Forfatter Emne: Hvilken arbejdseffekt er bedst?  (Læst 8734 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kenneth

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 265
  • Respekt optjent: +1/-1
Hvilken arbejdseffekt er bedst?
« Dato: Feb 06, 2010, 15:13 »
Nu har jeg efter et stykke tid fundet ud af at min scotte arbejder ved ca 60 % ( denne kolde årstid taget i betragtning ), og det er der vel ikke noget galt i. Er de ca 60 % ikke bare et udtryk for hvordan scotten ( 16 kw ) er diminsioneret i forhold til mit forbrug? Når varmen stiger udenfor falder min ydelse jo også igen.
Alt virker ok i mit anlæg.
16 kw scotte ver. 6.14 opop 618 kedel. Kompressorrens. 25o m2 stuehus fra 1875 ok isoleret og renoveret. Brændeovn i stuen. Nu med 70 m2 ok isoleret tilbygning. Elpatron i VVB om sommeren.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Hvilken arbejdseffekt er bedst?
« Svar #1 Dato: Feb 06, 2010, 17:44 »
Hej Kenneth,

Fuldstændig korrekt  ;)

De 60% er bare udtryk for at Scotten yder 60% af hvad den nu er indstillet til at kunne yde, og den tilpasser sig jo selv til behovet, det er det der kaldes modulerende drift.

De 60% er ikke nødvendigvis 60% af 16 KW, men 60% af den maksimalt indfyrede effekt du har.
Den maksimale indfyrede effekt du har er mængden af træpiller ved 100% * energiindholdet i dine træpiller, forudsat at din forbrænding er korrekt.

Lad os tage et eksempel:
Mætning høj er 28, sneglydelse er 1100 g/6 min og energiindholdet i dine træpiller er 4,8 KWh pr kg.
Sneglen giver altså, hvis den kører konstant, 1,1 kg på 6 min. eller 11 kg på 60 min, som jo er 1 time.
11 kg træpiller giver 11*4,8=52,8 KWh pr. time eller en effekt på 52,8 KW
Mætning 28 betyder at sneglen i 100% drift kører 28% af tiden, som igen betyder at sneglen kun yder 28% af sin maksimale ydelse = 28% af 52,8 KW = 14,8 KW

Hvilket igen betyder at hvis det var din brænder, ville den på 60% give en effekt på 8,9 KW.

Det er så altsammen ved 100% forbrænding og 100% virkningsgrad, hvilket du ikke har så i realiteten får du ca. 90% af effekten overført til dit centralvarmevand og resten til fuglene.

Hilsen
Michael

Nu har jeg efter et stykke tid fundet ud af at min scotte arbejder ved ca 60 % ( denne kolde årstid taget i betragtning ), og det er der vel ikke noget galt i. Er de ca 60 % ikke bare et udtryk for hvordan scotten ( 16 kw ) er diminsioneret i forhold til mit forbrug? Når varmen stiger udenfor falder min ydelse jo også igen.
Alt virker ok i mit anlæg.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Kenneth

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 265
  • Respekt optjent: +1/-1
Sv: Hvilken arbejdseffekt er bedst?
« Svar #2 Dato: Feb 06, 2010, 19:11 »
Ok, tak for svar.

Jeg kan i stokerkontrol aflæse at den feks yder 10 kw, er det tal så sat ud fra nogle standard tal i autoberegneren?
16 kw scotte ver. 6.14 opop 618 kedel. Kompressorrens. 25o m2 stuehus fra 1875 ok isoleret og renoveret. Brændeovn i stuen. Nu med 70 m2 ok isoleret tilbygning. Elpatron i VVB om sommeren.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Hvilken arbejdseffekt er bedst?
« Svar #3 Dato: Feb 06, 2010, 20:19 »
Hej Kenneth,

I stokerkontrol kan KW udregnes i softwaren, eller den kan læses fra styringen.
Hvis den udregnes på PC'en (flueben under opstæning >> diverse), bliver det beregnet udfra den formel jeg tidligere beskrev.
Hvis den læses fra styringen, er den vist blot %-delen af den indtastede max effekt.

Hilsen
Michael

Ok, tak for svar.

Jeg kan i stokerkontrol aflæse at den feks yder 10 kw, er det tal så sat ud fra nogle standard tal i autoberegneren?
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: Hvilken arbejdseffekt er bedst?
« Svar #4 Dato: Feb 06, 2010, 22:09 »
Hvis man har opsat en flowmåler skulle den have indvirkning på effektudregningen i styringen.
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Hvilken arbejdseffekt er bedst?
« Svar #5 Dato: Feb 06, 2010, 22:22 »
Hej Frank,

Den har ikke bare indflydelse, den er, sammen med keddel- og returtemperatur, grundlaget for effektberegningen.

Men det gælder altså kun i v6.x styringer, med returtemperatur føler og flowmåler.

