Forfatter Emne: V10.0 første erfaring...  (Læst 57994 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: V10.0 første erfaring...
« Svar #75 Dato: Jan 04, 2012, 20:45 »
Jeg har nu hørt at det er dem der tester V 10 der har mange ønsker hvad der skal være i den, der er med til at forsinke den   ???
Hvem end der har sagt det, skulle tage at holde op med at spekulere og lukke vrøvl ud... det er direkte usandt. Den kæmpe liste af ting der er i gang med at blive streget over er beskrivelser af fejl og mangler. Som den ser ud lige nu er den funktionsmæssigt underlegen den gammel styring... den er slet ikke færdig endnu. Når vi engang kommer til at have et produkt der kan det samme som den gamle, så er den moden til at blive sluppet løs til forbrugeren, og så kan de tilføje funktionalitet undervejs... ønskerne er de slet ikke nået til endnu... April tror jeg ikke er et useriøst tidspunkt at slippe den fri på... der skal den nok være fint brugbar, og opfylde de behov for den gamle styring dækker i dag... men om der når en masse ekstra fede features med til den tid, ja det er svært at sige...
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Roald

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 11
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: V10.0 første erfaring...
« Svar #76 Dato: Jan 17, 2012, 22:16 »
Hej Kenneth,

Forbindelsen til v10-styringen sker via StokerCloud, så det kan ske fra en hvilken som helst computer/smartphone/what ever der kan få forbindelse til internettet  ;)

Hilsen
Michael

Dvs man skal indover StokerCloud for at forbinde til den? Enhver indlejret enhed med respekt for sig selv har da en indbygget webserver nu om dage ;-)

Offline Lamborg

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1401
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
Sv: V10.0 første erfaring...
« Svar #77 Dato: Jan 18, 2012, 08:41 »
Øh går udfra at du mener nas server . :-)
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline Roald

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 11
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: V10.0 første erfaring...
« Svar #78 Dato: Jan 18, 2012, 12:20 »
Øh går udfra at du mener nas server . :-)

Tænker du på NAS som i 'Network Attached Storage' eller NAS som i 'Network Access Server'

(jeg ved godt at de fleste NAS servere til opbevaring af data i hjemmet idag også har en Apache webserver eller lignende indbygget)

Men nej, jeg mener en webserver og i dette tilfælde for at kunne få serveret oplysningerne direkte på en html/php side direkte fra boksen via ethernet stikket.

...og sådan en løsning kræver ikke alverden idag, se bare Nanoliab'en fra LIAB.dk. Den fylder 67x62mm og bruger 1 watt i drift og har mulighed for php/mysql og koster en tusse i indkøb.

http://www.liab.dk/sites/www.liab.dk/files/nanoliab-brochure-rev2_0.pdf

At man ikke prioriterer den mulighed i V10 til hr og fru jensen, kan jeg så måske godt forstå.

Nørden bag skærmen her ville bare gerne foretrække ikke at skulle have fyret tilkoblet servere ude af huset...  O0
« Senest Redigeret: Jan 18, 2012, 12:21 af Roald »

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: V10.0 første erfaring...
« Svar #79 Dato: Jan 18, 2012, 14:47 »
Hej Roald,

Vi kan altid finde på andre løsninger, men til Hr. og Fru Jensen (uden at skulle genere nogen med navnet Jensen) er løsningen som NBE har valgt helt fin.
Det kræver ingen lokal opsætning af nogen art, blot en ethernet adgang  ;)

Ingen bøvl med IP-opsætning, firewall eller andet snask...  ;)
Fuld adgang til download at opdateret firmware og ekstern support  ;)

Smart for de fleste, og så kan sådan en nørd som mig godt leve med at jeg kommunikerer udover nettet når jeg har forbindelse med dyret.

Hilsen
Michael

Øh går udfra at du mener nas server . :-)

Tænker du på NAS som i 'Network Attached Storage' eller NAS som i 'Network Access Server'

(jeg ved godt at de fleste NAS servere til opbevaring af data i hjemmet idag også har en Apache webserver eller lignende indbygget)

Men nej, jeg mener en webserver og i dette tilfælde for at kunne få serveret oplysningerne direkte på en html/php side direkte fra boksen via ethernet stikket.

...og sådan en løsning kræver ikke alverden idag, se bare Nanoliab'en fra LIAB.dk. Den fylder 67x62mm og bruger 1 watt i drift og har mulighed for php/mysql og koster en tusse i indkøb.

http://www.liab.dk/sites/www.liab.dk/files/nanoliab-brochure-rev2_0.pdf

At man ikke prioriterer den mulighed i V10 til hr og fru jensen, kan jeg så måske godt forstå.

Nørden bag skærmen her ville bare gerne foretrække ikke at skulle have fyret tilkoblet servere ude af huset...  O0
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Roald

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 11
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: V10.0 første erfaring...
« Svar #80 Dato: Jan 18, 2012, 15:38 »
Ja, jeg har fuld forståelse for måden de gør det på og jeg havde sandsynligvis gjort nøjagtigt det samme såfremt jeg sad med udviklingen.

Jeg har heller ingen problemer med at det skal køre over internettet. Ville bare foretrække at jeg havde adgang til at hoste det på egne servere. 

Mit oprindelig spørgsmål (omend lidt uklart måske) gik egentligt også kun på om det bliver muligt også at fiske rådata ud af boksen til en lokal klient lidt i stil med v6?

Jeg havde netop tænkt mig at programmere sådan en lille LIAB fætter til at læse data ud af min v6 styring via RS-232 porten når der kommer noget ferie til mig engang 8)

Men det ville jo være fedt hvis det bliver unødvendigt med v10 boksen...
« Senest Redigeret: Jan 18, 2012, 15:43 af Roald »

Offline Kurt_J

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 114
  • Respekt optjent: +1/-2
    • Kurt's Pille Fyr Online kl 15-00
Sv: V10.0 første erfaring...
« Svar #81 Dato: Jan 18, 2012, 17:42 »
i V10 hopper man vel "PC" i fyrrummet over ?

håber da på det , bruger pt ca 1-1,5kWh om dagen ( bærbar ) som uploader til webserver ( NAS )
så kan en da spare omkring 2kWh pr dag = mere sjove ting til fyret :)
Scotte 10kW , v6.34 , ilt styring samt Stokerkontrol til Linux hosted på egen server
http://kurtspillefyr.dyndns-free.com/web/ Online fra Kl 16-00

Offline dannidines

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 236
  • Respekt optjent: +18/-4
    • dannidines_rtb på stokercloud
Sv: V10.0 første erfaring...
« Svar #82 Dato: Jan 18, 2012, 18:11 »
V10 tilsluttes direkte til internettet = ingen pc!
RTB 10kw
220kg magasin, udvidelsesprint & iltstyring
trådløs rumtermostat
Vejrkompensationskreds
3-vejs VVB prioritering
NBE PELVAC pilleflytning (gl. model med blå styring :( )
90 NBE vacuumsolfanger rør (3x30 manifold)
500L NBE beholder

Varmt vand, rigeligt og piller, ca. 3-3,5 tons/år på 240m2 anno 1966 m. 48mm 3-lags superlavenergi vinduer og 300-350mm stenuld på loftet

3kw solcelleanlæg - på gl. nettomåler ordning, jeg skulle ha' købt større  anlæg inden den mulighed lukkede :)

Offline Lamborg

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1401
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
Sv: V10.0 første erfaring...
« Svar #83 Dato: Jan 18, 2012, 19:59 »
Hej Roald.
Om det er den ene eller anden NAS er ligemeget det var bare for at få præsiceret lidt hvad du mente for stokerkontrol ligger jo netop på en webserver  ;). Men jeg kan følge din tankegang. Men burde det ikke bare være muligt at hente rådata ud af dyret . Det er jo det som stokerkontrol gør. Jeg har faktisk tænkt på at lave det fra min 6,35 styring. Altså trækket et RJ45 kabel op i en port i router (ingen trådløs dækning i min fyrkælder) og så knalde en NAS på til at opsamle data. Har en knægt som er hård til at kode så han kan nok skrive et eller andet så man kan omsætte det til nogen grafer. Så kunne man se om indstillinger passer . Det er jo faktisk det vigtigste. Det behøver jo ikke være med fin grafik og fjernstyring. Men om man kan er en anden sag. Men det er der måske nogen herinde som har erfaring med.
MVH
Claus 
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline mikael1960

