Hej alle som spændt venter på mere info om sommerherden

Jeg har nu kørt i 4 uger med både sommer-herden og standard-herden, sådan at jeg har kørt én uge med sommer-herden, så én uge med standard-herden, så igen én uge med sommer-herden osv.
Jeg kan konstatere at sommer-herden kræver en del anderledes indstilling af luften, jeg har øget blæs lav med 5%, blæs midt med 5% og blæs høj med 8%, for at få forbrændingen optimal.
Selve luftflowet gennem kedlen er
ikke højere med de øgede blæserparametre, så årsagen til behov for øget blæs må være en større luftmodstand i sommer-herden, noget der absolut ikke er et problem med de kraftige blæsere NBE-brændere er moneret med.
Selve forbrændingen på sommer-herden fungerer fint, selv ved høj last (70-100%) og ved lav last (10-20%) er den markant bedre end standard-herden. Bålet er, ved lav last, mere kompakt og gas afbrændingen fungerer i hele herdens længde, hvilket ikke er tilfældet ved standard-herden.
Renholdelse af sommer-herden virker markant bedre end ved standard-herden.
Om det skyldes at sommer-herden ikke er ”mærket” af afbrænding af mange tons træpiller ved jeg ikke, men der er en markant forskel.
Blæs rens er forlænget fra hvert 10. minut til hvert 30. minut, ligesom kompressorrens er forlænget fra 15 kg. til 30 kg.
Så foreløbig er min vurdering at sommer-herden sagtens kunne indføres som standard-herd.
Den har ikke problemer med at fungere korrekt ved stor effekt og den er markant bedre ved lav last.
Hilsen
Michael