Forfatter Emne: Neddatere - Nedgradere V13 styring  (Læst 11025 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lau_theilgaard

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 5
  • Respekt optjent: +0/-0
Neddatere - Nedgradere V13 styring
« Dato: Feb 09, 2020, 11:23 »
jeg har rodet noget rundt rundt på siden og flere har indirekte sagt at nogen har forsøgt med at nedgradere en v13 styring til en tidligere version  men ingen jeg kan finde har postet noget brugbart.
Mit spørgsmål er.
Er det muligt at nedgradere en v13 styring.?
og hvis man kan, Hvordan er fremgangsmåden så.?
Grunden til dette er at jeg har kun fået flere problemer jo flere opdateringer jeg har hentet ned, siden midt i 2018 ca,
Og nu vil jeg godt prøve en version fra sidst i 2018 eller start 2019, da det var her jeg mindes at fyret kørte optimalt
 jeg siger på ingen måde at programmet er skyld i dette, men flere har nævnt problemer inkl. mig selv, så det havde været rat at få be/avkreftet om det er programmet eller noget helt andet 

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7540
  • Respekt optjent: +224/-176
  • Montør NBE
Sv: Neddatere - Nedgradere V13 styring
« Svar #1 Dato: Feb 09, 2020, 12:29 »
jeg har rodet noget rundt rundt på siden og flere har indirekte sagt at nogen har forsøgt med at nedgradere en v13 styring til en tidligere version  men ingen jeg kan finde har postet noget brugbart.
Mit spørgsmål er.
Er det muligt at nedgradere en v13 styring.?
og hvis man kan, Hvordan er fremgangsmåden så.?
Grunden til dette er at jeg har kun fået flere problemer jo flere opdateringer jeg har hentet ned, siden midt i 2018 ca,
Og nu vil jeg godt prøve en version fra sidst i 2018 eller start 2019, da det var her jeg mindes at fyret kørte optimalt
 jeg siger på ingen måde at programmet er skyld i dette, men flere har nævnt problemer inkl. mig selv, så det havde været rat at få be/avkreftet om det er programmet eller noget helt andet

Du kan resette styringen til den version den er født med, og derefter opdatere.
OBS, alle data resettes.

Beskriv dit gerne dit problem, idet jeg kan se at der er flere indstillinger der kunne optimeres i dit nuværende setup  :)
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: Neddatere - Nedgradere V13 styring
« Svar #2 Dato: Feb 09, 2020, 14:02 »
jeg har rodet noget rundt rundt på siden og flere har indirekte sagt at nogen har forsøgt med at nedgradere en v13 styring til en tidligere version  men ingen jeg kan finde har postet noget brugbart.
Mit spørgsmål er.
Er det muligt at nedgradere en v13 styring.?
og hvis man kan, Hvordan er fremgangsmåden så.?
Grunden til dette er at jeg har kun fået flere problemer jo flere opdateringer jeg har hentet ned, siden midt i 2018 ca,
Og nu vil jeg godt prøve en version fra sidst i 2018 eller start 2019, da det var her jeg mindes at fyret kørte optimalt
 jeg siger på ingen måde at programmet er skyld i dette, men flere har nævnt problemer inkl. mig selv, så det havde været rat at få be/avkreftet om det er programmet eller noget helt andet


Jeg tror ikke det, i praksis, er muligt at neddatere. Hvis du resetter fyret vil tabletten komme og sige app og styring ikke passer sammen, og derfor opdatere igen. Som udgangspunkt, og igen vil jeg understrege det er tro.

Personligt har jeg oplevet at en opdatering mens fyret var i sommer dvale "smadrede" det hele, selvom det skulle være helt og aldeles umuligt. Andre oplevede det samme, men at "pille korrektionen" blev lavet om fra % til gram (og det der skete bagved) havde absolut intet med at gøre jeg, og andre, lige pludselig fik utallige sorte piller i asken.
Jeg siger heller ikke der er sammenhæng, men det er meget pussigt jeg skulle have væsentligt højere blæsertal efter den opdatering, for at få asken til (igen) at ligne kaffe.

