Forfatter Emne: Kondens og potentiel korrosion - Fyr overdimensioneret  (Læst 1004 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline RSkjold

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 9
  • Respekt optjent: +0/-1
Hej,

Jeg har det problem at mit fyr simpelthen er overdimensioneret i forhold til vores forbrug.
Vi har ca. 290m2, men efter alt er blevet renoveret og efterisoleret er det for stort.
Da vi købte fyret blev vi anbefalet at 16Kw var minimum (som tidligere oliefyr).
Det betyder det kan ikke holde setpunkt selv ved 10% (2,5KW) drift, det bliver for varmt og går i temp. opnået med mindre det er frost/blæst.

Jeg kan sætte det i ugeplan og så køre 2 timer on/off. Men det betyder til tider at kedel-temp. kommer ned på 35-40 grader ved opstart.
Der er ikke fugt i skorsten, løbesod eller lign. men jeg kan jo ikke se hvad der sker i kedlen.
Retur er sat til 55 grader på termostaten.

Kan det skade kedel over tid, eller er det uden betydning?




https://v16.stokercloud.dk/#rasmusskjold
16KW blackstar v16 + kompressorrens + silo 380
290m2 beboelse / Godt isoleret

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7550
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: Kondens og potentiel korrosion - Fyr overdimensioneret
« Svar #1 Dato: Feb 19, 2024, 07:53 »
Hej,

Jeg har det problem at mit fyr simpelthen er overdimensioneret i forhold til vores forbrug.
Vi har ca. 290m2, men efter alt er blevet renoveret og efterisoleret er det for stort.
Da vi købte fyret blev vi anbefalet at 16Kw var minimum (som tidligere oliefyr).
Det betyder det kan ikke holde setpunkt selv ved 10% (2,5KW) drift, det bliver for varmt og går i temp. opnået med mindre det er frost/blæst.

Jeg kan sætte det i ugeplan og så køre 2 timer on/off. Men det betyder til tider at kedel-temp. kommer ned på 35-40 grader ved opstart.
Der er ikke fugt i skorsten, løbesod eller lign. men jeg kan jo ikke se hvad der sker i kedlen.
Retur er sat til 55 grader på termostaten.

Kan det skade kedel over tid, eller er det uden betydning?

Når fyret er slukket, er kedeltemperaturen ikke af betydning.
Kun ved drift ( ikke opstart ) er det vigtigt at opnå den korrekte temperatur i kedel og shunt.
Så brug tidsstyringen og spar piller  :)
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Kondens og potentiel korrosion - Fyr overdimensioneret
« Svar #2 Dato: Feb 19, 2024, 15:25 »
Det skader ikke fyret... men...

Det undres at du har problemer, vi har samme forbrug, samme størrelse hus, her er ingen problem.

Dit fyr er virkeligt dårligt opsat, det kan jo fint være problemet.  ;)
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-288
Sv: Kondens og potentiel korrosion - Fyr overdimensioneret
« Svar #3 Dato: Feb 19, 2024, 15:48 »
Et lynhurtigt kig på dit fyr afsløre en perlerække af fejl(indstilinger)

Din kedelpumpe starter og stopper ved 50 grader. 60/40 ville være meget bedre.

Din O2 korrektion er alt for stor, så blæser indstillingerne passer ikke.

Din minimum ydelse er 2,5Kw hvilket, for mig at se, er helt tosset. Jeg kører med 1,5Kw og har alligevel en udnyttelse af pillerne på over 4Kwh/kg. i gennemsnit, inden der hyles op om lav virkningsgrad ved lav last.

60 graders forbrugsvand giver alt for meget kalk.

Hvis du har været offer for den overbevisning om at fyret kan det hele selv, og indstiller sig selv, er der helt sikkert meget andet der kan optimeres, men nu kiggede jeg kun 5 sekunder
« Senest Redigeret: Feb 19, 2024, 15:50 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline RSkjold

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 9
  • Respekt optjent: +0/-1
Sv: Kondens og potentiel korrosion - Fyr overdimensioneret
« Svar #4 Dato: Feb 20, 2024, 06:24 »
Det skader ikke fyret... men...

Det undres at du har problemer, vi har samme forbrug, samme størrelse hus, her er ingen problem.

