En af mine bekendte har fjernvarme og termostaten sidder på r
eturen i gulvhøjde på alle radiatorene i beboelsen. Det er vist ikke så almindeligt længere (?)
Der er tale om rækkehuse fra starten af 70'erne - Boje Jensen byggeri...
Men spørgsmålet lyder:
Kan en
returtermostat erstattes af en elektronisk termostat, såsom Honeywell Rondostat? Der skal selvfølgelig kompenseres på den indstillede ønskede temperatur, da den jo i så fald sidder blot 10-15 cm over gulvet, hvor den normalvis vil føle i ca. 1 meters højde. Han ønsker natsænkning, men har tidligere fået af vide af en hr. "varmeaflæser", at det skam ikke kan lade sig gøre på sådan et system.
Så tænker jeg jo selvfølgelig at jeg lige må vende den teori med nørderne herinde

Så det korte spørgsmål -- er der nogen forskel i at erstatte en returtermostat i forhold til en returtermostat?
Jeg er med på at jo laver en "forsinket" måling når den sidder på returen, men tvivler på det har så meget at sige (?)
Jeg har lige netop selv erstattet 8 af husets radiatortermostater med Rondostaten. Utroligt nemt og simpelt, på trods af, at vi har 3 forskellige typer ventiler. Adaptere fulgte med. Men en beskrivelse og melding om resultatet følger evt. i en anden tråd på andet tidspunkt....