Forfatter Emne: VVB Prioritering  (Læst 5915 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Weebyx

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 170
  • Respekt optjent: +4/-0
VVB Prioritering
« Dato: Dec 01, 2021, 09:06 »
Hej Allesammen.

Jeg har tidligere kørt med returventil på min VVB, og i sommerhalvåret har jeg prøvet at køre med fuld åben ventil, og så tænd/sluk af fyr når VVB faldt i temperatur. Nu har jeg så valgt at sætte VVB ventil på(telestat, så den er lidt langsommere til at reagere), og det fungerer faktisk også fint.

Nu er jeg bare kommet lidt i tvivl igen.

Jeg har VVB temp sat til 55 grader, og 5 under starter VVB prio igen, men da vi i huset også har cirkulations pumpe på varmtvands strengen, så tager den jo lidt af VVB vandet konstant når den pumpe kører, og derfor falder VVB også de 5 grader "relativt ofte". Vil jeg få et bedre og mere stabilt flow(mindre pilleforbrug) på fyret ved at gå tilbage til FJVR ventil her i vinterhalvåret, hvor fyret jo kører hele tiden, dvs det der VVB drift der hisser fyret op flere gange om dagen for at komme tilbage til de 55 grader, nok kunne undgåes, ved at den hele tiden holdt temp oppe i VVB istedet ?

Hvad tænker i ?

/Jacob

355m2, 2-plan
16kw Scotte/Blackstar
160L Blackstar silo
1 stk trækstabilisator og røgsuger
Metro 605C 160L
https://stokercloud.dk/dev/weebyx.html

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7622
  • Respekt optjent: +226/-180
  • NBE Support
Sv: VVB Prioritering
« Svar #1 Dato: Dec 01, 2021, 09:27 »
Hej Allesammen.

Jeg har tidligere kørt med returventil på min VVB, og i sommerhalvåret har jeg prøvet at køre med fuld åben ventil, og så tænd/sluk af fyr når VVB faldt i temperatur. Nu har jeg så valgt at sætte VVB ventil på(telestat, så den er lidt langsommere til at reagere), og det fungerer faktisk også fint.

Nu er jeg bare kommet lidt i tvivl igen.

Jeg har VVB temp sat til 55 grader, og 5 under starter VVB prio igen, men da vi i huset også har cirkulations pumpe på varmtvands strengen, så tager den jo lidt af VVB vandet konstant når den pumpe kører, og derfor falder VVB også de 5 grader "relativt ofte". Vil jeg få et bedre og mere stabilt flow(mindre pilleforbrug) på fyret ved at gå tilbage til FJVR ventil her i vinterhalvåret, hvor fyret jo kører hele tiden, dvs det der VVB drift der hisser fyret op flere gange om dagen for at komme tilbage til de 55 grader, nok kunne undgåes, ved at den hele tiden holdt temp oppe i VVB istedet ?

Hvad tænker i ?

/Jacob

Ja, med cirkulation på det varme vand og hyppige skift,
så vil det være en fordel med kontinuerlig opvarmning at varmt vands beholderen  :)
Best regards
Michael fra StokerCloud Support http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline Nektariet

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 60
  • Respekt optjent: +1/-4
  • RTB Phoenix 10 - V16 - Phoenix Silo 700 - 300l VVB
Sv: VVB Prioritering
« Svar #2 Dato: Dec 01, 2021, 11:30 »
Hey  :D

Jep - som Michael ovenfor skriver, så er det en fordel i det her tilfælde hvor du konstant 24 timer i døgnet 7 dage om ugen ønsker at have 55 grader varmt brugsvand i dine haner. DETTE koster så en ekstrem masse spild/tab i dit varmeforbrug = ret mange træpiller end dit måske reelle behov er.
Varmtvandscirkulation som du har det 24/7 er vel nærmest kun ønskeligt i et hotel og lignende institutioner hvor man ønsker varmt vand på alle tider af døgnet og straks man åbner for hanen. HVER gang du flytter varme / vand i rør vil der være tab af energi - des højere varme = des højere tab i forhold til omgivelses temperaturerne.

Jeg har selv skiftet termostaten ud med en VVB ventil, så jeg netop kan styre IKKE at smide en masse piller efter noget der ikke er behov for. Jeg vil mener jeg mindst sparer 50% i træpiller ved netop at prioritere hvornår jeg laver mit varme vand. Dette har bl.a. betydet, at jeg i dag ved det tager ca. 45min at opvarme en kold VVB til 57 grader varmt brugsvand i toppen - jeg har 300l vvb med solvarmespiral i bunden og jo denne spiral her i toppen. Jeg måler temperaturerne i bunden, midt i tanken og i toppen - på den måde kan jeg på samme vis som med en akkumuleringstank nøjagtigt styre hvor meget energi jeg tanker op i den.
Selvom jeg går herhjemme og venter på at dø - så behøver jeg ikke gå i bad om formiddagen eller tage mig den luksus at gå i bad hele middagen... så jeg behøver ikke have varmt vand førend hustruen kommer hjem fra arbejde sidst på dagen. Tirsdag er svømmedag i svømmehallen - så her går vi ikke i bad hjemme normalt, så her behøver jeg slet ikke lave varmt vand. Modsat, vil jeg gerne have lavet varmt vand medens anlægget måske ikke kræver så meget - altså om dagen / eftermiddagen - hvorfor det for mig er mest optimalt at lagre varmt vand i tanken mellem 16 og 17

Hvis jeg var dig, vil jeg prøve mig frem... slukke først og fremmest for cirk.pumpen til det varme vand og KUN have denne tændt når du har et reelt behov... eller måske - vendt lidt med dette... du har jo muligheden for virkelig at få nogle tal på hvor meget tab du har... prøv uden og se hvor hurtigt dit varme vand falder til f.eks. 40 grader... og prøv så at slukke og se ligeledes på dit fald og så fremdeles - når du har alle disse data er det relativt nemt at sætte ind der hvor du sparer mest og samtidig har varmt vand i hanerne når der er brug for det.