Dit fyr er virkeligt dårligt opsat, det kan jo fint være problemet.  ;)

Fint, det er en ærlig sag.
Med hvad der skal stilles på og hvorfor er meget mangelfuldt. Der bliver henvist til guides, men jeg kan bare ikke få det til at fungere  :'(

Det eneste jeg har kigget på er forbrænding og asken. Asken er fint ensartet og flammen ser fin ud fra de video guides jeg har set.

Jeg renser ugentligt og der er ingen aske i aftræk eller noget. Pille afvejningen bliver også tjekket ugentligt, men kan dog svinge med 50-100gram i værste tilfælde.
Pga. mine trækforhold kører jeg med 20 i undertryk, da jeg ellers oplever røg tilbageslag i silo ved nogle vejrforhold.

PI kan jeg ikke få til at rette sig ind, den regulerer hurtigt, men skyder konsekvent over til trods for meget lav forstærkning: hvad gør jeg forkert?
Jeg ville meget hellere ønske den var længe om at nå setpunktet end konsekvent skyde over. Jeg kan forstå den skyder forbi ved 10%/2,5Kw da det er minimum
og huset ikke kan aftage varmen. Jeg blev frarådet af sætte begrænsning på max ydelse, samt låse det med f.eks. 1% stigning pr. minut.

Jeg har stillet 02 så asken er pæn i 20/50/100, men jeg kommer ikke i nærheden af 100% o2 regulering, særligt ikke på lav. Hvis jeg stiller på blæser, bliver det kun værre over tid,
lige meget hvilket retning jeg stillede på.





https://v16.stokercloud.dk/#rasmusskjold
16KW blackstar v16 + kompressorrens + silo 380
290m2 beboelse / Godt isoleret

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-288
Sv: Kondens og potentiel korrosion - Fyr overdimensioneret
« Svar #5 Dato: Feb 20, 2024, 08:09 »
Nu er det jo så ikke mig du ”svare” og du vil sikkert få andre svar, hvis/når du spørger andre.

Der er absolut ingen manualer til NBE fyr, og der har aldrig været det. Selv deres egne montører kan ikke finde ud af det, og den med at det er selvindstillende passer simpelthen bare ikke. Så du er ikke den første der står med de frustrationer.

I min optik gør du dog det eneste rigtige. Kigger på asken, og hvis den er fin, lidt mel agtig og fin lysebrun, ikke hvis, er det fornuftigt.

Jeg renser ikke fyr ud over 2 gange om året og min kompressorrens er sat til 50kg. Og der er aldrig problemer og en virkningrad op mod laboratorie og godkendelses forsøg målt på faktuelt forbrug og den energimængde der kommer ind i huset. Så hvis der er behov for at rense så tit osv. Køre det ikke optimalt.

Dit allerstørste problem er kedelpumpen. Den starter og stopper på 50 grader. Det er helt sort og alene at rette den til 60/40 vil gøre en enorm forskel, og al regulering uden den køre ordentligt er nytteløst. Når varme aftaget forsvinder vil temperaturen stige uanset PI Indstillinger.
Hvem der har frarådet dig at lave begrænsninger kan jeg ikke sige, ej heller om det er fornuftigt eller ej. Faktuelt får du dog en højere opløsning i reguleringen ved at begrænse ydelsen, og igen vil fyret ikke skyde så langt over hvis ikke det gasser så højt op.
Mit køre med maks. 2% stigning i minuttet og er skruet ned til 8Kw det er langt rigeligt til mit forbrug og jeg har kun fordele af at have skruet min, ned til 1,5Kw og det er (næsten) samme brænder, så hvorfor du skal køre med 2,5Kw kunne undre.

Men allerførst, få nu den pumpe til at køre ordentligt, og sæt en evt. cirkulations pumpe på ”Konstant tryk” i stedet for det forbenede ”auto” så har du garanteret imødekommet 50% af dine problemer.