Så hvis det er sorte piller du døjer med vil jeg tro det kan elimineres med en ordentlig justering.
Allerførst, slå O2 reguleringen fra og få det til at køre som du gerne vil uden, så ved du hvad der giver problemerne hvis de kommer igen når du kobler den til.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Lau_theilgaard

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 5
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Neddatere - Nedgradere V13 styring
« Svar #3 Dato: Feb 29, 2020, 15:38 »
Jeg vil super gerne have feedback på indstillinger hvis de skal laves om, jeg har kun stillet fyret efter egen overbevisning og fulgt så godt jeg kunne guides her inde fra.

mit problem er dårligt afbrænding, og synes det er blevet værre efter som tiden er gået, en ting jeg ved som er blevet lavet om er luftrensnings justering, eller Kompressor rens, jeg kan ikke længere stille puste tiden og siden det, har mit fyr ikke kunne holde sig rent, det skal manuelt rengøres i brænderen en gang om ugen.
det kan sagtens
Være at der altid har været dårlig afbrænding og at det bare først er kommet til syne da jeg ikke længere kunne holde det rent.

Jeg synes også det er mærkeligt at fyret stiller så meget på tilførelsen af piller efter jeg har afvejet dem, det gjorde den ikke så meget for et år siden

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7540
  • Respekt optjent: +224/-176
  • Montør NBE
Sv: Neddatere - Nedgradere V13 styring
« Svar #4 Dato: Feb 29, 2020, 16:44 »
Jeg vil super gerne have feedback på indstillinger hvis de skal laves om, jeg har kun stillet fyret efter egen overbevisning og fulgt så godt jeg kunne guides her inde fra.

mit problem er dårligt afbrænding, og synes det er blevet værre efter som tiden er gået, en ting jeg ved som er blevet lavet om er luftrensnings justering, eller Kompressor rens, jeg kan ikke længere stille puste tiden og siden det, har mit fyr ikke kunne holde sig rent, det skal manuelt rengøres i brænderen en gang om ugen.
det kan sagtens
Være at der altid har været dårlig afbrænding og at det bare først er kommet til syne da jeg ikke længere kunne holde det rent.

Jeg synes også det er mærkeligt at fyret stiller så meget på tilførelsen af piller efter jeg har afvejet dem, det gjorde den ikke så meget for et år siden

Kedeltemperatur skal op på 70 grader, shunt temperatur 55 grader.
Rense luft 10 min 5 sek 55% hastighed - for meget blæs kan måske få asken til at smelte sammen.

Varmt vands temperatur kan sikkert fint sænkes til 55 grader.
Er den for høj giver det kalk i beholderen.

Blæser lav og midt skal øges.

Er din blæser ren for smuds ?
Er der aske under herden ?
Får du renset ud helt bagerst i kedlen under klappen ?
Hvor mange kW står der på brænderen ?
« Senest Redigeret: Feb 29, 2020, 16:47 af michael f »
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline Lau_theilgaard

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 5
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Neddatere - Nedgradere V13 styring
« Svar #5 Dato: Mar 01, 2020, 11:43 »

Kedeltemperatur skal op på 70 grader, shunt temperatur 55 grader.
Rense luft 10 min 5 sek 55% hastighed - for meget blæs kan måske få asken til at smelte sammen.

Varmt vands temperatur kan sikkert fint sænkes til 55 grader.
Er den for høj giver det kalk i beholderen.

Blæser lav og midt skal øges.

Er din blæser ren for smuds ?
Er der aske under herden ?
Får du renset ud helt bagerst i kedlen under klappen ?
Hvor mange kW står der på brænderen ?

Kedelen er nu sat på 70 grader,
må jeg spørge hvorfor den skal helt der op  :)

Shunten har altid været 55 grader.

renseluft er sat på 55% i 5 sek, hver 10 min, dog undrer det mig om min blæser hastighed så er for meget på højlast, da denne er sat til 65, jeg har sat den ned til 60 nu.

varmtvands temperatur er sat der, fordi der simpelthen ikke er varmt vand nok, jeg købte en 160 liters beholder for et par år siden, men den er tydeligvis ikke stor nok til os :)

Du nævner blæse hastighed, jeg har ikke kunne stille på Højlast / 100% ret længe af gangen da min varmeforbrug ikke er stort nok, men 10% og 50% har jeg haft stillet på og der lå den fint på o2, o2 var sat på "vis kun" mens jeg gjorde det.
Hvordan ser du at de skal stilles op ?

jeg har altid det hele ude og rense under herden, dog har jeg aldrig tænkt over at gøre blæseren ren, det har jeg gjort nu.

jeg renser altid i hele fyret også i den kanal hvor røg røget går ind, mit fyr er den nyere model med snegl ført helt bag ud, så det er nemt at rense det også.