5 grader under for opstart synes jeg også er meget lidt... selvom vandet så er 44 grader varmt er det riiigeligt varmt til at tage bad m.v. i - så smid den gerne på 10 eller 15 for den sags skyld... vigtigst er at du mindst 1 gang om ugen kommer over de 55 grader i forhold til legionella. . .

Pøj pøj med projektet :)

Michael
RTB Phoenix 10
Phoenix silo 700 med 330kg Heatlets Premium 8mm
300l Vølund VVB
3 solvarmepaneler - Vølund
Ca. 185 kvm opvarmet stuehus på landet
Årligt forbrug: 2,7-3,2 t piller
Årlige grønne regnskaber de sidste mere end 20 år.
Producerer AL vor strøm selv - inkl. til daglig kørsel i elbil
"Smart Home" nørdet ejendom hvor jeg kan
www.facebook.dk/nektariet
https://v16.stokercloud.dk/#nektariet

Offline Weebyx

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 170
  • Respekt optjent: +4/-0
Sv: VVB Prioritering
« Svar #3 Dato: Dec 01, 2021, 12:14 »
Hey  :D

Jep - som Michael ovenfor skriver, så er det en fordel i det her tilfælde hvor du konstant 24 timer i døgnet 7 dage om ugen ønsker at have 55 grader varmt brugsvand i dine haner. DETTE koster så en ekstrem masse spild/tab i dit varmeforbrug = ret mange træpiller end dit måske reelle behov er.
Varmtvandscirkulation som du har det 24/7 er vel nærmest kun ønskeligt i et hotel og lignende institutioner hvor man ønsker varmt vand på alle tider af døgnet og straks man åbner for hanen. HVER gang du flytter varme / vand i rør vil der være tab af energi - des højere varme = des højere tab i forhold til omgivelses temperaturerne.

Jeg har selv skiftet termostaten ud med en VVB ventil, så jeg netop kan styre IKKE at smide en masse piller efter noget der ikke er behov for. Jeg vil mener jeg mindst sparer 50% i træpiller ved netop at prioritere hvornår jeg laver mit varme vand. Dette har bl.a. betydet, at jeg i dag ved det tager ca. 45min at opvarme en kold VVB til 57 grader varmt brugsvand i toppen - jeg har 300l vvb med solvarmespiral i bunden og jo denne spiral her i toppen. Jeg måler temperaturerne i bunden, midt i tanken og i toppen - på den måde kan jeg på samme vis som med en akkumuleringstank nøjagtigt styre hvor meget energi jeg tanker op i den.
Selvom jeg går herhjemme og venter på at dø - så behøver jeg ikke gå i bad om formiddagen eller tage mig den luksus at gå i bad hele middagen... så jeg behøver ikke have varmt vand førend hustruen kommer hjem fra arbejde sidst på dagen. Tirsdag er svømmedag i svømmehallen - så her går vi ikke i bad hjemme normalt, så her behøver jeg slet ikke lave varmt vand. Modsat, vil jeg gerne have lavet varmt vand medens anlægget måske ikke kræver så meget - altså om dagen / eftermiddagen - hvorfor det for mig er mest optimalt at lagre varmt vand i tanken mellem 16 og 17

Hvis jeg var dig, vil jeg prøve mig frem... slukke først og fremmest for cirk.pumpen til det varme vand og KUN have denne tændt når du har et reelt behov... eller måske - vendt lidt med dette... du har jo muligheden for virkelig at få nogle tal på hvor meget tab du har... prøv uden og se hvor hurtigt dit varme vand falder til f.eks. 40 grader... og prøv så at slukke og se ligeledes på dit fald og så fremdeles - når du har alle disse data er det relativt nemt at sætte ind der hvor du sparer mest og samtidig har varmt vand i hanerne når der er brug for det.

5 grader under for opstart synes jeg også er meget lidt... selvom vandet så er 44 grader varmt er det riiigeligt varmt til at tage bad m.v. i - så smid den gerne på 10 eller 15 for den sags skyld... vigtigst er at du mindst 1 gang om ugen kommer over de 55 grader i forhold til legionella. . .

Pøj pøj med projektet :)

Michael

Lige i vores husholdning er det meget svært at forudse hvornår der kræves vand til bad osv, da vi er 4(nogle gange 5) som på random tider har hjemmearbejdsdage/hjemmeskoledage/forskellige sportsdage, og alt det gør det super svært at planlægge hvornår der skal være vand til rådighed.

