Forfatter Emne: Spørgsmål til trykekspansions beholder  (Læst 8484 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4456
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Spørgsmål til trykekspansions beholder
« Svar #15 Dato: Jun 08, 2022, 06:36 »

Hvis det virker er det jo fint. Umiddelbart er det omkring det samme jeg køre med og her virker det jo også.
Er der vand i beholderen når systemet er koldt?? Hvis ja nedsættes kapaciteten jo tilsvarende. Den del af beholderen der er fyldt kan jo ikke optage den volumen vandet udvider sig med når det varmes op.
Jeg ville fylde luft på beholderen til 2,0-2,1 når den ligger på bordet og flyde anlægget til de 1,8 som foreskrevet af forhenværende ejer.

Det ville være katastrofe at følge den fremgangsmetode, HVIS det virker er det fordi der er luft i rørene en sted... elastikken skal være i ekspantionsbeholderen, og den skal være monteret så vandsiden udluftes gennem en autoudlufter. ;)
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1416
  • Respekt optjent: +54/-292
Sv: Spørgsmål til trykekspansions beholder
« Svar #16 Dato: Jun 08, 2022, 09:51 »


Det ville være katastrofe at følge den fremgangsmetode, HVIS det virker er det fordi der er luft i rørene en sted... elastikken skal være i ekspantionsbeholderen, og den skal være monteret så vandsiden udluftes gennem en autoudlufter. ;)

Så forstår jeg ikke hvorfor det ikke er gået galt her erkender jeg. Ligeledes må rådene fra den vvsèr der lavede det der iøvrigt også er universitets uddannet og dermed må formodes at have styr på teorier, være katastrofale.

Når jeg har større tryk i luftballonen i beholderen end i rørene er der jo netop eleastik. Hvis trykket stiger i rørene klemmer de ballonen, så bliver trykket i rørene aldrig større end fortrykket i ekspensions beholderen, for den giver jo netop efter og udligner trykket.

Hvis der er vand i beholderen under almindelig drift nedsættes beholderens evne til at optage vandets udvidelse, ellers sker der vel ikke noget ved det som sådan.

Og endeligt, hvis trykket stiger for meget skal der jo være sikkerhedsventiler på alle varmekilder, så ryger trykket der, men det er utroligt nok aldrig sket her når du den fremgangsmåde er katastrofal.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline N P K

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1019
  • Respekt optjent: +15/-1
Sv: Spørgsmål til trykekspansions beholder
« Svar #17 Dato: Jun 08, 2022, 10:31 »
Fandt dette på det berømte internet måske det  giver lidt svar på hvad der er op og ned😃

https://www.reka.com/media/documents/Trykekspansion_Hb2WgWX.pdf

Vh
Nicolai
Scotte 16kw blackstar m semirens
Kompressorrens
Vvb priotering 2 vejs
ekstern temperatur føler
U-herd med skamol
V7 styring
https://stokercloud.dk/dev/mnk.html

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4456
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Spørgsmål til trykekspansions beholder
« Svar #18 Dato: Jun 08, 2022, 10:58 »
Fandt dette på det berømte internet måske det  giver lidt svar på hvad der er op og ned😃

https://www.reka.com/media/documents/Trykekspansion_Hb2WgWX.pdf

Vh
Nicolai

Absolut korrekt  ;)
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Spørgsmål til trykekspansions beholder
« Svar #19 Dato: Jun 08, 2022, 17:53 »
Hej,

Problemet med højere tryk i ballonen end i rørene er at så kan ekspansionsbeholderen ikke “efterfylde” anlægget og derved holde trykket oppe hvis/når anlægsvandet bliver afkølet eller der tabes lidt ved f.eks. udluftning.
Du har så ganske ret i at vand i beholderen nedsætter muligheden for at optage udvidelser, man det sikrer altså også at der kan “efterfyldes”  ;)
Ideelt er beholderen halvt fyldt med vand og halv fyldt med luft.

Hilsen
Michael




Det ville være katastrofe at følge den fremgangsmetode, HVIS det virker er det fordi der er luft i rørene en sted... elastikken skal være i ekspantionsbeholderen, og den skal være monteret så vandsiden udluftes gennem en autoudlufter. ;)

Så forstår jeg ikke hvorfor det ikke er gået galt her erkender jeg. Ligeledes må rådene fra den vvsèr der lavede det der iøvrigt også er universitets uddannet og dermed må formodes at have styr på teorier, være katastrofale.

