Forfatter Emne: Black Star  (Læst 13761 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rasser

• Guru
  • Respekt optjent: +0/-0
Black Star
« Dato: Dec 02, 2010, 18:22 »
Hej derude.
Jeg overvejer seriøst at udskifte min Dor24 kedel til den nye Black Star og stadig bruge min Scotte 16.
For 6 år siden var det næsten standart at man tog en 24Kw kedel i stedet for en 16Kw kedel fordi den havde større hedeflade og dermed lavere røgtemp / bedre nyttevirkning.
Gælder det også den nye Black Star. Altså at vælge den store 20 /30 Kw istedet for de mindre 10 / 16 Kw ?
Hvad siger eksperterne ;)

Mvh Jens

MartinPedersen

• Gæst
Sv: Black Star
« Svar #1 Dato: Dec 02, 2010, 18:25 »
Jeg tror du får større tomgangstab hvis du vælger en større kedel.
Jeg kørte i en kort periode med en 16 kW brænder på min Blackstar S kedel (Den mindste, 20 kW?), og jeg kunne ikke mase den over 105 grader i røgtemperatur, så jeg vil virkelig tænke mig seriøst om hvis jeg var dig... du har virkelig lidt at hente.

MartinPedersen

• Gæst
« Svar #2 Dato: Dec 02, 2010, 18:27 »
Nop, har lige tjekket. Det er en 10/16 kW. Så nup du bare en Blackstar S. Fantastisk kedel.

Offline Rasser

• Guru
« Svar #3 Dato: Dec 02, 2010, 18:32 »
Hej Martin,
Du er godt nok hurtig. Jeg skulle lige til at skrive til dig at S er small /10-16 og L er large/20-30.
Du mener altså at det er ok med den lille.
Der er lige en anden ting. Min gamle kedel har 150mm røgrør og det har den store også ???

Mvh Jens

MartinPedersen

• Gæst
« Svar #4 Dato: Dec 02, 2010, 18:36 »
Jeg tror det eneste du får ud af at vælge en større, er at du har en større mængde vand der kan stå og tabe temperatur når fyret er slukket i lavdrifts perioderne... og at du umiddelbart kan koble den til din skorssten. Men, jeg ved ikke om det er marginalt hvad det koster ekstra for fyret.. også drift økonomisk... om det er minimalt hvad det koster i drift, og det måske går lige op fordi du slipper for at lave ændringer i din skorstens tilgang. Jeg var nødt til at banke min murbøsning ud, og sætte en 130 mm i, eller hvad den nu var, og købe nye røgrør... men altså... jeg ville alligevel have noget nyt og tæt, så min iltstyring ku få goe forhold :)

Det kan være vores alvidende top nørd guru MHES kan komme med nogle ligninger :P

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
« Svar #5 Dato: Dec 02, 2010, 19:01 »
Hej Jens & Martin,

alvidende top nørd guru arhhh det ved jeg nu ikke  :-\
Og jeg har ingen ligninger, kun erfaring  ;)

...men jeg giver Martin fuldstændig ret, en Black star S er helt fin til en 10-16 kW brænder.

Hilsen
Michael

Jeg tror det eneste du får ud af at vælge en større, er at du har en større mængde vand der kan stå og tabe temperatur når fyret er slukket i lavdrifts perioderne... og at du umiddelbart kan koble den til din skorssten. Men, jeg ved ikke om det er marginalt hvad det koster ekstra for fyret.. også drift økonomisk... om det er minimalt hvad det koster i drift, og det måske går lige op fordi du slipper for at lave ændringer i din skorstens tilgang. Jeg var nødt til at banke min murbøsning ud, og sætte en 130 mm i, eller hvad den nu var, og købe nye røgrør... men altså... jeg ville alligevel have noget nyt og tæt, så min iltstyring ku få goe forhold :)

Det kan være vores alvidende top nørd guru MHES kan komme med nogle ligninger :P
« Senest Redigeret: Dec 07, 2010, 21:18 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

MartinPedersen

• Gæst
« Svar #6 Dato: Dec 02, 2010, 19:39 »
HM!! Skuffet! :P  ;D

Offline SKM

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +17/-1
    • Stokercloud - Midlertidig lånestyring
« Svar #7 Dato: Dec 02, 2010, 21:53 »
Man kan vel gå ud fra at når NBE anbefaler den kedel til 10-16KW brændere så er det mest optimalt...? Det er jo trods alt testet og afprøvet til max virkningsgrad...

Kan se at 20KW brænder sælges med 10-16KW kedel og 30KW brænder sælges med 20-30KW kedel, så man kan måske endda konkludere at kedelen hellere må være for lille en for stor i forhold til brænderen....?

Er ikke klar over hvor fordele og ulemper ligger, men kunne være interessant at vide... Er det hedefladen? Vandmængden? Når røgafgangen er større på en stor kedel suser røgen måske for let gennem kedelen?

