Forfatter Emne: ANG. DE FORSKELLIGE VARMEFORBRUG  (Læst 10431 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Kenneth

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +1/-1
ANG. DE FORSKELLIGE VARMEFORBRUG
« Dato: Feb 05, 2012, 08:14 »
Jeg kan se at andre også har problemer i denne kolde tid. Forbrug er meget forskeligt afhængigt at størrelse og alder på huset. Og da også hvilken komforttemperatur man ønsker. Så man kan ikke umildbart sammenligne med hvad en anden forbruger.. Mit problem lige nu ( indtil jeg lige får tunet ind på den rigtige indtilling ) er at fyret ( 16 kw ) køre 100 % og giver en temp på 55 grader. Ja det er koldt udenfor, og jeg bruger sikket 70 kg i døgnet eller ligende ( en klogeåge kan jo lige beregne for mig, der er lige afvejet 1200 g ).. Men jeg har også ca 310 m2, hvoraf gulvvarmen i ca 60 m2 ikke er helt indstillet ok endnu. Gammelt hus - middel til over middel isoleret..
16 kw scotte ver. 6.14 opop 618 kedel. Kompressorrens. 25o m2 stuehus fra 1875 ok isoleret og renoveret. Brændeovn i stuen. Nu med 70 m2 ok isoleret tilbygning. Elpatron i VVB om sommeren.

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: ANG. DE FORSKELLIGE VARMEFORBRUG
« Svar #1 Dato: Feb 05, 2012, 08:26 »
Hej Kenneth,

Der må være noget helt i skoven  ???

Jeg har 250 m2 hus fra 1944, 80 mm hulmur med isolering, 100 mm isolering på loftet, nye lavenergi vinduer.
Jeg bruger i disse dage 30-35 kg/døgn.

Du skal nok igang med en ordentlig indstilling af din brænder og så lige checke at du har en velfungerende trækstabilisator i din skorsten  ;)

Hilsen
Michael

link til indstillings vejledning >> www.mhes.dk

Jeg kan se at andre også har problemer i denne kolde tid. Forbrug er meget forskeligt afhængigt at størrelse og alder på huset. Og da også hvilken komforttemperatur man ønsker. Så man kan ikke umildbart sammenligne med hvad en anden forbruger.. Mit problem lige nu ( indtil jeg lige får tunet ind på den rigtige indtilling ) er at fyret ( 16 kw ) køre 100 % og giver en temp på 55 grader. Ja det er koldt udenfor, og jeg bruger sikket 70 kg i døgnet eller ligende ( en klogeåge kan jo lige beregne for mig, der er lige afvejet 1200 g ).. Men jeg har også ca 310 m2, hvoraf gulvvarmen i ca 60 m2 ikke er helt indstillet ok endnu. Gammelt hus - middel til over middel isoleret..
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Kenneth

• Top of the pop
« Svar #2 Dato: Feb 05, 2012, 09:41 »
Jeg har ikke lavenergivinduer så dig. Jeg har ældre thermovinduer hvor ALLE liste skal skiftes ( trækker en del, men vi har endnu ikke nået at få dem skiftet ). Vi har et ret stort varmetab den vej, og burde overveje at få skiftet alle ruderne når vi skal have renoveret alle vinduerne.

Træstabilisatoren virker ok.

Jeg køre med autoberegning og har grundindstillet.

Dog kan det være på høje tid at tjekke alle parameterne efter hvis du gider at hjælpe med det?

Vores tilbygning er en ombygning af en del af tilstødende stald, som har 200 mm isolering i loft og gulv, men der er alligevel meget væg der skal holdes varm.

Jeg går lige over og tjekker tallene og får dem skrevet her...
16 kw scotte ver. 6.14 opop 618 kedel. Kompressorrens. 25o m2 stuehus fra 1875 ok isoleret og renoveret. Brændeovn i stuen. Nu med 70 m2 ok isoleret tilbygning. Elpatron i VVB om sommeren.

