Forfatter Emne: Erfaring med sommer-herd  (Læst 11940 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Erfaring med sommer-herd
« Dato: Mar 13, 2010, 09:21 »
Hej alle som spændt venter på mere info om sommerherden  ;)

Jeg har nu kørt i 4 uger med både sommer-herden og standard-herden, sådan at jeg har kørt én uge med sommer-herden, så én uge med standard-herden, så igen én uge med sommer-herden osv.

Jeg kan konstatere at sommer-herden kræver en del anderledes indstilling af luften, jeg har øget blæs lav med 5%, blæs midt med 5% og blæs høj med 8%, for at få forbrændingen optimal.

Selve luftflowet gennem kedlen er ikke højere med de øgede blæserparametre, så årsagen til behov for øget blæs må være en større luftmodstand i sommer-herden, noget der absolut ikke er et problem med de kraftige blæsere NBE-brændere er moneret med.

Selve forbrændingen på sommer-herden fungerer fint, selv ved høj last (70-100%) og ved lav last (10-20%) er den markant bedre end standard-herden. Bålet er, ved lav last, mere kompakt og gas afbrændingen fungerer i hele herdens længde, hvilket ikke er tilfældet ved standard-herden.

Renholdelse af  sommer-herden virker markant bedre end ved standard-herden.
Om det skyldes at sommer-herden ikke er ”mærket” af afbrænding af mange tons træpiller ved jeg ikke, men der er en markant forskel.
Blæs rens er forlænget fra hvert 10. minut til hvert 30. minut, ligesom kompressorrens er forlænget fra 15 kg. til 30 kg.

Så foreløbig er min vurdering at sommer-herden sagtens kunne indføres som standard-herd.
Den har ikke problemer med at fungere korrekt ved stor effekt og den er markant bedre ved lav last.

Hilsen
Michael
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline TonniT

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 309
  • Respekt optjent: +5/-3
Sv: Erfaring med sommer-herd
« Svar #1 Dato: Mar 14, 2010, 12:20 »
Hej Michael.

Det lyder jo ikke så dårligt.
Du skriver den fungere fint ved højlast. Fint eller bedre/dårligere???
Nu ved jeg godt er rigtig svært at samligne når vejret ændre sig fra dag til dag og sjældent er ens to uger i streg.
16 Kw Scotte 6.50 på Roca kedel
 med ekstra skamolrøgvender og Trækstabilisator.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Erfaring med sommer-herd
« Svar #2 Dato: Mar 14, 2010, 17:58 »
Hej Tonni,

Jeg vil faktisk gå så langt som at sige "Det er ik' så ringe endda"  :D :D

Når jeg skriver at den fungerer fint ved højlast, så betyder det "lige så godt som standard-herden".
Der skulle jo være en sommer-herd, så man kunne godt forestille sig at den havde problemer ved høj last, men det er altså ikke tilfældet.
Den kan ikke så godt virke bedre end standard-herden ved høj last, for den funger helt "perfekt", i hvert tilfælde hos mig.
Standard-herden kan have problemer med god forbrænding ved et lille bål, og typisk bliver man nødt til at "overdosere" luften i 10% last, for at få ordentlig forbrænding, og det er her man ser forskellen til sommer-herden.

Nu kører jeg konstant med sommer-herden, for at kunne se langtids funktionen, men jeg syntes lige jeg ville give mine foreløbige erfaringer videre, først og fremmest til NBE, men også til alle andre interesserede  ;)

Hilsen
Michael
 
Hej Michael.

Det lyder jo ikke så dårligt.
Du skriver den fungere fint ved højlast. Fint eller bedre/dårligere???
Nu ved jeg godt er rigtig svært at samligne når vejret ændre sig fra dag til dag og sjældent er ens to uger i streg.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4447
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Erfaring med sommer-herd
« Svar #3 Dato: Mar 14, 2010, 19:43 »
Jeg har kun kørt i 2 dage med sommerherden, jeg tilsatte en del ekstra luft, men pillerne hobede sig alligevel op.

Det var da jeg brugte 35kg/døgn

Nu er jeg på ca 25kg, og vil forsøge mig igen.

MVH. Kenneth
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4447
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Erfaring med sommer-herd
« Svar #4 Dato: Mar 15, 2010, 13:23 »
så er fyret renset, sommerherd monteret og luften justeret ved 10 og 100%

Ved 10% endte korrektion på 115 kl.19 ændret til 108
ved 100% 110 kl.19 ændret til 105

Jeg kørte en rimelig lang 10% for at få temperaturen i anlægget lidt ned.

Jeg kunne ikke bare skifte fra 10% til 100%, den svage ild blæstes ud, så jeg måtte lige mellemlande på 40% for ikke helt at tabe ilden.

