Forfatter Emne: VIGTIGT - løsning på v7 udfordringer efter årsskiftet  (Læst 118073 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline ClausD

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 106
  • Respekt optjent: +3/-1
Sv: VIGTIGT - løsning på v7 udfordringer efter årsskiftet
« Svar #195 Dato: Jan 02, 2021, 21:42 »
Stop nu al det brok og piveri. Så vidt jeg forstår er der ingen der har mistet livet, blevet syge eller fået Corona. Det drejer sig kun om at man har frosset nogle få timer, eller i værste fald af der er et par porte i styringen der er brændt af, og hvad så. Hvis det havde været jeres bil, der var gået død på motorvejen p.g.a. af en uforudsigelig softwarefejl, var der med garanti gået over en uge inden i havde set skyggen af den igen - også selv om den havde kostet over 1 mil. Her taler vi om et fyr med en styring til få tusinde kr. og alligevel formår NBE på en helligdag at få lavet en work-a-round inden 9 timer og en opdatering inden 18 timer. Det synes jeg faktisk er ret imponerende set i lyset af at fejlen skete nytårsnat. Så prøv lige at sæt tingene i relief inden i farer til tasterne og hælder al jeres indestængte vrede flyde ud over NBE - Jeg er ret sikker på at de ikke har gjort det bevidst og for at genere nogen - og som det tidligere er nævnt - det er umuligt at forudse alt, uanset hvor meget man forsøger.
Godt gået NBE! - Har aldrig haft problemer med mit fyr, og har altid fået fantastisk behandling...
M.v.h.

Claus
Black Star 20 - 16 kw. V.7.0468 + 3-vejs VVB prioritering.
http://stokercloud.dk/dev/cmd.html

Offline csemark

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 8
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Blackstar 10kW siden 2015
Sv: VIGTIGT - løsning på v7 udfordringer efter årsskiftet
« Svar #196 Dato: Jan 03, 2021, 09:43 »
Efter opdateringen virker natsænkning ikke som før:

Natsænkning reducerer nu KEDELtemperaturen med 5 grader, før var det FREMLØBStemperaturen

Hvordan får jeg det til at virke som før, for at sænke kedeltemperaturen giver problemer med kondens i røgafgangen.

mvh
Carsten

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-287
Sv: VIGTIGT - løsning på v7 udfordringer efter årsskiftet
« Svar #197 Dato: Jan 03, 2021, 09:51 »
Stop nu al det brok og piveri. Så vidt jeg forstår er der ingen der har mistet livet, blevet syge eller fået Corona. Det drejer sig kun om at man har frosset nogle få timer, eller i værste fald af der er et par porte i styringen der er brændt af, og hvad så. Hvis det havde været jeres bil, der var gået død på motorvejen p.g.a. af en uforudsigelig softwarefejl, var der med garanti gået over en uge inden i havde set skyggen af den igen - også selv om den havde kostet over 1 mil. Her taler vi om et fyr med en styring til få tusinde kr. og alligevel formår NBE på en helligdag at få lavet en work-a-round inden 9 timer og en opdatering inden 18 timer. Det synes jeg faktisk er ret imponerende set i lyset af at fejlen skete nytårsnat. Så prøv lige at sæt tingene i relief inden i farer til tasterne og hælder al jeres indestængte vrede flyde ud over NBE - Jeg er ret sikker på at de ikke har gjort det bevidst og for at genere nogen - og som det tidligere er nævnt - det er umuligt at forudse alt, uanset hvor meget man forsøger.
Godt gået NBE! - Har aldrig haft problemer med mit fyr, og har altid fået fantastisk behandling...

Forskellen er jo så at hvis det var en bil, ville fabrikanten eller værkstedet sikkert have stillet en lånebil til rådighed. Eller "folk" ville have mulighed for at låne/eller leje en anden.

Når fyrene krøller ned, af den ene eller anden grund, er det de færreste der kan vælge en anden  varmekilde.
Så sammenligningen er ikke lige.

Det er underligt, når NBE krøller ned og folk sidder i kulde med en styring der evt er gået hardware mæssigt i stykker jubler "man" og takker for et Quick fix.