Offline Kenneth

• Top of the pop
« Svar #3 Dato: Feb 05, 2012, 09:53 »
Drift 100 %
kedektemp 52
røg 137 - lige renset

mætning lav 4,83
høj 28,0

kedeltemp sat til 60 grader
driftdifferens 10

korrektion 105
100
100

pid
5,0
0,5
10,0

Offline Kenneth

• Top of the pop
« Svar #4 Dato: Feb 05, 2012, 10:22 »
Blæserindstillinger stod på 10
20
30
dem har jeg aldrig ændret på

jeg har sjovt nok et stykke papir liggende hvor sort stål 16 kw oplyses til 12-14-18

skal lige siges at indtil for 3 dage siden lå ydelse på ca 70, det der er sket i mellemtiden er at gulvvarmen på tilbygningen er skruet ( thermostaten ) op fra 2-4 med en ( der var 14 grader i rummet ) højere fremløbstemperatur til følge, samt at rumtemperaturen nu er 19. Selvfølgelig er der nok brugt noget energi på at opvarme jorden, og det hele skal lige have lov at stabilisesre sig inden der skrues for meget på fyret.

Men hvordan ser mine tal ud? aksen har altid set fin ud.

Jeg har før på en kold dag hvor fyret var gået ud været nødt til at manipulere vægt per 6 min for at fyre mere brændsel ind, og så skrue med igen.

Hvad burde frem og tilbageløbstemp være på gulvvarmen? Er der måske skruet for meget op?

Offline michael f

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +228/-181
  • NBE Support
Best regards
Michael fra StokerCloud Support http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline Kenneth

• Top of the pop
« Svar #6 Dato: Feb 05, 2012, 11:24 »
Jamen tak Michael ::)
Hvad skal jeg bruge den til? Som jeg skriver så er der grundindstillet!

Jeg har nu "manipuleret" afvejningen med -150, altså kommer der flere piller ind. Temperaturen er nu 58 og drift på 85%.
Er det mine blæserværdier eller noget helt andet?

Offline jpa

• Prof
  • Black Star 30 kw til hus på 420 m2 husstand 4 pers
    • ferie stedet
« Svar #7 Dato: Feb 05, 2012, 11:28 »

Hej Kenneth.

Det er ikke nogen god ide at snyde autobereg. Det er dine blæser indstiller du skal have til at spille.
for mig ser de ud til at være helt hen i skover, har skrevet en mail til dig. ^-^

Mvh. Jan

Offline Oldgaard

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +38/-1
  • Scotte 16kw + Blackstar kedel 1016 : version 13
    • Fyret online
« Svar #8 Dato: Feb 05, 2012, 11:38 »
Jamen tak Michael ::)
Hvad skal jeg bruge den til? Som jeg skriver så er der grundindstillet!

Hmm han forsøger jo bare at hjælpe dig  :(

du skriver grundindstillet ? efter hvad ?
skemaet for blæseren eller har du gennnemgået de guide Michael har linket til ?

Jeg har nu "manipuleret" afvejningen med -150, altså kommer der flere piller ind. Temperaturen er nu 58 og drift på 85%.

Hvorfor prøve at snyde, når det er bevist flere gange at det er bedre at justere/indstille blæseren/fyret

Er det mine blæserværdier eller noget helt andet?

JA !
Scotte 16 kw V 13
Blackstarkedel BS1016 ( og den har ekstra skamolplade i toppen ;) )
Kompressorrens,flowmåler,siloføler
250kvm bolig middel isolering :(
https://stokercloud.dk/v3/#/34094/main-page
http://guide-udendorstemp.tk

Offline Kenneth

• Top of the pop
« Svar #9 Dato: Feb 05, 2012, 11:42 »
Læs nu ordentligt efter fra start ::)
Jeg efterspørger korrekte data til min blæser, og skriver desuden at jeg køre på en indstilling som jeg aldrig ( hvorfor ved jeg ikke ) har pillet ved, og desuden sikkert er forkert.

Og ja, blæserindstillinger er helt sikkert forkert..

Offline Kenneth

• Top of the pop
« Svar #10 Dato: Feb 05, 2012, 11:44 »
Grundindstillet efter MHES guide.

Offline Kenneth

• Top of the pop
« Svar #11 Dato: Feb 05, 2012, 11:48 »
JPA, gælder disse data også til ver 6.14? da der står fra 6.14..
Kan blæs ikke stilles uden at slukke?

Offline jpa

• Prof
    • ferie stedet

Offline jpa

• Prof
    • ferie stedet
« Svar #13 Dato: Feb 05, 2012, 11:51 »

Selve grundindstillingen kan ikke stilles uden at slukke. Korr. stilles mens fyret kører.

Offline Kenneth

• Top of the pop
« Svar #14 Dato: Feb 05, 2012, 11:58 »
Jeg mente ellers at jeg havde indstillet til blæs høj på 18 mens det kørte. Det skiftede ellers til 18. Nå men jeg prøver at lukke ned.