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 21
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Scotte 16kw + 60 rør solfanger. v7 styring. 240m2
Sv: V10.0 første erfaring...
« Svar #84 Dato: Jan 29, 2012, 16:10 »
"direkte til internettet".....

Det lyder spændende...

ER der nogen der har specifikationer på v10 styringen ?
Link til manual ?

mikael
Mikael Sørensen
240 m2 hus, bygget 1967, nye vinduer døre overalt, 400m isolering på loftet, efterisolerede indervægge, efterisolerede ydervægge omkring kælder ned til dræn.
stokercloud:  mikstoks

absolut ingen indsigt i mekanik og teknik.

Offline osj

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 13
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: V10.0 første erfaring...
« Svar #85 Dato: Mar 05, 2012, 16:39 »
Hej
Har vist været oppe før, men mon ikke det er de færreste der har netkabel i fyrrummet.

Ps: Af ren nysgerrighed, hvor mange vers. 10 beta testere er der?

Folk trækker serielle kabler, og sætter bluetooth serielle broer op for at få det til at køre nu... gennem en PC. Med den nye kan man trække et netkabel i stedet, og mokke i sin router... eller man kan købe en WiFi bridge af en art og konfigurere op, og forbinde til sit WiFi AP.... og man slipper for at have en PC. Det er væsentlig bedre....

Jeg tror faktisk kun vi er 2, ud over NBE personel.
Ville det ikke være lidt mere up to date hvis der var indbygget wifi i styringen? Jeg mener, idag kan man jo købe en printer med indbygget wifi for under 1000 kr. så dimsen der skal i kan vel ikke koste mange basseører. Hvor meget den fylder ved jeg selvf. ikke. :)
Men så ville man jo være fri for at gå og nørde med "wifi-bridge" og slige sager, en printer er jo nærmest plug and play.

Når man så er igang med at lave "den perfekte styring" synes jeg måske også man kunne gøre lidt mere ud af "udetemp.kompensering". Jeg vil skynde mig at indrømme jeg ikke har prøvet at køre med det, jeg har kun læst om virkemåden på MHES` hjemmeside (fin side), men jeg kan ikke forestille mig at jeg i

den gamle kasse jeg bor i, kan bruge gårdsdagens gennemsnits temperatur til ret meget. Jeg mener det kunne være en ide at lave noget der hed "vejr-kompensering", der både tager højde for ude-temperatur, vindhastighed og solindstråling, da de jo alle påvirker husets klimaskærm, og måske næsten med lige stor vægt.

Det kunne så være så man selv kunne styre hvor meget hver enkelt del skulle vægte, alt efter hvordan ens hus er mht. isolering, vinduesarealer, vindudsat osv.

Jeg ved bare at i mit gamle hus med meget høje vægge, ingen hulmursisolering og beliggende på en bakketop betyder alle delene meget.

Så vil nogen måske sige " er det ikke det dine radiator-termostater skal tage sig af?" jo men det synes jeg ikke de gør ret godt, i Lørdags da vi havde fin sol lige ind på de syd-vendte stuevinduer havde vi 24 grader i stedet for 22, så tænkte jeg "jamen så er radiatorerne selvfølgeligt kolde" næ, de var faktisk stadigt rimeligt varme. Så kunne det jo være smart hvis fyret bare skruede ned for fremløbs-temperaturen. Så kunne man også spare en håndfuld piller ved den lejlighed. :D

mvh. Ole
« Senest Redigeret: Mar 05, 2012, 18:23 af osj »
16kw Scotte, chip Woody 6.69 Opop H418
Flowmåler, 2xtrækstabilisator, 120l vvb m. el.
Fyrrum i lade 10m løgstør-rør, vv.-cirkulation.
100m2 +1.sal
Underetage dårligt isoleret, 1.sal o.k.
Årsforbrug 10 t ??

