Hej Tonni,
Det ville undre mig meget om du ikke allerede har temperaturfølere runndt omkring i huset

...du tænker måske ikke over det, men dine termostatventiler på radiatorer/gulvvarme er faktisk ganske avancerede regulatorer

Derfor er et almindeligt 2-kreds centralvarme system med en selvregulerende cirkulationspumpe og en effekttilpassende varmekilde (f.eks. en modulerende træpillebrænder), en rigtig fornuftig energiøkonomisk løsning.
Krydrer man den med en "overordnet" styring der kan standse opvarmningskilden når der ikke rigtigt er behov for energitilførsel, ja så har man nærmest det perfekte

VVB-styring/prioritering og funktion som tidsstyret varmeperioder evt. med sommerstop, giver faktisk denne "overordnede" funktion.
Nuvel, man skal tilpasse varmeperioden til årstiden, hvilket i praksis betyder at man 3-4 gange om året må korrigere på start/stop tiderne, men det er vel en overkommelig indsats

Jeg er helt enig med dig i at man kan udtænke alle mulige kringlede metoder til at spå om varmebehovet, og jeg tror at du har ret i at de bliver alt for dyre til nogensinde at tjene sig hjem.
Hilsen
Michael
Så skulle du også have temp. følere rundt omkring i huset så fyret kun startede når huset havde brug for varme.
for kedeltemperaturen falder hurtigt når brænderen er stoppet.
Men hvor vil jeg da blive bange for omkostningerne ved alle de ting der skal bygges ekstra på. Og jeg tror personligt ikke på at de kan tjenes hjem igen.