At du ikke kan rette i diverse indstillinger kan være fordi du logger på fyret som "bruger" og ikke "forhandler" 
« Senest Redigeret: Feb 20, 2024, 08:14 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline RSkjold

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 9
  • Respekt optjent: +0/-1
Sv: Kondens og potentiel korrosion - Fyr overdimensioneret
« Svar #6 Dato: Feb 20, 2024, 09:50 »
Hej 383CI,

Jeg kan godt rette i indstillinger, syntes bare effekten af PI udebliver.
Jeg prøver at rette til 60 (Start) /40 (stop)med pumpe.
https://v16.stokercloud.dk/#rasmusskjold
16KW blackstar v16 + kompressorrens + silo 380
290m2 beboelse / Godt isoleret

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-288
Sv: Kondens og potentiel korrosion - Fyr overdimensioneret
« Svar #7 Dato: Feb 20, 2024, 10:24 »
Så længe pumpen stod som den gjorde tænker jeg ikke du får tilregnelig reaktion og effekt af noget som helst, så prøv at lade fyret køre lidt evt. Med std PI eller lidt defensiv indstilling.b
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Kondens og potentiel korrosion - Fyr overdimensioneret
« Svar #8 Dato: Feb 20, 2024, 14:53 »
Nu er V16 lidt for moderne for mig, den kan en masse selv, men det ser også ud til at der er meget den ikke kan.

Udgangspunktet er at man vejer piller af og bruger det rigtige tal... så langt så godt.

Det er også rigtigt at en lavere P vil få den til at reagere langsommere, og at "stigning pr min" gør det samme, det er dog kun i opstart at det gælder, herefter er det kun PI kontrolleren.

At se på asken er super, og du har også iltstyringen at kigge på.

Dine blæser/suger tal er en del forkerte, kigger du på forsiden så har du de 3 korr.. lav-midt-høj- de bør ligge omkring 100%. Da dit fyr kører så kortvarigtnår iltstyringenstyringen aldrig at rette fyret helt inden det stopper.

Jeg ville låse det i 10% og så prøve at finde de rigtige blæser/suger tal der.

Det er også vigtigt at installation, pumpe, hus spiller sammen med fyret. Jeg har altid haft en noget nær helt lige streg på ydelse og temperatur. Så udskiftede jeg 5 klassiske Danfoss termostater med 5 moderne App termostater, det er dælme noget der har lavet gyng gang i mine grafer, men jeg ved så hvad der laver det.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline CKJ

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 223
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: Kondens og potentiel korrosion - Fyr overdimensioneret
« Svar #9 Dato: Feb 20, 2024, 17:31 »
Nu er V16 lidt for moderne for mig, den kan en masse selv, men det ser også ud til at der er meget den ikke kan.

Udgangspunktet er at man vejer piller af og bruger det rigtige tal... så langt så godt.

Det er også rigtigt at en lavere P vil få den til at reagere langsommere, og at "stigning pr min" gør det samme, det er dog kun i opstart at det gælder, herefter er det kun PI kontrolleren.

At se på asken er super, og du har også iltstyringen at kigge på.

Dine blæser/suger tal er en del forkerte, kigger du på forsiden så har du de 3 korr.. lav-midt-høj- de bør ligge omkring 100%. Da dit fyr kører så kortvarigtnår iltstyringenstyringen aldrig at rette fyret helt inden det stopper.

Jeg ville låse det i 10% og så prøve at finde de rigtige blæser/suger tal der.

Det er også vigtigt at installation, pumpe, hus spiller sammen med fyret. Jeg har altid haft en noget nær helt lige streg på ydelse og temperatur. Så udskiftede jeg 5 klassiske Danfoss termostater med 5 moderne App termostater, det er dælme noget der har lavet gyng gang i mine grafer, men jeg ved så hvad der laver det.

Er det Danfoss Ally, hvis jeg må spørge?😊
BS20/30 med semirens er taget ud
16KW brænder - Trækstabilisator x1
240 m2 +140 m2 kælder

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-288
Sv: Kondens og potentiel korrosion - Fyr overdimensioneret
« Svar #10 Dato: Feb 20, 2024, 18:14 »
Der er et eller andet fuldkommen galt, ganske simpelt.
Pumpen er (igen) stoppet selvom temperaturen er 79 grader.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Kondens og potentiel korrosion - Fyr overdimensioneret
« Svar #11 Dato: Feb 20, 2024, 18:20 »


Er det Danfoss Ally, hvis jeg må spørge?😊


Nej det er det ikke.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline RSkjold

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 9
  • Respekt optjent: +0/-1
Sv: Kondens og potentiel korrosion - Fyr overdimensioneret
« Svar #12 Dato: Feb 21, 2024, 06:45 »
Der er et eller andet fuldkommen galt, ganske simpelt.
Pumpen er (igen) stoppet selvom temperaturen er 79 grader.

