Forfatter Emne: Iltstyring  (Læst 4184 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Randimol

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +5/-1
Iltstyring
« Dato: Aug 28, 2022, 20:34 »
Kan det betale sig at have iltstyring på mit scotte ?
Og hvis ja, kan jeg så overhovedet finde ud af at sætte det til  :D
30Kw scotte. 30kw blackstar. 500l Pillesilo .Transportør fra 1000l tank. Styring V7. 160L VVB. 550 kvm bolig.

Offline Skrot1

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +29/-25
Sv: Iltstyring
« Svar #1 Dato: Aug 28, 2022, 21:07 »
Om det kan betale sig er der mange meninger om, jeg er glad for jeg har det, ang. montering, så ligger der montagevejledninger på nbe.Dk.  Og om dine evner rækker til at montere det, det ved du jo kun selv😂
Woody 10 kw.V10, BS1016 kedel,  U-herd, trækstabilisator,  med iltstyring og kompressorrens, version 10.525, 130. mm. stålskorsten. 6 mm piller . https://stokercloud.dk/v3/#/65018/main-page

Offline Randimol

• Top of the pop
« Svar #2 Dato: Aug 28, 2022, 21:14 »
Tak for dit svar ;-)
Jeg søger dog noget mere konkret svar, da jeg drøner temmelig mange piller igennem, og kan det hjælpe på styringen af det ville det jo bare være mega fedt i disse tider :-)
30Kw scotte. 30kw blackstar. 500l Pillesilo .Transportør fra 1000l tank. Styring V7. 160L VVB. 550 kvm bolig.

Offline Skrot1

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +29/-25
« Svar #3 Dato: Aug 28, 2022, 21:52 »
Hvis din snegl doserer 100% nøjagtig, og det gør den sikkert ikke, og du har TS monteret, så er ilsstyring unødvendigt, men de fleste der har dem monteret er meget tilfredse med det, da den fastholder den forbrændingen bedre end uden iltstyring, og det er også min erfaring. Og er forbrændingen i skabet, så sparer du jo på pillerne. Konkret nok?
Woody 10 kw.V10, BS1016 kedel,  U-herd, trækstabilisator,  med iltstyring og kompressorrens, version 10.525, 130. mm. stålskorsten. 6 mm piller . https://stokercloud.dk/v3/#/65018/main-page

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +76/-5
« Svar #4 Dato: Aug 29, 2022, 01:12 »
Dit fyr er fra en tid hvor man sagde at det ikke kunne betale sig på de små fyr. dit er et 30kW, så det er ikke lille, så det skulle kunne betale sig.

Det kan dog være op ad bakke at få til at spille og med en version 6,77, ville jeg ikke forsøge, medmindre du har computer med stokersoft. men så ville jeg nok heller slukke den computer og spare strømmen.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline xkfc

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +176/-24
    • mit fyr
« Svar #5 Dato: Aug 29, 2022, 13:23 »
Jeg er også vildt glad for vores og ville bestemt ikke undvære det.

Om det kan svare sig... teknisk er det fantastisk, bare tape din trækstrabilisator til og din skorsten og fyrrum er varmere, det er i sig selv en gevinst.

Fyret er altid prefekt optimeret, iltstyringen tager grundlæggende højde for alt, smuld, olie, træk, beskidt kedel og slagger i brænderen... til en vis grænse.

Økonomisk, her er det lidt svært... hvis du dagligt tilser og justerer fyr, renser og nusser, bruger gode piller og generelt er mega god ved det, så kan det ikke tjene sig hjem.

Det sidste spørgsmål er mere end svært at svare på... jeg er elektriker og ved "lidt" om NBE styringen og iltstyringen, så for mig er det bestemt ikke svært.

Det kan ikke justere fyret, det er som crusecontrol i bilen.. det holder blot det du har fortalt den at den skal gøre, og så lige meget om det går op eller ned af bakke.

Det er "nemt" at montere, der er fin vejlledning med, og er fyret på stokercloud kan jeg justere iltstyringen ind for dig.

Du fortsætter som du plejer..
Renser hele fyret perfekt.
Afvejer piller
Indtaster resultatet
Justerer luft 10%--505--100% Lad det køre i mindst ½ time på alle trin, så kan du på graferne se iltstyringens tal, og her vægter man et gennemsnit, indtaster tallene i iltstyringen... og slipper rattet ;)

Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline bremer

• Øvet
  • **
  • Respekt optjent: +0/-0
  • https://stokercloud.dk/v3/#/bremer/main-page
    • ventiler til alt
« Svar #6 Dato: Aug 29, 2022, 18:19 »
Hej XKFC

jeg har også i år valgt at udskifte min brænder og samtidig få iltstyring - jeg har endnu ikke haft behov for at køre så meget med det - da jeg har solvarme der køre med ind over styringen - der har jeg dog ret mange problemer med at få kedelpumpen til at køre når der er overskudsvarme - der er styringen ikke så smart, har du en løsning på det ? - lige nu så starter jeg kedelpumpen ved at sætte temperaturen ned hvornår den må køre når kedlen ikke er startet - så kan jeg overføre overskudsvaremen til mit gulvarme.

vil du kunne se på min opsætning når vi kommer ind i fyrings sæson hvor den skal trille noget mere 
black star monteret med NBE brænder 2022 model og en version 7 styring - solanlæg som også styres over pille styringen

Offline Randimol

• Top of the pop
« Svar #7 Dato: Aug 29, 2022, 23:01 »
Tak for jeres svar, tænker jeg må have det ildstyring,
men desværre lige vente lidt, da jeg lige har købt træpiller til en formue  ;D

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +76/-5
« Svar #8 Dato: Aug 30, 2022, 20:01 »
Jeg er også vildt glad for vores og ville bestemt ikke undvære det.

Om det kan svare sig... teknisk er det fantastisk, bare tape din trækstrabilisator til og din skorsten og fyrrum er varmere, det er i sig selv en gevinst.

Fyret er altid prefekt optimeret, iltstyringen tager grundlæggende højde for alt, smuld, olie, træk, beskidt kedel og slagger i brænderen... til en vis grænse.

Økonomisk, her er det lidt svært... hvis du dagligt tilser og justerer fyr, renser og nusser, bruger gode piller og generelt er mega god ved det, så kan det ikke tjene sig hjem.

Det sidste spørgsmål er mere end svært at svare på... jeg er elektriker og ved "lidt" om NBE styringen og iltstyringen, så for mig er det bestemt ikke svært.

Det kan ikke justere fyret, det er som crusecontrol i bilen.. det holder blot det du har fortalt den at den skal gøre, og så lige meget om det går op eller ned af bakke.

Det er "nemt" at montere, der er fin vejlledning med, og er fyret på stokercloud kan jeg justere iltstyringen ind for dig.

Du fortsætter som du plejer..
Renser hele fyret perfekt.
Afvejer piller
Indtaster resultatet
Justerer luft 10%--505--100% Lad det køre i mindst ½ time på alle trin, så kan du på graferne se iltstyringens tal, og her vægter man et gennemsnit, indtaster tallene i iltstyringen... og slipper rattet ;)

tror ikke en chip 6,77 kan fjernstyres fra stokecloud (men det er måske bare mig der ikke ved bedre?)
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt