Forfatter Emne: ? vedr. temperatur indstilling  (Læst 38560 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline NK

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 749
  • Respekt optjent: +7/-0
? vedr. temperatur indstilling
« Dato: Feb 12, 2011, 02:06 »
halløj derude.
Så er det en uge siden vi fik scotte pillefyr. det er bare kanon da vi kørte med olie fyr.
jeg vil lige høre om nogen her kunne give mig et råd ang. temperatur indstillinger, da jeg ikke har tålmodighed til at vente til mandag for at ringe til vvs manden  ;D
der skulle vist også komme én for at justere på kedlen, men der kommer nok til at går lidt tid inden.

huset er på 240 m2 i 2 plan. fyrrummet er midt i huset. vi bruger hver eneste m2, derfor er hele huset ca. på 20-22 grader.
i fyrrummet er der pillefyret og VVB.
fyret styre automatisk driften op og ned efter behov.

når jeg via displayet i styringen klikker mig ind på temperatur ser det således ud:
Kedel temp.           60 grader
drift differens         10 grader
varmtvands temp.   0 grader
VVB differens         10 grader
pumpestop temp    50 grader
sommerstop           nej
solstop                   nej
sol kalibrering         1200


altså, vandet i VVB skulle varmes op via pillefyret, og når det ikke gør kan den varmes op med el.
Men er det så ikke helt galt sådan som det ser ud oven over?

Vi har varmt vand da jeg har sluttet beholderen til stik kontakten, for at se vand temperaturen på displayet.
Jeg har en mistanke om at det er EL vi har brugt til at varme vandet op? er det sandt?

skal jeg evt. justere på styringen til fyret for varmvands temp? og til hvad?

Vi bruger 30 kg pr døgn til at holde huset/vandet varm. det er selvfølgelig meget bedre end olie, men er forbruget for højt?
huset er rimelig isoleret. stort set alle radiator termostater er mellem 1,5 - 2
har også gulvvarme i hele underetagen plus bad værelse og køkken.

på forhånd tak.


V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.707 -  Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6,5 tons pr. år

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7550
  • Respekt optjent: +224/-178
  • Montør NBE
Sv: ? vedr. temperatur indstilling
« Svar #1 Dato: Feb 12, 2011, 08:10 »
Sluk for el til Varmt Vands Beholderen.
Ja du bruger el til at opvarme huset, og det er for dyrt. :o
Indstillingerne i styringen er som grundindstillinger ok.
Du skal lige tjekke indstilling en af shunten og temperatur indstilling på VVB
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline NK

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 749
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: ? vedr. temperatur indstilling
« Svar #2 Dato: Feb 12, 2011, 10:50 »
hej, tak for svaret.
Citér
Ja du bruger el til at opvarme huset, og det er for dyrt.
nej tror altså ikke det er hele huset.
Intervallet mellem el tavlens blink er det samme, om jeg sætter stikket til VVB i kontaktet eller tag den ud.

Det er en enkelt spiral VVBeholder sådan så feks. hvis/når vi slukker for pillefyret om sommeren så kan vandet varmes op med el.
Der er trukket rør fra fyret til VVB og til rørsystemet i huset, og jeg er sikker på at det er fyret der varmer i hvertfald vandet i rørsystemet.
jeg kigget lige under VVB og der sidder en termostat og mon ikke det er til varme reguleringen når fyret køre?
den er på 6,5 og vandet lige under 55 grader.

det jeg var i tvivl om var, at når varmvands temp. under temperatur menuen i styringen på pillefyret er på 0 (sådan som jeg skrev i oprindelig indlæg), hvorvidt VVB så brugte el til at opvarme forbrugs vandet.
og i så fald om jeg burde justere på det tal i styringen.

men du nævner jo at
Citér
Indstillingerne i styringen er som grundindstillinger ok.
så måske jeg bare skulle lad det være?

Citér
Du skal lige tjekke indstilling en af shunten og temperatur indstilling på VVB
altså pumpen er på indstilling 3 (max).
fremløbs temperaturen er i skrivende stund 42 grader retur 30 grader.

Jeg prøver lige at skrue termostaten under VVB på 7 for at se om det gør en forskel for vand temp.


V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.707 -  Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6,5 tons pr. år

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: ? vedr. temperatur indstilling
« Svar #3 Dato: Feb 12, 2011, 11:38 »
Hej Mad max

Du skal slukke helt for strømmen til din vvb, så er du sikker på at den ikke opvarmer centralvarme kredsen. Vil du gerne se temp i vvb, må du kunne stille termostaten helt i bund på vvben. Men er fyret 60 gr er vvb jo også 60gr, så egentlig ha du ikke så meget at bruge temperaturvisningen til. Men det kan godt være lidt svært at finde op og ned lige i starten.
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline svbech

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 48
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: ? vedr. temperatur indstilling
« Svar #4 Dato: Feb 12, 2011, 12:04 »
Hej
Nu ved jeg ikke hvad det er for en vvb du har, men eks. en Metro Combi beholder kan kobles på flere forskellige måder.
Bla. så elpatronen ikke kan gå igang hvis hvis cirkulationspumpen kører. Skøn facilitet der gør at man ikke risikerer en el regning på xx tusinde kr. hvis der ubemærket  har været pilfingre i fyrrummet.
Den vil jeg varmt anbefale
Opvarmer 280 m2, i 2 plan, lejligheds vist opvarmning af gildesal og værksteder, der ellers holdes frostfri.
Scotte 16kw, 16 kw Dacon Dor, samt oliefyr i reserve.
Solfanger, 80 vacumrør, 800l buffer.
Styring af hele varmeanlæget varetages af 2 stk TA UVR1611 programerbare styringer.

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: ? vedr. temperatur indstilling
« Svar #5 Dato: Feb 12, 2011, 19:28 »
...fremløbs temperaturen er i skrivende stund 42 grader retur 30 grader

Hvis det 42 graders-vand løber gennem varmvandsbeholderen, så opvarmes/nedkøles den til samme temperatur...

Det er nok nødvendig med et diagram over din tilslutning af varmvandsbeholderen til anlægget...

Hvis du vil lade Scotte/Woody'en styre temperaturen i varmvandsbeholderen, så er der mindst følgende muligheder:

- Montering med VVB prioritet 2 vejs motorventil: http://www.nordjysk-bioenergi.dk/files/manager/kedel%20montering%20anbefalet%202vejs%20ventil%20til%20vvb%20prioritet.pdf

- Montering med VVB prioritet 3 vejs motorventil: http://www.nordjysk-bioenergi.dk/files/manager/kedel%20montering%20anbefalet%203vejs%20ventil%20til%20vvb%20prioritet.pdf
« Senest Redigeret: Feb 12, 2011, 19:29 af Frank_rasmussen »
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: ? vedr. temperatur indstilling
« Svar #6 Dato: Feb 13, 2011, 08:09 »
Hej Mad Max,

Det lyder helt som om du har en traditionel tilkobling af din VVB (Varmt Vands Beholder) gennem en termostatventil der regulerer fremløbet fra fyret til VVB'en alt efter temperaturen i VVB'en.
Det er en meget fornuftig og økonomisk monteringsmetode, specielt hvis man har en moderne selvregulerende cirkulationspumpe.
Det eneste problem der kan opstå i denne monterig er hvis fyret er slukket og du bruger el-patronen til at opvarme VVB'en, så kan di risikere at varmen i VVB'en opvarmer vandet i dine radiatorer, men det kræver at du enten har cirkulationspumpen kørende hele tiden eller at du har en kraftig selvcirkulation i anlægget, hvilket du kan risikere at have med et 2-plans hus.

Punktet i din styring omkring VVB-temperatur er beregnet til at kunne styre dit fyr efter temperaturen i VVB'en, enten så fyret starter/stopper efter VVB'en eller du kan styre fremløbet fra fyret så det enten kører til opvarmning af huset eller til VVB'en.
Det kræver som minimum at du har en temperaturføler i VVB'en som fortæller styringen om temperaturen i VVB'en (så kan dit fyr starte/stoppe efter behovet i VVB'en).
Hvis du også ønsker at kunne styre fremløbet fra fyret til enten opvarmning af huset eller opvarmning af VVB'en, så skal du derudover også have monteret en 3-vejl ventil.

Jeg har vedhæftet et billede af hvordan en montering med 3-vejs ventil kan se ud.