Hilsen
Michael

Hvis man har opsat en flowmåler skulle den have indvirkning på effektudregningen i styringen.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline kb

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 3
  • Respekt optjent: +0/-1
Sv: Hvilken arbejdseffekt er bedst?
« Svar #6 Dato: Aug 29, 2010, 19:13 »
meget nemt start med 10 % er det ikke nok så op på 20 men det din temp i huset der lægger grænsen sammen med udtemp og blæst lsolering konens behov ;D

Offline TonniT

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 309
  • Respekt optjent: +5/-3
Sv: Hvilken arbejdseffekt er bedst?
« Svar #7 Dato: Aug 29, 2010, 19:36 »
meget nemt start med 10 % er det ikke nok så op på 20 men det din temp i huset der lægger grænsen sammen med udtemp og blæst lsolering konens behov ;D

Den har du vist fået helt galt i halsen KB..
Så er der vist igen grund til at købe et pillefyr der selv justere effekt efter behov, som det er tilfældet med NBE produceret pillfyr.
16 Kw Scotte 6.50 på Roca kedel
 med ekstra skamolrøgvender og Trækstabilisator.

Offline topgun

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 144
  • Respekt optjent: +2/-0
    • Mit fyr
Sv: Hvilken arbejdseffekt er bedst?
« Svar #8 Dato: Aug 29, 2010, 20:34 »
MHES en ting jeg har tænkt på (har også flowmåler og føler på returen). Ifølge NBEs tegninger så skal temperatur føleren sidde på returen tæt på kedlen, hvilket min også gør.
Men kan denne værdi bruges til ret meget. Hvis shunten virker vil den jo måle 55 grader hele tiden eller hvad ?
ok, så stabilt er temperaturen nok ikke men det kølede returvand bliver jo blandet med fremløbet. Jeg kan ikke helt få ind i mit hovede hvad den kan bruge denne temperatur til.
Michael Pedersen

Scotte 16kw med Woody 6.66 Chip på en OPOP H418 kedel
VVB priotering, Kompressorrens, Ude temp, Røg temp, Flow måler.
Opvarmer 243m2
Mit fyr: http://fyr.mm-pedersen.dk

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Hvilken arbejdseffekt er bedst?
« Svar #9 Dato: Aug 30, 2010, 17:03 »
Hej Topgun,

Jamen så må vi jo se om vi kan få det banket ind i hovedet på dig  :D :D

Udregningen i en NBE styring med retur temperaturføler og flowmåler er som følger:
  (Temperatur fremløb - temperatur retur) * antal liter vand / 860.

Fra fysik i skolen har vi lært omkring energi til opvarmning af vand, at 1 kalorie er den mængde energi der skal til at varme 1 g vand 1 grad op, eller 1 kilokalorie er den mængde energi der skal til at varme 1 kg vand 1 grad op.
Omvendt har man brugt 1 kalorie energi hvis 1 g vand afkøles 1 grad eller 1 kilokalorie hvis 1 kg vand afkøles 1 grad.
860 kilokalorier er det samme som 1 KWh og 1 kg vand er det samme som 1 liter vand.

Altså, for hver grad temperaturen falder mellem fremløb og retur, er der pr. liter vand afsat en effekt på 1 kilokalorie eller 1/860 KWh (0,00116279 KWh).

Eksempel:
 - Fremløb er 60 grader
 - Retur er 45 grader
 - Flow er 400 liter

Energi (effekt) = (60 - 45) * 400 / 860 = ca. 7 KWh
... eller som det vises i styringen:
7 KW, da det er den effekt der i nuet afsættes (det er lige det med forskellen mellem effekt og energi).

Du har så ganske ret i at en returtemp. shunt jo holder en rimelig konstant returtemperatur, men så bliver forskellen bare afspejlet i antallet af liter vand, for flowet stiger så med det returshuntede vand.

Det vigtige i dette tilfælde er at flowmåleren sidder direkte før kedlen (eller efter) uden nogen afgreninger.

Hilsen
Michael

MHES en ting jeg har tænkt på (har også flowmåler og føler på returen). Ifølge NBEs tegninger så skal temperatur føleren sidde på returen tæt på kedlen, hvilket min også gør.
Men kan denne værdi bruges til ret meget. Hvis shunten virker vil den jo måle 55 grader hele tiden eller hvad ?
ok, så stabilt er temperaturen nok ikke men det kølede returvand bliver jo blandet med fremløbet. Jeg kan ikke helt få ind i mit hovede hvad den kan bruge denne temperatur til.
« Senest Redigeret: Aug 30, 2010, 17:26 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline kb

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 3
  • Respekt optjent: +0/-1
Sv: Hvilken arbejdseffekt er bedst?
« Svar #10 Dato: Aug 31, 2010, 09:04 »
meget nemt start med 10 % er det ikke nok så op på 20 men det din temp i huset der lægger grænsen sammen med udtemp og blæst lsolering konens behov ;D

Den har du vist fået helt galt i halsen KB..
Så er der vist igen grund til at købe et pillefyr der selv justere effekt efter behov, som det er tilfældet med NBE produceret pillfyr.Nej det har jeg ikke driftsefekt har ikke noget med autoberegning at gøre