Forfatter Emne: Røggastemperatur.  (Læst 8357 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kenneth

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +1/-1
Røggastemperatur.
« Dato: Dec 13, 2010, 15:25 »
Min røggastemperatur er pt 175 ved ca 75%. Her på det seneste er min temperatur begyndt at opføre sig mærkeligt.
Før ved en meget beskidt keddel var jeg kun oppe på 140, og ved ren keddel 80-90.
Jeg syntes ikke at jeg har et højt forbrug af piller, så kan det være føleren?
Kan den ohmes igennem?

Desuden syntes jeg at min flamme bære præg af lidt for meget luft . dog er min aske fin, og har altid været det.

Det der med at man afdækker blæseren, hvad er det nu lige med det?
16 kw scotte ver. 6.14 opop 618 kedel. Kompressorrens. 25o m2 stuehus fra 1875 ok isoleret og renoveret. Brændeovn i stuen. Nu med 70 m2 ok isoleret tilbygning. Elpatron i VVB om sommeren.

Offline Syhler

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +6/-3
Sv: Røggastemperatur.
« Svar #1 Dato: Dec 13, 2010, 15:53 »
Hvis det er en pt1000, mener jeg den skal vise 1000 ohm ved 0 grader.
10kw, Opop H418, V 7.0680
Trækstabilisator, Kompressorrens
VVB prioritering med 3-vejs motorventil
Opvarmer ca 125m2
Gennemsnits forbrug 4,5 ton.
Postnr.: 4930
http://stokercloud.dk/dev/jeppe_syhler.html

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
« Svar #2 Dato: Dec 13, 2010, 17:45 »
Hej Kenneth,

Det med at afdække blæseren er en metode til at begrænse luftmængden fra blæseren  ;)
Man kan bruge metoden hvis man skal meget langt ned i %tal for blæs lav, for at få korrekt forbrænding, eller hvis spændet mellem blæs lav og blæs høj er meget lille.

Metoden er simpel, en delvis afdækket blæser skal "knokle" mere for at få samme mængde luft igennem.
F.eks kan man have blæs lav = 5 blæs høj = 10, og hvis man afblænder 50-60% af indsugningen kan det f.eks. blive til blæs lav = 10 og blæs høj = 25, for at få den samme forbrænding.

Hvis din forbrænding er OK, er der ingen grund til at eksperimentere med afblænding.

Hilsen
Michael

Min røggastemperatur er pt 175 ved ca 75%. Her på det seneste er min temperatur begyndt at opføre sig mærkeligt.
Før ved en meget beskidt keddel var jeg kun oppe på 140, og ved ren keddel 80-90.
Kan den ohmes igennem?

Desuden syntes jeg at min flamme bære præg af lidt for meget luft . dog er min aske fin, og har altid været det.

Det der med at man afdækker blæseren, hvad er det nu lige med det?
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Frank_rasmussen

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +23/-31
« Svar #3 Dato: Dec 13, 2010, 20:05 »
Kan den ohmes igennem?

En 'høj' røggastemperatur betyder vel ikke for meget luft.

Hvis man først forestiller sig brændværdien af f.eks. 1 kg træpiller afbrændt i et perfekt indstillet fyr med den perfekte mængde luft tilsat.

Hvis man derefter forstiller sig, at man ændrer på blæseren, så den giver al for meget luft...

For det første vil 1 kg piller jo nok brænde meget hurtig af, da de får al den gode luft; men de vil nok afgive hen ad den samme energimængde. Da den samme energimængde nu skal opvarme meget mere luft, så vil røgtemperaturen være lavere.

Hvis vandflowet gennem kedlen er det samme, og da røgtemperaturen er lavere, og temperaturforskellen mellem kedelvand og røg dermed være mindre, så vil kedelvandet få en mindre temperaturstigning.

Måske skyldes din højere røgtemperatur bare, at ydelsen er højere nu end tidligere.
« Senest Redigeret: Dec 13, 2010, 20:05 af Frank_rasmussen »
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
« Svar #4 Dato: Dec 13, 2010, 20:28 »
Hej Frank,

Måske, men en højere lufthastighed gennem kedlen, som følge af den højere luftmængde, kan også give en mindre varmeafsættelse i kedlen og dermed en højere røggastemperatur.

Ved for stor luftmængde kan røggastemperaturen være højere eller lavere, det kommer an på så mange andre parametre.

Sagen er at man ikke kan sige noget om forbrændingens kvalitet (effektivitet) udfra røggastemperaturen.

Hilsen
Michael

En 'høj' røggastemperatur betyder vel ikke for meget luft.

Hvis man først forestiller sig brændværdien af f.eks. 1 kg træpiller afbrændt i et perfekt indstillet fyr med den perfekte mængde luft tilsat.

Hvis man derefter forstiller sig, at man ændrer på blæseren, så den giver al for meget luft...

For det første vil 1 kg piller jo nok brænde meget hurtig af, da de får al den gode luft; men de vil nok afgive hen ad den samme energimængde. Da den samme energimængde nu skal opvarme meget mere luft, så vil røgtemperaturen være lavere.

Hvis vandflowet gennem kedlen er det samme, og da røgtemperaturen er lavere, og temperaturforskellen mellem kedelvand og røg dermed være mindre, så vil kedelvandet få en mindre temperaturstigning.

Måske skyldes din højere røgtemperatur bare, at ydelsen er højere nu end tidligere.

Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Kenneth

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +1/-1
« Svar #5 Dato: Dec 14, 2010, 16:00 »
Efter en grundig rengøring af fyret, er temperaturen kommet ned på 130 ved 85%, hvilket må siges at være ok. Jeg syntes ellers lige at jeg havde renset det, men der må være smuttet en uge eller 2 ::)   Fra nu af bliver det fast hver anden weekend!!!!!

Til min store forundring var asken denne gang mere hvid i det, hvor den altid har været mere brunlig i det. Jeg har jo desuden også visuelt konstateret at den giver for meget luft - og de 2 ting holdt op imod hinanden ( samt en ny levering af piller, samme mærke ) henleder til lidt justering.
Jeg bruger autoberegning, hvor jeg "kun" stiller på mætninger. Høj har feks stået på 110% indtil nu, hvor den er justeret ned til 95% med en synlig anderledes ( jeg kikker ikke på røgen ) rolig flamme ( den gamle flamme var lidt skærebrænderagtig i det, men gav en fin aske ).

16 kw scotte ver. 6.14 opop 618 kedel. Kompressorrens. 25o m2 stuehus fra 1875 ok isoleret og renoveret. Brændeovn i stuen. Nu med 70 m2 ok isoleret tilbygning. Elpatron i VVB om sommeren.