Tag en snak med din VVS'er på mandag om hvordan han havde tænkt sig det og sluk så for el-patronen indtil da  ;)

Jeg vil som minimum anbefale dig at få monteret en temperaturføler til VVB'en så du kan køre "sommerdrift" med dit pillefyr og lave det varme vand med det.
Jeg har selv haft brugt el til det varme vand om sommeren, men må konstatere at udgiften er næsten dobbelt op i forhld til pillefyret  ;)

Med en temperaturføler i VVB'en, kan du få dit fyr og cirkulationspumpe til at starte når VVB'en bliver for kold, og kun køre indtil den igen er varm nok.
Fikst og simpelt  ;)

Hilsen
Michael
 
hej, tak for svaret.
Citér
Ja du bruger el til at opvarme huset, og det er for dyrt.
nej tror altså ikke det er hele huset.
Intervallet mellem el tavlens blink er det samme, om jeg sætter stikket til VVB i kontaktet eller tag den ud.

Det er en enkelt spiral VVBeholder sådan så feks. hvis/når vi slukker for pillefyret om sommeren så kan vandet varmes op med el.
Der er trukket rør fra fyret til VVB og til rørsystemet i huset, og jeg er sikker på at det er fyret der varmer i hvertfald vandet i rørsystemet.
jeg kigget lige under VVB og der sidder en termostat og mon ikke det er til varme reguleringen når fyret køre?
den er på 6,5 og vandet lige under 55 grader.

det jeg var i tvivl om var, at når varmvands temp. under temperatur menuen i styringen på pillefyret er på 0 (sådan som jeg skrev i oprindelig indlæg), hvorvidt VVB så brugte el til at opvarme forbrugs vandet.
og i så fald om jeg burde justere på det tal i styringen.

men du nævner jo at
Citér
Indstillingerne i styringen er som grundindstillinger ok.
så måske jeg bare skulle lad det være?

Citér
Du skal lige tjekke indstilling en af shunten og temperatur indstilling på VVB
altså pumpen er på indstilling 3 (max).
fremløbs temperaturen er i skrivende stund 42 grader retur 30 grader.

Jeg prøver lige at skrue termostaten under VVB på 7 for at se om det gør en forskel for vand temp.



Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline NK

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 749
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: ? vedr. temperatur indstilling
« Svar #7 Dato: Feb 17, 2011, 10:50 »
hej igen og mange tak for jeres input.
Det hele kan blive lidt for teknisk da jeg er total grøn på de emner.

Jeg har nu haft VVS manden forbi, og det første vi gjorde var at skrue helt ned for VVB el styring. Sådan så den slet ikke bruger krudt på at varme vand op. Jeg kan nemlig kun se vand temperaturen på displayet på VVBeren.
Det er sådan en 100 l VVB  http://www.dvcenter.dk/index/rustfri-beholdere-1811#p38124

Jeg har vedhæftet 2 billeder af vores system som PDF.
hvis man kigger på fyr1 billede, så kommer den kolde vand inde i fyret nederst ved den Blå pumpe (blå pil).
øverst ved den røde pil er frem løbs vandet, det varme. Da kedel temperatuen er sat til 60 grader formoder jeg at det er 60 grader der bliver pumpet ud her.
Det der så sker er at ved den orange pil så løber vandet i 2 retninger.
Den termostat der sidder nederst på billedet styr retur temperaturen på retur vandet.
i følge VVS manden skal retur vandet ikke være længere nede en 15 grader af kedel temperaturen, altså 45 grader, da der kan dannes kondens i kedelen.

når retur vandet er nået på de 45 grader lukker den termostat til sådan så det varme vand løber den anden vej, til først VVB og dernæst radiator systemet.

problemet er bare at den termometer der sidder længere nede kommer helt op på 50 grader, når termostaten er på de 45 grader.
jeg har så efterfølgende skruet termostaten helt ned til 20 grader! men termometeret viser stadig 46 grader!

måske er det den lilla pil som er retur vandet fra VVB der gør, at temperaturen er så høj på retur vandet?

i hvertfald når jeg har termostaten helt nede på 20 grader så kan jeg se at VVB varmer en smule hurtigere op, og jeg håber at den termometer nederst siger den rigtige temperatur, fordi jeg forstår ikke hvorfor der er så meget forskel på de to.