Der er allerede en timer på cirkulationspumpen, så den kører ikke midt på dagen, dvs der er tider hvor det tager længere tid at få varmt vand i hanen, men det er til at leve med. Det er straks værre med 2 piger der ikke kan tage et langt varmt bad når det ønskes, fordi der ikke er nok varmt vand ;)

Jeg har ugeplan på VVB, så den ikke laver vand mellem kl 00 og kl 4(hvorfor kun 2 timers interval ???), så er der varmt vand til morgen omkring kl 6 når folk begynder at stå op., og den kører heller ikke fra 10-14.

Måske jeg skal lave testen med at gå tilbage til FJVR ventil, og se om det gør en forskel. Jeg har stadig udsving pga gulvvarme, men det har jeg fået udlignet noget bedre end til at begynde med.

/Jacob
355m2, 2-plan
16kw Scotte/Blackstar
160L Blackstar silo
1 stk trækstabilisator og røgsuger
Metro 605C 160L
https://stokercloud.dk/dev/weebyx.html

Offline kivi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 358
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: VVB Prioritering
« Svar #4 Dato: Dec 01, 2021, 18:57 »
Her hos os er det også lidt svært at forudsige behovet for varmt vand, så jeg har sat en smart plug på pumpen, så kan den der skal i bad bare tage sin mobil og tænde pumpen.

Mvh
Ole
BlackStar 1016, 16 kW, V6.76, 160+54 m2,  kompressorrens, 300L VVB med solfanger, Pellmon på Raspberry pi

Offline Nektariet

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 60
  • Respekt optjent: +1/-4
  • RTB Phoenix 10 - V16 - Phoenix Silo 700 - 300l VVB
Sv: VVB Prioritering
« Svar #5 Dato: Dec 02, 2021, 14:48 »
Uha - jeg er HELT med i forhold til teenagere og særligt en flok teenage piger... :)

Overordnet set, vil jeg stadig råde dig til at prøve dig frem så du finder ud af hvor du taber hvor meget o.s.v - så du på den måde kan sætte ind der hvor det giver mest mening for dig.

HVIS din vvb nu er ordentlig isoleret - så er det jo underordnet hvornår på dagen du fylder den med varmt vand - her er det så mængden der er afgørende for dig. NÅR du så f.eks. kender Jeres daglige maksimale behov for varmt vand kan du begynde at tweake lidt baglæns der fra. Afhænger MEGET af din vvb samt rørføring. Selvom min vvb er af nyere dato fra Vølund - 300l vvb - så har jeg i den grad isoleret ekstra både rundt om og særligt ovenover - de er per definition ekstremt ringe isoleret og du kan hente rigtig rigtig meget ved at smide et par bats ovenpå!

Hav eventuelt temperaturmålere på i både bunden, midten og toppen af din VVB, så ved du hvor den tager hvor meget o.s.v. - den du bruger til fyret / at styre efter bør være tæt på toppen... men du kan styre efter midten også..

Prøv at fylde den op med varmt vand - UDEN at bruge af det og se hvor lang tid der går førend det har tabt 10 grader. Prøv det samme igen MED cirkulation på - så finder du ud af hvor meget du taber under cirkulationen. Jo længere tid du kan "holde på det varme vand" des bedre økonomi har du i dit setup.
Er din vvb af ældre dato, fyldt med kalk m.v. kan det formentlig hurtigt betale sig at investere i noget nyere og bedre. Mit nye fyr tager 15 min om at varme vandet op så jeg har rigeligt varmt brugsvand til et godt langt brusebad - fyret kan så rigeligt følge med hvis man prøver at tage bad samtidig med at det laver varmt vand.

Smider du den termostat i igen vil du jo netop gå tilbage til at lave varmt vand om natten også - den vil sikre dig varmt vand 24/7 - det vil koste lidt ekstra piller men er behovet der for at have varmt vand 24/7 ja så er det den bedste løsning dertil.

Eneste jeg lige faldt over - og som jeg bare ikke har så meget forstand på idet mit fyr ikke rigtig arbejder med alle de der "P" og "I" m.v. .... men du skriver selv det hidser sig vældigt op når det går i VVB mode - selvom temperaturerne egentlig ikke er så forskellige ... jeg kan se den "P" er sat hvad jeg vil tro er ret højt.... men jeg ANER det som sagt ikke ... vil mene når temperaturerne er ret ens i almindelig drift og VVB drift, ja så burde fyret arte sig ens...

Pøj pøj med forsøgene :)
RTB Phoenix 10
Phoenix silo 700 med 330kg Heatlets Premium 8mm
300l Vølund VVB
3 solvarmepaneler - Vølund
Ca. 185 kvm opvarmet stuehus på landet
Årligt forbrug: 2,7-3,2 t piller
Årlige grønne regnskaber de sidste mere end 20 år.
Producerer AL vor strøm selv - inkl. til daglig kørsel i elbil
"Smart Home" nørdet ejendom hvor jeg kan
www.facebook.dk/nektariet
https://v16.stokercloud.dk/#nektariet

Offline Weebyx

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 170
  • Respekt optjent: +4/-0
Sv: VVB Prioritering
« Svar #6 Dato: Dec 02, 2021, 18:23 »
Uha - jeg er HELT med i forhold til teenagere og særligt en flok teenage piger... :)

Overordnet set, vil jeg stadig råde dig til at prøve dig frem så du finder ud af hvor du taber hvor meget o.s.v - så du på den måde kan sætte ind der hvor det giver mest mening for dig.

