Hej Martin,
Jeg helt med på dine overvejelser, men der er altså forbandet stor forskel på udstødningen i din bil og røgafgangen i dit fyr.
Se bare på rør-diameteren, så vil du opdage at udstødningen i din bil bevæger sig væsentligt hurtigere en røgen i dit fyr.
I bilen bruger du 1 l benzin pr. 16 km og det betyder at du bruger ca. 5 l benzin pr. time når du kører 80 KM/t, hvilket svarer til at du forbrænder brændstof med en effekt på ca. 46 KW.
I dit fyr forbrænder du vel brændstof med en effekt på omkring 3 KW ifølge dine kurver.
Det medfører at du har ca. 15 gange så meget røggas i din bils udstødningssystem som i dit fyrs, samtidig med at arealet af røgrøret er meget større end udstødningsrøret i din bil.
Alt dette giver et meget meget mere trægt system end i din bil, desværre

Dertil kommer at din bils udstødningssystem kører med overtryk som sikrer at der ikke kommer forstyrrende lift ind fra omgivelserne, hvor imod dit fyr (forhåbentlig) kører med undertryk i fyret/røgrøret som betyder at der let slipper forstyrrende luft ind.
Summa sumarum - reguleringen i dit fyr er meget langsommere end i din bil

Hilsen
Michael
Hej Martin,
Jeps, du stiller for store krav 
Din ilt-regulering er helt fin.
Du skal huske på at reguleringen sker på "historiske data" og at den er lidt træg for at kompensere for dette.
Skulle reguleringen være helt i top, skulle ilt-sonden sidde lige over bålet, men den sidder jo i røgafgangen og derfor er det "gamle data" den afgiver.
Kunne jeg få min iltstyring til at ligge lige så fint som din, ville jeg varmt anbefale at bruge ilt-styring 
Måske er der håb når jeg får sat min Black Star kedel til 
Hilsen
Michael
Hm, ja, jeg kan godt se der kan være et problem på det punkt, men det tager sku ikke 10 minutter før forbrændingsgasserne når frem til sonden. Se graden:

Der er hele 10 minutter hvor den er helt gal. Det holder jo ikke stik med din teori? På min bil sidder sonden 1,5 meter fra udgangen... det går da meget fint med at måle alligevel... og den går da gerne en 16 km/l... og ryger kun når det er rigtig koldt.