Når Yousee går ned forsvinder tv, så flipper tusindevis ud både på nettet og aviserne.
Betyder det at "folk" hellere vil sidde i kulde og se 90 års fødselsdag, end undvære tv og sidde i almindelig stuetemperatur?
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline richard_schroder

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 70
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: VIGTIGT - løsning på v7 udfordringer efter årsskiftet
« Svar #198 Dato: Jan 03, 2021, 09:56 »
Jeg har stadig problemer med, at ude på fyret i styringen, kan jeg ikke se graferne over fremløbstemp, kedel mm,  den er bare helt blank,
den kan godt vise forbrugsgrafen, og vejr data grafen.

i webben og i iphoneappen,  vises alle grafer helt perfekt, så det er måske lige meget.

Jeg har også set, at den tidligere mulighed for "Pillekorrektion", under Silo, nu er væk.  Det var også en underlig feature.  men væk er den.

Jeg lavede en factory reset der nytårsnat, kl 00.10, da jeg opdagede at watchdog rebootede styringen, heldigvis nåede jeg det inden noget hardware brændte af.

Jeg har nyeste fix på version 7 installeret, og datoen står på 2021-01-03   - men altså knas med den graf ude på styringen.



Blackstar 16kw , scotte
380 kvm stråtækt landejendom
12 ton om året
- inkl. 80m3 udendørs pool der osse får lidt varme ind i mellem
Har haft TB mini pillefyr i 22 år - har nu fået Scotte

Offline Peter Wied

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 1
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: VIGTIGT - løsning på v7 udfordringer efter årsskiftet
« Svar #199 Dato: Jan 03, 2021, 10:03 »
Hvor finder jeg de gamle indstillinger, nu hvor I har fjernet alle fejlene fra logfilen?

Offline richard_schroder

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 70
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: VIGTIGT - løsning på v7 udfordringer efter årsskiftet
« Svar #200 Dato: Jan 03, 2021, 10:13 »
Jeg synes at NBE skulle have reageret lidt mere , der sidst i december, hvor de første kunder faktisk får denne her fejl.  Der er beviser her på stokerforum på folk , der fejlmelder netop den her exception fejl, nogle dage inden nytår.  Sikkert fordi deres ur ude i fyret er helt skævt, flere dage foran - så de når årsskiftet før os andre.

DER ville det ha været fedt, hvis NBE havde grebet den, og fundet fejlen , så vi alle kunne ha fået fixen inden nedbrudet.

Men igen, hvordan skal NBE få øje på den fejl, det var få kunder, det lignede måske ikke en stor generel fejl, men bare et par kunder som havde noget "knas" , det kunne jo skyldes hardware fejl ude på det enkelte fyr.

Mange af os der har pillefyr, har lidt teknisk snilde, og mange af os fik løst det selv, på forskellige måder,  der var jo indlæg allerede 00.50 med adskillige der havde luret "dato fejlen"

Selv har jeg udviklet software i 35 år, så jeg tænke straks , - hvis noget går ned præcis kl 00.00 ved årsskiftet, så er det "bare" en software fejl -  den får bare en factory reset ,  det er lige som genstart af din iphone , det ER bare nødvendigt en gang i mellem.

Jeg har været heldig, af fange fejlen inden der blev koldt i huset, og uden at noget brændte af. Så jeg er naturligvis ikke så "vred", jeg kan godt forstå jer , der har været uden varme i flere dage, og udstyr er brændt af , at i er pisse sure , og kolde.

Det blir spændende at se, hvordan NBE vil hjælpe, for det er NU i skal have service,  der skal bare komme nye styringer ud , ellers breder vreden sig, og NBEs image lider et knæk de måske ikke kommer over.  Det er NU de skal vise , hvad de dur til.

godt nytår, osse til alle jer der har været virkelig uheldige.


iøvrigt ku jeg godt , som softwaretosse, tænke mig at vide, hvordan den kan få den hjerneblødning at skifte fra 2020.12.31 - > 2030.01.01  ?,   jeg kan sagtens forstille mig hvorfor det gir anledening til fejl længere fremme i koden (exception fejlen) , at der er et spring på 10 år,  det er sikkert i statistikkerne, når den skal akkumulere forbrug per år,, det går galt.  Det sker ca. 4 minutter inde i det nye år... BuM exception,  indexsering out of array ,  så fanger watchdoggen at appen er stoppet, genstarter,  og så kører vi i loop...