HVIS din vvb nu er ordentlig isoleret - så er det jo underordnet hvornår på dagen du fylder den med varmt vand - her er det så mængden der er afgørende for dig. NÅR du så f.eks. kender Jeres daglige maksimale behov for varmt vand kan du begynde at tweake lidt baglæns der fra. Afhænger MEGET af din vvb samt rørføring. Selvom min vvb er af nyere dato fra Vølund - 300l vvb - så har jeg i den grad isoleret ekstra både rundt om og særligt ovenover - de er per definition ekstremt ringe isoleret og du kan hente rigtig rigtig meget ved at smide et par bats ovenpå!

Hav eventuelt temperaturmålere på i både bunden, midten og toppen af din VVB, så ved du hvor den tager hvor meget o.s.v. - den du bruger til fyret / at styre efter bør være tæt på toppen... men du kan styre efter midten også..

Prøv at fylde den op med varmt vand - UDEN at bruge af det og se hvor lang tid der går førend det har tabt 10 grader. Prøv det samme igen MED cirkulation på - så finder du ud af hvor meget du taber under cirkulationen. Jo længere tid du kan "holde på det varme vand" des bedre økonomi har du i dit setup.
Er din vvb af ældre dato, fyldt med kalk m.v. kan det formentlig hurtigt betale sig at investere i noget nyere og bedre. Mit nye fyr tager 15 min om at varme vandet op så jeg har rigeligt varmt brugsvand til et godt langt brusebad - fyret kan så rigeligt følge med hvis man prøver at tage bad samtidig med at det laver varmt vand.

Smider du den termostat i igen vil du jo netop gå tilbage til at lave varmt vand om natten også - den vil sikre dig varmt vand 24/7 - det vil koste lidt ekstra piller men er behovet der for at have varmt vand 24/7 ja så er det den bedste løsning dertil.

Eneste jeg lige faldt over - og som jeg bare ikke har så meget forstand på idet mit fyr ikke rigtig arbejder med alle de der "P" og "I" m.v. .... men du skriver selv det hidser sig vældigt op når det går i VVB mode - selvom temperaturerne egentlig ikke er så forskellige ... jeg kan se den "P" er sat hvad jeg vil tro er ret højt.... men jeg ANER det som sagt ikke ... vil mene når temperaturerne er ret ens i almindelig drift og VVB drift, ja så burde fyret arte sig ens...

Pøj pøj med forsøgene :)

Jeg har en 160L Metroterm, fra ca 2011, den tager ca 1 time at varme op fra 24 grader til 50 grader(med termostat, VVB prio tager ikke så lang tid syntes jeg), og det kan slet ikke følge med mens man er i bad, men nu varmer jeg jo også 355m2 op samtid, så der bruges ret meget varme i huset. VVB sidder som en radiator på fremgang retur, som første ting på varmestrengen fra fyret.

VVB taber ikke vildt meget varme når den bare står i dvale og cirkulationspumpen ikke kører. Men det er tydeligt at se at cirkulation tager "noget".

Men, om der er meget kalk osv, det skal jeg ikke sige, er der nogen som helst måde at finde ud af det på ? Vi har faktisk ret kalkholdigt vand generelt, så det er jo ikke til at vide om den er kalket til.

/Weebyx
355m2, 2-plan
16kw Scotte/Blackstar
160L Blackstar silo
1 stk trækstabilisator og røgsuger
Metro 605C 160L
https://stokercloud.dk/dev/weebyx.html

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4508
  • Respekt optjent: +174/-24
    • mit fyr
Sv: VVB Prioritering
« Svar #7 Dato: Dec 02, 2021, 18:38 »
Vi har mere end rigeligt varmt vand, vi har en 160L til badeværelse med spa og et gæste toilet, og en 110l til badeværelse, bryggers og køkken.

Jeg har slet ingen regulering, blot 58° kedel temperatur så vandet piske konstant igennem begge, tapper man 1 liter varmt vand toppes straks op. Når vi har alle værelser fyldt til jul og der er godt gang i huset, tænder jeg elpatronerne i begge, her står termostaten på 50°, så er der 3kW booster på begge. Selv om mange bader, vi fylder spa'en så har vi aldrig kunne køre det i knæ.  :)

Undetr absolut top belastning hæver jeg lige kedeltemperaturen til 63° men det er godt nok sjældent.

Ulempen ved mit system er at der ingen modtryk er, så A-pumper har ikke den store værdi, så slipper jeg for at rende og skifte dem, de to gamle 3 trin klarer det fint, jeg må betale strømmen og smile.  :)
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Weebyx

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 170
  • Respekt optjent: +4/-0
Sv: VVB Prioritering
« Svar #8 Dato: Dec 03, 2021, 06:43 »
Vi har mere end rigeligt varmt vand, vi har en 160L til badeværelse med spa og et gæste toilet, og en 110l til badeværelse, bryggers og køkken.

Jeg har slet ingen regulering, blot 58° kedel temperatur så vandet piske konstant igennem begge, tapper man 1 liter varmt vand toppes straks op. Når vi har alle værelser fyldt til jul og der er godt gang i huset, tænder jeg elpatronerne i begge, her står termostaten på 50°, så er der 3kW booster på begge. Selv om mange bader, vi fylder spa'en så har vi aldrig kunne køre det i knæ.  :)

Undetr absolut top belastning hæver jeg lige kedeltemperaturen til 63° men det er godt nok sjældent.