Jeg ved ikke om muligheden for at optimere det varme forbrugs vand, er at får installeret en VVB prioritering.
Men hvad er slagsiden af sådan en fætter?

pt. tager det bare langt tid før vandet i VVB er over de 55 grader.


EDIT:
siden jeg sidst skrev det her, altså i går, så har tingene stabiliseret sig en smule. Dog er der stadig nogen ting der virker sært for mig.

Jeg har ikke længere den termostat der kontrollere retur vandet ned på 20 grader. der er nu på 35.
Det er stadig mere end 15 grader af kedel temperaturen, men termometeret viser altså stabilt 45-46 grader, selv om termostaten er på 35.
Det varme vand bliver nu varmet op til over 55 men jeg har måtte skrue termostaten under VVB' eren (kig på billede fyr 2), helt op på maks.
Det skulle ellers være sådan at når termostaten er på 6, så er der 60 grader, men den er helt op på 8½.

mængden af vand til at varme huset op er på 1,5 bar, men det grønne område er helt op til 2½ bar.
Vil det være en ide at lukke mere vand i systemet så den når ca. til 2 bar?
« Senest Redigeret: Feb 18, 2011, 10:12 af Mad_Max »
V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.707 -  Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6,5 tons pr. år

Offline NK

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 749
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: ? vedr. temperatur indstilling
« Svar #8 Dato: Feb 17, 2011, 11:01 »
Hej Mad Max,

Det lyder helt som om du har en traditionel tilkobling af din VVB (Varmt Vands Beholder) gennem en termostatventil der regulerer fremløbet fra fyret til VVB'en alt efter temperaturen i VVB'en.
Hej
jeg tror du er meget tæt på den måde tingene fungere på. jeg har vedhæftet 2 billeder som PDF i et andet indlæg. måske det kan gør tingene mere klart?
Citér
Det er en meget fornuftig og økonomisk monteringsmetode, specielt hvis man har en moderne selvregulerende cirkulationspumpe.
er det den blå pumpe nederst på fyr1 billede?

Citér
Det eneste problem der kan opstå i denne monterig er hvis fyret er slukket og du bruger el-patronen til at opvarme VVB'en, så kan di risikere at varmen i VVB'en opvarmer vandet i dine radiatorer, men det kræver at du enten har cirkulationspumpen kørende hele tiden eller at du har en kraftig selvcirkulation i anlægget, hvilket du kan risikere at have med et 2-plans hus.
vi har gjort det at have skruet helt ned for el-patronen i VVB. sådan så jeg kun ser vand temperaturen på displayet. på fyr 2 billede ser du en grøn diode der lyser og den er altid grøn, hvilke vil sige el patronen er pt. ikke igang med at varme vandet.


Citér
Punktet i din styring omkring VVB-temperatur er beregnet til at kunne styre dit fyr efter temperaturen i VVB'en, enten så fyret starter/stopper efter VVB'en eller du kan styre fremløbet fra fyret så det enten kører til opvarmning af huset eller til VVB'en.
Det kræver som minimum at du har en temperaturføler i VVB'en som fortæller styringen om temperaturen i VVB'en (så kan dit fyr starte/stoppe efter behovet i VVB'en).
Hvis du også ønsker at kunne styre fremløbet fra fyret til enten opvarmning af huset eller opvarmning af VVB'en, så skal du derudover også have monteret en 3-vejl ventil.
denne 3 vejs ventil, er det det samme som VVB prioritering?


Citér
Jeg vil som minimum anbefale dig at få monteret en temperaturføler til VVB'en så du kan køre "sommerdrift" med dit pillefyr og lave det varme vand med det.
Jeg har selv haft brugt el til det varme vand om sommeren, men må konstatere at udgiften er næsten dobbelt op i forhld til pillefyret  ;)
der sidder en temperatur føler allerede, på displayet. hvilke kedel temperatur køre du så med om sommeren?
og hvad er din min. max. drift ?