Blackstar 16kw , scotte
380 kvm stråtækt landejendom
12 ton om året
- inkl. 80m3 udendørs pool der osse får lidt varme ind i mellem
Har haft TB mini pillefyr i 22 år - har nu fået Scotte

Offline alhombre

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 23
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: VIGTIGT - løsning på v7 udfordringer efter årsskiftet
« Svar #201 Dato: Jan 03, 2021, 10:15 »
Fik lagt v.7.0674 ind for 1 times tid siden, og fyret kører.
Fik det op og køre med nødløsningen nytårsnat, men har først opdateret i dag.
Tiden skifter ikke som på videoklip, den står stadig til 2019 som jeg satte den til
Og "Info: Mere end 10 eltændinger det sidste døgn" står stadig og blinker.
Nogen løsning til hvordan jeg retter det?

Ellers tak for hjælpen, det virker ikke som om der er brændt noget af hos mig.

Det har desværre ikke hjulpet at vente.
På 3 døgn har jeg stadig "Info: Mere end 10 eltændinger det sidste døgn" kørende.
Og det er snart et døgn siden jeg lagde den nye software på, via wifi repeater, og fyret er online, men tiden har stadig ikke ændret sig, står stadig på 2019.
Loggen på stokercloud kommer heller ikke med nye data, de sidste er fra 31/12-20 kl 2349.
Har prøvet at fjerne netforbindelse i 1 times tid, men har stadig samme resultat.
Jeg kan selvfølgelig gå ind og ændre dato manuelt, men i følge vejledning skulle det ske automatisk.
Og hvad med den info besked som stadig står og blinker, hvordan får jeg den væk, når den ikke forsvinder af sig selv?
Antal eltændinger stod inden nedbrud på 959, og da jeg lavede en kompressorrens inden jeg startede op på ny sofrware, står den nu på 960.
Så der er kun brugt 1 eltænding siden nytår.
Skal jeg prøve at lukke det hele ned igen og evt. downloade softwaren igen?
Håber der er en som har en løsning.
http://stokercloud.dk/dev/alhombre.html
RTB 10 (Opstart 08.12.15) V7.xx, 140 m2 hus, iltstyring, 160 Ltr. VVB, vejrkompensering . Tidligere Baxi Multiheat 1,5 igennem 15 år, indtil kedlen tærede.

Offline richard_schroder

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 70
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: VIGTIGT - løsning på v7 udfordringer efter årsskiftet
« Svar #202 Dato: Jan 03, 2021, 10:18 »
>>Hvor finder jeg de gamle indstillinger, nu hvor I har fjernet alle fejlene fra logfilen?
i webappen, kan jeg stadig se min log, helt tilbage til fyret blev installeret , sommer 2019,  det er kun de ting der er sket mens datoen var gakgak 2030, de har fjernet.

men det er jo et mareridt, at lede loggen igennem efter hver enkelt instilling, du skal også vide hvad de kalder det i loggen fx "P-LED temperatur"   , eller "blæser 100%"
det bedste er , at du tager screenshot af alle indstillinger, inden du resetter / downloader ny version.  Men det er måske for sent nu ?

Rådet er , at man altid har gemt screenshots af alle indstillingssiderne, på sin pc - for en eller anden dag, kommer du til factory reset igen - det er 100% sikkert

det er p... irriterende der ikke er en save-indstillinger, og restore indstillinger funktion.   og det har flere også foreslået til NBE
(og så kunne den også gemme forbrugsgrafer mm, og hvis det så var i CSV file, kunne vi bruge det i excel til vores egne statistikker)

men , nu skal NBE lige kommer over dette her, før de udvikler nye features..