Når jeg har større tryk i luftballonen i beholderen end i rørene er der jo netop eleastik. Hvis trykket stiger i rørene klemmer de ballonen, så bliver trykket i rørene aldrig større end fortrykket i ekspensions beholderen, for den giver jo netop efter og udligner trykket.

Hvis der er vand i beholderen under almindelig drift nedsættes beholderens evne til at optage vandets udvidelse, ellers sker der vel ikke noget ved det som sådan.

Og endeligt, hvis trykket stiger for meget skal der jo være sikkerhedsventiler på alle varmekilder, så ryger trykket der, men det er utroligt nok aldrig sket her når du den fremgangsmåde er katastrofal.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Spørgsmål til trykekspansions beholder
« Svar #20 Dato: Jun 08, 2022, 18:01 »
Hej Kenneth,

Du har ret så langt at den relative luftfugtighed stiger når luft komprimeres, men hvis luften er fyldt med vand, så står du i en sø i heftigt regnvejr og med en særdeles høj temperatur ;)
Vandet i luften udskilles når trykdugpunktet underskrides (modsat overskrides), ellers bliver vandet i luften.

Jeg skal ikke udelukke at man bliver fyret hos jer hvis man fylder atmosfærisk luft i dele af jeres anlæg, men at overføre det til den simple ekspansionsbeholder ved dut fur er nok lidt overkilled  ;)

Der samles typisk en smule vand i tryktanken på en kompressor, men hvis du regner på hvor mange liter luft der er suset igennem kompressoren før der er dannet 1 liter vand, vil du opdage at det er en forsvindende lille %-del.
Med de få liter atmosfærisk luft du kan risikere at skulle efterfylde i en ekspansionsbeholder på et fyr i en almindelig husholdning, komme du aldrig i nogen kritisk situation.

Men brug du bare N2, det skader i hvert tilfælde ikke  ;)

Hilsen
Michael
Hej Kenneth,

Der findes begge slags ekspansionsbeholdere, både dem med en membran mellem to kamre og dem med en hel ballon.
Uanset om det er den ene eller anden model, så er ballonen/membranen skillefladen mellem gasart og vand.

At N2 der pumpes i en beholder er tørt kommer jo helt an på fugtindholdet i gassen  ;)
…og atmosfærisk luft kan være lige så tørt ;)
At molekylerne i N2 er større en O2 kan ikke diskuteres, men det har ingen praktisk betydning i denne sammenhæng, og atmosfærisk luft består stadig af 78% N2 og kun 21% O2 så teoretisk det er allerede gældende for de 78% ;)

For nogle år siden var der nogle dækleverandører der solgte “power air” (N2) til bildæk, under påskud af at det var bedre for bildækket, men det slog heller ikke an  ;)

Til gengæld har du helt ret i at fødevarer der pakkes i beskyttet atmosfære (N2) holder sig længere end samme fødevare pakket i atmosfærisk luft, men det er en helt anden historie.
Når man pakker fødevarer i beskyttet atmosfære erstatter man den atmosfæriske luft med ren N2 og det betyder at den ilt (O2) som ellers ville nære bakterier ikke er til stede, hvorved forrådnelse forsinkes ganske meget.

Hilsen
Michael


Nu er jeg ikke ekspert i ekspantionsbeholdere, er det en hel ballon? eller blot en membran?

Du kan sige at det ikke er luften der er aggresivt, men N2 der puttes på er tørt og molekylerne er større. Mad pakket med N2 holder sig ganske længe, mad hvor der kommer ilt til ganske kort.

I min optik skal man ikke putte luft i tanken, er den kaput ville jeg bare sætte en ny på.  :)

Den luft man pumper ind fra en cykelpumpe eller en kompresser er altså fuld af vand  ;) ;) ;) ;)

Den N2 du kan købe er altså ikke fyldt med vand, men ganske tørt  ;) ;) ;) ;)

Vi har 100vis af ekspantionsbeholdere og pulsations dæmpere.. og fylder nogen andet end N2 på tror jeg han bliver fyrret.