Så snart den går i "temp. opnået" ved de ca. 80 grader, så trækker 3-vejs ventil og stopper al cirkulation er min mistanke.
For pumpen kører nemlig, jeg har sat den i konstantryk og kan se høre/se den kører. Men jeg tror bare den cirkulerer det gennem shunt.

Jeg lavede en tegning over systemet i går, da jeg ikke kan forstå alle de stop efter at have læst herinde.

3-vejsventilen sidder efter VBB, shunt og varmekilder. Altså ikke helt som angivet i NBE manualen.
Prøver lige at uploade en tegning senere.

https://v16.stokercloud.dk/#rasmusskjold
16KW blackstar v16 + kompressorrens + silo 380
290m2 beboelse / Godt isoleret

Offline RSkjold

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 9
  • Respekt optjent: +0/-1
Sv: Kondens og potentiel korrosion - Fyr overdimensioneret
« Svar #13 Dato: Feb 21, 2024, 06:48 »
Her billede af mit anlæg. Jeg er ikke teknisk tegner.
https://v16.stokercloud.dk/#rasmusskjold
16KW blackstar v16 + kompressorrens + silo 380
290m2 beboelse / Godt isoleret

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-288
Sv: Kondens og potentiel korrosion - Fyr overdimensioneret
« Svar #14 Dato: Feb 21, 2024, 10:06 »
3 vejs ventil på VVB har fanden skabt i vrede i min optik.

Ganske simpelt, i hvert fald hvis ikke der er en by pass, for når du kobler huset fra ved varmt vand, kan VVBèn ikke aftage alt det varme fyret laver, så skyder temperaturen over og fyret går i stå.

En normal VVB tager 3Kw +/-  så hvis du køre med 6 på fyret og den lige pludselig slår over på VVB har du balladen. Du har 16 kw at gøre med, så der bør være nok til at køre både hus og vvb samtidig. Hvis du vil bruge fyret til varmt vand om sommeren kan der være en mening at sætte en hane på der lukker huset af så det ikke får varme, men ellers er der, igen i min optik, absolut ingen fornuft i den tilslutning, og det virker jo så heller ikke, hvilket jo er et argument i sig selv.

Jeg kan ikke regne ud hvorfor 3 vejs ventilen skulle trække, og hvis den gør, så slet ikke hvorfor den skulle lukke for cirkulation.
Hvis det skulle være en form for sikkerhed, altså at fyret koger over så det er med at få drænet noget varme væk, virker det jo direkte modsat hvis det er tilfældet det du tror.

Så grundlæggende er fyret vist hverken monteret eller indkørt noget der ligner optimalt, desværre.

Fik lige vendt computeren så jeg kunne se billedet. 3 Vejs ventilen er monteret forkert, den er vist ikke længere.
Når den sidder hvor den gør skulle "midten" vende mod fyret, så "valget" står mellem om den trækker varmen gennem vvbèn eller varmeinstallation. For mig at se sidder fyret på et af "valgene" hvis ben 1 er fælles og den skifter mellen 1-2 og 1-3 så dur det ikke fyret sidder på 2 for så bliver det koblet helt ud når ventilen vælger 1-3 så det er vist en ommer, og hvis det er så få lige sat en bypass hane over den vvbèn ikke er på. Det giver en langt roligere drift og du har varme på huset når vvbèn køre,  modsat det 3vejs gejl.

Hvis du mener at pumpen køre selvom den står som stoppet på fyret, kunne man tænke sig der også er noget elektrisk der skulle have været lavet af en med teknisk forstand, for det burde den jo ikke.
Så kan ventilen jo også være elteknisk forkert monteret, og alt muligt andet også for den sags skyld.
« Senest Redigeret: Feb 21, 2024, 10:26 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.