Forfatter Emne: Solvarmeflowmåling.  (Læst 1100 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kattemad

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 61
  • Respekt optjent: +2/-0
  • http://www.stokercloud.dk/dev/kattemad.html
Solvarmeflowmåling.
« Dato: Mar 13, 2020, 21:16 »
Jeg har styring V10 med med V 13 installeret, jeg har sat en flowmåler til styringen, men jeg kan ikke få flowmålingen knyttet til solvarmen til at få KW vist på styringen, måske mangler jeg nogle temperatur- sensorer?

Mvh Steen

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: Solvarmeflowmåling.
« Svar #1 Dato: Mar 15, 2020, 07:24 »
Jeg kender ikke NBEs solvarme del, men for at få en effekt og deraf en en energiberegning, skal solstyringen bruge en mængde (flow) og en temperaturdifferance (deltaT)

Energiberegningen laves således som en beregning af flow og deltaT over tid.

Så du skal umiddelbart have 2 temperature for at få udregnet effekten (Kw) og energimængden (KwH)

På min hjemmelavede og hjemmekodede solstyring sidder følerne på frem og retur fra solfangerne, så er deltaT lig (T2-T3) og flow udregnet fra in flowmåler.
Men alle de tekniske beregninger skal du jo ikke tænke over, dem klare NBE styringen jo, men JO da skal umiddelbart bruge 2 temperature for at regne effekt.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.