Ulempen ved mit system er at der ingen modtryk er, så A-pumper har ikke den store værdi, så slipper jeg for at rende og skifte dem, de to gamle 3 trin klarer det fint, jeg må betale strømmen og smile.  :)

Er 58 grader kedel ikke ret lavt ? Nu kan jeg ikke lige huske dit fyr, men det tror jeg ikke går med mit Blackstar ;) Jeg kører min cirkulationspumpe på konstant 2, har prøvet med Auto-Adapt, men det er svært for den at skabe varme i den ene radiator ovenpå i Auto mode.

Vi har indtil videre ikke haft problemer med at folk klager over manglende koldt vand, men der skal ikke 2 i lange bade efter hinanden, så bliver det koldt for den sidste :(

Men, jeg havde troet det var sværere at varme 355m2 op med fyr end det er, det går faktisk fint, dog er der 3 rigtigt store skydedørs/vinduespartier der bliver skiftet her til Januar, det kommer til at hjælpe gevaldigt på hvor meget varme vi skal bruge, for dem der er der nu er fra 74 og alu/alu = hvis der er -2 grader udenfor, så er der -2 grader på indersiden af alu, og et vildt kuldefald. :)

/Weebyx
355m2, 2-plan
16kw Scotte/Blackstar
160L Blackstar silo
1 stk trækstabilisator og røgsuger
Metro 605C 160L
https://stokercloud.dk/dev/weebyx.html

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1438
  • Respekt optjent: +55/-294
Sv: VVB Prioritering
« Svar #9 Dato: Dec 03, 2021, 12:31 »


Jeg har slet ingen regulering, blot 58° kedel temperatur så vandet piske konstant igennem begge, tapper man 1 liter varmt vand toppes straks op.

En lille afledning af debatten og vvb prio. Du er utvivlsomt en mand der har tænkt meget over setuppet, så der er selvfølgeligt en god grund til det valg.
At køre fuldstændig uden regulering på vvb, hvilket jo må siges at være det stik modsatte af at køre med prioritering.
Selv lander jeg jo midt I. VVBen køre slet ikke over fyrets styring, men via Audrino centralvarme kontrollen. Det er det jeg har fundet ud af køre bedst her og er nemmest at styre i forhold til solvarme osv. der jo også køre over den centralvarmekontrol.

Men vil du løfte sløret for dit valg af vvb drift, og deraf følgende pumpedrift?

Min pumpe køre iøvrigt på lavt konstanttryk, men der er også modtryk både i gulvvarmeregulering, ventilation og gulvvarme shunt.   
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 195 vacuum rør, ( Ca. 11Kw solvarme) 2*- 300L + 1*1800L akkutank  193/45 grader. (Sol)Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Årligt pilleforbrug på 120m2 <2800Kg. / +4Kw/kg.

Offline Nektariet

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 60
  • Respekt optjent: +1/-4
  • RTB Phoenix 10 - V16 - Phoenix Silo 700 - 300l VVB
Sv: VVB Prioritering
« Svar #10 Dato: Dec 03, 2021, 13:43 »


Jeg har slet ingen regulering, blot 58° kedel temperatur så vandet piske konstant igennem begge, tapper man 1 liter varmt vand toppes straks op.

En lille afledning af debatten og vvb prio. Du er utvivlsomt en mand der har tænkt meget over setuppet, så der er selvfølgeligt en god grund til det valg.
At køre fuldstændig uden regulering på vvb, hvilket jo må siges at være det stik modsatte af at køre med prioritering.
Selv lander jeg jo midt I. VVBen køre slet ikke over fyrets styring, men via Audrino centralvarme kontrollen. Det er det jeg har fundet ud af køre bedst her og er nemmest at styre i forhold til solvarme osv. der jo også køre over den centralvarmekontrol.

Men vil du løfte sløret for dit valg af vvb drift, og deraf følgende pumpedrift?

Min pumpe køre iøvrigt på lavt konstanttryk, men der er også modtryk både i gulvvarmeregulering, ventilation og gulvvarme shunt.

Altid en spændende debat -  :)

 et setup med "at køre fuldstændig uden regulering af VVB" vil være = et setup som en konstant gennemstrømsvandvarmer i form af vvb - altså at din vvb konstant skylles igennem af det opvarmede vand i fyret nøjagtig som Kenneth´s setup gør. Der kan faktisk i nogle tilfælde ligge en lille fordel i denne metode alt efter VVB´s størrelse m.v. - fordi man på denne måde kan anvende VVB som akkumuleringstank og her "gemme" energi og sikre en mere ensartet temperaturfordeling hvis dette er ønsket eller behovet.
En VVB Prioritering er KUN i de tilfælde, hvor man prioriterer og ønsker at prioritere det varme vand frem for i de flestes tilfælde varme i radiatorer. Dette kræver en 3-vejs ventil så man har muligheden for at prioritere og omlede energiafgivelsen til VVB førend varmekredsene til radiatorer m.v. - ok, så kan du være ude i at dimensionerne af rør m.v. også har prioriterende effekt - men er så minimalt i disse tilfælde.

