Hej Niklas,
Jeps, du kan med fordel vente med at starte pumpen indtil kedlen er blevet varm.
Hos mig står pumpe start til 50oC og pumpe stop til 55oC.
...ja, det er ikke en fejl
Pumpen starter når fyret er startet og temperaturen kommer op på 50oC, og når fyret slukker kører pumpen indtil temperaturen er nede på 55oC.
Hilsen
Michael
Jeg har lagt mærke til at mit fyrs cirkulations pumpe slukker efter fyret er slukket når det når 50 græder, det virker også fint men når jeg tænder mit fyr så starter pumpen med det samme og det tager noget tid at varme det hele op med alle radiatore osv og det giver en del kondens. Kan jeg med fordel sætte cirkulations pumpen til først at starte op ved fx 50 grader så kedlen bliver hurtigere varm. Hvad har i eksperter jeres på.
Mvh Niklas.
Når vandet ikke at blive for varmt inde i kedlen inden at føleren måler de 50 grader???
Har længe selv tænk på at have et højt pumpestart, men har været lidt bange for at beskadige kedlen...
MVH
Kenneth
Nu bliver jeg lige nysgerrig mht det her, da jeg selv også har en høj retur, men kan ikke kontrollere start punkt, Kun stop punkt kan kontrolleres via displayet.
Hvordan kan man beskadige kedlen ved for høj pumpestart?
Hvad er egentlig for høj temperatur?
Min tanke gik lidt på at hvis pumpen ikke kørte under opstart og føleren til styringen ikke nåede at opfange temperaturstigningen hurtigt nok, så ville vandet måske koge ovre i den del af kedlen hvor brænderen sidder...
og ved ikke om kedlen har rigtig godt af et opkog
....
Prøvede at sætte pumpestart til 50 grader igår men det resulterede i et stop da system ikke kunne nå at aftage varmen...
... den skal lige have leget lidt med den indtil det spiller
ah ok sådan.
Min pumpe starter samtidig med, at fyret går igang med at tænde op (lige pt. 2x i døgnet)
Jeg har så en shunt-ventil med fjernvarme føler som jeg tror Scotte Kim mener og nævner tidligere til tråd starteren.
Der sker bare det at, hvis jeg stiller shunten på 45 grader, så ifølge en termometer længere henne af strengen, kommer retur temp. efter 1½ times tid på 60 grader.
Jeg skal faktisk efter systemet er varmet op skrue helt ned på 35 for shunten for, at retur vandet kommer i nærheden af 50 grader.
Jeg har nu valgt som smerte grænse at låse shunten på 40 grader og skruer så ned på 35 når systemet er varmet igennem.
Men det er jo ikke altid man er hjemme 1½ time efter opstart og konen gider ikke sådan noget.
EDIT:
hmm nu kan jeg se på MHES link
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/MHES.html at hans retur også er i nærheden af de 60 grader!
Måske skulle jeg bare lad den shunt være på 40 hele tiden?