Forfatter Emne: Overskudsvarme solvarme åbner ikke VVB ventil  (Læst 2983 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Clausj

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 11
  • Respekt optjent: +0/-0
Overskudsvarme solvarme åbner ikke VVB ventil
« Dato: Jun 17, 2020, 15:05 »
Hej.

Jeg har for nylig udskiftet min v.6 styring til v.7, og fjernet min gamle solvarmestyring og ladet v.7 styringen håndtere det.

Det fungerer egentlig rigtig fint, bortset fra håndtering af overskudsvarmen.

Jeg ønsker at trække overskudsvarmen ud af topspiralen, ved at starte kedel cirkulationspumpen, og åbne VVB ventilen.

Når der er overskudsvarme starter cirkulationspumpen, men VVB ventilen åbner ikke. Er der nogen som kan gennemskue hvorfor?

På forhånd tak.

Vedhæftet er billeder af overbliksbilledet og et par menuer.











Mvh. Claus

Scotte brænder med NBE styring V.7 på en Dor 16 kedel.
Vacuum solfanger 30 rørs med 300 l. VVB.

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7550
  • Respekt optjent: +224/-178
  • Montør NBE
Sv: Overskudsvarme solvarme åbner ikke VVB ventil
« Svar #1 Dato: Jun 17, 2020, 15:24 »
Måske du kan aktivere udgang L9 i solfangermenuen til overskudsvarme.
Virker Udgang L9 korrekt når du aktivere den i menu manuel ?
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline Clausj

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 11
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Overskudsvarme solvarme åbner ikke VVB ventil
« Svar #2 Dato: Jun 17, 2020, 15:33 »
Ja, udgang L9 virker fint i manuel.
Jeg kan ikke vælge L9 i solvarme menuen under "Udgang sol overskudsvarme", den er rød i rullemenuen.

Jeg troede egentlig at ved at vælge ja i "Overskudsvarme via topspiral" burde styringen vide at den skal starte kedel cirkulationspumpe og åbne VVB ventil.
Mvh. Claus

Scotte brænder med NBE styring V.7 på en Dor 16 kedel.
Vacuum solfanger 30 rørs med 300 l. VVB.

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7550
  • Respekt optjent: +224/-178
  • Montør NBE
Sv: Overskudsvarme solvarme åbner ikke VVB ventil
« Svar #3 Dato: Jun 17, 2020, 16:23 »
Har du et link til din styring på StokerCloud  ?
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-287
Sv: Overskudsvarme solvarme åbner ikke VVB ventil
« Svar #4 Dato: Jun 17, 2020, 19:12 »
Jeg kender ikke solstyringen, jeg opgav at få mit system til at køre med den fordi der var nogle forud definerede ting som umuligt gjorde det.

Dog er min generalle opfattelse af styringen og fortrådningen at det køre fornuftigt, når man kobler det op "lige præcist" som producenten har tænkt.
Problemet er jo så at der overhovedet ikke er en beskrivelse af udgange og funktioner. Kun et billede med streger, så det er enten "gætværk" hvordan den udgang skal trække, eller det kan uddrages gennem test og forsøg. (helt lige som O2 reguleringen og meningen med korrektionstal og hvilken mening de giver)

Dermed også sagt at hvis du kobler det lidt anderledes ryger tingene på gulvet. Der er således udgange der KUN kan bruges til nogle ting, men ikke alle, umiddelbart.

Så en mulighed er du ikke kan definere den ventil på den udgang du har valgt. Så vil den trække når den skal i producentens tænkte setup, men ikke når du har tænkt dig.

Hvis ventilen trækker som den skal i 50% af tilfældeene men ikke når du køre med pumpen, kan en husmands læsning være at lade pumpens udgang trække et relæ parrallet over udgangen, med et relæ med 230v spole.

Så vil styringen trække ventilen når den tænker den skal åbnes, og  du vil snyde ventilen til at trække sammen med pumpen.

De relæer er på lager til kroner (næsten) ingenting, så hvis det er en brugbar variant kan jeg fanges i PM
« Senest Redigeret: Jun 17, 2020, 19:15 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Clausj

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 11
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Overskudsvarme solvarme åbner ikke VVB ventil
« Svar #5 Dato: Jun 17, 2020, 20:31 »
Tak for svar.
Min styring er ikke på stokercloud, jeg har Pellmon til at køre på en raspberry pi, og overvåger derpå.

Udgangen til vvb ventilen virker altid i forbindelse med opvarmning af vvb med kedel. Det er altså kun denne overskudsvarme funktion, som ikke aktiverer den.
Jeg tænker at det er en fejl i softwaren.
Den eneste løsning jeg umiddelbart kan se er, at anvende 2 udgange til vvb ventilen. En til vvb opvarmning med kedel, og en til overskudsvarme og anvende relæer til at sikre mod spænding på den deaktiverede udgang.
Mvh. Claus

Scotte brænder med NBE styring V.7 på en Dor 16 kedel.
Vacuum solfanger 30 rørs med 300 l. VVB.