« Senest Redigeret: Feb 17, 2011, 11:06 af Mad_Max »
V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.707 -  Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6,5 tons pr. år

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: ? vedr. temperatur indstilling
« Svar #9 Dato: Feb 19, 2011, 07:44 »
Hej Mad_Max,

Dit "problem" med at returen er over det du har indstillet på termostaten er helt OK.
Det skyldes, som du selv er inde på, at vandet retur fra VVB'en og dine radiatorer er varmere end de 45 oC.
Shunt-termostaten (den på de 45 oC ) er blot en sikkerhed for at returvandet ikke kommer under det indstillede, men den kan altså ikke køle vandet  ;)

Når du skal indstille shunt-termostaten, er det absolut lettest under opstarten når der er varme på kedlen og masser af koldt vand retur fra VVB og radiatorer, altså sådan som din VVS'er havde indstillet den.

Som jeg ser det har du ikke specielt brug for VVB-prioritering.
Fordelen om sommeren ved VVB'prioritering er at radiatorer/gulvvarme er koblet fra mens der produceres varmt vand, så der kun bruges eneregi på VVB'en.
Ulempen er så om vinteren at huset ikke bliver varmet op mens der produceres varmt vand.

Man kan også have "manuel VVB sommer styring" ved slet og ret at have en montering som din plus en afspærringshane til varmen i huset.

Det du har skrevet vedr. termostaten på din VVB skyldes sandsynligvis at termostaten er en returtermostat til en radiator og ikke en termostat med fjernføler (sådan en som du har til shunt-termostat).
Normalt bruges en termostat med fjernføler, som så sidder og måler temperaturen i VVB'en, og ikke en returtermostat som måler på returvandet.
Snak lige med din VVS'er om det, for det må da være en fejl  ;)

Trykket i dit system på 1,5 bar er helt OK hvis dit højeste punkt i varmeanlægget ikke er over 15 m over kedlen. så lad du det bare være ved de 1,5 bar.

Hilsen
Michael
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: ? vedr. temperatur indstilling
« Svar #10 Dato: Feb 19, 2011, 07:52 »
Hej Mad_Max,

Lige lidt flere svar...

er det den blå pumpe nederst på fyr1 billede?.
Det er en moderne selvregulerende pumpe  ;)


denne 3 vejs ventil, er det det samme som VVB prioritering?
Ja, med en 3-vejs ventil kan man lave VVB-prioritering, da ventilen "vælger" imellem at sende fremløbet fra kedlen til enten radiatorer/gulvvarme eller VVB'en.


der sidder en temperatur føler allerede, på displayet. hvilke kedel temperatur køre du så med om sommeren?
og hvad er din min. max. drift ?
Den temperaturføler der skal bruges skal sidde i VVB'en og forbindes til pillefyrets styring, sådan at man ken se VVB-temperaturen i pillefyrets styring, er det sådan du har det ?

Min kedeltemperatur om sommeren er den samme som om vinteren, for om sommeren kører fyret kun til VVB'en, og starter og stopper efter behovet i VVB'en.

Hilsen
Michael
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline NK

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 749
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: ? vedr. temperatur indstilling
« Svar #11 Dato: Feb 19, 2011, 09:19 »
Hej Micheal
mange tak for din indput, selv om jeg kan altid kan ringe til VVSen synes jeg det er rart at selv opsøge svar også, og høre andres meninger. Det kan gøre det forvirrende men jeg føler også jeg lærer en del på den måde.
Nu lidt flere spørgsmål, håber det er ok.

Dit "problem" med at returen er over det du har indstillet på termostaten er helt OK.
Det skyldes, som du selv er inde på, at vandet retur fra VVB'en og dine radiatorer er varmere end de 45 oC.
OK, det tænkte jeg nok, så helt væk er jeg ikke  ;D
Jeg synes også det var lidt sært at den termostat under VVB var på returen, og som du selv nævner:

Citér
Det du har skrevet vedr. termostaten på din VVB skyldes sandsynligvis at termostaten er en returtermostat til en radiator og ikke en termostat med fjernføler (sådan en som du har til shunt-termostat).
Normalt bruges en termostat med fjernføler, som så sidder og måler temperaturen i VVB'en, og ikke en returtermostat som måler på returvandet.
Snak lige med din VVS'er om det, for det må da være en fejl  ;)
Jeg må lige høre ham om det er en fejl eller hvordan. men for her og nu lige 2 ting:

1. Den termostat der er under VVB har, hvis jeg har forstået ret, intet at gør med hvor varmt jeg vil have vandet skal være i VVB'eren, ikke sandt? fordi det varme vand faktisk løber direkte inde i VVB'eren med fuld knald når der er brug for det. Termostaten angiver hvor varmt retur vandet fra VVB'eren skal være. er det korrekt?

det fører så til no. 2
2. Vil det så være en ide, at stille den retur termostat under VVB 'eren på 6 igen (har den på max. 8,5 nu), som VVS 'eren anbefalet, fordi så vil retur vandet fra VVB være mindre og derved skulle forskellen på shunt termostat og retur vands temperaturen i følge termometeret være nogenlunde ens?

