Forfatter Emne: V7 incl lambda vs V13 med tablet incl lambda  (Læst 4609 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pillefinger

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +4/-1
V7 incl lambda vs V13 med tablet incl lambda
« Dato: Sep 02, 2022, 14:37 »
Hej.
Min styring er defekt og jeg skal have en ny.
Egentlig hælder jeg mest til V7 eftersom der ikke er en tablet der kan fejle og sonden er billigere end til V13.
Kunne være fint med indput/erfaringer til begge typer.
Eventuelt driftsikkerhed..
Har tanken at kombinere fyret med solfanger senere, så fyret kører mindre. Kunne være fint med indput til det osse.
« Senest Redigeret: Sep 02, 2022, 14:40 af pillefinger »
Med venlig hilsen
Torben
10 kw scotte på BAXI MB SOLO. V7  - Trækstabilisator.
175 kvm + 40 kvm værksted
https://stokercloud.dk/v3/#/V7sport/main-page
Version 7.0680

383CI

• Gæst
Sv: V7 incl lambda vs V13 med tablet incl lambda
« Svar #1 Dato: Sep 02, 2022, 21:10 »
Jeg kender ikke V7 i praksis, men V13 køre, efter en serie opdateringer, stabilt og, bortset fra enkelte udfald, upåklageligt.
V7 er jo ældre og ud over "nytårsvirus" har den vist ikke haft problemer.

V13 kan også køre med andre sonder end den Denso der vist er oppe i 2K hos de danske forhandlere der skal betale både moms og vores fremtidige pension.

Den tablet der følger med V13 er så til gengæld utrolig sløv og ustabil, men jeg kan leve med det fordi jeg ikke bruger den. Ellers er det jo bare at købe en anden tablet til formålet.

Min erfaring med solvarme er at anlægget, umiddelbart, skal skrues fuldstændigt sammen som NBE har forestillet sig. Altså kun til forbrugsvand, og jeg vil tro der skal et temmeligt kostbart udgangsmodul på for at styringen får ud og indgange nok.
Jeg forsøgte at få det til at virke, men droppede det af overstående årsag.
Jeg ville klart vælge en regulær solvarmestyring og evt. sætte en veksler ind i returen til fyret og skyde varme af der når der er lavet varmt vand.
Alt andet er temmeligt omfattende.

Offline pillefinger

• Top of the pop
« Svar #2 Dato: Sep 05, 2022, 18:55 »
Tak for svar...
Jeg var kke klar over at V7 kunne håndtere solfanger med mindre der er udvidelseprint.
Jeg kunne godt tænke mig iltstyring så jeg skal jo have et udvidelsesprint.
Med venlig hilsen
Torben
Version 7.0680

383CI

• Gæst
« Svar #3 Dato: Sep 06, 2022, 04:38 »
Tak for svar...
Jeg var kke klar over at V7 kunne håndtere solfanger med mindre der er udvidelseprint.
Jeg kunne godt tænke mig iltstyring så jeg skal jo have et udvidelsesprint.

Det giver ikke meget mening. Ellers fanger jeg ikke hvad du mener. Jeg er ikke klar over om V7 har udgange nok til solvarmestyring, men igen kommer det sikkert også an på hvor avanceret solstyringen skal være, og hvor meget den skal håndterer ellers.

V13 køre med O2 regulering uden udvidelsesprint, men sonden skal vist sidde på et udvidelsesprint på en V7

Igen, jeg ville overveje nøje om det er "værd" at få stokerstyringen til at håndterer solvarmen, eller det er bedre at lade fyrstyringen håndterer det den er bygget og bedst til, nemlig styring ag fyret og lade en solvarmestyring håndterer det den er udviklet til.

Offline xkfc

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +176/-24
    • mit fyr
« Svar #4 Dato: Sep 06, 2022, 15:27 »
Du behøver ikke udvidelsesprint på V7 for at få iltstryring, men du vil få en ekstra ilt styrings boks med strømforsyning og en lille forstærker der sender signalet til styringen.

