Hej,
Helt så simpelt er det altså ikke

Det du som minimum skal kende er vandindholdet i dit anlæg.
Vand udvider sig ca. 3% ved normal opvarmning i et centralvarmeanlæg, så det udvider sig altså ca. 1 liter per 33 liter vand i anlægget.
Du skal altså finde ud af hvor mange liter vand der er i dit anlæg, divider tallet med 33, så har du udvidelsen.
Hertil skal du lægge 0,5% eller mindst 3 liter, så i praksis er det i langt de fleste anlæg i private huse, antal liter vand i anlægget divideret med 33 plus ekstra 3 liter.
Har du f.eks. 330 liter vand i anlægget er det altså 330 / 33 = 10 + de ekstra 3 liter = 13 liter.
Den simple metode til at finde vandmængden i anlægget er at tømme det helt, aflæse din vandmåler, fylde anlægget op igen
uden at bruge vand andre steder, udlufte og efterfylde og til sidst aflæse din vandmåler igen.
Nu har du det antal liter vand du har påfyldt anlægget.
Du kan selvfølgelig også begynde at regne på alle radiatorer, rør, gulvvarmeslanger, varmtvandsbeholder, kedel osv.
Hilsen
Michael
Hej,
Her er et link til hvordan størrelsen af en ekspansionsbeholder beregnes https://www.reka.com/media/documents/Trykekspansion_Hb2WgWX.pdf
Hilsen
Michael
Hej,
Ekspansionsbeholderen er nødvendigt for at dit varmeanlæg ikke skal sprænge/revne når det varmer op.
Som du måske husker fra fysiktimerne i skolen, så udvider vand sig når det opvarmes, og da vand ikke kan komprimeres, som luft kan, bliver man nødt til at have “et sted” at gøre af den udvidelse.
Det kan ske i en åben ekspansion, der reelt er en stor spand øverst i anlægget, hvor væskestanden kan stige og synke i takt med at vandet udvider sig/trækker sig sammen.
Eller det kan ske i en lukket ekspansion hvor man har en beholder med en ballon i, fyldt med luft.
Når vandet udvider sig i den lukkede ekspansion, trykker det blot ballonen sammen (luft kan jo komprimeres).
En ekspansionsbeholder, lukket eller åben, skal dimensioneres efter den samlede vandmængde i anlægget.
Jo mere vand, jo mere udvidelse (jo større beholder).
Hilsen
Michael
Jeg skal til og have fyret gjort klar til montering, og skal have fundet en blandeshunt til fyret, kan se de findes med og uden tryk expansion. fyret jeg har idag har tryk expansion og står i kælderen, fyret skal op og stå i stueplan, hvad gør denne expansion det er mere om man skal have med eller uden da jeg kan se kan man få sæt med og uden expansion beholder..
Ok, hvordan finder jeg ud af hvor stor den skal være? tror der sidder en 18 ltr på fyret nu..
åhh det forstår jeg ikke meget af.. det virker meget teknisk.. vores hus er 204 kvm fordelt på 2 plan, radiator og gulvvarme i noget af stueplan, og ren gulvvarme på 1 sal, derudover har vi gulvvarme i vores garage, som er ca 55 kvm.. så alt ialt ca 250 kvm.. fyret er en 16kw blackstar 1016. hvor stor en skal jeg bruge?