« Senest Redigeret: Jan 03, 2021, 10:20 af richard_schroder »
Blackstar 16kw , scotte
380 kvm stråtækt landejendom
12 ton om året
- inkl. 80m3 udendørs pool der osse får lidt varme ind i mellem
Har haft TB mini pillefyr i 22 år - har nu fået Scotte

Offline bkp2hn65

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 5
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: VIGTIGT - løsning på v7 udfordringer efter årsskiftet
« Svar #203 Dato: Jan 03, 2021, 11:40 »
Fik lagt v.7.0674 ind for 1 times tid siden, og fyret kører.
Fik det op og køre med nødløsningen nytårsnat, men har først opdateret i dag.
Tiden skifter ikke som på videoklip, den står stadig til 2019 som jeg satte den til
Og "Info: Mere end 10 eltændinger det sidste døgn" står stadig og blinker.
Nogen løsning til hvordan jeg retter det?

Ellers tak for hjælpen, det virker ikke som om der er brændt noget af hos mig.

Samme problem her. Skal man rette år og uge manuelt? Og forvinder "Mere end 10......." af sig selv
vh Peter
Vh Peter Green

rtb16 er online som bkp2hn65

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7550
  • Respekt optjent: +224/-178
  • Montør NBE
Sv: VIGTIGT - løsning på v7 udfordringer efter årsskiftet
« Svar #204 Dato: Jan 03, 2021, 11:51 »
Fik lagt v.7.0674 ind for 1 times tid siden, og fyret kører.
Fik det op og køre med nødløsningen nytårsnat, men har først opdateret i dag.
Tiden skifter ikke som på videoklip, den står stadig til 2019 som jeg satte den til
Og "Info: Mere end 10 eltændinger det sidste døgn" står stadig og blinker.
Nogen løsning til hvordan jeg retter det?

Ellers tak for hjælpen, det virker ikke som om der er brændt noget af hos mig.

Samme problem her. Skal man rette år og uge manuelt? Og forvinder "Mere end 10......." af sig selv
vh Peter

Ja til begge spørgsmål,  som beskrevet i 1. indlæg på side 1 i denne tråd  :)
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline EKJ-RTB

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 2
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: VIGTIGT - løsning på v7 udfordringer efter årsskiftet
« Svar #205 Dato: Jan 03, 2021, 12:11 »
Softwaren er opdateret og fyret kører igen, MEN kompressorventil 2 er konstant åben, så kompressoren kører nonstop. Har nu afbrudt ventilen som lukker og kompressoren stopper, men det skulle gerne op og køre igen. Nogle forslag til løsning?

Din udgang til kompressor er brændt af, ligesom det er sket for min pumpe udgang.
Du er nødt til at åbne styringen (den strøm på!) og flytte kompressor udgang til en anden ledig udgang. Derefter skal den rigtige udgang vælges i styringen.

Tak for forslaget. Jeg kan godt aktivere kompressorrens via styringen. Problemet er at den ene ventil konstant får strøm (står åben) - det er den nederste ledning (brun). Bytter jeg rundt på ledningerne er det den anden ventil som står åben.

Alle “extras” udgangene er i brug, så jeg kan ikke flytte til en anden udgang. Kan begge ventiler køre på den samme udgang - altså slå L og E sammen? eller skal det køre hver for sig?


Offline bkp2hn65

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 5
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: VIGTIGT - løsning på v7 udfordringer efter årsskiftet
« Svar #206 Dato: Jan 03, 2021, 12:18 »
Fik lagt v.7.0674 ind for 1 times tid siden, og fyret kører.
Fik det op og køre med nødløsningen nytårsnat, men har først opdateret i dag.
Tiden skifter ikke som på videoklip, den står stadig til 2019 som jeg satte den til
Og "Info: Mere end 10 eltændinger det sidste døgn" står stadig og blinker.
Nogen løsning til hvordan jeg retter det?

Ellers tak for hjælpen, det virker ikke som om der er brændt noget af hos mig.

Samme problem her. Skal man rette år og uge manuelt? Og forvinder "Mere end 10......." af sig selv
vh Peter

