Spændende setup hvor du styrer VVB OG solvarme med Audrino - jeg kender slet ikke denne mulighed, vil du modsat fortælle lidt derom??
Jeg styre ikke bare vvb og solvarme med Audrinoèn, men hele centralvarme anlægget. Eller rettere, varmekildedelen af det.
Fyret køre sig selv og styre gulvvarmeshuntens fremløbstemperatur.
Gulvvarme slangerne i huset er styret af selvstændige termostater med følerer i de enkelte rum. Disse termostater giver samtidigt besked til husets IHC anlæg om behovet for varme, samt styre hastigheden på ventilations anlægget.
Så bestemmer IHCèn udfra varmebehov, eller årstiden, om slangerne skal åbne. Om sommeren håber den f.eks. aldrig for gulvvarmen, der bruges signalerne fra termostaterne til at bestemme varmetilførslen, eller bypass, af ventilationsanlæggets varme del.
Om vinteren lukkes der aldrig for gulvvarme slanger i betongulv. De tilfører husets effekt hele tiden, hvor meget bestemmes så af fyrets varmekompensering.
Gulvvarmen i overetagen og trægulv åbnes og lukkes i forhold til rumtemperatur da trægulvet jo reagere lynhurtigt. Igen bestemmes fremløbstemperaturen af fyrets vejrkompensering.
Forår og efterår åbner og lukker alle gulvvarmeslanger udfra termostaternes signaler.
Audrinoèn styre hvor varmen skal komme fra, og hvor solvarmen skal gå hen. Der er 120 rør på 300L akkutank, så der er alt alt for meget solvarme. Bevist, for at hjælpe fyret i start og slut sæson.
Solvarmen laver udelukkende centralvarme, ikke forbrugsvand. Først skyder den al solvarme af i en veksler der sidder i returen fra huset, og hjælper dermed fyret.
Hvis der er nok solvarmeeffekt til at hæve temperaturen nok slukker centralvarmestyringen for fyret via ekstern stop, og drejer en Danfoss 3 vejs ventil så både fyr og akkutank køre bypass, og dermed dækkes husets effektbehov af solvarme.
Hvis der er overskud åbner centralvarmesytringen for solvarmens spiral i en 300L tank. Således varmes både tank og veksler op på samme tid, med prio af veksler. Systemet skal køre med 6 bars sikkerhedsventil og min 3 bars vandtryk for at holde.
Til gengæld er det så stress testet til 150 grader i fangeren og 120 i tanken på en høj sommerdag med fuld sol og optimal drift, hvorefter alle pumper slukkes og alle haner blev lukket kl. 1330 hvor sol indstrålingen ikke kunne blive større og alt var +120 grader, og forblev slukket og lukket i 2 timer.
Det lugtede lidt men så længe vvsèrne blev i fyrrummet gjorde jeg også.
Det hele startede fejlfrit efterfølgende, igen med alle temperature over 125 grader.
Audrinoen styre både solvarme og centralvarme, så den bestemmer over alle pumper og ventiler i fyrrummet.
Hvis soltanken er varmere end returvandet kobles den ind for at hjælpe fyret, uanset om det er tændt eller ej. Dog er fyret koblet ud via en anden 3 vejs ventil hvis det ikke er startet, så det ikke skyder varme op i skorstenen.
Systemet holder øje med temperaturen i vvbèn og tager gennemsnittet af top og bund. Hvis det er under 50 grader åbnes for en telestat til vvb, forudsat fremløbstemparaturen er høj nok til at udnyttet.
Systemet holder også øje med top og bund temperatur i en 110L vvb kappebeholder i serie med den almindelige VVB. Hvis fremløbet er varmere end den beholder, men ikke varmt nok til VVBèn varmer den på forvarmetanken, forudsat fyret er slukket, og varmen kommer fra solvarmesystemet. Altså hjælper solvarmen vvbèn når der ikke er effekt nok til at varme vvbèn helt op.
I det tilfælde. At der ikke er nok varme i VVBèn og intet i centralvarmesystemet er varmt nok trækker Audrinoen ef effekt relæ og varmer forbrugsvandet op, så der altid er varmt vand.
Så længe udetemperaturen kræver huset tilføres varme køre centralvarmepumpen, hvis ikke der er varme tilstedet nogle steder aktiveres en alarm, og pumperne stopper.
Så længe der er en højere fremløbstemperatur end temperaturen på gulvvarmen (der køre via en veksler og helt adskilt fra varmeforsyningen) og der er behov for varme i huset køre det hele. Elles køre pumperne kun når der er solvarme til rådighed så der holdes varme på badeværelsesgulvet.
Det hele er kodet op i C++ til Audrinoen og der er udelukkende lagt vægt på komfort fremfor forbrug.
Herefter optimering. Der er web interface, dog kun til læsning af værdier, og log på det hele.
Jeg vil simpelthen ikke vente på varmt vand, eller skulle have fat i en telefon eller haner, ej heller indrette mig efter systemet overhovedet.
Systemet skal tjene mig, og min komfort, ikke omvendt.
Men mest af alt er det såmen også lavet for at lære lidt om kodning. Jeg kodede IHC og PLC for mange år siden, ellers intet, men også fordi der ikke fandtes noget der umiddelbart kunne holde styr på 25 temperaturer parallelt.
Anlægget er konstrueret således det kan køre uden alt det gejl og blot med et par afbrydere til ventilerne.
Men trods det setup bruger jeg stadigt asken fra fyret til at se hvordan min forbrænding er!
og jeg får lige under 89% energi ind i huset, målt på en Kamstrupmåler monteret på frem og retur fra fyrrummet, pr. kg. træpiller (4,5Kwh), så her er det ikke så tåbeligt som forslaget om indreguleringsmetoden er beskrevet her, til brug for "husmandsregulering af BS+èr. !!!
Men nu spørger du jo egentligt om mulighederne. Audrinoen er jo en "begynder" micro processer, der kodes op i en afart i af C++ som jeg har forstået det.
Jeg har så sat nogle moduler på, RTC, web, SD kort, og effektudgange som jeg så styre fra koden. Desuden er der sat 2 audrino Nanoer på systemet også, til at måle flow da der ikke er præcision nok i Megaen til det når den køre alt det temperaturværk, der er temmeligt tidskrævende.
Audrinoer bruges rigtigt mange steder til alverdens ting nu de jo netop kan kodes op til det meste.
Jeg er startet helt uden forkundskaber til kodning i C++ så det har taget noget tid at lave koden og den er ikke skudsikker endnu, men fungerer som beskrevet.