Offline Lamborg

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1401
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
Sv: V10.0 første erfaring...
« Svar #86 Dato: Mar 05, 2012, 18:19 »
Hej Ole
Menu.  vejr kompensering fjernet.

Vejr kompensering er et forsøg på at gætte vad behov der er i huset,

med en trådløs termostat ved man om der er behov eller ej.

Vejr kompensering har tit givet anledning til misforståelser i ur styringen..
 
Dette er fra den nye 6.70 chip så der er det fjernet i.
Måske det også er væk i 10èren
MVH
Claus
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline frølårsraketten

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 184
  • Respekt optjent: +4/-0
    • Diernæs Mini Stoker (DiMS)
Sv: V10.0 første erfaring...
« Svar #87 Dato: Mar 06, 2012, 16:42 »
Jeg mener det kunne være en ide at lave noget der hed "vejr-kompensering", der både tager højde for ude-temperatur, vindhastighed og solindstråling, da de jo alle påvirker husets klimaskærm, og måske næsten med lige stor vægt.

Det kunne så være så man selv kunne styre hvor meget hver enkelt del skulle vægte, alt efter hvordan ens hus er mht. isolering, vinduesarealer, vindudsat osv.

Hej Ole

Jeg har et par gange advokeret for en facilitet som den du efterlyser. Jeg har bare kaldt det chilleffekt-kompensation. Men er blevet mødt med larmende tavshed!

Så vidt jeg husker det, var det i nogle tråde vedr. ønsker i ny chip...
Venligst Pierre
_______________
Aduro H1

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: V10.0 første erfaring...
« Svar #88 Dato: Mar 06, 2012, 17:28 »
Hej Claus,

Vejrkompensering er endnu i v10'eren men forsvinder nok  ;)

Jeg kører selv med vejrkompensering, men kan helt sikkert klare mig uden.
Du har så ganske ret i at vejrkompensering er et forsøg på at gætte varmebehovet, men det kan dog godt bruges i nogen omfang til at justere drifttiden i forhold til årstiden/temperaturen.

Hilsen
Michael

Hej Ole
Menu.  vejr kompensering fjernet.

Vejr kompensering er et forsøg på at gætte vad behov der er i huset,

med en trådløs termostat ved man om der er behov eller ej.

Vejr kompensering har tit givet anledning til misforståelser i ur styringen..
 
Dette er fra den nye 6.70 chip så der er det fjernet i.
Måske det også er væk i 10èren
MVH
Claus
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Lamborg

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1401
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
Sv: V10.0 første erfaring...
« Svar #89 Dato: Mar 07, 2012, 05:49 »
Hej Michael.
Det afsnit som jeg har skrevet om vejrkomp er fra NBE`s hjemmeside ang 6.70 hvor menupunktet er fjernet, for det er nok ikke mange som bruger det. Nu har jeg ikke rodet med det men det må jo kræve noget af et regnestykke at kikke i grafer/effekt kontra udetemp og så gætte/kende sit fyr og behov . Så er det nemmere med en trådløs rumføler selvom man måske kunne opnå en lidt bedre instilling med vejrkomp da udendør temp. vil være mere på forkant med vejret end en rumføler.
Anden steds i tråden snakkes fyrrums pc og V10 som har netværkskort . Prøv at tjekke denne Rasberry Pi ud som fyrrums pc.
Den koster ca 200 kr og er 54x86 mm . Kan fint bruges med en linux version ilfg jens fra stoker kontrol fordi den er java baseret.
Bruger ikke meget strøm og de førset 10000 var solgt på 2 timer.
http://newz.dk/raspberry-pi-klar-til-salg.
Har sat mig på en venteliste
MVH
Claus
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html