Jeg har også overvejet "timer løsninger" men gik fra dem fordi jeg mener det er noget fusk. Mit valg ville være at styre på temperature i stedet, som beskrevet, men har også fanget at du insisterer på at få RTBèrne slukket og udkoblet anderledes.
Jeg har lavet flere anlæg meget simple på den måde og de køre snorlige, og din problemetik ville jeg løse med en differance og en fast elektrisk termostat, som beskrevet.
Der er også den mulighed jeg misforstår setuppet og meningen med det, men igen. Problemet er enkelt, for mig hvis jeg skulle løse det.
Eller endnu enklere. Lad RTBèrnen starte og stoppe på "ekstern temperatur" målt på veksleren, og styr motorventilen med en difference terstat så den køre uden RTBèrne hvis veksleren er varmere end RTB.
Så vil vekslren hjælpe RTBèr der vil gå ud på overtemperatur hvis den "får for meget" hjælp, men du vil igen stadigt have en vis mulighed for systemet hænger så du får gennemløb i fyret.
Det kunne du læse med "fusker løsningen" men en trappeautomat, ja. Ellers tror jeg det bliver svært.
Noget andet der kan blive et problem med "automat" løsningen. Hvad sker der hvis du manuelt betjener den snegl du kobler op på? og hvornår?
F.eks. og du vil få systemt til at "tro" at RTBèrne har en temperatur med det samme den er igang, og dermed koble vandet fra veksleren ind med det samme.
UmiddelSådan noget "semi" automatik kan lynhurtigt blive noget frygteligt rod.
bart vil jeg tro kedlen har bedre af at blive varmet op inden.
Det betyder ikke der er den rigtige løsning eller de eneste, blot en mulighed for en enkel løsning, og også som beskrevet vil jeg anslå tabet i RTBèrne til absolut minimalt ved den, og/eller du skal også tænke på at restvarmen fra RTBèrne forsvinder ud i skorstenen hvis du kobler den ud med det samme du slukker den, for kold bliver den uanset.
Mit setup er noget mere indviklet, men jeg må så også kode mig ud af det i Audrino fidus, men det er både for kompliceret og for dyrt hvis ikke det var en hobby og "sjovt"
Beklager rodet, det er skrevet af flere omgange, eftersom konsekvenserne gik op for mig, og kaffen gled ned.