Forfatter Emne: Termostat på returen...  (Læst 25401 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kendub

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +6/-4
    • Data:
Termostat på returen...
« Dato: Dec 09, 2010, 09:23 »
En af mine bekendte har fjernvarme og termostaten sidder på returen i gulvhøjde på alle radiatorene i beboelsen. Det er vist ikke så almindeligt længere (?) 
Der er tale om rækkehuse fra starten af 70'erne - Boje Jensen byggeri...

Men spørgsmålet lyder:
Kan en returtermostat erstattes af en elektronisk termostat, såsom Honeywell Rondostat? Der skal selvfølgelig kompenseres på den indstillede ønskede temperatur, da den jo i så fald sidder blot 10-15 cm over gulvet, hvor den normalvis vil føle i ca. 1 meters højde. Han ønsker natsænkning, men har tidligere fået af vide af en hr. "varmeaflæser", at det skam ikke kan lade sig gøre på sådan et system.
Så tænker jeg jo selvfølgelig at jeg lige må vende den teori med nørderne herinde  ;D ;D

Så det korte spørgsmål -- er der nogen forskel i at erstatte en returtermostat i forhold til en returtermostat?

Jeg er med på at jo laver en "forsinket" måling når den sidder på returen, men tvivler på det har så meget at sige (?)

Jeg har lige netop selv erstattet 8 af husets radiatortermostater med Rondostaten. Utroligt nemt og simpelt, på trods af, at vi har 3 forskellige typer ventiler. Adaptere fulgte med. Men en beskrivelse og melding om resultatet følger evt. i en anden tråd på andet tidspunkt....

MartinPedersen

• Gæst
Sv: Termostat på returen...
« Svar #1 Dato: Dec 09, 2010, 10:31 »
Well... hvad ende af radiatoren du styrer flow'et på kan vel være lige meget... set med mine briller.

Offline Kendub

• Top of the pop
    • Data:
« Svar #2 Dato: Dec 09, 2010, 10:46 »
Well... hvad ende af radiatoren du styrer flow'et på kan vel være lige meget... set med mine briller.

Hej Martin  ;)

Det var også mit umiddelbare syn på sagen, men godt lige at få vendt den med Jer andre  ;)

Offline SKM

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +17/-1
    • Stokercloud - Midlertidig lånestyring
« Svar #3 Dato: Dec 09, 2010, 12:08 »
Du har kun tænkt dig at skifte returtermostaterne ud med Rondostater, eller...?

Kan en Rondostat bruges på en returventil? Hvis den i det hele taget kan monteres på den?

Hvorfor bruges egentlig returtermostater til radiatorer på fjernvarmesystemer fra den tid? Er det for at have så kold returvand som muligt?

Synes jeg har set radiatorer med to ventiler en alm radiatorventil på fremløb og en returventil på returen....?
Mvh Steffen

Offline Kendub

• Top of the pop
    • Data:
« Svar #4 Dato: Dec 09, 2010, 13:22 »
Du har kun tænkt dig at skifte returtermostaterne ud med Rondostater, eller...?

Kan en Rondostat bruges på en returventil? Hvis den i det hele taget kan monteres på den?

Hvorfor bruges egentlig returtermostater til radiatorer på fjernvarmesystemer fra den tid? Er det for at have så kold returvand som muligt?

Synes jeg har set radiatorer med to ventiler en alm radiatorventil på fremløb og en returventil på returen....?

Der er kun EN termostat, og den sidder rigtig nok på returen...

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
« Svar #5 Dato: Dec 09, 2010, 14:51 »
Hej SKM,

Rigtig godt tænkt  ;)
...det er nemlig netop årsagen  :D

En fjernvarmetermostat (returtermostat) har egentlig to funktioner.
1 - en termostatfunktion der går på rumtemperaturen
2 - en termostatfunktion der går på returtemperaturen

I "gamle dage" betalte man udelukkende for det antal liter vand der strømmede gennem installationen, og derfor var det bedst med en så høj fremløstemperatur og så lav returtemperatur som muligt.

I vore dage hvor man har en rigtig energimåler på installationen, er der ikke den store gevinst for den enkelte, ved at at have en lav returtemperatur.
Det er dog stadig vigtigt for den samlede økonomi i fjernvarmesystemet, at returtemperaturen er så lav som muligt.
Lav returtemperatur giver lavt tab på returstrengen til værket og stor varmedifferens mellem fremløb og retur (stor varmeaftagelse i huset) giver mindst mulig flow (=lav pumpekapacitet).
Derfor kører mange fjernvarmeværker med differentieret MWh pris, afhængig af returtemperaturen.

Synes jeg har set radiatorer med to ventiler en alm radiatorventil på fremløb og en returventil på returen....?/quote]

Der findes vel også VVS'ere der tænker kreativt/økonomisk  :D

Hilsen
Michael
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Kendub

• Top of the pop
    • Data:
« Svar #6 Dato: Dec 09, 2010, 19:35 »

MHES, hvad er så din konklusion, om jeg bede  ;D
 Kan termostater uden problemet udskiftes med elektronisk følere?

Hej SKM,

Rigtig godt tænkt  ;)
...det er nemlig netop årsagen  :D

I "gamle dage" betalte man udelukkende for det antal liter vand der strømmede gennem installationen, og derfor var det bedst med en så høj fremløstemperatur og så lav returtemperatur som muligt.

