Forfatter Emne: Skift fra 8 til 6 mm piller RTB10kw  (Læst 1612 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline K.C. Flade

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 13
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Pillefyr gennem 19 år
Skift fra 8 til 6 mm piller RTB10kw
« Dato: Dec 03, 2023, 09:44 »
Halløj Forum

Er der udfordringer i, at skifte fra 8 til 6 mm piller på RTB 10 kw (v7)?
Hvad skal jeg være obs på?
 
Hilsner
Kim
« Senest Redigeret: Dec 03, 2023, 10:06 af K.C. Flade »
RTB 10kw v/7
Kim

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-287
Sv: Skift fra 8 til 6 mm piller RTB10kw
« Svar #1 Dato: Dec 03, 2023, 10:23 »
Halløj Forum

Er der udfordringer i, at skifte fra 8 til 6 mm piller på RTB 10 kw (v7)?
Hvad skal jeg være obs på?
 
Hilsner
Kim

Absolut ingen, mit fyr kører bedre på 6mm piller, sikkert udfra en mere præcis og jævn fyldning i sneglen/dossering.
Selvfølgeligt skal pillerne afvejes, og hvis det skal blive "helt godt" skal blæseren og evt. O2 regulring justeres.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline K.C. Flade

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 13
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Pillefyr gennem 19 år
Sv: Skift fra 8 til 6 mm piller RTB10kw
« Svar #2 Dato: Dec 03, 2023, 16:18 »
Jep, jeg er med på, at en eller flere nye afvejninger er nødvendige.

Men tænker du, at jeg bare skifter over og så ser, hvad der sker i forhold til O2 og blæser.

Jeg vil jo gerne ha' det "helt godt", men orker sgu ikke helt det med indstilling af de to ovennævnte parametre, da jeg tidligere (i forbindelse med årsskiftet 2009-10) var igennem en justeringsproces, som trak løgene helt ned til jorden :-\ og det er aldrig blevet helt godt derefter :'(

Så hvis jeg skal ud i en justering, er der så nogle her (læs Forumet), som kan hjælpe med en "manual" til fin justering, så det bliver "helt godt" ^-^
RTB 10kw v/7
Kim

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-287
Sv: Skift fra 8 til 6 mm piller RTB10kw
« Svar #3 Dato: Dec 03, 2023, 16:25 »
Ja altså hvis ikke det har kørt ordentligt, eller "helt godt" siden årsskifte problematikken er det sgu da ellers på tide at få det til det. Altså at køre ordentligt.

Ja jeg ville "bare" skifte til 6mm piller og se hvad der sker efter en afvejning.
Som den eneste her mener jeg jo så at "man" skal se på asken hvordan forbrændingen er og forløber. Når og hvis du kan se flammen er der utallige guider til hvordan der indstilles efter hvordan den ser ud.
Følges disse er du god på vej.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline K.C. Flade

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 13
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Pillefyr gennem 19 år
Sv: Skift fra 8 til 6 mm piller RTB10kw
« Svar #4 Dato: Dec 03, 2023, 20:01 »
Tak for hurtig svar :D

Ja, jeg kan så ikke se flammen, så al indstilling ske ved analyse at aske/ubrændte piller :-\

Hvis andre har erfaringer på området, så må i meget gerne give lyd.

Takker

Mvh
Kim
RTB 10kw v/7
Kim

Offline Skrot1

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 689
  • Respekt optjent: +29/-25
Sv: Skift fra 8 til 6 mm piller RTB10kw
« Svar #5 Dato: Dec 04, 2023, 19:37 »
Desværre, der er ingen der gider mundhugges med “oraklet” over dem alle. Så derfor må du nøjes med  383ci😂 held og lykke
Woody 10 kw.V10, BS1016 kedel,  U-herd, trækstabilisator,  med iltstyring og kompressorrens, version 10.525, 130. mm. stålskorsten. 6 mm piller . https://stokercloud.dk/v3/#/65018/main-page

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-287
Sv: Skift fra 8 til 6 mm piller RTB10kw
« Svar #6 Dato: Dec 04, 2023, 20:31 »
Tak for hurtig svar :D

Ja, jeg kan så ikke se flammen, så al indstilling ske ved analyse at aske/ubrændte piller :-\

Takker

Mvh
Kim


Så kunne du prøve at gå tilbage til standardtallene og det om det hjælper. Hvis ikke ville jeg slå O2 reguleringen fra, hvis/når der er en sådan, og begrænse ydelsen til 50% og få styr på de 2 laveste blæser tal, over en dag eller 2 basseret på asken og evt. røgtemperatur.
Erfaringsmæssigt skal blæsertallet ved 100% være 2-4 stykker højere end ved 50 når der så er fin aske generalt, kan du se hvad O2 niveauerne ligger på, og sætte de værdier som ønsket O2 overskud inden reguleringen aktiveres.

Så rammer du den forbrænding du har ved aktiveringen fremad. 
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.