Iltstyring virker perfekt og har mange fordele.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline pillefinger

• Top of the pop
« Svar #5 Dato: Sep 06, 2022, 21:04 »
Tak for info..
Det gør det jo mere simpelt...
Jeg har talt med en forhandler der oplyste at jeg skulle have udvidelses print til iltstyring og evt solfanger..
Der må være en årsag til at han anbefaler udvidelsesprint måske at det fungere bedre..
Jeg har ikke bestilt den endnu, da jeg ikke har overblik over om fordele ved V7 kontra V13 med iltyring
Med venlig hilsen
Torben
Version 7.0680

Offline xkfc

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +176/-24
    • mit fyr
« Svar #6 Dato: Sep 06, 2022, 23:54 »
Jeg har justeret temmelig mange NBE fyr med iltstyring, flest V7, V7RTB, men også et par V13... Nu hjælper jeg via skærmen og ikke ved fyret, men umiddelbart virker det ens.

Fordelen ved V7 er at jeg kan købe en lambdasonde på Ebay, dem med V13... masser siger at man fint kan finde kompatibel til de dyre original, men jeg har aldrig set et bevis..til min V7 har jeg 150kr beviset i skuffen, og den er testet.  ;)
Der er også en del V13 folk der klager over at lambdasonden ikke holder længe, nogle har brugt et par stykker, men det er et stykke tid siden jeg sidst har hørt om problemer, jeg kører stadig på den første, og det virke fantastisk, det er link i min signatur.

Om du skal op i udvidelses print for solvarme aner jeg ikke, måske man kan komme til at mangle ind og udgange, det kommer nok an på hvor komplekst det skal laves. Umiddelbart kunne det godt se ud ud som om jeg kunne tilslutte solvarme.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

383CI

• Gæst
« Svar #7 Dato: Sep 07, 2022, 06:25 »

Fordelen ved V7 er at jeg kan købe en lambdasonde på Ebay, dem med V13... masser siger at man fint kan finde kompatibel til de dyre original, men jeg har aldrig set et bevis..til min V7 har jeg 150kr beviset i skuffen, og den er testet.  ;)

Man kan jo selv vælge sondetype på V13, som jeg forstår og ser det. Jeg fandt selv den "denso" special model der koster en glødende formue her i dk, i Kina, og har kørt med den/dem siden, men jeg laver super gerne et Ebay forsøg hvis du vil linke til en specifik sonde til test?

Der er også en del V13 folk der klager over at lambdasonden ikke holder længe, nogle har brugt et par stykker, men det er et stykke tid siden jeg sidst har hørt om problemer, jeg kører stadig på den første, og det virke fantastisk, det er link i min signatur.

Er der kommet flere til end mig der har oplevet bekymrende kort levetid på DensoSonderne? Det er korrekt, jeg køre på nummer 3 sonde nu og det er faktisk temmeligt skuffende, og alt for dyrt iøvrigt også.
Men ret skal være ret, fyret køre temmeligt godt med (den) O2 sonde.

Om du skal op i udvidelses print for solvarme aner jeg ikke, måske man kan komme til at mangle ind og udgange, det kommer nok an på hvor komplekst det skal laves. Umiddelbart kunne det godt se ud ud som om jeg kunne tilslutte solvarme.

Udfra min sparsomme erfaring med solvarme styret af V13 er der ikke ind og udgange nok. I hvert fald ikke hvis solvarmen skal andet end trække en solvarmepumpe ti en spiral i bunden af en varmtvandsbeholder.
Hvis der skal 3 vejs ventiler på til skifte mellem varmtvandsbeholder og gulvvarme/retur kommer der også lynhurtigt til at mangle nogle temperatur indgange.
Igen, som udgangspunkt ville jeg nøjes med at lade fyrstyringen gøre det den er god til, nemlig styre forbrændingen og lade en ordentligt solstyring klare solvarme, da den jo netop er designet til det, men det er jo en temperaments sag.

Offline pillefinger

• Top of the pop
« Svar #8 Dato: Sep 07, 2022, 09:35 »
Det er fint at få info fra erfaring...
Jeg tror jeg går efter V7.
For det første er den mere simpel, eftersom der er tablet til V13 og det med O2 sensor ikke er så sårbar...
Tak for at dele erfaringer...
Med venlig hilsen
Torben
Version 7.0680