Faktum er at har beholderen tabt trykket er den kaput, og det er i min optik lamt at pumpe luft i sit anlæg... køb en ny beholder  :)
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1416
  • Respekt optjent: +54/-292
Sv: Spørgsmål til trykekspansions beholder
« Svar #21 Dato: Jun 08, 2022, 20:00 »
Hej,

Problemet med højere tryk i ballonen end i rørene er at så kan ekspansionsbeholderen ikke “efterfylde” anlægget og derved holde trykket oppe hvis/når anlægsvandet bliver afkølet eller der tabes lidt ved f.eks. udluftning.
Du har så ganske ret i at vand i beholderen nedsætter muligheden for at optage udvidelser, man det sikrer altså også at der kan “efterfyldes”  ;)
Ideelt er beholderen halvt fyldt med vand og halv fyldt med luft.

Hilsen
Michael



Det er en fornuftig forklaring, men hvordan det skulle være katastrofalt har jeg, igen utroligt svært ved at se.
Specielt i det lys jeg ikke har efterfyldt i 3 år og trykket er fuldstændig stabilt uanset hvad, nålen flytter sig maks. en nål bredde på samtlige manometre.
Ja der er flere, der er flere sikkerhedsventiler fordi der er flere varmekilder i installationen.

Igen, jeg har overtryk i beholderen efter vvsèrens anvisning og ikke noget religiøst forhold til det, bare det virker, og der er opnået til fulde. 
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Spørgsmål til trykekspansions beholder
« Svar #22 Dato: Jun 08, 2022, 20:24 »
Nej nej, det er på ingen måde katastrofalt  ;)
Det er bare kun elastisk i én retning, men det er absolut ingen katastrofe  ;)

Hej,

Problemet med højere tryk i ballonen end i rørene er at så kan ekspansionsbeholderen ikke “efterfylde” anlægget og derved holde trykket oppe hvis/når anlægsvandet bliver afkølet eller der tabes lidt ved f.eks. udluftning.
Du har så ganske ret i at vand i beholderen nedsætter muligheden for at optage udvidelser, man det sikrer altså også at der kan “efterfyldes”  ;)
Ideelt er beholderen halvt fyldt med vand og halv fyldt med luft.

Hilsen
Michael



Det er en fornuftig forklaring, men hvordan det skulle være katastrofalt har jeg, igen utroligt svært ved at se.
Specielt i det lys jeg ikke har efterfyldt i 3 år og trykket er fuldstændig stabilt uanset hvad, nålen flytter sig maks. en nål bredde på samtlige manometre.
Ja der er flere, der er flere sikkerhedsventiler fordi der er flere varmekilder i installationen.

Igen, jeg har overtryk i beholderen efter vvsèrens anvisning og ikke noget religiøst forhold til det, bare det virker, og der er opnået til fulde.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1416
  • Respekt optjent: +54/-292
Sv: Spørgsmål til trykekspansions beholder
« Svar #23 Dato: Jun 09, 2022, 06:25 »
Nej nej, det er på ingen måde katastrofalt  ;)
Det er bare kun elastisk i én retning, men det er absolut ingen katastrofe  ;)

Hej,

Problemet med højere tryk i ballonen end i rørene er at så kan ekspansionsbeholderen ikke “efterfylde” anlægget og derved holde trykket oppe hvis/når anlægsvandet bliver afkølet eller der tabes lidt ved f.eks. udluftning.
Du har så ganske ret i at vand i beholderen nedsætter muligheden for at optage udvidelser, man det sikrer altså også at der kan “efterfyldes”  ;)
Ideelt er beholderen halvt fyldt med vand og halv fyldt med luft.

Hilsen
Michael



Det er en fornuftig forklaring, men hvordan det skulle være katastrofalt har jeg, igen utroligt svært ved at se.
Specielt i det lys jeg ikke har efterfyldt i 3 år og trykket er fuldstændig stabilt uanset hvad, nålen flytter sig maks. en nål bredde på samtlige manometre.
Ja der er flere, der er flere sikkerhedsventiler fordi der er flere varmekilder i installationen.

Igen, jeg har overtryk i beholderen efter vvsèrens anvisning og ikke noget religiøst forhold til det, bare det virker, og der er opnået til fulde.




Jeg ville fylde luft på beholderen til 2,0-2,1 når den ligger på bordet og flyde anlægget til de 1,8 som foreskrevet af forhenværende ejer.