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-287
Sv: Overskudsvarme solvarme åbner ikke VVB ventil
« Svar #6 Dato: Jun 17, 2020, 20:46 »
Tak for svar.
Min styring er ikke på stokercloud, jeg har Pellmon til at køre på en raspberry pi, og overvåger derpå.

Udgangen til vvb ventilen virker altid i forbindelse med opvarmning af vvb med kedel. Det er altså kun denne overskudsvarme funktion, som ikke aktiverer den.
Jeg tænker at det er en fejl i softwaren.


Fejl i styringen er absolut ikke en mulighed. Ganske simpelt, det er ikke engang værd at bruge en tanke på at overveje.
Og hvis der var bliver den ikke ændret.

Det er så muligt at styringen ikke kan håndterer at udgangen er sat op 2 steder, det er så en anden sag. Jeg har oplevet udfordringer i den forbindelse, også med valg af indgange, så der er altså visse begrænsninger i valg af ind og udgange.
MEn hvis det un drejer sig om at få ventilen åbnet når overskuds pumpen køre er det jo "bare" et relæ på den udgang for forbinde det parrallet med udgangen der trækker ventilen. 
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Clausj

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 11
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Overskudsvarme solvarme åbner ikke VVB ventil
« Svar #7 Dato: Jun 17, 2020, 20:52 »
Problemet er at der ikke er en pumpe til overskudsvarmen, det er jo kedel cirkulationspumpen, og når men har en parameter som heder "overskudsvarme via topspiral" så var det nærliggende og tro at den ville bruge de udgange som anvendes til at opvarme via topspiral
Mvh. Claus

Scotte brænder med NBE styring V.7 på en Dor 16 kedel.
Vacuum solfanger 30 rørs med 300 l. VVB.

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-287
Sv: Overskudsvarme solvarme åbner ikke VVB ventil
« Svar #8 Dato: Jun 17, 2020, 21:08 »
Problemet er at der ikke er en pumpe til overskudsvarmen, det er jo kedel cirkulationspumpen, og når men har en parameter som heder "overskudsvarme via topspiral" så var det nærliggende og tro at den ville bruge de udgange som anvendes til at opvarme via topspiral

Ohh, ok, jeg kan ikke helt overskue setuppet. Som nævnt droppede jeg at få det til at køre, netop fordi der absolut ingen vejledning, eller funktionsbeskrivelse er.

Ja der er jo flere muligheder. Det kan jo være den skyder overskudsvarmen af i topspiralen. En andne mulighed er jo den åbner for topspiralen og bortleder hvis tanken bliver for varm.

På min står det Angiver om overskudsvarmen sendes via topspiral on/off


og der er en udgang for overskudsvarme og en indgang for temperatur overskudsvarme.

Kan det være den temperatur der er sat forkert? Eller den tager en føler der er optaget og forkert?

Men igen, vi kan umuligt vide hvad der er tænkt.

Og sikkert flere andre muligheder, igne er det helt umuligt at vide hvad der er tænkt i Nordjylland da der ikke er dokumentation´, men jeg kan lige se om jeg kan finde den i V13 og se hvad der evt. står i den hvide "instruks boks" der kommer op.
« Senest Redigeret: Jun 17, 2020, 21:12 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Clausj

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 11
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Overskudsvarme solvarme åbner ikke VVB ventil
« Svar #9 Dato: Jun 17, 2020, 21:31 »
Jo tak, det må du gerne.
Mit setup er præcis som vist på overblik billedet i første post.
I morgen vil jeg lige prøve at vælge forskellige indgange, for at se om det gør nogen forskel.
Mvh. Claus

Scotte brænder med NBE styring V.7 på en Dor 16 kedel.
Vacuum solfanger 30 rørs med 300 l. VVB.

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-287
Sv: Overskudsvarme solvarme åbner ikke VVB ventil
« Svar #10 Dato: Jun 17, 2020, 22:24 »
Jo tak, det må du gerne.
Mit setup er præcis som vist på overblik billedet i første post.
I morgen vil jeg lige prøve at vælge forskellige indgange, for at se om det gør nogen forskel.

Det er faktisk det her der står i instruks boksen

På min står det: Angiver om overskudsvarmen sendes via topspiral on/off

Så kan vi jo gætte på hvad det betyder.

Og tjek til setup, jeg havde ikke set det ordentligt i starten. Det er jo så enkelt som det kan være.
Overskudsvarme fra solvarme står der i display, og tanken er alt for varm.

Det er en tanke værd om det er så godt tanken bliver så varm? Der bliver problemer med kalk på et eller andet tidspunkt, og hvad sker der hvis/når solpanelerne bliver ved med at give varme?
Og/eller at tanken bliver så varm som den er nu, men huset stadigt kalder på varme?
I sidste tilfælde burde varmen jo skydes af i returen i stedet, f.eks.
« Senest Redigeret: Jun 17, 2020, 22:29 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.