Forfatter Emne: El-tænder defekt.  (Læst 5276 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mr_berth

• Øvet
  • **
  • Respekt optjent: +1/-0
El-tænder defekt.
« Dato: Jan 15, 2022, 16:41 »
Hej,

Jeg har lige et spørgsmål til en alarm besked på mit RTB-fyr. Det var slukket her til eftermiddag efter kompressorrens. Der var alarm el-tænder defekt. Kunne se i loggen at der havde været 2 optændingsforsøg og herefter alarm. Jeg nulstillede alarmen og tændte fyret igen. Det tændte i første forsøg under "optænding 1"

Mit spørgsmål går på om fyret måler på tænderen og finder en fejl eller om det bare udløses af 2 fejlslagne optændingsforsøg?

På forhånd tak

Michael

Offline michael f

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +228/-181
  • NBE Support
Sv: El-tænder defekt.
« Svar #1 Dato: Jan 15, 2022, 17:03 »
Hej,

Jeg har lige et spørgsmål til en alarm besked på mit RTB-fyr. Det var slukket her til eftermiddag efter kompressorrens. Der var alarm el-tænder defekt. Kunne se i loggen at der havde været 2 optændingsforsøg og herefter alarm. Jeg nulstillede alarmen og tændte fyret igen. Det tændte i første forsøg under "optænding 1"

Mit spørgsmål går på om fyret måler på tænderen og finder en fejl eller om det bare udløses af 2 fejlslagne optændingsforsøg?

På forhånd tak

Michael

Der er 2 optændings forsøg.
Kommer fyret ikke i gang, kommer beskeden fejloptænding.

Der kan være flere årsager til at den ikke fik tændt op. :)
Eltænder behøver ikke at være defekt for at få en fejloptænding.
Best regards
Michael fra StokerCloud Support http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline Mr_berth

• Øvet
  • **
« Svar #2 Dato: Jan 15, 2022, 17:11 »
Ok tak for svar.

Kan også se i loggen at den skriver "Optænding 2 -> Optænding mislykket" Den stod bare i display og blinkede rødt med "Eltænder defekt"

383CI

• Gæst
« Svar #3 Dato: Jan 15, 2022, 19:03 »
Jeg har oplevet at mit ikke startede op i andet forsøg. Mest hvis kedlen har været helt kold og brænderen helt tom.

Der er aldrig kommet en besked om at "Eltænder defekt" men kun at optændingen er fejlet og der er alarm.

Hvis du vil tjekke om tænderen virker kan du vel bare gå ind og aktiverer udgangen manuelt? Så skal den jo blive varm, hvis ikke den gør har styringen sikkert ret I den er defekt.
Det er jo ikke andet end en tunet pære, så den slides.

Hvis den fejler optænding kan et andet fif være at skrue lidt op for tiden på forvarmningen og effekten på tænderen, så der kommer mere varme, men det kræver jo godt nok at tænderen virker. 

Offline xkfc

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +176/-24
    • mit fyr
« Svar #4 Dato: Jan 16, 2022, 06:46 »
"Eltænder defekt" dejligt hvis funktionen endelig er kommet.

Styringen kan jo måle strømmen så derfor måtte det kunne lade sig gøre at programmere så hvis udgangen er sat og der ikke trækkes den forventelige strøm, at der så kom en info om at eltænder defekt.

Jeg kan se at det forveksles med "fejl optænding" det må være 2 forskellige ting.

Det er lidt underligt (hvis det virker som jeg regner med) at du kan resætte og at det så tænder.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

383CI

• Gæst
« Svar #5 Dato: Jan 16, 2022, 09:07 »

Styringen kan jo måle strømmen så derfor måtte det kunne lade sig gøre at programmere så hvis udgangen er sat og der ikke trækkes den forventelige strøm, at der så kom en info om at eltænder defekt.

Det er lidt underligt (hvis det virker som jeg regner med) at du kan resætte og at det så tænder.

Kan V13 (også) måle strøm?

Og Ja, hvis der kan resettes og tændes op alligevel kan det næppe være tænderen der er defekt. Det er det jeg har oplevet, altså at tændingen er fejlet 2 gange og der er kommet alarm "Fejl i optænding" hvorefter jeg kan starte manuelt 3 gang, så har fyret tændt op, så jeg tænker der har været en smule mismatch i mine optændings parametre.