Det ville være katastrofe at følge den fremgangsmetode, HVIS det virker er det fordi der er luft i rørene en sted... elastikken skal være i ekspantionsbeholderen, og den skal være monteret så vandsiden udluftes gennem en autoudlufter. ;)



Nu var det jo heller ikke hverken dig eller mig der mente det var et katastrofalt setup, og igen. Det har jo også kørt flere år her uden antydning af problemer, men jeg kan sagtens se argumentet for at have vand i beholderen.
 
Her har det så ikke været nødvendigt, men jeg har heller ikke (auto)udluftere eller andet på systemet, da de erfaringsmæssigt bliver trætte og lægger vand. Jeg holder, eller har holdt luft, ude ved at tilsætte lidt afspændingsmiddel til vandet og ellers køre pumpen med vandværksvand tilsluttet.

Omvendt må jeg jo så, ifølge overstående udsagn, have luft i rørene, men det forstår jeg nu heller ikke med problemfri drift i flere år, men jeg er meget glad for der er nogle der er klogerer end mig og kan fortælle mig ting jeg ikke ved, specielt om f.eks. mit anlæg.

Uden at underbygge påstanden om manglende funktionalitet med en forklaring på hvorfor det ikke skulle virke og hvorfor det ville være omtalte katastrofe at gøre som jeg blev anbefalet, og som virker her.   
« Senest Redigeret: Jun 09, 2022, 06:33 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4456
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Spørgsmål til trykekspansions beholder
« Svar #24 Dato: Jun 09, 2022, 07:03 »
Nej nej, det er på ingen måde katastrofalt  ;)
Det er bare kun elastisk i én retning, men det er absolut ingen katastrofe  ;)


I min optik er det en katastrofe..

Vand kan ikke komprimeres.

Det kan luft.

Når der er større tryk i ekspantionsbeholderen end i anlægget, og det alligevel virker, så skal det der får det til at virke (luft) være et andet sted, ellers ville trykket droppe til 0 når vandet er koldt.

Og at have luft inde i anlægget er i min optik helt NO-GO, her skal være dødt iltfri vand, og ekspantionen skal foregå i beholderen som er designet til det.  ;) ;)

Nøjagtig som beskrevet i linket som Rasmus har sat ind.  :)
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline N P K

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1019
  • Respekt optjent: +15/-1
Sv: Spørgsmål til trykekspansions beholder
« Svar #25 Dato: Jun 09, 2022, 13:05 »
Nej nej, det er på ingen måde katastrofalt  ;)
Det er bare kun elastisk i én retning, men det er absolut ingen katastrofe  ;)


I min optik er det en katastrofe..

Vand kan ikke komprimeres.

Det kan luft.

Når der er større tryk i ekspantionsbeholderen end i anlægget, og det alligevel virker, så skal det der får det til at virke (luft) være et andet sted, ellers ville trykket droppe til 0 når vandet er koldt.

Og at have luft inde i anlægget er i min optik helt NO-GO, her skal være dødt iltfri vand, og ekspantionen skal foregå i beholderen som er designet til det.  ;) ;)

Nøjagtig som beskrevet i linket som Rasmus har sat ind.  :)

Er det mig der er Rasmus? ;D

Vh
Nicolai
Scotte 16kw blackstar m semirens
Kompressorrens
Vvb priotering 2 vejs
ekstern temperatur føler
U-herd med skamol
V7 styring
https://stokercloud.dk/dev/mnk.html

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4456
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Spørgsmål til trykekspansions beholder
« Svar #26 Dato: Jun 09, 2022, 16:11 »

Er det mig der er Rasmus? ;D

Vh
Nicolai

Haha, ja undskyld  ;D Så: som Nicolai har sat ind, men det er næsten ikke til at høre forskel  ;D ;D
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Rasmusm

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 43
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: Spørgsmål til trykekspansions beholder
« Svar #27 Dato: Jun 10, 2022, 06:29 »
God debat :D jeg er blevet noget klogere på hvordan det virker. Min nye trykekspansion skulle gerne dukke op i dag, så må jeg hellere få skiftet skidtet. Der er lige under 20c i huset, og høj luftfugtighed i dette vejr uden bare lidt varme i gulvet hehe ...