Spændende setup hvor du styrer VVB OG solvarme med Audrino - jeg kender slet ikke denne mulighed, vil du modsat fortælle lidt derom?? :)

"Problemet" med termostat-styrede VVB er, at den konstant vil stå og holde varme på VVB og i grunden kun er meget lidt forskellig fra gennemstrømningsmetoden som Kenneth anvender -  alt andet end lige giver det et højere tab/spild af piller! - MEN kombinerer vi det med solvarme, SÅ taber vi SÅ meget mere fordi fyret altid vil have varmet toppen af VVB op INDEN solen får lov at smide sin energi i spil... med termostat bør man teoretisk derfor lukke denne hver aften når man går i seng og først åbne igen næste eftermiddag når solen er gået ned og man ønsker at have varmt vand til et bad - hvis man ønsker at lade max. fra solen. Alt dette kan netop styres via fyret og dets styring - hvorfor jeg forventer at kunne hente lidt mere energi ud af mine solvarmepaneler end tidligere ved at samkøre det. Mit fyr er slukket fra april til september - her laver solen så rigeligt varmt vand og oftest også nok til gulv-varmen - enhver god dag med sol lader jo energi i vvb selvom kalenderen siger december.. - spørgsmålet er her netop hvordan man forsøger at fange denne energi og få den lagret :)

Desværre lever mange af os jo med nogle gamle eller ældre anlæg, hvor de gamle rørføringer m.v. er det som begrænser mulighederne - også når vi snakker det varme brugsvand - hvorfor de fleste løsninger jo kun kan blive "lappeløsninger" hvor vi forsøger at få noget optimalt ud af det ud fra de givne vilkår vor ejendom nu giver os. Vildt inspirerende at høre om andres setup, måske det netop kan føre en ny lap eller 2 med sig :)
RTB Phoenix 10
Phoenix silo 700 med 330kg Heatlets Premium 8mm
300l Vølund VVB
3 solvarmepaneler - Vølund
Ca. 185 kvm opvarmet stuehus på landet
Årligt forbrug: 2,7-3,2 t piller
Årlige grønne regnskaber de sidste mere end 20 år.
Producerer AL vor strøm selv - inkl. til daglig kørsel i elbil
"Smart Home" nørdet ejendom hvor jeg kan
www.facebook.dk/nektariet
https://v16.stokercloud.dk/#nektariet

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4508
  • Respekt optjent: +174/-24
    • mit fyr
Sv: VVB Prioritering
« Svar #11 Dato: Dec 03, 2021, 15:20 »
Jo mindre teknik, jo mindre kan gå kaput og jo enklere er det at køre med, også hvis huset en dag skal sælges. Da jeg havde V6 var det min IHC der styrede det varme vand og startede fyret, men da jeg fik V7 blev det "stand alone"
Ulempen er at NBE kun kan håndtere én VVB, og da jeg har 2 ville jeg gerne have kontrol over begge, dette er opgivet, da det ikke er noget problem har erfaringen vist.

Begge mine VVBér er ureguleret, det låser mig til drifts temperaturen 58° højest mulige temperatur inden kalk virkelig begynder at udfældes, men højt nok til legionella ikke blomstrer.

Jeg har heller ingen shunt selv om smeden der monterede anlægget syntes jeg var tosset, men det skulle han ikke bruge tid på at montere.
Jeg havde eksperimenteret med det gamle stokeranlæg fra 94´til 09' så jeg vidste hvordan jeg ville have det strikket op.

Det varme vand som pisker igennem VVB giver høj retur, så returen er ganske få grader under fremløb, sjældent større end 5-6° mine grafer siger lidt noget andet, men det er fejl måling, returen måles uden på et rør og så isolering på, men det giver alligevel en del afvigelse.

Når mit anlæg stopper, så stopper pumpen også og VVB efterlades fuld toppet op. Når fyret starter så har jeg ikke bare en shunt, men der hentes energi fra VVB til returen.

Som tidligere nævnt, ulempen er at jeg ikke har noget nævneværdig modtryk, så jeg har aldrig eksperimenteret med A pumper, de gamle 3trin der blev monteret i 2009 virker fortrinnelig, de står på 1 og bruger noget mindre strøm end opgivelsen, 23-28watt er hvad de æder, så de bliver siddende indtil de går kaput.

Når jeg sammenholder vores forbrug med andre kendte steder så koster det ikke på forbruget, hvert fald ikke på pillefronten, men pumperne bruger helt sikkert mere strøm, end a pumper i et "moderne" anlæg med modtryk.

Til gengæld har vi altid VVB 100% opvarmet og masser af energi til opvarmning af det store hus.

Forår, sommer og efterår kører vi ikke ren VVB længere, vi kører fyret minimum 2 timer dagligt, det giver for det meste rigeligt varmt vand til os, samtidig får vi slået den værste kulde af badeværelsesgulvet hvor der er fliser, går mange i bad så ser styringen det og topper op.

Det hele er meget enkelt og overskueligt og virker ganske fint.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Weebyx

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 170
  • Respekt optjent: +4/-0
Sv: VVB Prioritering
« Svar #12 Dato: Dec 05, 2021, 08:11 »
Jo mindre teknik, jo mindre kan gå kaput og jo enklere er det at køre med, også hvis huset en dag skal sælges. Da jeg havde V6 var det min IHC der styrede det varme vand og startede fyret, men da jeg fik V7 blev det "stand alone"
Ulempen er at NBE kun kan håndtere én VVB, og da jeg har 2 ville jeg gerne have kontrol over begge, dette er opgivet, da det ikke er noget problem har erfaringen vist.

Begge mine VVBér er ureguleret, det låser mig til drifts temperaturen 58° højest mulige temperatur inden kalk virkelig begynder at udfældes, men højt nok til legionella ikke blomstrer.