min brænder er en 23 kw, den er dog sat lidt lavere i "lavlast" for at undgå så mange start stop, i forår og efterår. brænderen er nok egentlig for stor til mit behov lige nu, men det var planen den skulle drive en kalorifere i værkstedet lidt senere.

en lille tilføjelse er dog, at brænderen ikke var tilstoppet idag, den har ikke været renset siden start februar og da lavede jeg lidt om på o2 indstillinger
nogle indstillinger jeg før har kørt med, ønsket o2 ved 50% 11.0->14.2   og 100% 8.0->8.5
Jeg har ingen ide hvorfor, men det er det eneste jeg lavede om den dag.

jeg har vedhæftet et billede af askeskuffen, der er også aske fra før o2 indstillinger.
« Senest Redigeret: Mar 01, 2020, 11:50 af Lau_theilgaard »

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7540
  • Respekt optjent: +224/-176
  • Montør NBE
Sv: Neddatere - Nedgradere V13 styring
« Svar #6 Dato: Mar 01, 2020, 12:35 »

Kedeltemperatur skal op på 70 grader, shunt temperatur 55 grader.
Rense luft 10 min 5 sek 55% hastighed - for meget blæs kan måske få asken til at smelte sammen.

Varmt vands temperatur kan sikkert fint sænkes til 55 grader.
Er den for høj giver det kalk i beholderen.

Blæser lav og midt skal øges.

Er din blæser ren for smuds ?
Er der aske under herden ?
Får du renset ud helt bagerst i kedlen under klappen ?
Hvor mange kW står der på brænderen ?

Kedelen er nu sat på 70 grader,
må jeg spørge hvorfor den skal helt der op  :)

Shunten har altid været 55 grader.

renseluft er sat på 55% i 5 sek, hver 10 min, dog undrer det mig om min blæser hastighed så er for meget på højlast, da denne er sat til 65, jeg har sat den ned til 60 nu.

varmtvands temperatur er sat der, fordi der simpelthen ikke er varmt vand nok, jeg købte en 160 liters beholder for et par år siden, men den er tydeligvis ikke stor nok til os :)

Du nævner blæse hastighed, jeg har ikke kunne stille på Højlast / 100% ret længe af gangen da min varmeforbrug ikke er stort nok, men 10% og 50% har jeg haft stillet på og der lå den fint på o2, o2 var sat på "vis kun" mens jeg gjorde det.
Hvordan ser du at de skal stilles op ?

jeg har altid det hele ude og rense under herden, dog har jeg aldrig tænkt over at gøre blæseren ren, det har jeg gjort nu.

jeg renser altid i hele fyret også i den kanal hvor røg røget går ind, mit fyr er den nyere model med snegl ført helt bag ud, så det er nemt at rense det også.

min brænder er en 23 kw, den er dog sat lidt lavere i "lavlast" for at undgå så mange start stop, i forår og efterår. brænderen er nok egentlig for stor til mit behov lige nu, men det var planen den skulle drive en kalorifere i værkstedet lidt senere.

en lille tilføjelse er dog, at brænderen ikke var tilstoppet idag, den har ikke været renset siden start februar og da lavede jeg lidt om på o2 indstillinger
nogle indstillinger jeg før har kørt med, ønsket o2 ved 50% 11.0->14.2   og 100% 8.0->8.5
Jeg har ingen ide hvorfor, men det er det eneste jeg lavede om den dag.

jeg har vedhæftet et billede af askeskuffen, der er også aske fra før o2 indstillinger.

Kedeltemperaturen skal være høj nok til at der ikke dannes kondens i røgrør,
og høj nok til at du altid har temperatur nok til at holde de 55 på shunten,
ellers dannes der kondens i kedlen. :)

Du kan se på korrektionstallene om blæsertal passer.
Hvis tallene er langt fra afvejningen. så kan blæser tal tilpasses.
Dine korrektionstal er nulstillet fordi du ændrede iltstyring fra aktiv til ikke aktiv, og tilbage igen.
Om et stykke tid så kan du se på korrektionstal om du skal tilpasse lufttal.

Ønsket ilt% skal gerne passe, og dine har nok været for høje, samtidig med at korrektionstallene også har været høje.
Altså det hele har været lidt ude af kurs.

Som du kan se på grafen nu, så har du svært ved at opnå ønsket ilt%
Du har for lidt P faktor i iltstyringen.
Prøv at øge iltregulering blæser fra 1,2 til 10
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/