Det fortælles jo også konstant: "Hellere vælge for småt som for stort", men gælder det kun brændere?

Glæder mig til at følge med i debatten:-)
Mvh Steffen

Offline Frank_rasmussen

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +23/-31
« Svar #8 Dato: Dec 02, 2010, 22:09 »
Rasser,

Hvor mange piller bruger du nu?

Brændværdien for træpiller er vel typisk 4,8 kWh/kg,

Efter at have levet med oliefyr i næsten hele mit liv, så kan jeg godt lide at omregne til liter fyringsolie. Brændværdien af fyringsolie er omkring 9,5 kWh/ltr.

Hvis du efter lidt frem og tilbage regning kommer til et tal på under 3000 l fyringsolie/år, så skulle, såvidt jeg forstår NBE, et 10 kW-anlæg være fint.
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline Rasser

• Guru
« Svar #9 Dato: Dec 03, 2010, 09:20 »
Hej igen, og tak for svarene.
Jeg bor på en gård hvor stuehuset er 185m2 og vi er nu igang med loftet hvor der bliver ca 150 m2 selvfølge isoleret efter nutidig standart. Derudover har vi 2 ferielejligheder hvor der i øjeblikket bor 5 personer.
Fyr står i maskinhus. 110 L varmtvandsbeholder i stuehus og 100 L i ferielejligheder.
Lige nu klarer Scotten det fint med 80% blæs (faktisk lidt imponerende) ca 60 kg pr døgn.

Men det er lidt 1 salen der spøger. Vi kal godt nok ikke bo deroppe men alligevel.
De tanker der er omkring tomgangstab kunne også anskues på denne måde:
9 mdr om året kører fyret fra 50 til 80% ydelse og 3 mdr køres 40 til 50%
Håber det kan bruges til noget.

Mvh Jens

MartinPedersen

• Gæst
« Svar #10 Dato: Dec 03, 2010, 14:51 »
Som jeg ser det er der rigelig plads på den hærd til at udvide kapaciteten fra 16 til 20-24 kW, men det er der nok nogen andre der kan svare på. Kedlen kan i hvert fald aftage det.. .det er jeg ikke i tvivl om. Det er en skide go kedel.

Næste, mht. din første sal, så vil du jo få noget læk varme nede fra, så jeg tror ikke det kommer til at koste jer så meget ekstra at varme det op også. Jeg ville købe en BlackStar S hvis jeg var dig.

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
    • MHES
« Svar #11 Dato: Dec 03, 2010, 15:38 »
... og hvis man bruger NBE's eget program, vil man se at et årligt olieforbrug op til 4.500 l modsvarer et 10 kW anlæg  ;)

Prøv selv programmet på NBE's hjemmesidewww.nordjysk-bioenergi.dk (se vet. billede forneden som vejledning)

Hilsen
Michael

Rasser,

Hvor mange piller bruger du nu?

Brændværdien for træpiller er vel typisk 4,8 kWh/kg,

Efter at have levet med oliefyr i næsten hele mit liv, så kan jeg godt lide at omregne til liter fyringsolie. Brændværdien af fyringsolie er omkring 9,5 kWh/ltr.

Hvis du efter lidt frem og tilbage regning kommer til et tal på under 3000 l fyringsolie/år, så skulle, såvidt jeg forstår NBE, et 10 kW-anlæg være fint.
« Senest Redigeret: Dec 07, 2010, 21:18 af MHES »
Opvarmer ca. 270 m2
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Hjemmeside www.mhes.dk

Offline Rasser

• Guru
« Svar #12 Dato: Dec 03, 2010, 16:32 »
Hej igen,
Jeg kan godt se det peger på en 10-16 S. Så er der lige skorstenen. Den er 150mm. Er det et problem når den lille har 130mm afgang? Eller er det bare at købe de overgangsrør der skal til?

Mvh Jens

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
    • MHES
« Svar #13 Dato: Dec 03, 2010, 16:46 »
Hej Jens,

Nej, det er ikke noget problem  ;)

Enten køber du en overgang 150 -> 130, eller du skifter murbøsningen i skorstenen til en 130 bøsning samt røgrøret.

Jeg ville vælge det sidste, altså ny bøsning og nyt røgrør, men det er også det dyreste  ;)

Hilsen
Michael

Hej igen,
Jeg kan godt se det peger på en 10-16 S. Så er der lige skorstenen. Den er 150mm. Er det et problem når den lille har 130mm afgang? Eller er det bare at købe de overgangsrør der skal til?

Mvh Jens
« Senest Redigeret: Dec 03, 2010, 16:47 af MHES »
Opvarmer ca. 270 m2
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Hjemmeside www.mhes.dk

MartinPedersen

• Gæst
« Svar #14 Dato: Dec 03, 2010, 16:54 »
Jeg ville vælge det sidste, altså ny bøsning og nyt røgrør, men det er også det dyreste  ;)

Det var sku også det jeg endte med at gøre. Så fik jeg færre samlinger, og alt var nyt.