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Spørgsmål til trykekspansions beholder
« Svar #28 Dato: Jun 11, 2022, 00:02 »


Det ville være katastrofe at følge den fremgangsmetode, HVIS det virker er det fordi der er luft i rørene en sted... elastikken skal være i ekspantionsbeholderen, og den skal være monteret så vandsiden udluftes gennem en autoudlufter. ;)

Så forstår jeg ikke hvorfor det ikke er gået galt her erkender jeg. Ligeledes må rådene fra den vvsèr der lavede det der iøvrigt også er universitets uddannet og dermed må formodes at have styr på teorier, være katastrofale.

Når jeg har større tryk i luftballonen i beholderen end i rørene er der jo netop eleastik. Hvis trykket stiger i rørene klemmer de ballonen, så bliver trykket i rørene aldrig større end fortrykket i ekspensions beholderen, for den giver jo netop efter og udligner trykket.

Hvis der er vand i beholderen under almindelig drift nedsættes beholderens evne til at optage vandets udvidelse, ellers sker der vel ikke noget ved det som sådan.

Og endeligt, hvis trykket stiger for meget skal der jo være sikkerhedsventiler på alle varmekilder, så ryger trykket der, men det er utroligt nok aldrig sket her når du den fremgangsmåde er katastrofal.

Så skulle han have valgt et andet universitet, eller bedre, bare være startet med ekspansion for begynder VVS'er.

Og at du har gjort det forkert og selvom det forklares hvordan det skal virke stadig ikke kan forstå hvorfor, skal andre vel ikke lide under.

Katastrofen som ikke er en katastrofe, men bare et dårligt fungerende anlæg er at når det bliver koldt vil som Kenneth skriver falde til nul bar (medmindre som han skriver er luft et andet sted i anlægget som kan udvide sig).

Der kan faktisk opstå vakuum, så anlægget har "nul" bar og luften i omgivelserne har en bar. Så kan feks pakninger og o-ringe eller auto udluftere som andre en dig selv ofte benytter, som normalt skal holde vand med overtryk inde, i stedet skal til at holde luft ude og så kan der komme luft i anlægget for det er de ikke lavet til.

Ens ekspansionsbeholder belastes også hvis den feks. er fyldt med 2,1 bar som du foreslår i et andet indlæg og der kommer vakuum på, udsættes membranen/ballonen for et relativt tryk på 3,1bar.

Endnu bedre, risikerer man at vandet koger i rørene når der kommer vakuum. og når noget koger skal der bruges fordampningsvarme og så bliver det endnu koldere. Det gode ved det er jo at man får varmen tilbage når man skal bruge den, nemlig når man starter anlægget op igen og der kommer varme på, så stiger trykket og dampen kondenserer og man får sin fordampningsvarme tilbage.

og linken som er indsat beskriver det også fint. og ham som har skrevet den beskrivelse, har så også gået på universitetet, hvis det er vigtigt for dig?. Tænker det er, for du har snart skrevet om din ven med universitetsuddannelse nogle gange.
« Senest Redigeret: Jun 11, 2022, 10:28 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Leif P

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1295
  • Respekt optjent: +35/-7
Sv: Spørgsmål til trykekspansions beholder
« Svar #29 Dato: Jul 26, 2022, 17:55 »
Hej
Er måske lidt fatsvag ???, og ikke fået det hele læst rigtig, og mangler at få det skåret ud i pap.
Har altid troet at der kun var luft i membranen i en ekspansions beholder, og på en "normal" ekspansions beholder står der at den har en fortryk på 0,5 bar.
Ikke fordi jeg har brug for det, men hvis man så har brug for 0,75 bars tryk, skal man da købe N2 på flaske, og have en manometer imellem til at aflæse trykket ???
mvh Leif
bolig 85 m2
Forventet forbrug 2700 kg
10 kw BS1016 V. 13.xx
sommerrist. kompressorrens. Keramisk eltænder.
VVB prio. 2 vejs.
250 liters rød silo. Før minitank.
Stålskorsten 130 mm. 2 stk. træk stabilisatorer.
Danfoss TVM-H som retur shunt (anbefalet af MHES, og det virker perfekt), og fået kontraventiler på i forbindelse med ventiler på VVB, så det er tæt i modsat retning, og derved kan opnå 70 grader i kedel. og retarder isat igen.
300 L VVB. Solvarme 30 rør.
Employed at R&D LEGO Group as specialist technician
http://stokercloud.dk/dev/lilleduv13.html