Hej Nick,
Tja, Martin har jo egentlig sagt det

Det er ikke nogen anbefaling, det er blot et eksempel på hvordan jeg har monteret det.
Jeg har kørt med en 2-vejs ventil også, uden alt det andet hurlumhej, og det virkede også, men....
Det betød at VVB'en kun blev varmet op når den var faldet til minimum, og det faldt nogen gange sammen med at teenagerne skulle i bad

Samtidig betød det at fyret med jævne mellemrum blev "forstyrret" i sin almindelige drift, fordi kedeltemperaturen under VVB-drift øges en del.
Derfor monterede hej en termostatventil parallelt med 2-vejs ventilen, sådan at VVB'en bliver konstant varmet op under alm. fyrdrift.
Der har, som Martin påpeger, den "ulempe" at fremløbet til VVB'en holdes varmt hele tiden, men da det drejer sig om ca 1 m. rør der er isoleret, ser jeg det ikke som noget problem.
Desuden sidder min VVB i kælderen som jeg alligevel opvarmer, så "spildvarmen" genbruges

Den sidste lille ting jeg har lavet er at gå fra 2-vejs ventil til 3-vejsventil, kombineret med min kuglehane.
Årsagen er lidt mere finurlig

Under sommerdrift fik jeg nogle "drøn" i mit rørststem, når fyret gik fra VVB drift til stop.
Årsagen var at vandflowet blev stoppet pludselig, men kedlen var stadig varm og derfor kørte pumpen endnu.
Huset (radiatorer og gulvvarme) kunne så teoretisk "overtage" flowet, men de var jo jukket for at undgå at huset også opvarmes om sommeren.
Samtidig havde jeg det kendte problem med at mine radiatortermostater efter sommeren var "groet" fast, fordi de i 6 måneder står lukket.
Her kommer så den "smarte løsning" (synes jeg selv

)...
Jeg indsatte en kuglehane der afskærer huset fra at få varme under almindelig fyrdrift, og leder således fremløbet enten til VVB'en eller til huset gennem 3-vejs ventilen og så lader jeg alle termostatventiler stå helt åbne.
Når fyret starter og kører VVB-drift, er det kun VVB'en der får varme pga. 3-vejs ventilen og når VVB-drift er overstået ledes "overskydende" varme til radiatorerne uden at jeg får et hørbart "drøn" i rørsystemet.
Samtidig står alle mine termostatventiler helt åbne, så når fyringssæsonen starter, skal jeg ikke længere rundt og "masere" dem

Eneste manuelle indstilling jeg har mellem sommer og vinter er at dreje kuglehanen og indstille mine radiatortermostater
Hvordan du skal lave dit anlæg er helt op til dig, men nu kender du mine overvejelser og erfaringer

Som Martin så rigtigt udtrykker det, så har jeg forsøgt at samle fordelene ved de forskellige

Hilsen
Michael
Hej Michael
ehm, skal jeg så forstår det sådan at du anbefaler en 3 vejs ventil i sted for en 2 vejs?
eller er det om hvordan/horhen tingene er sat op?