak for de mange svar. Tænker jeg kommer luft i. Men skal da lige have fundet ud af hvordan det gøres.
Jeg har altid kunne indstille pumpen til at køre og stoppe når det når en bestemt grad. Jeg har v7 styring.

Man lærer af sine fejl!  Skulle aldrig have trykket luft ud af ekspansionsbeholderen!

Luk det meste af luften ud af en kompressor, så der kun er omkring en bar tilbage, så kan du ikke komme til at ødelægge noget.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html