MVH. kenneth
« Senest Redigeret: Mar 15, 2010, 18:10 af xkfc »
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Paw

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1210
  • Respekt optjent: +36/-6
Sv: Erfaring med sommer-herd
« Svar #5 Dato: Mar 15, 2010, 19:08 »
Sommerherden er klart bedre i lavlast, 10- 30-40%, men nu har jeg ikke kompresserrens, så jeg døjer med aske cirka midt på herden. Jeg har ikke lavet noget om på blæs eller mætninger, og nu er det lige før den ryger i lavlast, det gjorde den ikke med standardherden. Når den kommer op på 50% eller mere ligner flammen nærmest en krabbeklo. Der kommer flammer ud i siderne der så mødes ude i spidsen af herden, mens det er som om det blæser for meget inde i midten af herden, derfor den lidt sjove krabbekloflamme. Det hele skal sikkert stilles ind inden den kører optimalt, men sådan kører min altså nu, uden jeg har gjort andet end bare skifte herd. Jo, der skal lige pilles lidt, men så tror jeg også den kører bedre end standardherden.
MVH Paw
Intet er umuligt, det tager bare lidt længere tid.

Service videoer fra NBE
https://mhes.dk/hjem-2/videoer

Læs her
http://www.mhes.dk/

Mit fyr online
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?&mac=pawerwoody

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4447
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Erfaring med sommer-herd
« Svar #6 Dato: Mar 22, 2010, 08:20 »
Så har jeg kørt en uge med sommerherden.

Jeg endte med en luft på 111, både lav,mellem, høj.

Jeg rensede intet i løbet af ugen, åbnede blot ned og checkede flammerne, og justerede autoberegning og korrektion ud fra hvad jeg så.

Jeg har samme "problem" som PAW, med ophobning af aske midt på herden, problem er dog så meget sagt da anlægget aldrig har kørt bedre, om det skyldes at det er blevet varmere og af den grund yder mindre, skal jeg være usagt.

Jeg har brugt 200kg i test ugen. (afvejet) Nøjagtig en beholder.

Det aske der lå midt på herden var løst, og efter at have vendt herden ned i askespanden, var kun et hul blokeret så der nok ikke kunne komme luft igennem.

Generelt må jeg sige at testen falder godt ud for sommerherden.

Jeg har nu sat den originale herd i igen, så får vi se om ca. en uge.

MVH. Kenneth
« Senest Redigeret: Mar 22, 2010, 08:22 af xkfc »
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline TonniT

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 309
  • Respekt optjent: +5/-3
Sv: Erfaring med sommer-herd
« Svar #7 Dato: Mar 22, 2010, 17:01 »
Den her er jo nok mest til Jannich...

Men hvorfor er der næsten ingen men større lufthuller i bål enden af brænderen???

Det må da alt andet lige gøre det sværere at holde hærden ren???

og da den er tiltænk "sommer" kørsel vil bålet jo størstedelen af tiden være der hvor der næsten ingen huller er...
16 Kw Scotte 6.50 på Roca kedel
 med ekstra skamolrøgvender og Trækstabilisator.

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: Erfaring med sommer-herd
« Svar #8 Dato: Mar 22, 2010, 21:55 »
Hej TonniT,

Jeg tror, at du har fået vendt sommerherden forkert. De store huller ( 6 mm) er i bålende af herden.
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline TonniT

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 309
  • Respekt optjent: +5/-3
Sv: Erfaring med sommer-herd
« Svar #9 Dato: Mar 22, 2010, 22:35 »
Hej Frank...

Nej så har vendt den helt rigtigt... :)

Det jeg mener er at de færre huller og dermed mere rå plade må gøre renholdesen af hærden mere besværgelig.

Jeg kunne godt tænke mig om Jannich og co. lavet den samme herd hvor man har flere og små huller i hele herden. Ligesom det er tilfældet med standard herden. også sammenholdt resultaterne.

Ved lavlast når bålet jo heller ikke derud hvor de små huller er. men er derimod det meste af tiden på det stykke hvor der er meget plade og få huller.
16 Kw Scotte 6.50 på Roca kedel
 med ekstra skamolrøgvender og Trækstabilisator.

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4447
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Erfaring med sommer-herd
« Svar #10 Dato: Mar 23, 2010, 05:49 »
Hej TonniT

Jeg er sikker på at meningen er at bålet kun skal være koncentreret i starten af herden, hvis du flytter det ud til hele herden går ideen med herden væk.

Og den virker rigtig fint, der er ingen problemer med at holde det bagerste rent, det er midt på herden at der var lidt problem, men jeg mener at den gør hvad den skal.
Jeg kørte en uge uden kompressorrens, uden problemer.