Citér
Shunt-termostaten (den på de 45 oC ) er blot en sikkerhed for at returvandet ikke kommer under det indstillede, men den kan altså ikke køle vandet  ;)

Når du skal indstille shunt-termostaten, er det absolut lettest under opstarten når der er varme på kedlen og masser af koldt vand retur fra VVB og radiatorer, altså sådan som din VVS'er havde indstillet den.

altså. nu har jeg de sidste 24 timer kørt med følgende indstillinger:
Shunt termostat: 35
termostat under VVB: 8,5 (maks)
termometer der måler retur vandet til kedelen: 46 oC

der sker det at hvis gulvvarmen af og til slå til for at varme, så flader retur vand temperaturen kortvarig, for så at vende tilbage til de 46 oC.
Når kedel temperaturen falder til under de 60 og kedlen køre på maks. drift stiger retur vandet lidt, igen kortvarig, for så at flade på de 46 grader.

Så alt i alt tyder det på at systemet køre stabilt.
Vil det ikke være fint nok at lad det være som det er?


Citér
Som jeg ser det har du ikke specielt brug for VVB-prioritering.
Fordelen om sommeren ved VVB'prioritering er at radiatorer/gulvvarme er koblet fra mens der produceres varmt vand, så der kun bruges eneregi på VVB'en.
Ulempen er så om vinteren at huset ikke bliver varmet op mens der produceres varmt vand.
hehe, tænkte nok, og det vil så ikke være så optimalt.

Citér
Man kan også have "manuel VVB sommer styring" ved slet og ret at have en montering som din plus en afspærringshane til varmen i huset.
altså sådan så jeg selv kan styre i hvorlang tid af gangen der bliver lukket til varmen i radiator systemet om vinteren?
for det er da muligt at det skal være det så isted for VVB-prioritering.


Citér
Trykket i dit system på 1,5 bar er helt OK hvis dit højeste punkt i varmeanlægget ikke er over 15 m over kedlen. så lad du det bare være ved de 1,5 bar
.
det er det ikke så jeg lader det bare være, tak for det råd.
V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.707 -  Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6,5 tons pr. år

Offline NK

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 749
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: ? vedr. temperatur indstilling
« Svar #12 Dato: Feb 19, 2011, 09:43 »
Citér
der sidder en temperatur føler allerede, på displayet. hvilke kedel temperatur køre du så med om sommeren?
og hvad er din min. max. drift ?
Den temperaturføler der skal bruges skal sidde i VVB'en og forbindes til pillefyrets styring, sådan at man ken se VVB-temperaturen i pillefyrets styring, er det sådan du har det ?
nope.
Den måde jeg kan se vand temperatur er på displayet på VVB (se pdf fyr 2).
lige pt har jeg så sat varme elementet på off, sådan så det er kun fyret der varmer vandet op.

Citér
Min kedeltemperatur om sommeren er den samme som om vinteren, for om sommeren kører fyret kun til VVB'en, og starter og stopper efter behovet i VVB'en.
så altså samtlige radiator termostater er skruet helt ned, (evt. gulv varme med pumpe slukket) og kun VVB der kræver opmærksomhed, korrekt?
for så vil en kedel temperatur på 60, bruge mindre piller pr. døgn (24 timer).
Lige nu bruger vi 30 kg pr. døgn. vi bruger altså også stort set al de m2 vi har. stuen og det arbejdsværelse som jeg opholder mig meget i har maks termostat på 2-2,5. andre steder er den på 1-1,5.

man kan måske håbe at det kun vil blive til ca 7-8 kilo pr. døgn?

Som jeg kan se tingene nu, så er det ok lige pt. med 2 mennesker og varm vands behov.
Men hvad så når vi får børn og speciel når de kommer i teenage alder, eller gæster på besøg i længere tid af gangen, især om vinteren.
Der vil varm vands behovet måske ikke være tilstrækkelig som det er nu.