Jeg har heller ingen shunt selv om smeden der monterede anlægget syntes jeg var tosset, men det skulle han ikke bruge tid på at montere.
Jeg havde eksperimenteret med det gamle stokeranlæg fra 94´til 09' så jeg vidste hvordan jeg ville have det strikket op.

Det varme vand som pisker igennem VVB giver høj retur, så returen er ganske få grader under fremløb, sjældent større end 5-6° mine grafer siger lidt noget andet, men det er fejl måling, returen måles uden på et rør og så isolering på, men det giver alligevel en del afvigelse.

Når mit anlæg stopper, så stopper pumpen også og VVB efterlades fuld toppet op. Når fyret starter så har jeg ikke bare en shunt, men der hentes energi fra VVB til returen.

Som tidligere nævnt, ulempen er at jeg ikke har noget nævneværdig modtryk, så jeg har aldrig eksperimenteret med A pumper, de gamle 3trin der blev monteret i 2009 virker fortrinnelig, de står på 1 og bruger noget mindre strøm end opgivelsen, 23-28watt er hvad de æder, så de bliver siddende indtil de går kaput.

Når jeg sammenholder vores forbrug med andre kendte steder så koster det ikke på forbruget, hvert fald ikke på pillefronten, men pumperne bruger helt sikkert mere strøm, end a pumper i et "moderne" anlæg med modtryk.

Til gengæld har vi altid VVB 100% opvarmet og masser af energi til opvarmning af det store hus.

Forår, sommer og efterår kører vi ikke ren VVB længere, vi kører fyret minimum 2 timer dagligt, det giver for det meste rigeligt varmt vand til os, samtidig får vi slået den værste kulde af badeværelsesgulvet hvor der er fliser, går mange i bad så ser styringen det og topper op.

Det hele er meget enkelt og overskueligt og virker ganske fint.

Der er ingen tvivl om at et enkelt setup der virker, helt klart er bedre end alle mulige ventiler osv osv. Jeg skal lige have eksperimenteret med min VVB del, for der er ingen tvivl om at når jeg kører med termostat, så udjævner den mere udsving i VVB i forhold til start/stop af VVB ventil, især når jeg kører med cirkulation på varmt vand. Jeg tror jeg prøver at lade min varmt brugsvand pumpe køre hele døgnet i en uges tid, og så med termostat istedet for vvb ventil, så kan jeg nemlig få termostaten højere op pga det konstante forbrug til cirkulation. Dvs det tager også kortere tid at varme VVB op igen efter et bad. Ulempen er at pumpen bruger mere strøm, men tilgengæld er cirkulationsrør i huset, ikke de bedst isolerede, det har den den positive effekt at langs alle værelser i den ene side af huset, kommer der ufriviligt gulvvarme, som så istedet gør at der ikke skal tændes så meget for radiatorer :) Hvilket igen giver et mere ensartet forbrug fra fyrets side.

De er ihvertifald min logik, lyder det crazy ?

/Jacob
355m2, 2-plan
16kw Scotte/Blackstar
160L Blackstar silo
1 stk trækstabilisator og røgsuger
Metro 605C 160L
https://stokercloud.dk/dev/weebyx.html

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4508
  • Respekt optjent: +174/-24
    • mit fyr
Sv: VVB Prioritering
« Svar #13 Dato: Dec 05, 2021, 15:05 »
Det er svært at sætte sig ind i hvad der er bedst i andre installationer, men her kommer det geniale ind i billedet, Stokercloud, det er blot at eksperimentere og så studere grafere bagefter, det er den måde jeg optimerer på. For at optimere skal man kende hele varme installationen, varme ønsker og forbrugsmønster.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1438
  • Respekt optjent: +55/-294
Sv: VVB Prioritering
« Svar #14 Dato: Dec 06, 2021, 09:14 »


Spændende setup hvor du styrer VVB OG solvarme med Audrino - jeg kender slet ikke denne mulighed, vil du modsat fortælle lidt derom?? :)



Jeg styre ikke bare vvb og solvarme med Audrinoèn, men hele centralvarme anlægget. Eller rettere, varmekildedelen af det.

Fyret køre sig selv og styre gulvvarmeshuntens fremløbstemperatur.

Gulvvarme slangerne i huset er styret af selvstændige termostater med følerer i de enkelte rum. Disse termostater giver samtidigt besked til husets IHC anlæg om behovet for varme, samt styre hastigheden på ventilations anlægget.

Så bestemmer IHCèn udfra varmebehov, eller årstiden, om slangerne skal åbne. Om sommeren håber den f.eks. aldrig for gulvvarmen, der bruges signalerne fra termostaterne til at bestemme varmetilførslen, eller bypass, af ventilationsanlæggets varme del.

Om vinteren lukkes der aldrig for gulvvarme slanger i betongulv. De tilfører husets effekt hele tiden, hvor meget bestemmes så af fyrets varmekompensering.


Gulvvarmen i overetagen og trægulv åbnes og lukkes i forhold til rumtemperatur da trægulvet jo reagere lynhurtigt. Igen bestemmes fremløbstemperaturen af fyrets vejrkompensering.


Forår og efterår åbner og lukker alle gulvvarmeslanger udfra termostaternes signaler.

