Hej Kenneth,
Fuldstændig korrekt

De 60% er bare udtryk for at Scotten yder 60% af hvad den nu er indstillet til at kunne yde, og den tilpasser sig jo selv til behovet, det er det der kaldes modulerende drift.
De 60% er ikke nødvendigvis 60% af 16 KW, men 60% af den maksimalt indfyrede effekt du har.
Den maksimale indfyrede effekt du har er mængden af træpiller ved 100% * energiindholdet i dine træpiller, forudsat at din forbrænding er korrekt.
Lad os tage et eksempel:
Mætning høj er 28, sneglydelse er 1100 g/6 min og energiindholdet i dine træpiller er 4,8 KWh pr kg.
Sneglen giver altså, hvis den kører konstant, 1,1 kg på 6 min. eller 11 kg på 60 min, som jo er 1 time.
11 kg træpiller giver 11*4,8=52,8 KWh pr. time eller en effekt på 52,8 KW
Mætning 28 betyder at sneglen i 100% drift kører 28% af tiden, som igen betyder at sneglen kun yder 28% af sin maksimale ydelse = 28% af 52,8 KW = 14,8 KW
Hvilket igen betyder at hvis det var din brænder, ville den på 60% give en effekt på 8,9 KW.
Det er så altsammen ved 100% forbrænding og 100% virkningsgrad, hvilket du ikke har så i realiteten får du ca. 90% af effekten overført til dit centralvarmevand og resten til fuglene.
Hilsen
Michael
Nu har jeg efter et stykke tid fundet ud af at min scotte arbejder ved ca 60 % ( denne kolde årstid taget i betragtning ), og det er der vel ikke noget galt i. Er de ca 60 % ikke bare et udtryk for hvordan scotten ( 16 kw ) er diminsioneret i forhold til mit forbrug? Når varmen stiger udenfor falder min ydelse jo også igen.
Alt virker ok i mit anlæg.