Bålet har over hele testugen kun været over de store huller i starten af herden.

Ekstra huller kan man jo altid bore hvis man syntes.

MVH. Kenneth
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: Erfaring med sommer-herd
« Svar #11 Dato: Mar 23, 2010, 22:01 »
Brændteknik i en herd er vist en svær videnskab.

Men såvidt jeg forstår, så er hullerne, hvor bålet ikke når ud, lige så vigtige, hvis ikke vigtigere, som hullerne, hvor bålet ligger.

Luften fra de sekundære huller deltager aktivt i forbrændingen af de gasser, som afgives fra træpillerne. I praksis kan man se flammer stå ud fra nogle af de sekundære huller, selvom træpillerne ligger et stykke væk.
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: Erfaring med sommer-herd
« Svar #12 Dato: Apr 05, 2010, 12:26 »
Jeg har kørt med sommerherden i 14 dage.

Sommerherden ser velfungerende ud for mig. Specielt den sekundære forbrændning ser godt ud for mig.

Desværre kan jeg (vi ?) ikke et interface eller lignende, som kan bevise, at der med sommerherden bruges færre træpiller på at producere den samme mængde varme i kedelvandet.

I modsætning til andre har jeg sat blæs ned. Ved lavlast har jeg sat den ca 10%  ned. Det har givet en flamme ved lavlast med længere og roligere flammer end i den gamle herd, samtidig med der er en god lysstyrke (måske p.g.a. de store huller i bunden af herden ?).

Jeg har sat antal kg mellem kompressorrensen op; men synes ikke, at der er noget stort aske/slagge-problem (svenske pilller fra Overgård Bioenergi), og slet ikke i den størrelsesorden som på billederne tidligere i denne tråd.

Jeg ser ikke noget gyldne krabbeklør-formede flamme, selvom kompressorrensen efterlader lidt slagge/aske inderst på midten af herden (jeg skal have lavet et lille forsøg med noget på enden af kompressor-røret for at retningsbestemme blæse-pustet mere mod midten...). Asken/slaggerne på herden ligner det, som den gamle herd lavede.

Da jeg først så herden, så tænkte jeg, at de store huller ville give aske neden under herden. Pussigt nok så har herden tværimod givet mindre aske under herden...

Man kan måske mene, at jeg burde have overladt til mere erfarne at prøvekøre sommerherden. På den anden side så kan jeg med sikkerhed sige, at hvis jeg selv havde købt sommerherden, så ville jeg (også) have været meget tilfreds med den. Og brugertilfredshed er vel også en parameter, som NBE laver produkter efter.


Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline SKM

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 439
  • Respekt optjent: +17/-1
    • Stokercloud - Midlertidig lånestyring
Sv: Erfaring med sommer-herd
« Svar #13 Dato: Apr 05, 2010, 21:59 »
Er der ingen som har oplevet at sommerherden fyldes med piller ved høj ydelse? Pillerne bliver skam brændt af og risten er ren igen efter kort tid ved lavere ydelse, så der sker jo nok ikke noget ved det, men en iagttagelse...

Frank: gad vide om vi har sammme pillepusher... Først statoils piller og nu fra Overgaard gods... Jeg er ved at være rigtig godt tilfreds med disse piller. Med disse piller og sommerherd har jeg ingen slagger...
Mvh Steffen
________________________________________________________________
8) "Ønsker du tid med frænder'n - få kompressorrens på brænder'n" 8)
    :o Nu med varme og pyntet fyrrum til BS1016mini 20kW v7.xxx :o

Offline Paw

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1210
  • Respekt optjent: +36/-6
Sv: Erfaring med sommer-herd
« Svar #14 Dato: Maj 08, 2010, 09:54 »
Hej alle, lige en update på sommer-herd. Som Frank er mit blæs også sat ned. Nu kører jeg med mindre hul til blæser, 35x50 mm, og den kører bare godt, fra 10% til 100% er der den flamme som jeg synes den skal se ud. Røg temperaturen er også kommet længere ned, så det tyder på en bedre virkningsgrad. Nu kommer den kun over 100 gr hvis den kører på 100% i MEGET lang tid, så kan den godt lige komme op på 120 gr, men heller ikke mere. Døjer dog stadig med aske midt på herden, som sikkert kunne løses med kompressorrens, men nu er jeg jo ude og kigge til min woody hver dag, så det lille skrab med børstens anden ende, er jo hurtigt gjort.
MVH Paw
Intet er umuligt, det tager bare lidt længere tid.

Service videoer fra NBE
https://mhes.dk/hjem-2/videoer

Læs her
http://www.mhes.dk/

Mit fyr online
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?&mac=pawerwoody