Ja til begge spørgsmål,  som beskrevet i 1. indlæg på side 1 i denne tråd  :)
Tak for hjælpen men jeg spørger lige igen for har muligvis misforstået: Kan jeg rette tilbage til uge 1 2021 i morgen ?
Vh Peter Green

rtb16 er online som bkp2hn65

Offline whocarez52

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 12
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: VIGTIGT - løsning på v7 udfordringer efter årsskiftet
« Svar #207 Dato: Jan 03, 2021, 12:20 »
Stop nu al det brok og piveri. Så vidt jeg forstår er der ingen der har mistet livet, blevet syge eller fået Corona. Det drejer sig kun om at man har frosset nogle få timer, eller i værste fald af der er et par porte i styringen der er brændt af, og hvad så. Hvis det havde været jeres bil, der var gået død på motorvejen p.g.a. af en uforudsigelig softwarefejl, var der med garanti gået over en uge inden i havde set skyggen af den igen - også selv om den havde kostet over 1 mil. Her taler vi om et fyr med en styring til få tusinde kr. og alligevel formår NBE på en helligdag at få lavet en work-a-round inden 9 timer og en opdatering inden 18 timer. Det synes jeg faktisk er ret imponerende set i lyset af at fejlen skete nytårsnat. Så prøv lige at sæt tingene i relief inden i farer til tasterne og hælder al jeres indestængte vrede flyde ud over NBE - Jeg er ret sikker på at de ikke har gjort det bevidst og for at genere nogen - og som det tidligere er nævnt - det er umuligt at forudse alt, uanset hvor meget man forsøger.
Godt gået NBE! - Har aldrig haft problemer med mit fyr, og har altid fået fantastisk behandling...

Hvis porte brænder af på styringen pga. softwarefejl så bør NBE kompensere, resten er til at leve med.

Offline alhombre

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 23
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: VIGTIGT - løsning på v7 udfordringer efter årsskiftet
« Svar #208 Dato: Jan 03, 2021, 14:03 »
Fik lagt v.7.0674 ind for 1 times tid siden, og fyret kører.
Fik det op og køre med nødløsningen nytårsnat, men har først opdateret i dag.
Tiden skifter ikke som på videoklip, den står stadig til 2019 som jeg satte den til
Og "Info: Mere end 10 eltændinger det sidste døgn" står stadig og blinker.
Nogen løsning til hvordan jeg retter det?

Ellers tak for hjælpen, det virker ikke som om der er brændt noget af hos mig.

Det har desværre ikke hjulpet at vente.
På 3 døgn har jeg stadig "Info: Mere end 10 eltændinger det sidste døgn" kørende.
Og det er snart et døgn siden jeg lagde den nye software på, via wifi repeater, og fyret er online, men tiden har stadig ikke ændret sig, står stadig på 2019.
Loggen på stokercloud kommer heller ikke med nye data, de sidste er fra 31/12-20 kl 2349.
Har prøvet at fjerne netforbindelse i 1 times tid, men har stadig samme resultat.
Jeg kan selvfølgelig gå ind og ændre dato manuelt, men i følge vejledning skulle det ske automatisk.
Og hvad med den info besked som stadig står og blinker, hvordan får jeg den væk, når den ikke forsvinder af sig selv?
Antal eltændinger stod inden nedbrud på 959, og da jeg lavede en kompressorrens inden jeg startede op på ny sofrware, står den nu på 960.
Så der er kun brugt 1 eltænding siden nytår.
Skal jeg prøve at lukke det hele ned igen og evt. downloade softwaren igen?
Håber der er en som har en løsning.

Har rettet dato frem til 2021 kl 1434, og efterfølgende er Info fejlen forsvundet.
Havde i mellemtiden prøve at måle på udgang til eltænder, jeg havde en frygtet for at den hang og eltænder var aktiv hele tiden.
Men der var heldigvis ikke noget.
Så umiddelbart ser det stadig ud til at der ikke er brændt noget af hos mig ;-)
Nu mangler jeg bare at loggen opdatere til rigtig dato.
På fyret ser det ud som om at fx. pille forbrug pr. dag er fortsat på det nye år.
Men skal lige se når der er opsamlet flere data.

Tak for input
http://stokercloud.dk/dev/alhombre.html
RTB 10 (Opstart 08.12.15) V7.xx, 140 m2 hus, iltstyring, 160 Ltr. VVB, vejrkompensering . Tidligere Baxi Multiheat 1,5 igennem 15 år, indtil kedlen tærede.

Offline stampe169

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 45
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: VIGTIGT - løsning på v7 udfordringer efter årsskiftet
« Svar #209 Dato: Jan 03, 2021, 14:10 »
Kommer der rettelser til ældre software?