Offline Mr_berth

• Øvet
  • **
« Svar #6 Dato: Jan 16, 2022, 11:09 »
"Eltænder defekt" dejligt hvis funktionen endelig er kommet.

Jeg kan se at det forveksles med "fejl optænding" det må være 2 forskellige ting.

Jeg forveksler faktisk ikke nogle ting. Da jeg tændte tablet på fyr, blinkede display rødt med "eltænder defekt" og da jeg så kiggede i loggen stod der som tidligere skrevet "fejl optænding". Derfor troede jeg også at fyret selv kunne konstatere at eltænderen ikke virkede. Men prøvede at nulstille alarm på fyret og starte igen, fyret startede i første forsøg, så derfor gik mit spørgsmål på at det bare var noget fyret skrev når optændingsforsøg 1 og 2 fejlede eller om den virkelig selv kunne konstatere at eltænderen ikke virker.

Er der nogen der ved om man kan finde den alarmbesked igen? Det undrer mig nemlig at den ikke står i loggen.

Mvh
Michael

Offline xkfc

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +176/-24
    • mit fyr
« Svar #7 Dato: Jan 19, 2022, 07:21 »
Jeg forveksler faktisk ikke nogle ting. Da jeg tændte tablet på fyr, blinkede display rødt med "eltænder defekt" og da jeg så kiggede i loggen stod der som tidligere skrevet "fejl optænding". Derfor troede jeg også at fyret selv kunne konstatere at eltænderen ikke virkede. Men prøvede at nulstille alarm på fyret og starte igen, fyret startede i første forsøg, så derfor gik mit spørgsmål på at det bare var noget fyret skrev når optændingsforsøg 1 og 2 fejlede eller om den virkelig selv kunne konstatere at eltænderen ikke virker.

Er der nogen der ved om man kan finde den alarmbesked igen? Det undrer mig nemlig at den ikke står i loggen.

Mvh
Michael

Det er jeg helt klar over at du ikke gør, men det gør NBE manden desværre.
Det ville være lækkert hvis der her i NBE's eget forum også var nogen fra firmaet som vidste noget om det system de har lavet, det ville fjerne en masse forvirring.

I de gamle Stokerkontrol dage havde vi en advanceret log hvor rigtig meget var logget, aner ikke om det stadig findes, jeg kan umiddelbart ikke se det i min Stokercloud.

Det kan jo strengt taget også være fejl programmering.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

383CI

• Gæst
« Svar #8 Dato: Jan 19, 2022, 16:06 »

Det ville være lækkert hvis der her i NBE's eget forum også var nogen fra firmaet som vidste noget om det system de har lavet, det ville fjerne en masse forvirring.

Det kan jo strengt taget også være fejl programmering.

Jeg skal ikke have sagt noget om jeg er enig I det kunne være rart hvis der var nogle NBE folk der viste noget om det de snakker om, for dermed siger du jo at dem der udtaler sig fra firmaet ikke har styr på tingene.
Om jeg er enig i det skal jeg ikke have sagt noget om.

Den med fejl i programmeringer tror jeg simpelthen ikke på. De gange jeg har fået uforklarlige fejl har jeg fået at vide jeg pillede for meget, selvom det jo skete kl. 2 om natten eller noget i den stil.
Faktisk undre det mig at dem der koder ikke laver SW til atomreaktorer i stedet, eller de ringeste af dem måske SW til motorstyringen på passagerfly, få det burde være en smal sag.
Omvendt kan det jo ikke udelukkes de gør det.  Der falder jo af og til fly ned.

Men uden at jokke nogle nogle steder, tror jeg ikke der er ret mange der ved noget som helst om de fyr.
Hvor skulle "almindelige" vide noget som helst om driften fra, når der ingen manual er og mange smede er bange for dem, og NBE`s montørers indsigt er som den er?

Dog er der selvfølgeligt visse hipede forhandlere der virkeligt har forstand på tingene, det både ses og udtrykkes tydeligt både her og i askeskufferne.

Når, fred nu med det. Et løsning på tømmeproblematikken kunne være at den kun tømte tanken hvis der var en udgang aktiveret for kompressoren. Det tog omkring 20 sekunder at udtænke.
« Senest Redigeret: Jan 19, 2022, 16:25 af 383CI »