I vore dage hvor man har en rigtig energimåler på installationen, er der ikke den store gevinst for den enkelte, ved at at have en lav returtemperatur.
Det er dog stadig vigtigt for den samlede økonomi i fjernvarmesystemet, at returtemperaturen er så lav som muligt.
Lav returtemperatur giver lavt tab på returstrengen til værket og stor varmedifferens mellem fremløb og retur (stor varmeaftagelse i huset) giver mindst mulig flow (=lav pumpekapacitet).
Derfor kører mange fjernvarmeværker med differentieret MWh pris, afhængig af returtemperaturen.

Synes jeg har set radiatorer med to ventiler en alm radiatorventil på fremløb og en returventil på returen....?/quote]

Der findes vel også VVS'ere der tænker kreativt/økonomisk  :D

Hilsen
Michael

MartinPedersen

• Gæst
« Svar #7 Dato: Dec 09, 2010, 19:46 »
Jeg er ret sikker på at hans enorme indlæg betyder: ja

Offline SKM

• Top of the pop
« Svar #8 Dato: Dec 10, 2010, 00:25 »
Så har jeg da også et lille spørgsmål mere angående:
Vil det sige at når jeg bruger sådan en returtermostat samt ventil til at styre temperaturen i min vvb, så vil termostaten også regulere ud fra rumtemperaturen i mit fyrrum?

Er det to funktioner man selv kan skifte mellem?
Mvh Steffen

Offline Kendub

• Top of the pop
    • Data:
« Svar #9 Dato: Dec 10, 2010, 10:43 »
Jeg har nu haft kontakt med Automatikcenteret, som er distrubitør for Honeywell Rondator.
De oplyser at den IKKE kan erstatte en returføler, da returføleren måler på vandet, hvorimod Rondatoren måler på luften.

Offline SKM

• Top of the pop
« Svar #10 Dato: Dec 10, 2010, 11:41 »
Det var netop det jeg troede, men MHES har da gjort mig usikker på om en normal returtermostat kun måler på reurvandet...

Der er ikke samme bespænding på returventiler som på radiatorventiler...
Mvh Steffen

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
    • MHES
« Svar #11 Dato: Dec 10, 2010, 20:32 »
Hej Kendub og SKM,

Kendub:
Du spurgte om min konklusion, men den er der ikke, for jeg svarede på et spørgsmål fra SKM om hvorfor man bruger en returtermostat  ;)

SKM:
Du er blevet i tvivl om en returtermostat kun måler på vandet ?
Nej det gør den ikke, for den har to funktioner:
 - den måler på returvandet
 - og den måler på luften

Altså, der løber vand igennem den hvis temperaturen i luften kræver det og returvandet er tilstrækkelig afkølet, ligesom to termostater i en.

Hilsen
Michael

Det var netop det jeg troede, men MHES har da gjort mig usikker på om en normal returtermostat kun måler på reurvandet...

Der er ikke samme bespænding på returventiler som på radiatorventiler...
Opvarmer ca. 270 m2
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Hjemmeside www.mhes.dk

Offline SKM

• Top of the pop
« Svar #12 Dato: Dec 11, 2010, 05:51 »
Mange tak for oplysning... Nyder at blive klogere;-)

Dvs. hvis jeg skruer op for termostaten ændres både ønsket rum temperatur samt ønsket retur temperatur... Er der et forindstillet forhold mellem ønsket rumtemp og returtemp? Altså som hvis den holder en rumtemp på 23grader så vil returen også være 23grader?

Jeg er bare videbegærlig....:-) Og tænker måske lidt på hvordan det så fint kan fungere til min VVB...?
Mvh Steffen

Offline xkfc

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +176/-24
    • mit fyr
« Svar #13 Dato: Dec 11, 2010, 09:29 »
Jeg har to retur termostater, der er kun en fysisk termostat i mine.

Den ene i fyrrummet styrer temperaturen i blandesløjfen til gulvvarme. Den anden tager gulvvarme i bryggerset.

Den i bryggerset sidder i en kold kartoffel kælder, men kan alligevel fint styre 23grader i bryggerset.

Det er vel så simpelt at vandet er indstillet til eks. 31grader. Stiger temperaturen i rummet vil vandtemperaturen også stige, og termostater der er bedt om at holde 31, skruer ned.

Og selvfølgelig modsat, falder rumtemperaturen vil gulvet også afkøles og termostaten skruer op.

Retur regulering er en relativ langsom regulering.

Det kan fint være at det findes termostater der har to fysiske termostater, det er blot ikke noget jeg kender til.

MVH. Kenneth
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
    • MHES
« Svar #14 Dato: Dec 11, 2010, 11:51 »
Hej SKM,

Ups, pas på  :D

De returtermostater jeg har omtalt, altså dem med 2 funktioner indbygget, det er den slags termostater der sidder på din radiator.
De kaldes en radiator-returtermostat og er ikke særlig almindelige mere.

En "retur termostat" med fjernføler, som man typisk bruger til VVB'en eller en gulvvarme kreds, har kun én funktion, nemlig en termostatfunktion der reagerer på følerens temperatur.

Og jeps, når man ændrer på indstillingen i en radiator-returtermostat, ændrer man både på rumtemperaturen og returvands temperaturen, og ja, forholdet er typisk fast indstillet.

Hilsen
Michael

Mange tak for oplysning... Nyder at blive klogere;-)

Dvs. hvis jeg skruer op for termostaten ændres både ønsket rum temperatur samt ønsket retur temperatur... Er der et forindstillet forhold mellem ønsket rumtemp og returtemp? Altså som hvis den holder en rumtemp på 23grader så vil returen også være 23grader?

Jeg er bare videbegærlig....:-) Og tænker måske lidt på hvordan det så fint kan fungere til min VVB...?
Opvarmer ca. 270 m2
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Hjemmeside www.mhes.dk