Hvilke anbefaling råd har du (evt. andre) til det?

V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.707 -  Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6,5 tons pr. år

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: ? vedr. temperatur indstilling
« Svar #13 Dato: Feb 19, 2011, 17:04 »
Hej Mad_Max,

Jeg må lige høre ham om det er en fejl eller hvordan. men for her og nu lige 2 ting:

1. Den termostat der er under VVB har, hvis jeg har forstået ret, intet at gør med hvor varmt jeg vil have vandet skal være i VVB'eren, ikke sandt? fordi det varme vand faktisk løber direkte inde i VVB'eren med fuld knald når der er brug for det. Termostaten angiver hvor varmt retur vandet fra VVB'eren skal være. er det korrekt?
Tja, lidt har den med temperaturen i VVB'en at gøre eller rettere sagt hastigheden hvormed vandet bliver varmet op, men ellers har du ret  ;)

det fører så til no. 2
2. Vil det så være en ide, at stille den retur termostat under VVB 'eren på 6 igen (har den på max. 8,5 nu), som VVS 'eren anbefalet, fordi så vil retur vandet fra VVB være mindre og derved skulle forskellen på shunt termostat og retur vands temperaturen i følge termometeret være nogenlunde ens?
Ja, det vil være en god ide, for så kører din cirkulationspumpe også mindre.
Reelt kan du stille den lavere, når bare du kan nå at opvarme dit forbrugsvand.

altså. nu har jeg de sidste 24 timer kørt med følgende indstillinger:
Shunt termostat: 35
termostat under VVB: 8,5 (maks)
termometer der måler retur vandet til kedelen: 46 oC

der sker det at hvis gulvvarmen af og til slå til for at varme, så flader retur vand temperaturen kortvarig, for så at vende tilbage til de 46 oC.
Når kedel temperaturen falder til under de 60 og kedlen køre på maks. drift stiger retur vandet lidt, igen kortvarig, for så at flade på de 46 grader.

Så alt i alt tyder det på at systemet køre stabilt.
Vil det ikke være fint nok at lad det være som det er?
Jeg ville indstille shunt-termostaten til 45 oC, altså stille og roligt skrue op indtil den stabile returtemperatur på 46 oC stiger, og så lige lidt tilbage igen.

altså sådan så jeg selv kan styre i hvorlang tid af gangen der bliver lukket til varmen i radiator systemet om vinteren?
for det er da muligt at det skal være det så isted for VVB-prioritering.
Ja, jeg lukker for varmen til radiatorer/gulvvarme og slukker gulvvarmepumpen om sommeren.

Hilsen
Michael
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: ? vedr. temperatur indstilling
« Svar #14 Dato: Feb 19, 2011, 17:13 »
Hej Mad_Max,

Lidt flere svar....  ;)

nope.
Den måde jeg kan se vand temperatur er på displayet på VVB (se pdf fyr 2).
lige pt har jeg så sat varme elementet på off, sådan så det er kun fyret der varmer vandet op.
OK, så bør du få monteret en temperaturføler i VVB'en og forbinde den til pillefyrs styringen.

så altså samtlige radiator termostater er skruet helt ned, (evt. gulv varme med pumpe slukket) og kun VVB der kræver opmærksomhed, korrekt?[/quote]
Jeps  ;)

for så vil en kedel temperatur på 60, bruge mindre piller pr. døgn (24 timer).
Lige nu bruger vi 30 kg pr. døgn. vi bruger altså også stort set al de m2 vi har. stuen og det arbejdsværelse som jeg opholder mig meget i har maks termostat på 2-2,5. andre steder er den på 1-1,5.

man kan måske håbe at det kun vil blive til ca 7-8 kilo pr. døgn?
Jeps igen, vi bruger 3-4 kg/døgn om sommeren med 2 voksne, en 19-årig pige + en 15-årig dreng.

Hvilke anbefaling råd har du (evt. andre) til det?
Jeg vil anbefale en temperaturføler til udetemperaturen også (samme type føler som til VVB'en), for så kan du også have "sommerstop" i overgangs perioderne forår og efterår (stop af fyret når døgnmiddel udetemperaturen er over en indstillet grænse).

Hilsen
Michael
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html