Audrinoèn styre hvor varmen skal komme fra, og hvor solvarmen skal gå hen. Der er 120 rør på 300L akkutank, så der er alt alt for meget solvarme. Bevist, for at hjælpe fyret i start og slut sæson.

Solvarmen laver udelukkende centralvarme, ikke forbrugsvand. Først skyder den al solvarme af i en veksler der sidder i returen fra huset, og hjælper dermed fyret.

Hvis der er nok solvarmeeffekt til at hæve temperaturen nok slukker centralvarmestyringen for fyret via ekstern stop, og drejer en Danfoss 3 vejs ventil så både fyr og akkutank køre bypass, og dermed dækkes husets effektbehov af solvarme.

Hvis der er overskud åbner centralvarmesytringen for solvarmens spiral i en 300L tank. Således varmes både tank og veksler op på samme tid, med prio af veksler. Systemet skal køre med 6 bars sikkerhedsventil og min 3 bars vandtryk for at holde.
Til gengæld er det så stress testet til 150 grader i fangeren og 120 i tanken på en høj sommerdag med fuld sol og optimal drift, hvorefter alle pumper slukkes og alle haner blev lukket kl. 1330 hvor sol indstrålingen ikke kunne blive større og alt var +120 grader, og forblev slukket og lukket i 2 timer.

Det lugtede lidt men så længe vvsèrne blev i fyrrummet gjorde jeg også.
Det hele startede fejlfrit efterfølgende, igen med alle temperature over 125 grader. 
 

Audrinoen styre både solvarme og centralvarme, så den bestemmer over alle pumper og ventiler i fyrrummet.

Hvis soltanken er varmere end returvandet kobles den ind for at hjælpe fyret, uanset om det er tændt eller ej. Dog er fyret koblet ud via en anden 3 vejs ventil hvis det ikke er startet, så det ikke skyder varme op i skorstenen.

Systemet holder øje med temperaturen i vvbèn og tager gennemsnittet af top og bund. Hvis det er under 50 grader åbnes for en telestat til vvb, forudsat fremløbstemparaturen er høj nok til at udnyttet.

Systemet holder også øje med top og bund temperatur i en 110L vvb kappebeholder i serie med den almindelige VVB. Hvis fremløbet er varmere end den beholder, men ikke varmt nok til VVBèn varmer den på forvarmetanken, forudsat fyret er slukket, og varmen kommer fra solvarmesystemet. Altså hjælper solvarmen vvbèn når der ikke er effekt nok til at varme vvbèn helt op.
I det tilfælde. At der ikke er nok varme i VVBèn og intet i centralvarmesystemet er varmt nok trækker Audrinoen ef effekt relæ og varmer forbrugsvandet op, så der altid er varmt vand.

Så længe udetemperaturen kræver huset tilføres varme køre centralvarmepumpen, hvis ikke der er varme tilstedet nogle steder aktiveres en alarm, og pumperne stopper.

Så længe der er en højere fremløbstemperatur end temperaturen på gulvvarmen (der køre via en veksler og helt adskilt fra varmeforsyningen) og der er behov for varme i huset køre det hele. Elles køre pumperne kun når der er solvarme til rådighed så der holdes varme på badeværelsesgulvet.


Det hele er kodet op i C++ til Audrinoen og der er udelukkende lagt vægt på komfort fremfor forbrug.

Herefter optimering. Der er web interface, dog kun til læsning af værdier, og log på det hele.

Jeg vil simpelthen ikke vente på varmt vand, eller skulle have fat i en telefon eller haner, ej heller indrette mig efter systemet overhovedet.

Systemet skal tjene mig, og min komfort, ikke omvendt.


Men mest af alt er det såmen også lavet for at lære lidt om kodning. Jeg kodede IHC og PLC for mange år siden, ellers intet, men også fordi der ikke fandtes noget der umiddelbart kunne holde styr på 25 temperaturer parallelt.

Anlægget er konstrueret således det kan køre uden alt det gejl og blot med et par afbrydere til ventilerne. 


Men trods det setup bruger jeg stadigt asken fra fyret til at se hvordan min forbrænding er!

og jeg får lige under 89% energi ind i huset, målt på en Kamstrupmåler monteret på frem og retur fra fyrrummet, pr. kg. træpiller (4,5Kwh), så her er det ikke så tåbeligt som forslaget om indreguleringsmetoden er beskrevet her, til brug for "husmandsregulering af BS+èr.   !!!


Men nu spørger du jo egentligt om mulighederne. Audrinoen er jo en "begynder" micro processer, der kodes op i en afart i af C++ som jeg har forstået det.

Jeg har så sat nogle moduler på, RTC, web, SD kort, og effektudgange som jeg så styre fra koden. Desuden er der sat 2 audrino Nanoer på systemet også, til at måle flow da der ikke er præcision nok i Megaen til det når den køre alt det temperaturværk, der er temmeligt tidskrævende.
Audrinoer bruges rigtigt mange steder til alverdens ting nu de jo netop kan kodes op til det meste.
Jeg er startet helt uden forkundskaber til kodning i C++ så det har taget noget tid at lave koden og den er ikke skudsikker endnu, men fungerer som beskrevet. 





 
   
« Senest Redigeret: Dec 06, 2021, 10:08 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 195 vacuum rør, ( Ca. 11Kw solvarme) 2*- 300L + 1*1800L akkutank  193/45 grader. (Sol)Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Årligt pilleforbrug på 120m2 <2800Kg. / +4Kw/kg.